Toon posts:

Asus P4P800 'OpstartProbleem'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste MedeTweakers,

Allereerst voordat iemand weer gaat vragen, ja ik heb op google gezocht in de search en kan het probleem niet vinden ;)

Maar even serieus, het probleem is dit:

Als ik mijn computer opstart krijg ik het volgende probleem:
- Eerst bios enz, daarna dit berichtje: Reboot and select proper drive device. Or insert boot media in selected boot device and press a key.

Nu moet ik wel toegeven dat ik vanmiddag er een harde schijf heb uit gehaald (:o), zou dat misschien het probleem kunnen zijn?

SysteemSpecs:

Intel P4 2.8
Asus P4P800 Deluxe
2 x 512 MB Corsair
Maxtor 120 GB S-ATA

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr,
Robbert :)

Verwijderd

Wat heb je zelf geprobeerd? Want naast het zoeken moet je ook een paar dingen zelf proberen, aldus de FAQ. Heeft men toch nog iets te zeuren :7

Ik heb hier ook zo'n plank liggen. Weet je zeker dat die harde schijf niet een deel was van een array? Je kunt namelijk niet zomaar harde schijven uit een array weghalen

Was die harde schijf die je eruitgehaald hebt een ATA-schijf? Misschien dat je in je boot sequence moet kijken of de SATA controller in de sequence staat (ik weet overigens niet of er een aparte controller is voor de SATA)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 20:19:
Wat heb je zelf geprobeerd? Want naast het zoeken moet je ook een paar dingen zelf proberen, aldus de FAQ. Heeft men toch nog iets te zeuren :7

Ik heb hier ook zo'n plank liggen. Weet je zeker dat die harde schijf niet een deel was van een array? Je kunt namelijk niet zomaar harde schijven uit een array weghalen

Was die harde schijf die je eruitgehaald hebt een ATA-schijf? Misschien dat je in je boot sequence moet kijken of de SATA controller in de sequence staat (ik weet overigens niet of er een aparte controller is voor de SATA)
Ja, het was wel een ATA 133 schijfje.

Over die arry wat is dat percies? Moet ik niet de boot instellingen van de S-ATA schijf een beetje bijstellen?

Gr,
Robbert :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft echt niemand hier een reactie over of niemand die me kan helpen? :o

Gr,
Robbert

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 07:28:

Gr,
Robbert
Zoals al gezegd, wat heb je zelf allemaal uitgeprobeerd.

En als je niet handig genoeg bent, zet dan je Bios instellingen terug op default en kijk dan of de melding nog gegeven wordt.
Vertaal die melding eens in het Nederlands, moet toch ook wel wat zeggen dacht ik zo.
offtopic:
dat groeten is dubbelop in jouw geval en niet gewenst( staat ook in de FAQ :> )de groeten staat levensgroot aan de linkerkant op je scherm

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Misschien heb je wel de schijf eruit gehaald waar je mbr op staat, plaats die schijf eens terug en kijk of ie dan wel op wil starten.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Via Google gevonden, weliswaar de P4C800 maar toch en dat is maar 1 voorbeeld!

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?threadid=55408

[ Voor 12% gewijzigd door Flame17 op 28-01-2004 07:59 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 16:35
Er zit toch niet toevallig een USB memory stick in je computer? Trek die er anders maar eens uit...

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Flame17 schreef op 28 januari 2004 @ 07:43:
[...]
En als je niet handig genoeg bent, zet dan je Bios instellingen terug op default en kijk dan of de melding nog gegeven wordt.
Goeie tip man, ga ik zow even proberen 8)
[...]
Vertaal die melding eens in het Nederlands, moet toch ook wel wat zeggen dacht ik zo.
Oja? Wat betekent die dan volgens jou :/
[...]
dat groeten is dubbelop in jouw geval en niet gewenst( staat ook in de FAQ :> )de groeten staat levensgroot aan de linkerkant op je scherm
Oeps, sorry :+ (Zal er voortaan op letten, ben nieuw hier vandaar :Y)
Flame17 schreef op 28 januari 2004 @ 07:55:
Via Google gevonden, weliswaar de P4C800 maar toch en dat is maar 1 voorbeeld!

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?threadid=55408
Bedankt voor je inzet, jammer dat ik er niks aan heb :'(
dumb_8 schreef op 28 januari 2004 @ 08:02:
Er zit toch niet toevallig een USB memory stick in je computer? Trek die er anders maar eens uit...
Nee die zit er niet in, ook geen andere boot hardware. O+

Alvast bedankt
(Dat mag ik toch wel zeggen? O-)

Verwijderd

Topicstarter
Geen belangerijke informatie :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 10:05 ]

Verwijderd

Kijk hier eens. Dit heeft bij mij geholpen.

Asus P4P800S Opstart problemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 07:28:

Gr,
Robbert
Robbertz: het is hier niet de bedoeling om een topic te kicken binnen 24 uur. Dat komt nogal opdringerig over. Pas wanneer een topic zover naar beneden is gezakt dat het uit de topiclist is verdwenen, in de meeste subfora is dat na 24 uur, mag je een topic omhoogkicken om het weer onder aandacht te brengen :)

Terugkomend op je probleem: een computer boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Om een OS te kunnen booten, moeten diens bootbestanden op de genoemde partitie staan. Blijkbaar stonden ze op de HDD die je had weggehaald. Om jou aan een oplossing te helpen zul je eerst moeten vermelden wat voor een OS je op de PC hebt staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal even kijken.
BalusC schreef op 29 januari 2004 @ 07:09:
[...]

[...]
Robbertz: het is hier niet de bedoeling om een topic te kicken binnen 24 uur. Dat komt nogal opdringerig over. Pas wanneer een topic zover naar beneden is gezakt dat het uit de topiclist is verdwenen, in de meeste subfora is dat na 24 uur, mag je een topic omhoogkicken om het weer onder aandacht te brengen :):)
Oeps, sorry :'(
BalusC schreef op 29 januari 2004 @ 07:09:
[...]

[...]

Terugkomend op je probleem: een computer boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Om een OS te kunnen booten, moeten diens bootbestanden op de genoemde partitie staan. Blijkbaar stonden ze op de HDD die je had weggehaald. Om jou aan een oplossing te helpen zul je eerst moeten vermelden wat voor een OS je op de PC hebt staan :)
Ja daar zat ik ook aan te denken, alleen zou het ook niet iets met de jumper instellingen te maken kunnen hebben van de harde schijf.

Bedankt.

PS: Ik maak gebruik op alle partities van Windows XP Pro

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Windows XP. Dat maakt het erg makkelijk :)

Duw de setup CD in de gleuf en start daarvan op. Kies tijdens de procedure voor Herstelconsole. Eenmaal daarin aangekomen voer je de commando FIXBOOT in. Dan zullen er nieuwe bootbestanden en een bootmenu op de eerste actieve primaire partitie gezet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Alles op een rijtje

- Wat is mijn bedoeling?

Ik heb een oude IDE Harde schijf eruit gehaald die als master draaide, nu wil ik mijn Maxtor 120 GB S-ATA, in zn eentje als boot HD laten draaien.

- Wat is het probleem?

Zodra ik mijn oude IDE HD eruit haal en de Maxtor HD op Master zet krijg ik de volgende error 'Reboot and select proper drive device. Or insert boot media in selected boot device and press a key'.

- Wat zijn mijn SysteemSpecs?

Intel P4 2.8
Asus P4P800 Deluxe
2 x 512 MB Corsair
Maxtor 120 GB S-ATA

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, en alvast bedankt voor de hulp.

_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 29 januari 2004 @ 10:02:
Windows XP. Dat maakt het erg makkelijk :)

Duw de setup CD in de gleuf en start daarvan op. Kies tijdens de procedure voor Herstelconsole. Eenmaal daarin aangekomen voer je de commando FIXBOOT in. Dan zullen er nieuwe bootbestanden en een bootmenu op de eerste actieve primaire partitie gezet worden.
Bedankt, super reactie _/-\o_

(Check even mijn topic hierboven van mijn Masterprobleem)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh trouwens, je hoeft bij SATA schijven niet aan jumpertjes te fröbelen. Een SATA kanaal stuurt slechts één schijf aan. Master en Slave zijn dus overbodig. Het beste is om een SATA schijf gewoon op Master of Cable Select te laten.

Je moet de SATA controller wel in de bootvolgorde in de BIOS hebben staan. Deze wordt ook wel aangeduid met SCSI (wat staat voor alle externe controllers buiten de onboard controller).

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 29-01-2004 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga ik doen om dit probleem te verhelpen

Error: 'Reboot and select proper drive device. Or insert boot media in selected boot device and press a key'

1: S-ATA HD op Master instellen
2: Windows OS CD-Rom erinstoppen en de optie 'Kies tijdens de procedure voor Herstelconsole' selecteren
3: Eenmaal daarin aangekomen voer ik de commando FIXBOOT in.

Als het goed is gaat hij dan zal hij nieuwe bootbestanden aanmaken en een bootmenu op de eerste actieve primaire partitie.

En dan ben ik hopelijk van het probleem af ;)

(Misschien beetje overbodig, maar handig voor mensen die hetzelfde probleem hebben 8))

Voor hopelijk de laatste keer...

Gr,
Robbert

>:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou het ging niet zo makkelijk als ik dacht ;(

Ik start mijn computer op, doe de Windows XP Pro CD-Rom erin, laat de setup even draaien, druk dan op R, dan kom ik in de ReparatieConsule, allemaal prima, maar wat dan?

Iemand idee hoe verder moet? 8)7

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Lees nou eens even goed de reply's door van Balus C en als je er dan nog steeds niet uitkomt denk ik dat je beter iemand kan vragen die er meer verstand van heeft dan jij.

Of je brengt hem terug naar de winkel waar hij is gekocht en laat hem daar repareren.

En als je helemaal niet kan voldoen aan bovenstaande verhaaltje kan je ook nog kiezen voor een "schone" install van Win XP, maar lees nou eerst even de reply's van Balus door en dan vooral die waar hij het heeft over FIXBOOT.

offtopic:
je kan ook de EDIT knop gebruiken en dat groeten :?

Verwijderd

Topicstarter
Flame17 schreef op 29 januari 2004 @ 13:05:
Lees nou eens even goed de reply's door van Balus C en als je er dan nog steeds niet uitkomt denk ik dat je beter iemand kan vragen die er meer verstand van heeft dan jij.

Of je brengt hem terug naar de winkel waar hij is gekocht en laat hem daar repareren.

En als je helemaal niet kan voldoen aan bovenstaande verhaaltje kan je ook nog kiezen voor een "schone" install van Win XP, maar lees nou eerst even de reply's van Balus door en dan vooral die waar hij het heeft over FIXBOOT.

offtopic:
je kan ook de EDIT knop gebruiken en dat groeten :?
Dat is een antwoord waar ik wat aan heb, jeetje iedereen moet beginnen.

Ik ga niet meteen naar een computer winkel waar je hem kan achterlaten en volgende week weer kan ophalen, nee ik probeer het zelf.

Maar je hebt altijd wel van dat uitschot wat weer net even die rot opmerkingen moet maken.

(En over dat groeten, heb ik al mn excuses aangeboden, en jij zeuren dat ik moet lezen)

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Ik probeer je te helpen, verder niet en als iemand(Balus C) je bijna tot in detail iets uitlegt en je komt er niet uit lijkt het me verstandig dat je andere wegen behandeld.

Als je door mijn ene reply wat boos bent geworden, sorry daarvoor, maar dat is zeker niet de bedoeling.

Begin anders gewoon van voren af aan en zet die ene schijf weer eens even terug, zoals iemand al opperde in een vorige reply en kijk dan wat er gebeurt.

Anders zie ik voor jou alleen de oplossing voor een clean install van Win XP.

Verder wens ik niet te worden geassocieerd met UITSCHOT!

[ Voor 6% gewijzigd door Flame17 op 29-01-2004 14:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 13:11:
[...]

Dat is een antwoord waar ik wat aan heb, jeetje iedereen moet beginnen.

Ik ga niet meteen naar een computer winkel waar je hem kan achterlaten en volgende week weer kan ophalen, nee ik probeer het zelf.

Maar je hebt altijd wel van dat uitschot wat weer net even die rot opmerkingen moet maken.

(En over dat groeten, heb ik al mn excuses aangeboden, en jij zeuren dat ik moet lezen)
BalusC draagt meerdere oplossingen aan, zoals SCSI toevoegen aan je bootvolgorde, heb je dat gedaan?

Je zult toch echt meer zelf moeten proberen voordat je mensen ertoe beweegt om met je mee te denken. En als mensen dan oplossingen voordragen, moet je niet selectief (hier de FIXBOOT via winXP) een oplossing eruit pikken; maar alles oplossingen of een combinatie van oplossingen proberen.

Dus:

Fixboot via winxp setup proberen

Scsi in je boot sequence zetten in je bios.

Lees trouwens voor de goede orde ook de FAQs van dit subforum, die van I&O controllers en de RAID FAQ.

Verwijderd

Ik heb ook een P4P en gisteren een SATA schijfje (alone) in mijn kast gehangen ivm een crash.
Wat ik moest doen is een floppy maken met SATA-drivers omdat die niet standaard door XP worden ondersteund (pas NA Os 2003 volgens MS!)
Ik heb weliswaar een clean install gedaan. Tijdens het laden van de drivers moet je op F6 drukken om handmatig je SATA-drivers te selecteren (floppy). Daarna ziet hij gewoon je HD en kun je de setup vervolgen. Drivers voor de SATA staan op je P4P cd. Je moet echter wel het pad van de TXTSETUP.OEM wijzigen, want die verwijst naar je CDRom. Dus ff met een texteditor openen en de drive aanpassen.
Pagina: 1