Wij willen ons bedrijfsnetwerk voor de thuiswerkers open stellen middels internet. Op dit moment werken thuisgebruikers door in te bellen naar onze cisco router (3600), vervolgens loggen ze in op de citrix server.
Nu zijn er 2 mogelijkheden (denk ik).
1. Firewall aanpassen en port forwarding doen richting Citrix server
2. Firewall aanpassen en VPN server installeren en daarna gebruikers laten connecten met citrix server.
mogelijkheid 1 lijkt eenvoudiger, maar ik weet niet of de security dan zo goed geregeld is. (onze citrix ervaring is niet zo groot). Kan je bij citrix ook naast naam wachtwoord instellingen eisen dat er vanaf een bepaald mac adres wordt geconnecteerd?
Mogelijkheid 2 heeft meer voeten in aarde, een vpn oplossing moet geinstalleerd worden. Ik ben op dit moment aan het kijken naar OpenVPN iemand ervaring mee?
Wat heeft de voorkeur? Er hoeft alleen maar ge-citrixt worden.
Nu zijn er 2 mogelijkheden (denk ik).
1. Firewall aanpassen en port forwarding doen richting Citrix server
2. Firewall aanpassen en VPN server installeren en daarna gebruikers laten connecten met citrix server.
mogelijkheid 1 lijkt eenvoudiger, maar ik weet niet of de security dan zo goed geregeld is. (onze citrix ervaring is niet zo groot). Kan je bij citrix ook naast naam wachtwoord instellingen eisen dat er vanaf een bepaald mac adres wordt geconnecteerd?
Mogelijkheid 2 heeft meer voeten in aarde, een vpn oplossing moet geinstalleerd worden. Ik ben op dit moment aan het kijken naar OpenVPN iemand ervaring mee?
Wat heeft de voorkeur? Er hoeft alleen maar ge-citrixt worden.