[OpenBSD] vaag hardwareconflict (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik ben gisteren op een erg vaag hardware conflict gestuit in OpenBSD 3.3

Ik heb een router gebouwd die zo een beetje me hele netwerk beheerst (PPPoE, DNS, NAT, PF, SMB, WINS, etc etc) en daar zitten 2 3com 3c509-TPO kaartjes in (ISA) en een Ati Mach 64 videokaartje in een PCI slot.

Gisteren had ik dat mach64 kaartje nodig voor een ander project, dus heb ik die vervangen door een 1mb SIS 6202 kaart. De SIS kaart zat in hetzelfde PCI slot als de mach64 (bovenste slot)

Toen ik de router weer bootte ging alles goed, tot het punt waarbij de PPPoE verbinding met casema/wanadoo maakt, die deet het namelijk niet! Die gaf error:

code:
1
Jan 27 15:05:23 webber ppp[29159]: tun0: Warning: Carrier settings ignored

Dat doet hij normaal alleen als ik me router uitzet zonder verbinding met me provider te verbreken (duurt dan een half uur voordat ik weer kan inloggen bij casema) maar na een uur te hebben gewacht deed hij het nog niet.

Alles gecheckt, de kaart zat er goed in, en de kabel ook, er brand een LED op de NIC dat er verbinding is met de modem. Toen dacht ik ineens dat er misschien een hardwareconflict kon zijn tussen de VGA kaart en 1 van de NIC's.

Dus ik heb de kaart waar normaal de modem aan hangt een IP nummer gegeven en aan me interne LAN gehangen. Toen werkte de NIC gewoon! (kon pingen en SSH naar interne lan) Maar verbinding maken met me ISP ho maar!

Nu heb ik net die mach64 weer terug geplaatst en het internet werkt weer als een zonnetje, wie kan mij uitleggen hoe dit kan? En hoe ik nou die router werkend kan krijgen met die andere SIS videokaart.

edit: wat ik vergeten was, er was verder geen melding tijdens het booten dat er iets mis was met de hardware, bijde netwerk kaarten en de videokaart werden correct herkend. De bovenstaande error is de enige die ik in me logfiles kon vinden.

lol, zie nu pas hoe ernstig slecht ik de hardware clock van dat ding heb ingesteld :P

[ Voor 11% gewijzigd door LeonM op 27-01-2004 15:02 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 16:16

TGEN

Hmmmx_

Ik weet dat de Mach64 een iets aparte driver gebruikt (al bij t booten), vanwege framebuffer zut. De precieze details weet ik zo niet, maar t kan een hint zijn. Probeer een kernel te compilen zonder mach64fb options. Het kan ook zijn dat die SiS kaart b0rken is, zoek wat in de nieuwsgroepen daarover...

Verder, NetBSD heeft een betere PPPoE implementatie, misschien dat je daar naar wil kijken?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly