Toon posts:

Harddisk niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst heb ik de Threads gevolgd m.b.t. Raid controllers en ik zal ongetwijfeld met mijn neus hebben gekegen dus vandaar toch maar deze vraag.

Als moederbord heb ik een MSI K7T266 Pro2 RU. Ik heb als harddisk van Maxtor van 80 GB. Verder heb ik de gewone IDE helemaal in gebruik.

Doordat ik veel met video bestanden werk heb ik ruimte tekort. Vandaar dat ik een Maxtor 120 Gb HD erbij heb gekocht. De makkelijkste oplossing is iets van de IDE controler eraf te halen en de harddisk in de plaats te hangen. Maar in principe wil ik dat niet. Aangezien ik ook noch een Raid controler op het moederbord heb zitten.

Ik wil de 120 GB HD als enkele schijf aan deze controller hangen. Ik het de Raid controler enabled in het bios. Daarna een array aangemaakt. Toen Windows XP weer opgestart. Deze vroeg om een driver. Deze heb ik geinstalleerd. Is ook aanwezig in het systeem hardware.

Maar ik zie de harddisk niet verschijnen. Wat heb ik vergeten cq. verkeerd gedaan.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 15:05:
Maar ik zie de harddisk niet verschijnen. Wat heb ik vergeten cq. verkeerd gedaan.
Heb je wel partities aangemaakt met fdisk/PMagic/schijfbeheer? :)
Zie ik in je verhaal niet (duidelijk) terug.

edit: of wat bedoel je met 'harddisk' precies :?

[ Voor 8% gewijzigd door Vinnie op 27-01-2004 15:08 ]

C:\>_

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Misschien bij systeembeheer, computerbeheer, schijfbeheer je schijf activeren?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 20:07

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

heb je de nieuwe schijf wel geformateerd :)?

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie nee ik heb geen partities aangemaakt. Was niet handig van me. 8)7
Ik heb inmiddels twee partitie aangemaakt.

MisterMeester inderdaad ik had mijn schijf niet geformateerd. Maar volgens mij hoeft dat ook niet aangezien ik gewoon de partities aan kon maken. Of is dat verstandiger van wel?

In ieder geval bedankt al voor de hulp die jullie, deze niet nadenkende computer leeg, hebben gegeven. _/-\o_

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:29

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 15:25:
Vinnie nee ik heb geen partities aangemaakt. Was niet handig van me. 8)7
Ik heb inmiddels twee partitie aangemaakt.

MisterMeester inderdaad ik had mijn schijf niet geformateerd. Maar volgens mij hoeft dat ook niet aangezien ik gewoon de partities aan kon maken. Of is dat verstandiger van wel?

In ieder geval bedankt al voor de hulp die jullie, deze niet nadenkende computer leeg, hebben gegeven. _/-\o_
formatteren komt meestal na partitioneren :)

• Vinnie
  • Niet online
dataghost schreef op 27 januari 2004 @ 15:29:
[...]
formatteren komt meestal na partitioneren :)
Zeg maar gerust altijd. Je kunt moeilijk iets formatteren wat er niet is ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Vinnie schreef op 27 januari 2004 @ 15:32:
[...]

Zeg maar gerust altijd. Je kunt moeilijk iets formatteren wat er niet is ;)
mwah.. sommige mensen (kijkt naar broertje) installeren windoos en zegge dan van kan je me nu helpe met partitioneren 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Dataghost je hebt gelijk. Moet eerst nog even formateren. 8)7 8)7 8)7

Maar kan iemand me dan vertellen of er verschil tussen het snel formateren en het gewoon formateren zit?

Als je op mijn computer kijkt na het partitioneren dan zie je de partities staan met de naam die je eraan gegeven hebt. Maar ook de totale grote en totaal beschikbaar. Vandaar dat ik niet meer bij het formateren heb stil gestaan.

Is er in ieder geval een Thread bij die simpele zielen zoals ik voor domme fouten behoed. Of in ieder geval kan laten herstellen.

Nogmaals Dank Allen :)

• Vinnie
  • Niet online
Volgens de help van Windows 2000 checkt het formateertooltje bij Quick-formatteren niet of er slechte/kapotte sectoren zijn, bij normaal formatteren dus wel.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Vinnie schreef op 27 januari 2004 @ 15:44:
Volgens de help van Windows 2000 checkt het formateertooltje bij Quick-formatteren niet of er slechte/kapotte sectoren zijn, bij normaal formatteren dus wel.
afaik hoort er nog meer bij... snel formatteren maakt alleen de FAT opnieuw aan en normaal formatteren schrijft overal nulletjes weg.. denk ik :)
net als bij een cdrw quick erase en full erase

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

NP Tweaker :)
dataghost schreef op 27 januari 2004 @ 15:49:
[...]
afaik hoort er nog meer bij... snel formatteren maakt alleen de FAT opnieuw aan en normaal formatteren schrijft overal nulletjes weg.. denk ik :)
ik zou zowieso nooit kiezen voor snel-formateren.. neem voor dit soort dingen (de basis van je PC) gewoon de tijd, ipv het snel af te raffelen imo.

www.google.nl

• Vinnie
  • Niet online
dataghost schreef op 27 januari 2004 @ 15:49:
[...]
Lijkt me stug, omdat ik als ik een normale formatteer commando geef aan mijn SCSI schijven op de server, dan is dat ook binnen een seconde of 5 gebeurt ipv de minuten die je bij IDE altijd ziet.

Misschien wel iets over te vinden op de Microsoft KnowledgeBase pagina's... :)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

scsi is toch vele malen sneller dan ide op sequential write?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog iets :(
Ik probeer normaal te formateren (windows xp prof). Hij begint gewoon en na verloop van tijd laat hij onder in het window een blokje zien.

Vervolgens gebeurd er niets meer. Geen melding dat de schijf klaar is. Ook niet dat het mis gaat. Niets.

Ik moet hem annuleren. Vervolgens controleer ik de schijf. Deze is aanwezig en toegankelijk. Ik kan gewoon een bestand er na toe gooien. Toch heb ik niet het gevoel of de schijf geformateerd is om de manier waarop dat zou moeten.

Is dit wel betrouwbaar???
Wat kan ik anders doen om de partitie te formateren.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

code:
1
format c:

in command prompt :)?

edit: en dan even helemaal overnieuw beginnen, dus windows re-install?

[ Voor 43% gewijzigd door MisteRMeesteR op 27-01-2004 16:38 ]

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
Is de schijf onder de huidige omstandigheden NIET BETROUWBAAR??????

Moet ik dan voor de zekerheid toch maar formateren via de prompt????

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 17:00:
Is de schijf onder de huidige omstandigheden NIET BETROUWBAAR??????
Test het even zou ik zeggen, er zijn genoeg benchmark programma's te vinden, denk o.a. aan SiSoft's Sandra.
Moet ik dan voor de zekerheid toch maar formateren via de prompt????
ligt eraan.. of hij stabiel loopt :)

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op 27 januari 2004 @ 16:38:
code:
1
format c:

in command prompt :)?

edit: en dan even helemaal overnieuw beginnen, dus windows re-install?
Oke het eerste heb ik geprobeerd en hij blijft op 1 procent staan. Dus dat werkt niet. :'( Helaas.

Windows re-install is wel een optie maar dan zal je net zien dat dat ook niet werkt. In ieder geval wil ik dat pas als laatste mogelijkheid proberen. :(

Heeft iemand nog een ander idee. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier nog een ander idee over. Ik heb hem weer laten formateren en nu waren er twee blokjes zichtbaar en stopte het formateren.

Help!!!!!

Kan het nog iets te maken hebben met de clustergrote. Ik heb twee partities.

1 van 78 gb deze geeft bij het formateren een cluster grote aan van 2048

de ander partitie is 33 Gb en geeft een cluster grote van 4096

of maakt dat niet uit.

Overigens gaat het snel formateren wel goed. Dat is ook zo gebeurd.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende array waarden:

Array No : 1
Raid Mode : Stripe
Tot DRV : 1
Capacitity : 114440
Satus : Functional

Ergens anders staat nog :

Mod 1 + 0 Stripe

Zijn dit de verkeerde waarden waardoor de HD niet goed wil formateren?

• Vinnie
  • Niet online
Formatteert de schijf wel gewoon normaal als je de harde schijf op een normale IDE poort aansluit? (dan koppel je maar even een ander IDE apparaat los).

Dan zie je meteen of het aan de harde schijf ligt of aan de controller/instellingen. Ook kun je harde schijf tooltjes proberen. Op de Maxtor site kun je zo diagnostic tooltje downen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook al geprobeerd. Dan loop ik tegen het volgende probleem aan. Mijn andere Harddisk (Pri. master) is ook een Maxtor van 80 GB. Als Pri. Slave zit een zipdisk.

Als ik nu de zip disk eruit haal en ik zet hiervoor in de plaats de 120 gb (pri. Slave) dan ziet hij de 80 GB niet meer. Wat ik ook doe in het bios. De slave van 120 GB ziet hij wel en de 80 master ziet hij niet.

Enig idee hoe dat kan?????? :(

Verder heb ik ook al via Maxtor het tooltje gedownload. Deze heb ik op de harddisk los gelaten en als is goed. Geen kapotte HD.

Nu heb is de 120 GB weer via de Raid controller lopen en nu ziet de computer weer alles. Als ik nu het Maxtor tooltje erop los laat ziet hij wel de pri. HD maar niet die op de raid controller. Ik ga ervan uit dat dit komt omdat het tooltje onder dos draait en dus niet kan werken met de raid controller. Correct me if I am wrong please.

Nog andere ideeen?????? :|

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Staat je 80Gb schijf niet per ongeluk op Cable Select, maar wordt hij tot master gekozen omdat hij aan 't einde van de kabel zit? Dan kan je alsnog proberen om hem te jumperen naar master en de 120gb er in te zetten als slaafje.

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog schreef op 28 januari 2004 @ 16:23:
Staat je 80Gb schijf niet per ongeluk op Cable Select, maar wordt hij tot master gekozen omdat hij aan 't einde van de kabel zit? Dan kan je alsnog proberen om hem te jumperen naar master en de 120gb er in te zetten als slaafje.
Ja MissingDog inderdaad hij stond nog op Cable Select. THXS. Het werkt nu en de 2 partities van de 120 GB HD zijn geformateerd. Dit alles onder normale IDE.

Wat is nu verstandiger. Het zo te laten of Nu de 120 GB HD weer onder de RAID controller plaatsen??
Of maakt dat niets uit?

Verder begrijp ik nog steeds niet waarom het formateren nu wel werkt onder IDE maar niet onder de RAID controller. Is er iemand die dit wel begrijpt zou die mij dat uit kunnen leggen?

THXS

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand meer een antwoord op de laatste vraag???
Pagina: 1