Toon posts:

Nieuwe hdd maakt systeem ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen staat DMA in mijn bios op Auto, aan dus. (het is of Auto of Disable, abit IC7)

De nieuwe HDD is een Maxtor 120gb 8mb 7200. Deze heeft mijn 40gb Maxtor vervangen. Verder zit er nog een 80gb hdd (OS) en een 40gb (samsung) in de PC.

De nieuwe hdd heb ik gewoon vervonden aan de ATA kabel waar mijn oude Maxtor aan zat, verder netjes full format gedaan en gereboot. Vervolgens in windows probeerde ik 1gb te verplaatsen naar de nieuwe hdd en de boel raakte opeens verstopt(traag scrollen, alles duurt 8x zo lang, etc). 1gb verplaatsten duurde 10min. :{

Ik heb nog even met de kabels zitten swappen en een tal verschillende combinaties geprobeerd maar niets schijnt te helpen. Ik heb de nieuwe hdd zelfs voor een tweede keer geformat.

SySoft Sandra benchmark draait niet eens op de nieuwe hdd. Boel loopt na zo’n half uur echt helemaal vast. :|

Voor de duidelijkheid, geheel zit er nu als volgt uit:
80gb IDE0 Master
40gb IDE0 Slave
120gb IDE1 Master

verder heb ik er niets aan hangen.

Iemand enige idee?

Verwijderd

geeft hij in windows ook aan dat het op dma staat?????

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk het wel, kijk zelf maar:

edit: zo: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=DMA2.jpg

of toch niet? :?

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
bumpje als het mag. Probleem is namelijk nog steeds niet verholpen.

Na uren prutsen lijkt het erop dat de hdd die op IDE1 wordt aangesloten de trage is. Dus is DMA op IDE1 ook niet aan. :?

Ik heb in de bios van alles geprobeerd zonder succes. Dus graag wat tips.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er draait in ieder geval iets op PIO-modus en dat komt de snelheid niet ten goede, ongeacht welk apparaat het is. Je zou eens een nieuwe BIOS/driver voor je moederbord kunnen proberen, dat heeft bij mij ook geholpen toen m'n hardeschijf ook alleen maar op PIO-modus kon draaien :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
ok, Ik ben van de 1.5 bios naar 1.9 gegaan. Maar het probleem is niet verholpen.

Maakt niet uit welke hdd ik aan IDE1 aansluit wordt deze traag. Ik moet DMA op ide1 aanzetten op de een of andere manier.

Mijn moederboard is vrij recent, zou toch wel moeten kunnen? vaag dit.

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-03 19:05
Dit heb ik ook ooit met mijn DVD schrijver gehad. Die stond in Windows ook opeens op PIO4. Ik heb het toen opgelost door de IDE controller in windows te verwijderen. Toen opnieuw opgestart en toen Windows hem opnieuw detecteerde, stond de schrijver wel weer op DMA.

Verwijderd

Topicstarter
RoyPh schreef op 29 januari 2004 @ 16:30:
Dit heb ik ook ooit met mijn DVD schrijver gehad. Die stond in Windows ook opeens op PIO4. Ik heb het toen opgelost door de IDE controller in windows te verwijderen. Toen opnieuw opgestart en toen Windows hem opnieuw detecteerde, stond de schrijver wel weer op DMA.
hmm dus je bedoelt zomaar de secondary IDE uit mijn hardware monitor halen? Kan het proberen...

edit: Nee, Helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
kickje. :)

Het probleem is nog steeds niet verholpen, alleen maar erger geworden. ik heb nu alleen dma op mijn ide1 primary! :? dus alleen op de 80gb schijf.

Ik heb de bios geupdate, ook nix.

kan iemand mij helpen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 14:26 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:18
Je hebt toch wel alle drivers voor je mobo geïnstalleerd?

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 15:15
Kijk eens met Perfmon of het er echt aan ligt.

Logical Disk -> AVG Disk Queue Lenght.

Deze mag niet groter zijn dan 2

Misschien is je disk wel gaar

[ Voor 14% gewijzigd door Berimbau op 07-04-2004 14:31 ]

Verwijderd

Probeer voor alle zekerheid met een andere kabel.
Ooit erg lang lopen zoeken naar DMA problemen.
Bleek de connector niet lekker meer aan de kabel te zitten.
Ook gebeurd bij het verwisselen van de HD.

Dit zou je kunnen testen door kabels op IDE1 en IDE2 te verwisselen en zien of het probleem verplaatst. (als je geen nieuwe kabel hebt :))

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 14:35 ]

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

Ik heb hetzelfde gehad, toen was er een pin op de HDD naar achteren geduwd, die dus geen contact maakte.

Oh ja joh!!!

Verwijderd

Topicstarter
nee, disk is niet gaar.

Drivers van de mobo staan voor zo ver ik weet allemaal erop. Het gaat hier dus om een abit ic7 en de Intel INF Update v5.00.1015. staat er op. verder is er niets.

zal eens een aantal andere kabels teste.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas, lag niet aan de kabels.

erg vreemd dit, alleen device 0 van primary IDE heeft DMA mode 5, rest zijn allmaal op PIO.

Verwijderd

Let op :
je moet bij het vervangen van de kabels eerst Windows wel laten geloven dat het betreffende apparaat er niet meer is. Dus eerst IDE controller verwijderen (zie een eerdere suggestie; dus uninstall device in device manager). Dan uitzetten en kabels vervangen.

Als een apparaat eenmaal op PIO is gezet weigert windows XP om het terug te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 15:19 ]

Pagina: 1