Toon posts:

WinXP op Abit VP6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die ervaring heeft met XP op dit bordje ?

http://www.abit-usa.com/p...hp?categories=1&model=111

Heb er de laatste BIOS ingeflasht, en het ding draait nu netjes XP op een 20gig harddisk. Maar wanneer ik er een 80gig ingooi dan wordt die netjes herkent door de BIOS en dergelijke, maar XP raakt er niet op geinstalleerd. Ook een image van die 20gig op de 80gig geeft dezelfde *black* screen of death met de melding (het is een NL versie)
De fysieke gegevens uit de ARC-ROM komen niet overeen met de gegevens in de kernel HAL.
Naast het feit dat ik nog nooit eerder een *BLACK* screen of death had gezien :) Vraag ik me af wat het probleem verder kan zijn...

Ligt het aan dit moederbord ? Ligt het aan de BIOS versie (versie VR als ik juist ben, moet het straks ff checken) of zou het aan die 80gig liggen ?

EDIT : het is BIOS versie DR

VP6 BIOS DR
Version: DR Released Date: 2001-07-24

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update : XP installeren wil nog steeds niet lukken, maar een 2000 bolt er zonder probleem op.

Vreemd...

Nog steeds niemand die hetzelfde (black screen) probleem al eens is tegengekomen ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je geen foutcodes erbij gekregen :? Aan welke controller hang je de HDD? De Highpoint HPT366? Zo ja, probeer andere driverversies :)

edit:
Ik had even opgezocht waar ARC voor stond: Advanced RISC Computing 8)7 Je hebt een x86 PC en géén RISC PC. Wellicht is er tijdens de setup een verkeerde HAL gekozen .. Je kunt deze handmatig selecteren door op F5 te drukken op het moment dat je tijdens XP Setup op F6 (SCSI drivers etc) kan drukken :) Kies vervolgens "ACPI Multiprocessor" HAL. Check voor de zekerheid ook in de BIOS of ACPI (zie het Advanced Power Management tabblad of iig iets in deze richting) staat ingeschakeld. De MPS version moet daarnaast op 1.4 staan :)

[ Voor 71% gewijzigd door BalusC op 28-01-2004 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 28 januari 2004 @ 13:27:
Heb je geen foutcodes erbij gekregen :? Aan welke controller hang je de HDD? De Highpoint HPT366? Zo ja, probeer andere driverversies :)

edit:
Ik had even opgezocht waar ARC voor stond: Advanced RISC Computing 8)7 Je hebt een x86 PC en géén RISC PC. Wellicht is er tijdens de setup een verkeerde HAL gekozen .. Je kunt deze handmatig selecteren door op F5 te drukken op het moment dat je tijdens XP Setup op F6 (SCSI drivers etc) kan drukken :) Kies vervolgens "ACPI Multiprocessor" HAL. Check voor de zekerheid ook in de BIOS of ACPI (zie het Advanced Power Management tabblad of iig iets in deze richting) staat ingeschakeld. De MPS version moet daarnaast op 1.4 staan :)
Verdere error codes staan er niet bij. En de disk hangt aan de primary IDE controller, niet aan de RAID controller. Sterker nog, die heb ik opzettelijk DISABLED in de BIOS.

Verder heb ik ook wat info gevonden over die ARC toestanden, en het heeft niet alleen met RISC systemen te maken.
This article explains the conventions in the Advanced RISC Computing (ARC) specifications that are used to define the path to a Windows NT installation on Intel x86-processor-based computers and RISC-based computers. This article consists of the following sections:
Stukje uit http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;102873

Ondertussen getest met een 2000 erop te gooien, en dat werkt wel. Dus op zich lijkt de hardware config me niet (helemaal) verkeerd, maar is er iets waar blijkbaar alleen XP een probleem mee heeft. :)

Er is een iets oudere BIOS versie met een oudere RAID BIOS, mogelijk ga ik die eens testen. Ik begin zo het gevoel te krijgen dat het toch te maken heeft met de (disabled) RAID controller.

Edit : Manueel een andere HAL kiezen kan ik ook eens proberen straks :) Want het is wel zo dat het een MP bordje is, maar er momenteel slechts 1 cpu opzit. Mogelijk kiest XP daardoor een foutieve HAL/kernel

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 14:40 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
waarom laat je niet gewoon win2k erop draaien ? :P

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 28 januari 2004 @ 15:52:
waarom laat je niet gewoon win2k erop draaien ? :P
Dat zal ook gebeuren :-)

Met 2K werkt het zonder enig probleem. Alleen zou ik heel graag (uit nieuwsgierigheid) weten wat de reden is waarom XP langs geen kanten wil installeren op dat systeem... ;)
Pagina: 1