[Apache] webroot eigenaar

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wie moet eigenlijk in de www root de eigenaar van de ze map zijn?

Is er een Apache user die hier de rechten van heeft? Ik loop namelijk tegen wat problemen aan met het zetten van rechten (chmod) op mappen en het uploaden van files vanaf internet middels php.

Mogelijk dat ik een user moet koppelen aan de webroot en tevens aan een FTP account zodat deze chmod kan gebruiken om rechten op mappen te zetten?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

waarom zou dat een apache user moeten zijn? Zolang apache user maar leesrechten op files en lees+execute rechten op directories heeft, kan apache gewoon netjes je pages tonen.

Als je wilt gaan uploaden naar een directory, zal de directory waarin je je bestanden wilt schrijven uiteraard wel schrijfrechten voor je apache user moeten hebben. (zelf zet ik ze dan op rwxr-x-r-x met als eigenaar www-data en als groep www-data. www-data is dus mijn apache user)

Als je met ftp naar die directory wilt gaan uploaden, dan zal die ftp user daar dus ook schrijfrechten moeten hebben. Voor ftp gebruik ik pure-ftpd. Daar kan je aangeven welke ftp-user (die in een mysql database zit) gemapt wordt tegen welke os user en groep. Je hoeft daarmee dus in principe geen os user te maken voor een ftp user (en eigenlijk wil je dat natuurlijk ook niet). Als je die upload directory dan eigendom maakt van apache, met als groep je ftp-user-groep, en je rechten op rwxrwxr-x zet, zou het allemaal volledig moeten werken,

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• ViNyL
  • Niet online
Ok dank je wel. Ik ga het proberen.

---- edit -----
Alle rechten staan goed, alleen als ik nu de upload mogelijkheid van htmlarea, een richtext editor, gebruik dan krijg ik geen foutmelding, maar de bestanden staan er niet.

Met een zelfgemaakt script staan plaatjes wel in de juiste map maar als ik ze later wil in voegen dan is het net of het plaatje het niet "doet". Ik krijg er ook geen thumbnail bij als ik de map deel met samba en er vervolgens met de explorer heen blader.

Vreemd :?

[ Voor 90% gewijzigd door ViNyL op 27-01-2004 16:25 ]

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 16:00
Misschien heeft dat er mee te maken dat je met Samba schrijfrechten moet hebben om thumbnails te bekijken? Windows maakt namelijk een hidden file aan genaamd Thumbs.db. Die moet ie wel weg kunnen schrijven.

• JaQ

JaQ

geef je wel een volledig pad aan naar de locatie waar de bestanden naartoe moeten? Kijk anders eens naar de php_admin_value open_basedir variabele voor je virtual host config (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je onder een virtual host werkt).

• ViNyL
  • Niet online
japs ik geef het volledige pad aan (/var/www/http/html/) en de bestanden staan er ook, maar de plaatjes "doen" het niet.

Mogelijk dat het inderdaad met schrijfrechten etc te maken heeft.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Bekijk het plaatje eens in VI:hex of een andere hex editor.. Dan kun je direct checken of de header goed is. Eventueel kun je hiervoor zelfs nog su'en naar de apache user :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JaQ

JaQ

ViNyL schreef op 27 januari 2004 @ 18:46:
japs ik geef het volledige pad aan (/var/www/http/html/) en de bestanden staan er ook, maar de plaatjes "doen" het niet.

Mogelijk dat het inderdaad met schrijfrechten etc te maken heeft.
Kan je "doen" wat beter omschrijven? Krijg je een file error oid?

• ViNyL
  • Niet online
nee, de plaatjes zijn gewoon niet in te voegen en er wordt geen thumbnail van gemaakt....

---edit---
Ok het is opgelost het bleek heel simpel iets te zijn. Namelijk de optie Register_Globals moest op "on" staan.

Nu heb ik het een en ander aanpast zodat het nu als volgt werkt.
in de map /var/www staat een map html, die door apache wordt aangemaakt.
Ik heb een gebruiker "webadmin" die lid is van de apache groep eigenaar gemaakt van deze map zodat "chmod" commando's vanaf een ftp client gebruikt kunnen worden.

Nu wil ik (omdat het een test server is) ook met die webadmin via windows (mbv Samba) in deze map kunnen werken. Dus bestanden verwijderen etc, nu lukt dat niet meer, want eerder deed ik dat met een gast account toen de html map nog van niemand was.

Hoe kan ik dit met samba zo regelen? Dat webadmin dus via FTP en Samba kan verwijderen en toevoegen etc?

[ Voor 82% gewijzigd door ViNyL op 29-01-2004 13:13 ]

Pagina: 1