Toon posts:

verticale foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een canon s45 die een orientatie sensor heeft. Als je dan een foto verticaal maakt dan wordt hij juist (verticaal) getoond hierdoor op het schermpie. Via een kaartlezen zet ik de foto's in me pc. Als ik ze dan met irfanview bekijk dan worden verticaal gemaakte foto's toch horizontaal getoond.
zoombrowser van canon gaat ze automatisch omzetten als hij deze foto's tegenkomst.
Ik vraag me af, als je een verticale foto maakt, wordt deze dus dan horizontaal ook gewoon opgeslagen of doen de nieuwere (na de S45) ze wel verticaal opslaan. Op worden foto's altijd horizontaal opgeslagen en leest irfanview de EXIF informatie niet juist uit?? hierin staat namelijk hoe de foto genomen is.

Verwijderd

Ik moet zeggen ik heb een A70 en als ik verticale foto's maak moet ik ze handmatig ofwel op het toestel, ofwel met zoombrowser (of andere) "omdraaien" niks automatisch aan bij mij. Ben je wel zeker dat zoombrowser ze automatisch omzet ? ... als blijkt dat je ze in Irfanview toch horizontaal te zien krijgt twijfel ik daaraan (ik heb ook zoombrowser en hij zet bij mij nix automatisch om)

Wat ik me wel afvraag: je zegt dat je toestel het juist afbeeld ... dus moet dat (als je het toestel horizontaal houdt) twee zwarte banden links en rechts te zien zijn van je foto ... is dat zo ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat klopt als ik een verticale foto maak dan wordt deze ook verticaal in het lcd schermpje getoond met zwarte balkne aan de zijkant.
Zit komt omdat er op de S45 een rotation sesor zit. Deze zal dan niet misschien op de A70 zitten?????
Door die rotation sensor set de camera informatie in de EXIF data van de jpf in welke stand de foto is genomen. Ik ga voor irfanview een exif plugin downloadden, misschien dat het dan wel goed gaat.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
A70 heeft geen Orientatiesensor, dus das niet van toepassing, ik heb ook de S45, gebruik Zoombrowser om de foto's binnen te halen, en irfanview om ze te bekijken, werkt bij mij perfect, foto's zijn gedraaid, dus ik denk dat je ergens een instelling verkeerd hebt staan

Verwijderd

Topicstarter
zoombrowser draait ze zelf om bij het binnenhalen. In zoombrowser zit hiervoor een optie. Je kunt kiezen om de originele foto aan te passen of als een nieuwe op te slaan (geloof zelfde filename maar dan met _R1 of i.d. erbij). Aangezien ik via een cardreader de foto's inlees doe ik dit meestal gewoon via de windows verkenner. De foto's worden dan dus niet aangepast.
Start ik echter zoombrowser op en ik kies de map waar alle foto's instaan, dan gaat hij dus de foto's die verticaal moeten staan aanpassen zodat ze ook verticaal getoond gaan worden. Ben echter wel benieuwd wat hiervan de gevolgen zijn voor de kwaliteit of dat er weer opnieuw een compressie wordt toegepast, dus opnieuw genereren weer van een jpg....
Opzich zouden view programma's de foto's zonder meer goed moeten tonen vind ik omdat de orientatie info in de EXIF informatie in de jpg zit opgeslagen.
Volgens mij slaat een camera de foto ook niet op in verticale verhouding maar altijd in horizontale stand...of heb ik dit mis?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Als ik m'n foto's van de 300d direct van de cf kaart afhaal en met acdsee bekijk dan zijn ze niet gedraaid, maar photoshop cs draait ze dan wel automagisch.
Hier worden ze dus ook altijd horizontaal opgeslagen.
Volgens mij moet het wel altijd mogelijk zijn om een jpg verliesloos te roteren, of zoombrowser dat ook verliesloos doet weet ik niet.

Who is John Galt?

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

justmental schreef op 28 januari 2004 @ 08:15:
Als ik m'n foto's van de 300d direct van de cf kaart afhaal en met acdsee bekijk dan zijn ze niet gedraaid, maar photoshop cs draait ze dan wel automagisch.
Hier worden ze dus ook altijd horizontaal opgeslagen.
Volgens mij moet het wel altijd mogelijk zijn om een jpg verliesloos te roteren, of zoombrowser dat ook verliesloos doet weet ik niet.
dat verliesloos roteren is geen probleem. je hebt gewoon een array pixels die je transformeert naar een andere maat (kan zelfs vierkant maken en daaruit wel de correcte foto terughalen ;)).

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 17:51

MBV

dat verliesloos roteren is geen probleem. je hebt gewoon een array pixels die je transformeert naar een andere maat (kan zelfs vierkant maken en daaruit wel de correcte foto terughalen ).
JPG moet eerst decomprimeren en daarna opnieuw comprimeren om te draaien, volgens de manier die jij zegt. Er zijn programma's (nieuwe Paint Shop Pro is er een) die verliesloos kunnen roteren, dus zonder decomprimeren/comprimeren.

@TS: Ik ken het probleem, ik heb een minolta F200 die het op het schermpje goed laat zien (weet niet of het minoltaprogramma werkt, gebruik ik nooit :) ) en vervolgens niet roteert met opslaan. Ik gebruik de browse-functie in PSP om ze snel, zonder kwaliteitsverlies te roteren.

Verwijderd

Volgens mij staat de rotatie in de EXIF data. Alleen goede sw zoals Adobe Photoshop of Photoshop Album herkennen dit en draaien automatisch op het scherm zonder de file aan te passen.
De rest loopt nog achter :)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Tarin

Just plain weird.

Over verliesloos roteren trouwens: daar heeft ACDSEE een hele mooie functie voor.

Ik had de afgelopen vakantie iets van 300 foto's die gedraaid moesten worden, die had ik eerst in een aparte map gezet, en daarna iets in de trant van 'batch rotation' erop los gelaten. Ideaal.
En lossless dus, waar ik bij andere programmatuur vrij angstig mee ben (onder anderen de meegeleverde Olympus software maakt de foto's die eerst ~900k waren vrolijk ~600k, terwijl het dat op de hoogste stand staat..).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

MBV schreef op 28 januari 2004 @ 08:58:
[...]

JPG moet eerst decomprimeren en daarna opnieuw comprimeren om te draaien, volgens de manier die jij zegt. Er zijn programma's (nieuwe Paint Shop Pro is er een) die verliesloos kunnen roteren, dus zonder decomprimeren/comprimeren.
een jpeg is, net als enig ander formaat, een array data (pixels dus) in een bestand. die array kan je heel simpel met een java/c (oid) progsel uitlezen, door een matrix transformatie gooien en opnieuw in een file zetten. de maten van die array kan je dus zelf bepalen. je kan van array[width, heigth] een array[heigth, width] maken maar ook array[width-10, heigth+10] oid maken (of het totaal aantal pixels dan nog klopt weet ik zo niet uit mijn hoofd, denk het niet).

meer info: klik-er-de-klik voor meer info over hoe een jpeg file er "onder water" uitziet.

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Verwijderd

Topicstarter
Dit kome uit een verticale foto uit de EXIF data:

File: - H:\DCIM\111CANON\IMG_1178.JPG

Make - Canon
Model - Canon PowerShot S45
Orientation - Right top
XResolution - 180
YResolution - 180
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2004:01:25 15:56:41
YCbCrPositioning - Centered
ExifOffset - 196
ExposureTime - 1/60 seconds
FNumber - 4.90
ExifVersion - 220
DateTimeOriginal - 2004:01:25 15:56:41
DateTimeDigitized - 2004:01:25 15:56:41
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel)
ShutterSpeedValue - 1/60 seconds
ApertureValue - F 4.91
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 4.91
MeteringMode - Center weighted average
Flash - Flash fired, auto mode, red-eye reduction mode
FocalLength - 21.31 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2272
ExifImageHeight - 1704
InteroperabilityOffset - 1572
FocalPlaneXResolution - 8114.29
FocalPlaneYResolution - 8114.29
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
WhiteBalance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard

Maker Note (Vendor): -
Macro mode - Normal
Self timer - Off
Quality - Superfine
Flash mode - Auto + red-eye reduction
Sequence mode - Single or Timer
Focus mode - Single
Image size - Large
Easy shooting mode - Manual
Digital zoom - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal
ISO Value - 200
Metering mode - Center weighted
Focus type - Auto
AF point selected -
Exposure mode - Program
Focal length - 227 - 682 mm
Flash activity - Fired
Sequence number - 0
White Balance - Auto
Image Type - IMG:PowerShot S45 JPEG
Firmware Version - Firmware Version 1.02
Image Number - 1111178
Owner Name -

De derde regel right-top geeft aan dat het hier een verticale foto betreft. Andere foto's die horizontaal genomen zijn hebben daar top left staan. Toch draaid fotoshop of de windows viewer de boel echt niet om terwijl je dat zou verwachten ze worden dus gewoon horizontaal getoond helaas.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40
py.mosjuh schreef op 28 januari 2004 @ 15:38:
[...]

een jpeg is, net als enig ander formaat, een array data (pixels dus) in een bestand. die array kan je heel simpel met een java/c (oid) progsel uitlezen, door een matrix transformatie gooien en opnieuw in een file zetten. de maten van die array kan je dus zelf bepalen. je kan van array[width, heigth] een array[heigth, width] maken maar ook array[width-10, heigth+10] oid maken (of het totaal aantal pixels dan nog klopt weet ik zo niet uit mijn hoofd, denk het niet).

meer info: klik-er-de-klik voor meer info over hoe een jpeg file er "onder water" uitziet.
Lijkt me sterk dat het zo werkt. Misschien dat dat werkt bij een formaat waarbij elke pixel daadwerkelijk is opgeslagen (bmp), maar als je dit gaat doen met gecomprimeerde data krijg je een vreemd resultaat denk ik zo.

Verwijderd

met mn S50 geen probleem hoor, je kan trouwens ook in de menus ergens kiezen of je hem wil laten roteren maar das volgens mij gewoon alleen voor op je LCDtje.

Verwijderd

Topicstarter
hoe haal je je foto's dan binnen op de pc? via kaartlezer of direct uit de camera S50?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

MKet S50 gaat dat exact het zelfde als met de S45. In de file header wordt gezet dat ie gedraaid moet worden (of niet) en een slim fotoprogramma draait het. Ik gebruik altijd ACDSEE om "alle" foto's ECHT te roteren (die kan dat met een paar muisklikken voor een hele dir), dat gaat overigens zonder verliezen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
maar je hebt twee mogelijkheden om foto's binnen te halen op de PC. De cf-card in een kaartlezer stoppen of de camera aan de usb poort hangen en zo binnen halen. Als je de foto's binnen haald via zoombrowser dan roteert hij de automatisch. Photoshop etc uitgeprobeerd (nog niet acdsee) en die roteert ze ook niet automatisch.
Helaas roteert zoombrowser volgens mij niet losless.
Zal van de week nog eens acdsee uit gaan proberen of dat hij ze wel toond.
Wat ik opzich ook vreemd vind is dat als je in verkenner een map op miniatuurweergaven zet hij de thumbnails ook niet gekanteld neer zet. Ik had verwacht van XP dat hij dat wel netjes zou doen. In de JPG zit immers ook een thumb-image opgeslagen die wel juist staand op de camera lcd wordt getoond maar dus niet in de verkenner van windows xp.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Wel vervelend dat Zoombrowser automagisch die dingen omdraait dan :o
Ik wil gewoon de foto's overzetten, maar als ik dat handmatig doe is de naamgeving rottig > IMG_xxxx en met ZoomBrowser is dat xxx_xxx en dat is toch even een stukje beter :P
Maar als hij de foto's ook verandert.... :/ Maar je kan het door de cam ook laten roteren, roteert ZB het dan nog steeds? Of roteert hij ze terug? Of roteert hij ze heen als de cam ze niet roteert? Wanneer verandert hij daadwerkelijk iets aan de pic dus? :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Topicstarter
zoombrowser weet de boel aardig te verzieken om het zo maar even uit te drukken. Als ik foto's via een card reader gewoon in een map op de harddisk zet en in deze map wil ik browsen met zoombrowser met de optie roteren aan, dan maakt hij bij mij een kope moet extra "-R1" in de naam die de geroteerde image bevat (je kan ook kiezen om de originele aan te passen. Echter ik heb dus voor kopie gekozen. Als ik echter dan in verkenner kijk dan heeft hij toch met het origineel zitten kloten. De time-datestamp dan de originele is namelijk gewijzigd.
Volgens mij is van de originele dan de orientatie in de EXIF-informatie aangepast alsof die originele dan in een keer een horizontale foto is.
Gelukkig had ik een backup van al mijn foto'S en die gewoon weer teruggezet. Ik vin dhet belachelijk dat zoombrowser je originele bestanden gaat aanpassen terwijl hij gewoon een kopie maakt voor het roteren.

Heb in iedergeval plugins voor irfanview gedownload die losless rotation kan doen.
Er zijn volgens mij ook dieverse andere tooljes die kijken of een foto verticaal is genomen en dan dus alleen die foto's losless roteren.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mhm... Ok, geen ZB dan meer voor mij.. Maar dan kan je dus maar 9999 foto's schieten... Nu duurt dat wel even, maar grote kans dat je dat wel haalt als je een beetje foto's schiet. Niet zo handig Canon! :P

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Pagina: 1