K8V onboard geluid probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joenes
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Goed, m'n eerste post... en ik heb gelijk jullie hulp nodig 8)7

Kheb nu al een maand een nieuwe computer, even snel de specs
ASUS K8V moederboord (met onboard sound, daar gaat het nu even om)
AMD 64 3200+
ASUS ATI Radeon 9800 XT 256 mb
en een 5.1 creative 5100 setje

Alles werkt nu redelijk... behalve m'n geluid. Ik was vooraf nogal sceptisch over de onboard geluidskaart, maar ik werd door de leverancier verzekerd dat dit goed genoeg zou zijn. Nu zit ik echter al met een probleem...

Het geluid dat uit de centerspeaker komt bevat alleen lage tonen. Het lijkt net alsof het de tonen van de subwoofer ook door mijn centerspeaker wil laten komen. Nu heb ik het plugje van mijn centerspeaker verwisselt met de linkerfront speaker om te kijken of het aan de speaker zelf lag, maar dit is dus niet het geval want uit de centerspeaker komt dan goed geluid en uit de linkerfront speaker dat doffe geluid.

Nu zou het dus aan 2 dingen kunnen liggen, of het center plugje van de speakerset is gaar (Wat ik me niet kan voorstellen, want ik heb de speakerset 3 maanden), of de instellingen zijn niet goed (wat me meer waarschijnlijk lijkt, aangezien dit ook in de FAQ stond).

Met de handleiding kwam ik ook niet verder, en de FAQ op de site van de verzorger van de geluidskaart (www.soundmax.com) stelde ook niet veel voor.

Nou weet ik niet welke informatie jullie allemaal nodig hebben...maar ik zal geven wat ik weet.
- Zowel in windows XP als in mijn driver staat 5.1 surroundsound ingesteld
- bij de geavanceerde instellingen van mijn volume regeling staat aangevinkt:
AC3 SPDIF
PCM SPDIF
- bij de geavanceerde instellingen van "center" staat aangevinkt:
Swap Center/LFE
- ik heb zover ik weet de laatste drivers

Als jullie me niet verder kunnen helpen wil ik graag weten wat een goede 5.1 geluidskaart is (voor muziek én gamen)... Want ik heb gehoord dat de creative audigy 2 ZS meer voor gamen is, en niet erg goed in muziek. en de Terratec Sky precies andersom. Zelf zat ik te denken aan de creative...
Als nieuwe speakerset had ik Logitech® Z-5300 set in gedachte... Enige ervaringen?

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat iemand me kan helpen,
alvast bedankt...

impreson.com

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je toevallig bij de instellingen van het Soundmax-programma de omgevingfsmodellen wel goed staan? Ik had eerst het gevoel in de badkamer te zitten en verdomd, zo stond het ook ingesteld :)

Verder geprobeerd de Layout eens te veranderen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Heb je in de onboard sound software wel goed je boxen aantal ingestelt, bijvoorbeeld 5.1.

Zlef heb ik een Creative audigy2 ZS en vind hem erg goed, muzeik afspelen doet hij ok super, heb Creative Inspire 5.1 5100 boxen. Erg leuke speeltjes, maar die 5300 zijn weer eens tukje beter :9 . Ligt eraan hoeveel geld je wilt uitgeven! Je kunt ook eens naar de Logitech Z640/680 kijken 8) . (loopt ook een topic over)

Vergeet niet je onboard sound uit te zetten als je een andere geludskaart gebruikt, vreet alleen maar aan je cpu :9

By the way: nette eerste post

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Komt er wel goed (lage tonen) uit je subwoofer?
Dat kan ik niet uit je startpost opmaken, maar als er
ook uit je subwoofer slecht geluid komt probeer dan het vinkje weg
te halen bij swap sub/center.

• Joenes
GuardianAngel schreef op 27 januari 2004 @ 22:54:
Heb je toevallig bij de instellingen van het Soundmax-programma de omgevingfsmodellen wel goed staan? Ik had eerst het gevoel in de badkamer te zitten en verdomd, zo stond het ook ingesteld :)

Verder geprobeerd de Layout eens te veranderen?
Staat op (Geen) dus die staat wel goed
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 22:55:
Heb je in de onboard sound software wel goed je boxen aantal ingestelt, bijvoorbeeld 5.1.
staat ook correct ingesteld
Erkandude schreef op 27 januari 2004 @ 22:57:
Komt er wel goed (lage tonen) uit je subwoofer?
Dat kan ik niet uit je startpost opmaken, maar als er
ook uit je subwoofer slecht geluid komt probeer dan het vinkje weg
te halen bij swap sub/center.
was ik inderdaad vergeten te vertellen, maar er komt wel gewoon goed geluid uit m'n subwoofer...

impreson.com

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, goed geluid uit de subwoofer zegt natuurlijk weinig... Als er ook hoge tonen bij het subwoofer signaal zitten hoor je die toch niet. Ik heb het verdacht dat center en sub omgedraait zijn. Kun je de plugjes niet gewoon omruilen?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Joenes
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 23:23:
Hmm, goed geluid uit de subwoofer zegt natuurlijk weinig... Als er ook hoge tonen bij het subwoofer signaal zitten hoor je die toch niet. Ik heb het verdacht dat center en sub omgedraait zijn. Kun je de plugjes niet gewoon omruilen?
de subwoofer zelf heeft geen ingang...alles zit ingeplugged op de subwoofer zelf...

0 center

0 0
L R FRONT

0 0
L R REAR

0= ingang

Zou het zo kunnen zijn dat de centeringang beschadigd is op de een of andere manier?

dan gaan er 3 plugjes naar mijn geluidskaart

-FRONT
-REAR
-CENTER/SUBWOOFER

center/subwoofer is dus 1 plugje... maar dit is bij alle 5.1 sets zo??

impreson.com

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

dit snap ik ff niet helemaal.. Je hebt dus geen losse LFE plug op je subwoofer zitten? Dus het sub signaal komt dan waarschijnlijk uit de front kanalen ofzo... zijn die plugjes op je subwoofer gewoon hoofdtelefoon formaat? dan denk ik idd dat i.p.v het center signaal, het subwoofer signaal naar je center gaat. Je kunt dan het beste zelf een plugje maken denk ik. Beetje solderen en je bent klaar.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Joenes
deepspace schreef op 27 januari 2004 @ 23:41:
dit snap ik ff niet helemaal.. Je hebt dus geen losse LFE plug op je subwoofer zitten? Dus het sub signaal komt dan waarschijnlijk uit de front kanalen ofzo... zijn die plugjes op je subwoofer gewoon hoofdtelefoon formaat? dan denk ik idd dat i.p.v het center signaal, het subwoofer signaal naar je center gaat. Je kunt dan het beste zelf een plugje maken denk ik. Beetje solderen en je bent klaar.
Uhm mjah, ik was eigenlijk niet van plan om in m'n subwoofer te gaan boren??? Geen ervaring mee ook. Kheb de manual even online opgezocht, hier staat ook een afbeelding in hoe de plugs lopen...misschien helpt dat?

http://files.europe.creat...9/CSW4200%20CLE%20QSG.pdf

impreson.com

Verwijderd

Joenes schreef op 27 januari 2004 @ 23:34:
[...]

de subwoofer zelf heeft geen ingang...alles zit ingeplugged op de subwoofer zelf...

0 center

0 0
L R FRONT

0 0
L R REAR

0= ingang

Zou het zo kunnen zijn dat de centeringang beschadigd is op de een of andere manier?

dan gaan er 3 plugjes naar mijn geluidskaart

-FRONT
-REAR
-CENTER/SUBWOOFER

center/subwoofer is dus 1 plugje... maar dit is bij alle 5.1 sets zo??
Ja, dat is bij alle setjes zo, tenzij digitale uitgang ;) dacht ik. Je kan vaak wel inde software zeggen wissel de center en de subwoofer om :9 . Probeer dat eens!

• Joenes
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 12:29:
[...]

Ja, dat is bij alle setjes zo, tenzij digitale uitgang ;) dacht ik. Je kan vaak wel inde software zeggen wissel de center en de subwoofer om :9 . Probeer dat eens!
Heb je enig idee waar ik dan naar moet zoeken? bij geluids instellingen van m'n configuratie scherm, of bij de software die bij de geluidskaart geleverd is? Want op het eerste gezicht kan ik het bij beide niet vinden...

impreson.com

Verwijderd

Joenes schreef op 28 januari 2004 @ 14:23:
[...]

Heb je enig idee waar ik dan naar moet zoeken? bij geluids instellingen van m'n configuratie scherm, of bij de software die bij de geluidskaart geleverd is? Want op het eerste gezicht kan ik het bij beide niet vinden...
Het was een optie bij mij inde software die ik ahd geinstalleert bij de onboard sound. (Drivers+software is dat direct)

• Joenes
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:59:
[...]

Het was een optie bij mij inde software die ik ahd geinstalleert bij de onboard sound. (Drivers+software is dat direct)
Bij de software van mijn geluidskaart valt dit niet in te stellen helaas. Wel kwam ik dit tegen via het configuratie scherm:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~peerb046/pics/screengeluid.gif . Nou heb ik tussen twee opties geswitched maar dit blijkt niets uit te maken... Het rare is dat de lage en hoge tonen niet in te stellen zijn en helemaal naar links staan zoals je ziet... Enig id wat ik hier mee aan moet, of hoe ik dit kan aan passen? tnx voor de hulp so far

impreson.com

Verwijderd

Volgens de manual heb je software om je speakers in te stellen op surround en kun je de instellingen testen. Tijdens de test hoor je een ruissignaal uit 1 van de speakers komen, terwijl op je scherm te zien is welke je zou moeten horen. Heb je deze test gedaan en wat was de uitkomst? Oh ja, ik heb het bord niet, maar wel ff bij Asus in de manual gezocht. Die staat hier op pagina 122.

• Joenes
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 22:06:
Volgens de manual heb je software om je speakers in te stellen op surround en kun je de instellingen testen. Tijdens de test hoor je een ruissignaal uit 1 van de speakers komen, terwijl op je scherm te zien is welke je zou moeten horen. Heb je deze test gedaan en wat was de uitkomst? Oh ja, ik heb het bord niet, maar wel ff bij Asus in de manual gezocht. Die staat hier op pagina 122.
Khad het ook al in de bijgeleverde manual opgezocht. De test doet het op zich goed, maar uit de frontspeaker komt nauwelijks geluid, enkel doffe tonen die bijna niet te horen zijn...

impreson.com

• Joenes
Ik heb gehoord dat er een speciaal programma bestaat om het geluid dat uit de subwoofer en center speaker komt, om te wisselen. Iemand een id waar ik dat kan vinden?

impreson.com

Verwijderd

Ja dat bestaat, maar niet voor ons moederbord (nforce only)

Ik heb namelijk precies dezelfde configuratie (goede smaak) met helaas precies hetzelfde probleem.
Zit nu al mijn films op 4.1 te beluisteren Op 5.1 komt de subwoofer uit de center.
LFE en Center swappen in volumecontrol biedt geen enkel verschil.
Bij de speakertesten met verschillende progs...hetzelfde probleem.
Allezz geprobeerd Ga denk ik maar zelf een jack plugje maken en de kanalen omdraaien
:?

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon de stekkertjes die van je woofer/center aansluiting op je geluidkaart naar je 5.1 versterker gaan omwisselen. Als dit niet gaat gewoon effe zelf creatief zijn en iets van een kabeltje fabriceren. Wel vreemd dat het niet volgens de standaard zit. Zijn je linker- en rechterspeakers van je front en rear ook omgewisseld?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 03:39 ]

• Joenes
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 03:36:
Als ik jou was zou ik gewoon de stekkertjes die van je woofer/center aansluiting op je geluidkaart naar je 5.1 versterker gaan omwisselen. Als dit niet gaat gewoon effe zelf creatief zijn en iets van een kabeltje fabriceren. Wel vreemd dat het niet volgens de standaard zit. Zijn je linker- en rechterspeakers van je front en rear ook omgewisseld?
Ik vind het belachelijk om zelf dingen te moeten gaan veranderen aan de standaard omdat het niet goed werkt. Ik denk dat ik maar contact ga opnemen met m'n leverancier...misschien kunnen die er wat aan doen...zet ik gelijk een link van dit topic in de mail.

ps. Pietpuk, heb jij misschien msn? aangezien je hetzelfde probleem hebt

impreson.com

Verwijderd

Hmmmm staat er geen swapfunctie in de bios ofzo?

• Joenes
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 14:30:
Hmmmm staat er geen swapfunctie in de bios ofzo?
Nope, kheb net even gekeken...helaas geen swapfunctie. Alleen de mogelijkheid om onboard aan en uit te zetten. Wat me wel opviel is dat de midi functie uit stond...Als je hem aan wilt zetten kun je kiezen tussen 300 en 330 (geloof ik), wat houdt dit in?

impreson.com

Verwijderd

Hey allemaal,

ik zat een beetje te zoeken op het forum naar het probleem wat hier
boven beschreven staat...ik heb precies hetzelfde dat er alleen lage tonen
uit mijn center komen. Ik merkte het net erg goed bij het spelen van H&D2.
Wanneer je recht voor een ventje staat hoor je hem nauwelijks praten draai je
een klein beetje links of recht dan hoor je het ineens wel duidelijk uit de front
speakers...de center doet dus vrij weinig.

Ik heb ook een Asus K8V Deluxe moederbord met een AMD64 3200+
met onboard Soundmax geluid...

maar zo te zien is deze topic lang geleden al doodgebloed en is er geen oplossing
voor... ;(

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En daarom had je dus beter een nieuw topic kunnen openen met jouw specifieke probleem.

ARME AOW’er

Verwijderd

Dit is mijn specifieke probleem...precies hetzelfde...

alleen er is al sinds februari niet meer op gereageerd dus ik denk
zet hem weer ff bovenaan...maar ja niemand weet dus een oplossing

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan mail je de topicstarter en vraag hem hoe hij het probleem heeft weten op te lossen als het überhaupt is opgelost. Vraag en passant dan ook even de oplossing hier te posten. :)

Ik heb hetzelfde MB maar geen enkel probleem namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 08-09-2004 16:14 ]

ARME AOW’er

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik had zelfde probleem, ook exact zelfde bord, heb net de rode en witte tulp verwisseld op mn subwoofer, medion setje kan heel simpel, ineens alles ok

Mijn uitgangen van mobo gaan via jack over in 2 tulp, die van sub en center moesten dus omgedraaid, rood in wit, wit in rood.

heb dit net geprobeerd wegens post in dit topic, werkt dus degelijk en ik ben ook weer helemaal blij, doet het hier nu ook goed:)

[ Voor 51% gewijzigd door Arjen86 op 08-09-2004 16:32 . Reden: extra uitleg ]

Foto

• Joenes
Ok ik heb eindelijk... (na meer dan een jaar :-P) het probleem weten op te lossen wat betreft slecht 5.1 geluid..en dan met name uit m'n center speaker (zie originele post). Via via ben ik op deze beta audio driver uitgekomen. Na het installeren even de wizard volgen (SoundMax activeren vanuit de system tray) en dan het knopje links boven met sterretjes en een maan. Tijdens de wizzard 5.1 selecteren en je kunt daar een hokje aanvinken of je center en subwoofer omgewisseld moeten worden (even testen wat bij jou het goeie resultaat opleverd). Deze beta driver is sowieso een stukje sjieker :Y) dan de originele drivers . Dit probleem schijnt op meer moederborden van ASUS voor te komen. Khoop dat degene die nog steeds met dit probleem rondlopen nu ook een oplossing vinden...

impreson.com

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Joenes schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:01:
Deze beta driver is sowieso een stukje sjieker :Y) dan de originele drivers . Dit probleem schijnt op meer moederborden van ASUS voor te komen. Khoop dat degene die nog steeds met dit probleem rondlopen nu ook een oplossing vinden...
Die bèta staat er zeker al sinds een half jaar en een final komt er maar niet aan. Jammer dat je maar net moet onthouden dat dit topic nog bestond.

Maar goed, je kunt ook nu de bèta versie van BIOS 10 K8V DEluxe downloaden. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1