Toon posts:

4 Verbindingen over 1 UTP - kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ,

Wij willen thuis drie computers via een router met internet (via ADSL) verbinden.

Probleem is echter dat het vrij lastig wordt de verschillende UTP-kabels naar de drie computers te leggen en vooral om deze netjes weg te werken, aangezien de meeste kabelgootjes-en leidingen binnen ons huis al overvol zijn.

Nu kwamen we op het idee om bestaande telefoonlijnen tevens te gebruiken als soort van UTP-kabels.
Dit omdat een telefoonkabel doorgaans uit vier draadjes bestaat, waarvan een telefoon er (ISDN, en gespreksafsluiting niet meegerekend) in principe maar twee nodig heeft. We zijn dus van plan de andere twee draadjes van deze telefoonkabels te gebruiken als draad tussen router en computer,

Mijn vraag dus: Gaat dit lukken? EN ZOJA: Aangezien ik met rj45connectors moet gaan werken; welk draadje moet dan verbonden worden met welk pinnetje (1t/m8)?

In eerste instantie zul je waarschijnlijk denken dat dit nooit zal gaan lukken, maar nou hebben we het volgende alvast geprobeerd:

We hebben op dit moment nog geen router maar gewoon een USB-ADSLmodem. de telefoondraad die deze modem ingaat, hebben we vandaag in de meterkast, ook slechts met twee vd vier draadjes aangesloten (de andere twee worden voor onze deurbel gebruikt) en dit gaat perfect (met een snelheid van 200kilobyte p/s/)!
Sterker nog we hadden per ongeluk even een draadje hiervan losgekoppelt (zodat de modem nog maar met 1 draadje verbonden was) en zelfs toen deed het internet het!!(weliswaar een stuk langzamer (iets maar dan 100 kilobyte p/s,maar toch..!)
Dus het lijkt me logisch dat ook van de router naar de verschillende computers slechts twee draadjes per verbinding voldoende is, of zit ik nu fout???

P.s. de router krijgen we pas over een paar dagen binnen en ook de rj45connectors wil ik niet voor nix aansluiten, vandaar dat ik het vraag! Via search en google ben ik er alleen achter gekomen dat er evt. 2 verbindingen via een UTPkabel kunnen lopen(4 draadjes per verbinding dus), over slechts 2 draadjes per verbinding ben ik jammergenoeg niets tegen gekomen. Alvast hartelijk dank!

Verwijderd

Het kan technisch gezien wel over een telefoondraad of andere bekabeling. Verwacht echter veel storing en lage snelheden. Het is stukken beter om gewoon goede kabel te gebruiken. Twee aansluitingen op een kabel kan nog, maar meer gaat mijn inziens echt te ver.

Verwijderd

zijn een accespoint en draadloze netwerk kaartjes geen optie?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
100mbit ethernet heeft 4 aders nodig, anders werkt het niet. Als je geen kabels wilt leggen is er tegenwoordig ook WiFi ;)

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
vervang wel je telefoonsnoer door UTP-kabel. Voor de verbinding heb je maar 4 aders nodig. De overige kun je voor iets anders gebruiken.
Persoonlijk vindt ik het geklooi van de 1e orde, maar goed ieder z'n meug.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Vervang je telefoonbekabeling door cat5, en misschien dat het dan met veel puzzelen gaat werken. Ik heb met mijn broer in zijn oude huis met cat5 ( maar daar was wel genoeg ruimte ) het probleem opgelost.

Het hangt er wel af hoe je telefoons ( ook het aantal ) aangesloten zijn... En ja, je kunt ook in beide gevallen draadloos gaan tegenwoordig...

Mijn collega tegenover me was net iets eerder, maar :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:09:
Het kan technisch gezien wel over een telefoondraad of andere bekabeling. Verwacht echter veel storing en lage snelheden. Het is stukken beter om gewoon goede kabel te gebruiken. Twee aansluitingen op een kabel kan nog, maar meer gaat mijn inziens echt te ver.
Allereerst bedankt!

Tsja, echt de beste oplossing is het inderdaad niet, maar een echt hoge snelheid is ook niet perse nodig.

Jammergenoeg ligt het hier vrij gevoelig om nieuwe kabels aan te leggen, aangezien deze nooit zo mooi weggewerkt kunnen worden als degene die er al liggen (reeds aangelegd bij de bouw van het huis). En voorlopig (lees:de eerste jaren) los ik het liever zo op, als het tenminste mogelijk is

Maar het is dus wel mogelijk? Zoja, weet iemand aan welke pinnetjes van een rj45 connector deze twee draadjes aan moet sluiten?

en oja, wat maakt t uit dat er veel storingen optreden, heb ik hier veel last met simpel downloaden, bijv. via KazaA enzow?

p.s. dit berichtje wordt nu op het moment van schrijven getypt met een verbinding die slechts 1 draadje in beslag neemt :P ! (vraag me niet hoe het kan (ivm verzenden en ontvangen, maar op de een of andere manier het werkt wel 8)7 !

• Muttley
Waarschijnlijk heb je een dermate interferentie dat het met 1 draadje lukt om wat over te krijgen. In principe zou dit niet kunnen. Of er moet ergens onbekende verbinding bestaan........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:17:
[...]
Jammergenoeg ligt het hier vrij gevoelig om nieuwe kabels aan te leggen, aangezien deze nooit zo mooi weggewerkt kunnen worden als degene die er al liggen (reeds aangelegd bij de bouw van het huis).
Ooit van een trekveer gehoord ????

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 22:34

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Je loopt kans op corrupte data aan overkant ( packets loss ) als je kabel niet getwist is
oftwel CAT 5 gecertiviceerd heb ik me wel is laten vertellen door "experts"
Telefoonkabel is norm 88. En niet gevlochten tegen magnetische interfrentie.

Je verbinding werkt wel. Maar kopier maar eens een bestand van xxx groot aantal
mb's en voer eens een sync erop uit. Loopt de kans dat file niet meer hetzelfde is.

Speedtouch freak

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:47
probeer maar is de aders van een 1x4t-je
in een RJ-45 te krijgen en ook nog is de mantel erin i.v.m
trek ontlasting :) succes :+

Verwijderd

T-Blizzard schreef op 27 januari 2004 @ 18:21:
probeer maar is de aders van een 1x4t-je
in een RJ-45 te krijgen en ook nog is de mantel erin i.v.m
trek ontlasting :) succes :+
>:)

Ik vind het eigenlijk wel welletjes zo... Voor de moeite die je moet doen om een beetje verbinding te leggen heb je tegenwoordig al wireless. Tenzij je natuurlijk alles op Gb-netwerk wil. Maar dat ga je dan weer niet redden met je telefoondraadje..... ;) >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:16:
Vervang je telefoonbekabeling door cat5, en misschien dat het dan met veel puzzelen gaat werken. Ik heb met mijn broer in zijn oude huis met cat5 ( maar daar was wel genoeg ruimte ) het probleem opgelost.

Het hangt er wel af hoe je telefoons ( ook het aantal ) aangesloten zijn... En ja, je kunt ook in beide gevallen draadloos gaan tegenwoordig...

Mijn collega tegenover me was net iets eerder, maar :(
Ja dat vervangen gaat allemaal heel lastig, aangezien de kabels binnen muren enzow zijn gelegd bij de bouw van dit huis, en qua onderhoud gezien niet altijd op de meest makkelijkie manier...

WIFI is inderdaad een mogelijkheid, maar ten eerste is dit duurder en ten tweede, wat voor mij de doorslag geeft, ik ben niet zo heel gek op al die radiosignalen en andere golven die 24 uur per dag overal doorheen gaan..

Het zou dus heel fijn als dit dus wel met twee draadjes zal kunnen werken, ik vind jullie antwoorden allemaal heel aardig en vind de geboden hulp sociaal zeg het volgende dan ook zonder bijbedoelingen: Weet ook iemand ofdat het ECHT WEL of ECHT NIET werkt?

OF weet iemand ofdat een ethernetverbinding met slechts 2 draadjes in een UTPkabel lan werken, en zoja vooral: welke twee draadjes(pinnetjes)?

Alvast weer heel hartelijk bedankt!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:47
Het "zou" kunnen werken :) ligt aan de afstand, en de hoeveeldheid storing in de omgeving. Het principe van cat 5 is dat door een ader-paar hetzelfde signaal gaat, ene positief andere negatief. Dit omstoringen van buiten af enigsinds op te heffen. Die twisting zit er dus ook niet voor niks in :)
Bij een 1x4 kabel mis je al deze eigenschappen.

[ Voor 4% gewijzigd door T-Blizzard op 27-01-2004 18:31 ]

• Microkid
  • Laatst online: 21:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat je kan doen is je telefoonlijn terugtrekken, en er meteen 2 UTP kabels voor in de plaats trekken (telefoonkabel loshalen, 2x UTP eraan knopen en het zaakje met 2 man voorzichting trekken). Over die 2 UTP kabels kan je 4 PC's aansluiten (4 aders per PC, een UTP kabel heeft 8 aders). Of 3 PC's en 2 telefoons (telefoon is 2 aders). Ik heb dit ook gedaan, werkt prima, ook op 100Mb.
Je moet pinnetjes 1,2,3 en 6 aansluiten van je RJ45 stekker. De kleuren doen er niet toe, mits je maar dezelfde kleur op hetzelfde pinnetje aan beide kanten hebt. Je hebt namelijk straight-kabels nodig tussen je switch en de PC's.
Zie ook http://www.webtrader.ie/H...ke%20Network%20Cables.htm

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:20:
[...]

Ooit van een trekveer gehoord ????
Jepp daar heb ik van gehoord, helaas liggen sommige kabels ook vast door het gemetselde daarom...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:35 ]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 17:57

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Bij een vriend heb ik ook geprobeerd op oude telefoonlijnen door het huis netwerkkabel-stukjes te zetten. Het enige wat werkte was het 'LINK'-signaal, voor de rest alleen maar ruis. (Het gaat hier over een afstand van maximaal zo'n 50 meter kabel)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:26:
WIFI is inderdaad een mogelijkheid, maar ten eerste is dit duurder en ten tweede, wat voor mij de doorslag geeft, ik ben niet zo heel gek op al die radiosignalen en andere golven die 24 uur per dag overal doorheen gaan..
ik moet hier toch ff op reageren: het stikt overal van de radiosignalen, ook op de wifi-frequenties. ik geloof niet dat dat ene APje van jou daar überhaupt een meetbaar verschil in gaat veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:37:
[...]

ik moet hier toch ff op reageren: het stikt overal van de radiosignalen, ook op de wifi-frequenties. ik geloof niet dat dat ene APje van jou daar überhaupt een meetbaar verschil in gaat veroorzaken.
Klopt! t is al er genoeg... Maarja al is het maar voor het idee... En om te streven lijkt me dan altijd nog maar het beste(al is het maar voor mn geestesrust...)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Waarom gebruik je niet gewoon de kabel die er ligt en gooit er een switch achter, waar je de compu's aan hangt? Je hebt 4 aders, al zijn die wel onafgeschermd. Maar dan kun je kijken wat je voor snelheid haalt, en als 100 Mbit niet werkt, gooi je de zooi op 10 Mbit.

• Muttley
Wat er in de link van Microkid niet lekker uit komt is de wijze waarop de kabels getwist zijn:
1 <--> 2
3 <--> 6
4 <--> 5
7 <--> 8

Hou hier wel rekening mee.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:37:
[...]

Klopt maar als je eigen stekje daar tegen afgeschermt is door middel van speciale schilden. Zogenaamde electro stress cleaners wil je het nog is niet binnens huis veroorzaken

Speedtouch freak

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Ik ben ook anti wireless

Speedtouch freak

Verwijderd

lSltAlKeR schreef op 27 januari 2004 @ 18:49:
[...]

Klopt maar als je eigen stekje daar tegen afgeschermt is door middel van speciale schilden. Zogenaamde electro stress cleaners wil je het nog is niet binnens huis veroorzaken
ik zal maar geen HK reactie plaatsen :X

tsja, het was maar een gedachtenspinsel hoor. ik was ook nooit zo'n wireless fan, maar toen ik een nieuwe laptop kreeg waar toch al wifi op zat ben ik het eens gaan proberen, en het is eigenlijk net zo goed als gewoon met draadjes. en de prijs valt de laatste tijd ook wel mee.

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
@ Zeop

Of het gaat werken hangt van veel omstandigheden af. Hoe lang is de huidige kabel, Langs waar loopt die allemaal, Hoe goed maak je de verbindingen, Hoeveel ruis veroorzaakt een telefoongesprek enz.

Persoonlijk gok ik er dan ook op dat het slecht tot helemaal niet gaat werken. En een netwerk dat zo onbetrouwbaar is geeft meer stress dan wat anders. En alhoewel ik ook geen fan ben van draadloze toestanden zou ik toch maar overwegen om dat te nemen. Als er écht ( maar dan ook écht) geen mogelijkheid is om een extra kabel te trekken.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
Een netwerkkaart gebruikt verschillende aansluitingen om te verzenden en ontvangen.
Dus het absolute minimum zou 2 draadjes zijn.
Maar bij 10Mbit heb je al 4 draadjes nodig!! Een moderne netwerkkaart zou het met minder denk ik niet eens doen.
Dus dat wordt of een nieuwe kabel trekken, of geen telefoon, of wireless.
Ik zou dan voor het laatste gaan. De signalen die er doorheen worden gestuurd zijn alleen als je PC aanstaat en verbinding heeft/zoekt. Dus als al je PC's uitstaan, wordt er (bijna) niets verstuurt door die Access point. Die zal niet iets ongevraagds sturen.

let the past be the past.

• Microkid
  • Laatst online: 21:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SPee schreef op 28 januari 2004 @ 10:17:
Een netwerkkaart gebruikt verschillende aansluitingen om te verzenden en ontvangen.
Dus het absolute minimum zou 2 draadjes zijn.
Maar bij 10Mbit heb je al 4 draadjes nodig!! Een moderne netwerkkaart zou het met minder denk ik niet eens doen.
Dus dat wordt of een nieuwe kabel trekken, of geen telefoon, of wireless.
Ik zou dan voor het laatste gaan. De signalen die er doorheen worden gestuurd zijn alleen als je PC aanstaat en verbinding heeft/zoekt. Dus als al je PC's uitstaan, wordt er (bijna) niets verstuurt door die Access point. Die zal niet iets ongevraagds sturen.
Die 10Mbit heeft niks met 4 draadjes te maken. Die 4 draadjes zijn gewoon 2 paren: 1 paar voor zenden, 1 paar voor ontvangen. Per paar heb je een massa en een signaal draadje. Ofwel 2x2=4 draadjes.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is netwerk via het stopcontact misschien een oplossing? Ben even te lui / druk om het op te zoeken op google, maar er is inmiddels een prima kitje beschikbaar.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:17

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

superduper schreef op 28 januari 2004 @ 15:35:
Is netwerk via het stopcontact misschien een oplossing? Ben even te lui / druk om het op te zoeken op google, maar er is inmiddels een prima kitje beschikbaar.
idd, daar moest ik ook meteen aan denken, op www.wifishop.nl en www.netwerkshop.nl hebben ze die setjes wel.
is gewoon een klein kastje dat je in het stopcontact doet en waar een utpkabel ingaat. bij je pc doe je het andere kastje en dat sluit je dan aan pop je pc en tada, je hebt een netwerk.
Buren kunnen niet meeluisteren, je overige apparaten hebben er geeen last van en het geeft ook geen gekke straling in je huis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1