[Linux] kan root fs niet mounten

Pagina: 1
Acties:

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12
Ik heb een computer met een AMD Athlon 64 3000+ processor op een MSI K8T Neo moederbord.

Hier heb ik SuSE x86_64 op gezet. Dit draaide op zich goed.
Ik heb geprobeerd om de 2.6.1 kernel te compileren, dat is gelukt en ik heb bzImage naar /boot gegooid en de Grub configuratie aangepast.
title Kernel
kernel (hd0,7)/boot/bzImage root=/dev/hdb8
heb ik toegevoegd aan de Grub config.

Eerst kreeg ik bij het booten een error van VFS dat hij het root fs van NFS wilde mounten en dat hij geen NFS server kon vinden. Toen heb ik eerst geprobeerd NFS root mount in de kernel uit te zetten, dat werkte niet. Toen heb ik dus maar de NFS support compleet uitgezet. Nu kreeg ik die error niet meer. Maar wel een andere:
VFS: Cannot open root device "hdb8" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
Ik heb met google gezocht naar mogelijke oplossingen en ze werken geen van allen. Ik heb het volgende geprobeerd:

CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK in .config op y gezet;
CONFIG_PARTITION_ADVANCED uitgezet
ext3 statisch in de kernel compilen ipv als module

Ik vermoed nu dat het probleem is dat ik een initrd moet gebruiken. Alleen mkinitrd geeft een error dat er geen loopback devices gevonden konden worden omdat ik moet booten met een LiveCD van Gentoo omdat de oude kernel ook problemen heeft.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik mkinitrd wel aan de praat krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door Tux op 27-01-2004 20:32 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Ik neem aan dat deze hdb een ide-schijf is. Daarom is het verstandig om te controleren of IDE support in de kernel gecompileerd is, (dus echt gecompileerd, en niet als module)
Dit is hier te vinden in de kernelconfiguratie:
Device drivers --> ATA/ATAPI/MFM/RLL support --> Enhanced IDE/MFM/RLL disk/cdrom/tape/floppy support --> Include IDE/ATA-2 DISK support

*Voor dit probleem zijn overigens meerdere oorzaken mogelijk

• Tux
Include IDE/ATA-2 DISK support staat aangegeven als <*> dus dat zal wel goed zitten denk ik

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Heb je toevallig devfs aangezet? Dan kan hij namelijk /dev/hdb ook niet vinden maar wel /dev/ide/bus0/target1/lun0/part8 waarschijnlijk wel.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mischien domme vraag maar hdb8 is echt je root partitie klinkt als zo belachelijk hoog imho

• Tux
TrailBlazer schreef op 27 januari 2004 @ 22:02:
mischien domme vraag maar hdb8 is echt je root partitie klinkt als zo belachelijk hoog imho
Er zitten nog 3 NTFS partities voor, ik vond het zelf ook al hoog klinken. Maar ik kan hem echt mounten via de LiveCD van Gentoo :P

Ik ga even testen of DevFS misschien aan staat en anders morgen weer verder.
#
# Pseudo filesystems
#
CONFIG_PROC_FS=y
CONFIG_PROC_KCORE=y
# CONFIG_DEVFS_FS is not set
CONFIG_DEVPTS_FS=y
# CONFIG_DEVPTS_FS_XATTR is not set
CONFIG_TMPFS=y
# CONFIG_HUGETLBFS is not set
# CONFIG_HUGETLB_PAGE is noet set
CONFIG_RAMFS=y
devfs staat dus uit

[ Voor 27% gewijzigd door Tux op 27-01-2004 23:07 ]

Pagina: 1