Kernel Panic bij Slack 9.0 installatie.

Pagina: 1
Acties:

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik wil Slackware 9.0 op een oude AMD 450 van mij instaleren. Zodat ik hem vervolgens aan mij oma kan geven. (die speelt toch alleen maar simpele spellen en dat kan prima op zo'n bak) Maar steeds als ik probeer te instaleren krijg ik de volgende melding.

Kernel panic: Can't allocate initial namespace
in idle task - not syncing

Wat betekend deze error en wat moet ik doen zodat slack er wel op wil?

Ik heb ook al een tijdje zitten zoeken in de search maar niks kunnen vinden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Koel, een error die ik nog nooit heb gezien!

Heb je het geheugen al getest met memtest86?

Aangezien het er wel raar uit ziet, wat is precies de hardware van die bak?

Mijn opmerking over memtest86 is trouwens niet een random 'och, probeer dat anders ook eens' opmerking. Dit is wat ik in de kernel sourcecode vond door even zoeken:

code:
1
2
3
   namespace = kmalloc(sizeof(*namespace), GFP_KERNEL);
   if (!namespace)
      panic("Can't allocate initial namespace");

Als je geen C kunt lezen, daar staat: probeer een (klein) stukje geheugen te pakken, en als dat niet lukt, kap er dan mee ('panic') en geef deze foutmelding.

Dus of er zit extreem weinig geheugen in die bak (<8 MB? onwaarschijnlijk), of er is iets misgegaan met de download waardoor iets @random corrupt is geraakt (onwaarschijnlijk), of er is iets mis met het geheugen in dat systeem.

Het systeem is bv. toch niet overgeklokt, right?

[ Voor 70% gewijzigd door Wilke op 27-01-2004 17:21 ]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Zelfs Google kent 'm niet :?
Enige wat erop lijkt (ik kan hem ook niet in de kernel sources van 2.4.24 en 2.6.1 terugvinden) is in fs/namespace.c, waarbij het aangeeft dat ie geen geheugen kan reserveren voor iets, wat dus denk ik op problemen met het geheugen duidt.

edit: terwijl ik het las, en zat te zoeken, was Wilke me blijkbaar voor...

[ Voor 14% gewijzigd door FCA op 27-01-2004 17:29 ]

Verandert z'n sig te weinig.

• Mpdrichel
Ik heb die pc in elkaar gezet van allemaal oude hardware die ik nog had liggen. Toen ik hem voor de eerste keer opstarte begon hij al te piepen dat er iets mis is met het geheugen. Toen heb ik 1 er uitgehaald en er weer in gedaan en toen starte hij wel op. De processor is overigens al tijden overgeklokt en er zit 96 MB Ram in.

• Wilke
Mpdrichel schreef op 27 januari 2004 @ 17:30:
De processor is overigens al tijden overgeklokt
Ziedaar je probleem.
en er zit 96 MB Ram in.
Wat dus (waarschijnlijk) dan ook overgeklokt is en dat niet trekt.

Linux is een stuk gevoeliger voor overklokken dan, zeg, Windows 98. Lees eens dit stukkie door: NOS FAQ: Linux crasht steeds - hoe komt dit?, dan heb ik tenminste ook het idee dat ik dat niet voor niets heb geschreven :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

hmm, even de kapotte ram module er uit halen, ook al heb je dan minder geheugen, het is altijd beter dan kapot geheugen. Kijk ook of je plakje ram wel goed vast zit, en of je hem misschien in een ander slot kan doen om het probleem te verhelpen...

• Wilke
Aangezien ik vermoed dat Patience ;) en spellen van een soortgelijk kaliber ook prima werken op de originele klokfrequentie van die AMD, zou ik die overklok gewoon ongedaan maken en hopen dat alles dan nog naar behoren werkt?

• Mpdrichel
Terug klokken wou niet echt. Ik zou niet weten hoe ik dat ding ooit overgeklokt heb. Maar ik heb het blokje van 32 eruit gehaald en nou wil hij wel instaleren :) Ik heb het blokje nog geprobeerd in een andere PC met Win XP erop. En daar krijg ik een blauw scherm bij het opstarten. Oftewel gewoon brak geheugen.

Nog bedankt voor de hulp :>
Pagina: 1