Toon posts:

4 bliepjes moederbord, fan draait niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ECS K7VZA moederbord met een Athlon 1 Ghz processor dr op. Nu heb ik in de eerste tijd van gebruik een gewone cooler erop staan die zn electriciteit van het moederbord haalde dmv een connector op het moederbord. Nu ging dexe coolerklemmetjes kapot en was ik aangewezen op een cooler die met 4 pinnen in het moederbord zit en zn electriciteit vanuit de kabels haalt waarmee ook de harddisks en cdroms zijn verbonden, kortom direct uit de voeding. Nu start de pc alleen op wanneer er een cooler verbonden is aan die connector op het moederbord; bij het ontbreken ervan krijg ik 4 bliepjes en schakelt de pc weer uit. Er moet dus een fan aangesloten zijn op het moederbord (onzin.. ja..). Nu is er een optie in de bios die deze optie uitschakelt (Ergens bij PC Health) , MAAR zie dáár maar eens te komen als je dus geen cooler heb die aangesloten kán worden op het moederbord...

oke... ik was dat dus zat en kocht een simpele koeler die wel aangesloten kon worden op het moederbord... niet voor gebruik hoor maar puur omdat ding weer opgestart te krijgen, maar nee, de fan draait niet eens meer ookal sluit ik dit ding aan en de vier bliepjes blijven en start nog steeds niet op.

Wat te doen...?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
10K-ohm weerstandje over de 12V en GND pin van de fan header? En misschien een LEDje voor de lol?

Of natuurlijk even een cpu cooler met de juiste aansluiting lenen/kopen....

[ Voor 29% gewijzigd door BèR op 27-01-2004 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar waarom doet dit ding het dan nog steeds niet ook al heb ik net zon cooler voor 20 euros gekocht én aangesloten al, is dat al niet weerstand genoeg?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hij moet wel aangesloten worden op de CPU-fanheader van 't moederbord, niet direct op de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat vertelde ik dus al,

die voeding die nu op de CPU zit draait prima maar heeft alleeen een aansluiting direct op de voeding... maar ik HAD dus geen fan meer die direct op de mobo kon worden aangesloten, nu start dat ding dus niet op meer omdat het bios is gereset en dus ook die optie dat ie checkt of er wel een fan aan hangt via de mobo. Dat is dus bij mij niet het geval geweest, DUS haalde ik een fannetje op bij de winkel die ik even er naast hing, aansloot op de mobo connector voor de cpu fan en in theorie moet ie t dus gaan doen dan?! Maar nee... deze nieuwe fan draait zelfs niet eens en het mobo geeft nog steeds 4 biepjes... en gaat uit!

Verwijderd

Topicstarter
Quitter3 schreef op 10 februari 2003 @ 09:08:
Ik denk dat het een probleem is met de uitlezing van de RPM van je koeler.
Ik heb dit ook met mijn mobo geahd. Had in de BIOS ingesteld dat hij bij het niet detecteren van de CPU koeler uit moest gaan.
Bleek mijn CPU koeler niet het gewenste RPM af te geven. (Of het Mobo las de RPM niet goed). Kreeg toen hetzelfde als jij. Vier Beeps gevolgd door shutdown.
Bij mij was het een BIOS instelling, dus een BIOS reset volstond.
dit las ik ergens anders nog terug... alleen gaat de oplossing niet voor mij op, de standaardinstelling in het bios is detectir=aan!

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 23:00

Nowhereman

Ygenweis

@ misbehavingman: In dit topic heb ik ongeveer hetzelfde probleem, alleen dan met een casefan.
Zou de truuk om een 10K-ohm weerstandje te gebruiken tussen de 12v & GRN ook voor mij een oplossing zijn?
En hoe zet je zo'n ding er op? Ene pootje op de 12v (solderen?) en het andere pootje op de GRN?

-Pwn the day-

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

@ Nowhereman Ik zou niet gaan solderen op je mobo.
Voor je het weet is er iets te warm en gaat er iets kapot.

Ik zou zeggen koop een breekconnector (en dan wel de female variant natuurlijk)
en breek er 3 stukjes vanaf. soldeer die weerstand op die breekconnector en dan sluit je eenvoudig die weerstand aan op de fanheader.

Of zoals in jouw situatie, je hebt de fan al bijna losgeknipt van de connector.
dus knip die connector er helemaal af en soldeer daar die weerstand aanvast.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 04-02-2004 10:54 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:23

ScSi

Belg.

Haal gewoon ff dat batterijtje uit je mobo, bios is dan helemaal gereset.. Dan staat alles op standaard en zou het moeten werken..

EDIT: ff is 15 minuten.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door ScSi op 04-02-2004 10:52 ]

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 23:00

Nowhereman

Ygenweis

damster schreef op 04 februari 2004 @ 10:51:
@ Nowhereman Ik zou niet gaan solderen op je mobo.
Voor je het weet is er iets te warm en gaat er iets kapot.

Ik zou zeggen koop een breekconnector (en dan wel de female variant natuurlijk)
en breek er 3 stukjes vanaf. soldeer die weerstand op die breekconnector en dan sluit je eenvoudig die weerstand aan op de fanheader.

Of zoals in jouw situatie, je hebt de fan al bijna losgeknipt van de connector.
dus knip die connector er helemaal af en soldeer daar die weerstand aanvast.
Mjah dat klink idd wel iets verstandiger :D
Morgenavond ff zo'n weerstandje halen en dan gaan we het proberen :)

-Pwn the day-

Pagina: 1