Toon posts:

Exchange mail op andere poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Veel ADSL providers blokkeren tegenwoordig poort 25. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om Exchange zo te configureren dat er gebruik gemaakt wordt van een andere poort. Is het bijvoorbeeld mogelijk om dit op te geven in een MX Record.

Ik heb al even gesearched maar geen sluitend antwoord kunnen vinden.

//Minder belangrijk
Weet iemand of PowerADSL van XS4ALL (over BBNet) poort 25 blokkeert?

Alvast bedankt! _/-\o_

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Ken exchange niet, maar kan wel even deze vraag beantwoorden:
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 19:40:
//Minder belangrijk
Weet iemand of PowerADSL van XS4ALL (over BBNet) poort 25 blokkeert?
Dat doen ze niet, bij XS4all mag je gewoon een server draaien. XS4all blokkeerd geen poorten, ook 25 en 80 niet. _/-\o_
XS4all bied zelfs extra dingen als bSMTP aan... dan wordt je mail tijdelijk opgeslagen op de XS4all server als je exchange server down is :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ben geen Exchange expert, maar volgens mij kan je in de smtp connector de poort aangeven.

If you choose to criticise you choose your enemies

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarom zou je smtp op een andere poort willen draaien? 99,9 % van de mailservers op het internet kan je dan niet meer vinden ;) Poortje is gewoon in de eigenschappen van de 'SMTP Virtual Server' te veranderen. Klik daar bij ip-adress to listen on op'Advanced'.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, mijn vraag is niet zo heel duidelijk. In Exchange valt het inderdaad wel in te stellen maar.. Hoe komt mijn mail dan op een andere poort aan? Stel de MX Records van mijndomein.nl staan bijvoorbeeld:

MX mail.mijndomein.nl 10
A mail.mijndomein 111.111.1.1

Ik kan natuurlijk wel leuk de poort waarop Exchange luistert naar bv 2525 zetten maar dan komt er uiteraard geen mail aan.

Alvast weer bedankt voor de reacties!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoals ik al aangaf kan je beter je mail niet op een andere poort zetten, omdat niemand je meer kan vinden. Zie poort 25 als standaard voor smtp verkeer, net als poort 80 voor http en 21 voor ftp. Als je op een andere poort het betrefende protocol wilt gebruiken, moet dat expliciet bij potentiele verzenders bekend zijn. Het kan wel, maar waarom zou je het veranderen?

Mijn mening is dat het enkel op een LAN goed te implementeren is, of op WAN voor een gesloten groep gebruikers. Je kan bij mijn weten niet met een MX record de poort converteren ,....

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 27-01-2004 20:13 ]

Mijn spoorwegfotografie

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 19:58:
Hoe komt mijn mail dan op een andere poort aan? Stel de MX Records van mijndomein.nl staan bijvoorbeeld:
Niet, en zeker niet met MX records. Je zou dan SRV records kunnen gebruiken, maar die worden niet of nauwelijks gebruikt. Dus: gewoon op poort 25 houden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 21:10
Je kan idd in je SMTP connector een andere poort instellen, dit heb ik ook gedaan omdat ik een spam-filter hebt geinstalleerd. Alle mail komt aan op poort 25 en wordt door de spamfilter gescaned, daarna wordt het op 127.0.0.1 afgeleverd op poort 26 aan de exchange!

Maar helaas is het niet mogelijk om in je MX record een andere poort in te stellen, in je MX geef je gewoon het IP/Host van de server waar het afgeleverd moet worden, niet meer, niet minder.

Maar met je abbo heb je daar dus geen last van!

PS laat je domein registreren en maak een account aan bij zoneedit.com om zo je A-records/MX te beheren en hier kan je dus ook een ander IP opgeven mocht je een nieuw IP krijgen. Anders duurt dit een aantal dagen als je dit weer in je WHOIS moet aanpassen!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Polderdijk schreef op 27 januari 2004 @ 20:13:
Je kan idd in je SMTP connector een andere poort instellen, dit heb ik ook gedaan omdat ik een spam-filter hebt geinstalleerd. Alle mail komt aan op poort 25 en wordt door de spamfilter gescaned, daarna wordt het op 127.0.0.1 afgeleverd op poort 26 aan de exchange!

Maar helaas is het niet mogelijk om in je MX record een andere poort in te stellen, in je MX geef je gewoon het IP/Host van de server waar het afgeleverd moet worden, niet meer, niet minder.

Maar met je abbo heb je daar dus geen last van!

PS laat je domein registreren en maak een account aan bij zoneedit.com om zo je A-records/MX te beheren en hier kan je dus ook een ander IP opgeven mocht je een nieuw IP krijgen. Anders duurt dit een aantal dagen als je dit weer in je WHOIS moet aanpassen!
Poort 25 staat inderdaad gewoon open, dus ik zie het probleem niet zo.

Je domein registreren, en het ip adres aanpassen is niet wat ts vraagt, en bij vele ADSL providers wordt tegenwoordig gewerkt met vaste ip-adressen. Een goedkope provider in Nederland die deze dienst aanbiedt is bijvoorbeeld netmastering.nl.Ik heb zelf het hoogste prioriteit mx record voor mijn domein sanfranjake.nl, en er wordt daar een backup gedraaid . via een webinterface is dit aan te passen.

SRV records doet volgens mij geen enkele provider, enkel SDSL etc.

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 27-01-2004 20:31 ]

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1