Goedenavond!
In mijn studentenhuis staan er zo'n 20 workstations welke natuurlijk allemaal op internet willen. We hebben sinds vorige week 2 adsl verbindingen gekregen via de Universiteit Twente. Ik ben er alleen nog steeds niet uit hoe het netwerk het beste ingedeeld kan worden.
Ik heb veel gezocht over mogelijkheden tot packetshaping, maar de aankoop van dure cisco routers daar gelaten, heb ik geen goede oplossing gevonden.
Ik zal de eisen aan het netwerk en natuurlijk de beschikbare hardware opnoemen.
Eisen
Een mogelijke indeling zou zijn: de 2 Pentium 133's gebruiken als router/firewall met een bepaalde linux distro, de Pentium II als dhcp-, web- en fileserver inzetten.
Wat is jullie kijk op deze zaak?
Alvast bedankt
In mijn studentenhuis staan er zo'n 20 workstations welke natuurlijk allemaal op internet willen. We hebben sinds vorige week 2 adsl verbindingen gekregen via de Universiteit Twente. Ik ben er alleen nog steeds niet uit hoe het netwerk het beste ingedeeld kan worden.
Ik heb veel gezocht over mogelijkheden tot packetshaping, maar de aankoop van dure cisco routers daar gelaten, heb ik geen goede oplossing gevonden.
Ik zal de eisen aan het netwerk en natuurlijk de beschikbare hardware opnoemen.
Eisen
- 1: Ervan uitgaande dat packetshaping geen optie is, wens ik de verbindingen gedeeld te hebben over de gebruikers. Gang 1 over lijn 1, gang 2 over lijn 2. Ik wil het onmogelijk maken voor gang 1 om op lijn 2 te komen en vice versa, aangezien er op gang 1 ongelovelijke leechers gehuisvest zijn en ik daar natuurlijk geen problemen aan wil ondervinden.
In IP nrs op netwerk locken met ARP? lees ik over het locken van ip adressen aan de hand van het mac adres van de gebruikers. Via deze methode is het vast mogelijk om tevens de juiste verbinding toe te wijzen? - 2: Shares op de workstations moeten in het gehele huis toegankelijk zijn, evenals de centrale (lokale) webserver en fileserver (welke niet van buitenaf toegankelijk mogen zijn).
- 3: Bandwith monitoring, namelijk het bijhouden van de datastroom over de aparte lijnen. Ik zou graag statistieken hebben van gebruik van beiden lijnen, dit in verband met datalimiet (welke trouwens niet bepaald laag ligt gelukkig
). Deze optie heb ik in de distro ClarkConnect (gestripte RedHat 7.2 geloof ik) gezien, maar ik wil natuurlijk niet aan ClarkConnect gebonden zijn voor (een van) de server(s) [rml][ clarkconnect] traffic meten per ip[/rml]
- 1: Uiteraard een 24 ports switch met een 4.8 GB backplane
- 2: 2 Pentium 133 systemen met elk 32 MB ram, 1.2 GB harddisk en een tot dusver onbekende onboard NIC (waarschijnlijk 10Mbit)
- 3: 1 Pentium II 233 systeem met 256 MB ram en een 4.0 GB harddisk
- 4: 2 3Com 3C905C-TX NIC's (10/100 MBps, 2 Realtek 10/100 nics
- 5: Meer dan genoeg vrije tijd, maar tevens tijdnood ivm zeurende huisgenoten
(ze zijn ongeduldig omdat ze nu met z'n allen 8MBit moeten delen, oooh, wat zielig
)
Een mogelijke indeling zou zijn: de 2 Pentium 133's gebruiken als router/firewall met een bepaalde linux distro, de Pentium II als dhcp-, web- en fileserver inzetten.
Wat is jullie kijk op deze zaak?
Alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door zork op 27-01-2004 19:47 ]