[XP] No system disk or disk error

Pagina: 1
Acties:

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo,

Ik heb sinds een maand of zo een bizar probleem met mijn pc.

Gisteren was ik mijn c:\ schijfje aan het defragmenteren onder Windows XP SP1 toen ik plots een blue screen kreeg ivm invalid kernel_handle. Ik heb toen op de reset knop gedrukt van de computer.
Dus ... computer start opnieuw op, maar .... hij kan niets meer terugvinden van harde schijven of cd rom stations : primary master, slave; secundary master, slave ... en ik krijg de melding: Invalid system disk or disk error.

Dus ... ik haal de stroom volledig van de pc, door het voedingsblok af te zetten, en kijk even of alle kabeltjes nog goed zitten. Dit is geen enkel probleem, dus ik besluit om het nog eens te proberen.

Pc start op, detecteert alles zonder probleem ...

Ik ga verder met defragmetenteren, maar plots is alles van mijn scherm verdwenen. Enkel de bureaubladachtergrond en het kader van defragmentatie staat er nog op.
Terug reset -> pc kan terug mijn primary and secundary IDE drives niet vinden ...
Stroom af, stroom op, reboot ... all ok ...

Iemand een idee waar dit kan aan liggen?

Ik heb:
HD WD 120 gig op primary als master
HD WD 40 gig op primary als slave

Plextor CDRW 40/12/40 op secundary als master
Pioneerd DVD lezer op secundary als slave

en een Asus P4b533e mobo

One Man Can Make A Difference.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37
uh, harde schijf overleden?......

Maakt ie geen rare geluiden enzo? Wat doet ie op een andere pc?

• KI2000
nog niet geprobeerd op een andere pc, en maakt totaal geen rare geluiden.

ik weet niet zeker of het aan de harde schijf ligt, want ik vind het erg raar dat hij de andere schijf ook niet kan vinden ... zelfs al moest mijn 120 gig schijfje overleden zijn, dan zou hij toch mijn andere IDE aparaatjes moeten vinden dacht ik ...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou hem opnieuw formatteren of kijken of ie met bijvoorbeeld Norton Utilities nog werkend kan worden gemaakt zonder dataverlies.

LinkedIn WoT Cash Converter

• KI2000
ik ga hem zeker en vast eens proberen formatteren, maar wat moet ik precies doen met norton utilities dan?

ik twijfel echt of er niets fout is met de IDE controller van het moederbord .... KAn dat op een of andere manier getest worden?

[ Voor 11% gewijzigd door KI2000 op 28-01-2004 11:01 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:46

mvds

Totally awesome!

Kan ook zijn dat er iets mis is gegaan met het defragmenteren. Dat ie belangrijke bestanden heeft weggegooid van de kernel en dat ie daarom nu moeilijk doet. (al zou hij systeembestanden over moeten slaan bij het defragmenteren maar toch)

En zover ik weet kan je alleen drive fitness testen uitvoeren. Dat zijn gewoon S.M.A.R.T. testen die kijken of alles nog werkt op je HD. Als er iets mis is met je controller ziet ie dat niet maar zal je er tijdens die testen ook wel last van hebben.

• KI2000
Kheb het al eens voorgehad voordat ik die defragmentatie heb uitgevoerd ... dus dat zou het ook niet kunnen zijn normaal. :'(

• KI2000
Gisteren quick smart test laten lopen, deze is verlopen zonder problemen ...

Heb pc eens volledig uit elkaar gehaald en terug in mekaar gestoken :) moest toch het stof eens wegdoen :9

zal nu zien eh

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Hoe zit het eigenlijk met je voeding.. geef eens wat meer systeemspecs.
Zou kunnen dat je voeding het niet trekt/niet stabiel is..

Verwijderd

Race Eend schreef op 29 januari 2004 @ 09:47:
Hoe zit het eigenlijk met je voeding.. geef eens wat meer systeemspecs.
Zou kunnen dat je voeding het niet trekt/niet stabiel is..
Nee, dat is theoretisch onmogelijk aangezien ts wel gewoon office en dergelijke kan uitvoeren. Hij zegt dat het met defragmenteren is gebeurt

• KI2000
Eigenlijk is het al eens voorgevallen voor het defragmenteren, maar het is me wel opgevallen dat hij dus tijdens de defragmentatie erg onstabiel was, waardoor ik een fout die ervoor slechts 1 maal is voorgevallen, twee maal heb gekregen op een half uur tijd.
Ik vind het echt best raar, te meer daar een quick smart test van western digital zelf, correct is verlopen, zonder fouten.

• KI2000
denk dat ik het probleem heb gevonden

ben net een format aant uitvoeren op partitie 1 van mijn harde schijf van 120 gig (c:)
de format verloopt vlot tot aan 85%, vanaf daar gaat het hééél traag

dus wsl brakke harde schijf :( :(

• KI2000
ok, tis dus opgelost
ik heb net format gedaan zoals hier boven gezegd
is eindelijk rond geraakt
maar nu komt er op bij de eerste herstart:

smart failure predicted on primary master
warning! immediatly back-up your data and replace your hard drive. a failure may be imminent

mijn eerste schijf die gecrasht is

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 09:45
HMMM , toen ik het las moest ik meteen aan een defecte IDE controller denken.
Juist omdat ie alle 4 de devices niet meer ziet denk ik dat het ergens die kant op moet zitten.
Probeer die schijf gewoon eens in een andere kast!

• KI2000
lol
nu weet ik het nog niet :*)

ik zal dit weekend eens proberen die schijf in mijn oude P2 400 mhz te zwieren

wat hij gisteren ook deed: hij gaf in windows xp aan dat hij de data van mijn andere partities op mijn harde schijf niet kon lezen ofwel zei hij dat de partitie niet geformatteerd was. Opvallend is dat het allemaal de primary master betreft en niet de primary slave. daar heeft hij geen problemen mee.

• KI2000
Om jullie up to date te houden:

Ik heb de harde schijf vandaag in mijn oude P2 400 gezet. Deze herkende de schijf helemaal niet bij het opstarten ... Denk dus dat het nu vrij duidelijk is dat de hd de geest heeft gegeven.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Pagina: 1