Wat is een trunk line?

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 7th
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
vb:
De 3Com switches zijn te stapelen (m.b.v. een matrix module met matrix kabels) tot 1 stack van 96 100Mbit poorten. Van hieruit kunnen we 400mbit trunk lijnen leggen naar 8 24 poort 100/10mbit switches.

WTF is een trunk line?

Thy will see the light...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dat is een gewoon poortje opofferen voor verbinding tussen switch & hub/switch.

Dus stel je hebt een 10/100mbit 24 poorts.

Dan kan je met 1 poort 100mbit fdx (effectief 200mbit) een verbinding leggen met een andere switch.

Dat is dus met 4 poortjes 800mbit effectief.
Enige nadeel het kost je wel je gewone poortjes maar als je geen matrix kabel kan gebruiken een goede oplossing

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 12 december 2000 16:34 schreef imdos het volgende:

Dan kan je met 1 poort 100mbit fdx (effectief 200mbit) een verbinding leggen met een andere switch.
n een goede oplossing
dat vind ik toch zo'n commerciele zwets.
net alsof een auto die 40kmpu achteruit kan rijden, en 160kmpu voorruit, in het echt 200 kmh rijd.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• 7th
Op dinsdag 12 december 2000 16:58 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
dat vind ik toch zo'n commerciele zwets.
net alsof een auto die 40kmpu achteruit kan rijden, en 160kmpu voorruit, in het echt 200 kmh rijd.
Dus hoeveel haalt zo'n trunk port dan in het echt?(bv 3com)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 12 december 2000 17:01 schreef 7th het volgende:

[..]
Dus hoeveel haalt zo'n trunk port dan in het echt?(bv 3com)
gewoon 100 mbit. 2 kanten op.

tis niet zo dat als naar de ene kant maar 25 mbit/sec word verstuurd, dat je de andere kant 175 mbit/sec kan versturen.

tis dus gewoon 100mbit heen en 100 mbit terug.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• 7th
Op dinsdag 12 december 2000 17:04 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
gewoon 100 mbit. 2 kanten op.

tis niet zo dat als naar de ene kant maar 25 mbit/sec word verstuurd, dat je de andere kant 175 mbit/sec kan versturen.

tis dus gewoon 100mbit heen en 100 mbit terug.
Maar dat kan dan toch ook gewoon als 100mbit fullduplex port.Dan hoef je het toch niet speciaal als trunk port te configureren in de management software.

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Een trunk is dat je mbv meerdere lijnen 2 switches koppelt. Je haalt dan geen hogere bandbreedte (meen ik) maar als een link faalt heb je er nog 1. Een soort High-Availability maatregel dus eigenlijk...
Da's wel handig als je switches koppelt. Wil je meer bandbreedt moet je een stackable switch hebben waar je direct de backplanes kan koppelen of een switch met gigabitpoort ofzo...

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-04 20:22

reapher

Z POWER

oke een trunk poort is dus gewoon je standaard poortje op je switch veranderen in een trunk via dat managedment shit! het verschill tussen 1 trunk poort en een uplink is er niet. Maar met trunk poorten kan je max 4 lijnen ertussen hangen! dus dat is 4x100 en het zorgt ervoor als een link uitvalt je nog wel op het andere segment kan komen!. Het heeft dus twee functies veiliger(meer dan 1 connectie) en sneller (ook meer dan 1 connectie)

go wat is die 3com site handig zeg

Click hier niet

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:44
Ik dacht dat het bij sommige switches dus wel een verveelvoudiging van snelheid oplevert. Ik heb zelf een Baystack 350 24p 10/100 met ondersteuning voor 4p trunking en er staat in het boekje dat ik dan 400 Mbit fullduplex krijg. Wat Dirk-Jan zegt is ook niet helemaal waar. Het zit er ongeveer tussenin. Je kunt in theorie 200 Mbit halen (100 up en 100 down). Stel dat er iemand op 25 Mbit zit te downen dan kun je nog met 100 Mbit ipv 75 Mbit bij een halfduplex uppen. In de praktijk merk je er denk ik geen ruk van ;)

Verwijderd

Met een trunk kun je dus ook meerder connecties van 100 Mbit naar de andere switch gebruiken. Hij gebruikt dus niet max 1 100 Mbit lijn, maar ook die andere.

Een trunk moet wel apart geconfigureerd worden want als je dat niet doet dan heb je loops in je netwerk en dat is niet wat je wil :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 13 december 2000 17:01 schreef kruger het volgende:
Met een trunk kun je dus ook meerder connecties van 100 Mbit naar de andere switch gebruiken. Hij gebruikt dus niet max 1 100 Mbit lijn, maar ook die andere.

Een trunk moet wel apart geconfigureerd worden want als je dat niet doet dan heb je loops in je netwerk en dat is niet wat je wil :)
spanning-tree roelz ;)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-05 16:57
Op woensdag 13 december 2000 18:06 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
spanning-tree roelz ;)
heheh, het zal je dit kleer niet lukken eikol :P
ik ken spanning tree namelijk al :)
ghehehehe.. hoef'k het lekker niet te vragen

Verwijderd

da's jammer voor je dan :(
anders had je weer wat geleerd hier op GOT :)

• witchdoc
Op woensdag 13 december 2000 22:31 schreef kruger het volgende:
da's jammer voor je dan :(
anders had je weer wat geleerd hier op GOT :)
heheh, ik leer hier zo ook al wel wat hoor.. jammer genoeg kan je hier geen in dept gedoe doen.. hands-on en die dingen zou echt wel kewl zijn want ik kan dus geen cisco betalen :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 13 december 2000 22:23 schreef poohbeer het volgende:

[..]
heheh, het zal je dit kleer niet lukken eikol :P
ik ken spanning tree namelijk al :)
ghehehehe.. hoef'k het lekker niet te vragen
BLEH! hands-on experience roelz :)

Verwijderd

Dennis hier, mede organisator van lan-tastic ook een Lan party in Eindhoven, www.lan-tastic.nl wij wilde ook aan switches beginnen maar dit kan niet gezien ons butget, ook poginen om sponsors is niet gelukt omdat dit onze 1e party is, Iemand die paar Switches heeft liggu, en wil komen? :) GRATIS ENTREE! :9 wij verwachten tussen de 70 en 100 man, momenteel hebben we 1 switch waar alle servers op komen en de rest allemaal 10mbit hubs :(

Dennis de Groot
Dennis@contra.nl

• witchdoc
Op donderdag 14 december 2000 08:46 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
BLEH! hands-on experience roelz :)
grmbl.; eikol!
:)

• witchdoc
Op donderdag 14 december 2000 13:04 schreef Dennis de Groot het volgende:
Dennis hier, mede organisator van lan-tastic ook een Lan party in Eindhoven, www.lan-tastic.nl wij wilde ook aan switches beginnen maar dit kan niet gezien ons butget, ook poginen om sponsors is niet gelukt omdat dit onze 1e party is, Iemand die paar Switches heeft liggu, en wil komen? :) GRATIS ENTREE! :9 wij verwachten tussen de 70 en 100 man, momenteel hebben we 1 switch waar alle servers op komen en de rest allemaal 10mbit hubs :(

Dennis de Groot
Dennis@contra.nl
als je toevallig een bedrijf bent (met btw nummer) kan je voor 1 week (kan ook wat langer) zo'n dingen in demo vragen bij ons.. moet je naturlijk wel doen alsof je'm misschien echt gaat kopen. ;)
Pagina: 1