zalman zm80c-hp niet goed geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:42

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ik weet dat het als zoekvraagje klinkt maar dr is meer aan de hand.

ik heb vandaag een zalman zm80c-hp op m'n Club3D Radeon 9600 Pro gezet

k heb keurig de handleiding gevolgd maar nu vallen me 2 dingen op.

die afstandsplaajtes dus tussen je beide platen komen passen op de een of andere manier niet, ik moet ze wat krombuigen willen ze tussen de plaen passen want ze komem tegen de pcb van m'n vidokaart.
de platen zitten wel goed want als ik ze 180 graden draai zitten ze helemaal verkeerd. Hoort dit nu zo of doe ik toch wat fout?
Ten tweede zou ik graag even weten hoe warm die platen moeten worden want ik heb er vanaf voorin in m'n kast een fan op blazen met nogal koude lucht en nu vind ik de platen niet noemenswaardig warm. zeg maar lauw.
moet er meer koelpasta dussen de core en het blokje? zo ja hoeveel precies?
ik heb er zoveel opgedaan dat het niet teveel uit zou lopen.

heeft iemand tips?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
xpBox schreef op 27 januari 2004 @ 23:26:
Ten tweede zou ik graag even weten hoe warm die platen moeten worden want ik heb er vanaf voorin in m'n kast een fan op blazen met nogal koude lucht en nu vind ik de platen niet noemenswaardig warm. zeg maar lauw.
moet er meer koelpasta dussen de core en het blokje? zo ja hoeveel precies?

heeft iemand tips?
Koelpasta is zeker een must.

Op de Zalman-site kun je goed zien hoe hij precies geïnstalleerd dient te worden.

En tja, hoe warm moeten ze worden...
Als ze warm worden is het een teken dat hij goed contact maakt met de core en dus goed de warmte geleidt.
Wordt hij niet warm dan is óf je core niet warm, óf hij maakt niet goed contact.

Kun je misschien een foto posten van de kaart met de heatpipe erop ?

[ Voor 29% gewijzigd door Rone op 27-01-2004 23:34 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ja ik heb op de site gekeken en daar valt me niks raars op

ik vind het echter alleen zo vaag dat die plaatjes met de naam zalman erop iets krombuigen wil ik ze tussen m'n 2 platen krijgen
ze buigen dus iets over de pc heen.
ligt dat gewoon aan het model van de kaart? ik denk het haast wel.

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
Heb je wel die rand om de processor weggehaald?
Dat opstaande randje moet je ook weghalen, anders komt dat blok niet in contact met de core...

mijn systeem.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
xpBox schreef op 27 januari 2004 @ 23:34:
ja ik heb op de site gekeken en daar valt me niks raars op

ik vind het echter alleen zo vaag dat die plaatjes met de naam zalman erop iets krombuigen wil ik ze tussen m'n 2 platen krijgen
ze buigen dus iets over de pc heen.
ligt dat gewoon aan het model van de kaart? ik denk het haast wel.
Ik denk inderdaad dat het gewoon aan de kaart ligt.
Het kan wel eens voorkomen dat een pcb wat langer/hoger is dan gebruikelijk.
Maar aangezien ik ook een Club3D kaart heb (weliswaar een ander model) klinkt het toch weer vreemd in m'n oren.
Desondanks heb ik op mijn kaart met dezelfde heatpipe zo'n 2 à 3 millimeter over.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 27-01-2004 23:39 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
dynax schreef op 27 januari 2004 @ 23:36:
Heb je wel die rand om de processor weggehaald?
Dat opstaande randje moet je ook weghalen, anders komt dat blok niet in contact met de core...
bij mij zat er niet eens zo'n zilverkleurige rand om de gpu
alleen de core met daaromheen een groene chip-achtig-iets.

qua ruimte kom ik zeg maar 1mm tekort en buigen die plaatjes wat door.

• dynax
Hmmmm...daar ligt het ook niet aan dus...
Wilde zelf een zo'n zelfde koeler op m'n 9700 pro zetten.....
Maar wacht er nog ff mee ....

mijn systeem.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Waarom zou je de spacer weg moeten halen? Ik heb hem gewoon laten zitten en hij maakt prima contact :*)

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 27 januari 2004 @ 23:45:
Waarom zou je de spacer weg moeten halen? Ik heb hem gewoon laten zitten en hij maakt prima contact :*)
Bij mij ook, en m'n heatsink wordt gloeiend heet, dus ik denk niet dat die rand weg moet.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/core.JPG
Foto'tje van tijdens de operatie :)

• dynax
Omdat het al eens voor problemen heeft gezorgd in het verleden met ati kaarten.

mijn systeem.

• dynax
Nee, idd, zo te zien hoeft het bij deze niet.

mijn systeem.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Pakjebakmeel schreef op 27 januari 2004 @ 23:45:
Klopt als een bus, bij mij paste het perfect (met de spacer en al) ZM 80A op een club3d 9700 pro. De platen werden echter best wel warm en ik heb er dus maar een fan op gericht.
Inmiddels is het vervangen voor waterkoeling en zit de zalman in een andere pc op een geforce 4.

Do as I say, don't do as I do.

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
ik heb gewoon alleen de standaard koeler van de kaart gehaald en de core wat schoongemaakt en daarna direct die zalman erop gezet
ik heb net ff een level UT2003 gedaan en nu kan ik wel merken dat de platen warmer worden.
misschien dat de boel wel goed geinstalleerd is dan.
toch wel vreemd dat zo'n prutswerk is met die pcb

Verwijderd

De kleine plaatjes die de koelblokjes dmv schroefjes verbinden met elkaar moeten buigen. Bij mij bogen ze en ik heb gedraaid tot ik echt niet meer verder kon, ik denk dat dat de bedoeling is.

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 08:34
Waar je ff goed op moet letten is dat beide platen hetzelfde qua temp aanvoelen...

Ik had zelf zo'n mad view radeon 9600 pro en toen werden die grote platen bij mij +- 35 graden.... (universeel meter met temp sensor, dus wel redelijk precies)

(Mijn iRacing Profiel)

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

Topicstarter
De kleine plaatjes die de koelblokjes dmv schroefjes verbinden met elkaar moeten buigen. Bij mij bogen ze en ik heb gedraaid tot ik echt niet meer verder kon, ik denk dat dat de bedoeling is.
ik bedoel niet die koelblokjes die op de gpu gaan en zo hooor
ik bedoe die metalen plaatjes die je tussen je 2 grote platen monteerd
dus als je in je kast kijkt zitten ze aan de voorkant van je kaart zeg maar.

[ Voor 82% gewijzigd door Ryudo op 28-01-2004 00:02 ]

Verwijderd

Nog wat detailplaatjes om te zien hoe het moet:

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/reviewpics/zalmanheatpipe/zalmanheatpipeP6large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/reviewpics/zalmanheatpipe/zalmanheatpipeP5large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/5904/zalman_zm80c-hp/step1_1.jpg

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik heb een week geleden weer es een poging gewaagd om deze cooler te monteren. De eerste keer was op m'n oude Ti4200. Dat was een volslagen ramp :( Alles zat schots en scheef en de kaart was kromgetrokken.
Voor de tweede poging was de Club 3D 9700 non-PRO van een vriend het slachtoffer. Eerst ff droog geoefend, daarna echt aan de slag incl. pasta.

Belangrijkste tip: draai de boutjes die door de kaart de twee bases verbinden niet te strak aan (die tussenmoer/bout uit het onderste plaatje hierboven)! Dan trekken de bases onherroepelijk scheef en kom je in de problemen als de koelplaten en heatpipe erop moeten. De bases moeten bijna perfect gecentreerd tov de core en elkaar komen.

Andere (misschien stomme) vragen:
- Heb je wel de kleine set bases gebruikt?
- Heb je verder goed opgelet dat de pijltjes op de bases naar de agp-slot wijzen?
- Heb je de base op de core precies binnen de zilveren rand geplaatst? De kleine base heeft een lichte verhoging die precies er binnen valt, dus weghalen is absoluut niet nodig! (iig niet bij de 9700).

Het eindresultaat v/d (wederom langdurige) klus is dit keer best netjes _/-\o_
Hier passen die zalman plaatjes die de platen bij elkaar houden gewoon goed. Ze raken de kaart niet!
Op standaard 9700NP specs tijdens UT2003 botmatch burn @1600x1200/alles high wordt de onderste plaat warm en de bovenste lauw. Dat is dus met open kast en zonder de optionele fan. Heeft een weekend lannen perfect doorstaan, dus lijkt gewoon goed (genoeg) te coolen.

[ Voor 203% gewijzigd door nOLoGIc op 28-01-2004 00:24 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21
nOLoGIc schreef op 28 januari 2004 @ 00:03:

Op standaard 9700NP specs tijdens UT2003 botmatch burn @1600x1200/alles high wordt de onderste plaat warm en de bovenste lauw. Dat is dus met open kast en zonder de optionele fan. Heeft een weekend lannen perfect doorstaan, dus lijkt gewoon goed (genoeg) te coolen.
Als het perfect zou moeten zijn dan worden beide platen even warm,
nouja gevoelsmatig dan B)
Iets wat ook moet gebeuren dus volgens de handleiding
en wat bij mijn eigen 9800Pro ook gebeurd ;)
* If the two heatsinks are not at similar temperatures, check the following:

1) Is the thermal grease properly spread onto the 5 areas?
2) Are the GPU and the Front Side Heatsink Base tightly in contact?
3) Is the heatpipe properly contacting the heatsinks?
Pagina: 1