Toon posts:

Beamer epson EMP-TW10

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Heeft iemand ervaring met deze beamer? Ik wil hem aan gaan schaffen maar vind op internet een beetje tegengestelde informatie over de beamer.

Ik lees bijvoorbeeld dat hij 4:3 en 16:9 aan kan, maar hoe zit het dan met de resolutie? Welke resoluties kan hij aan? 1024x768 schijnt bij de mogenlijkheden te horen, maar zou dit graag zeker weten.

Mijn budget is ongeveer 1200€, welke beamers raden jullie nog meer aan?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
De TW10 heeft een native resolutie (16:9) van 854x480, 1024x768 kan hij wel aan maar hij propt de info toch in 854x480, hij scaled het dus. In 4:3 is het 640x480.

Staat gewoon in de specs btw. :)

Andere goede budget beamers zijn:

- Sanyo PLV-Z1 (960x540)
- Infocus X1 (800x600)
- Mitsubischi SL4 (800x600)

De TW10 is trouwens een erg stille beamer, stiller dan de boven genoemde.

Ik heb zelf de Z1 sinds een kleine 2 weken, deze heeft itt. de TW10 een hogere resolutie en een lens-shift. Een klein nadeel is dat hij dus iets meer geluid produceert.

Maar voor < 1500,- moet je niet overal op letten imho, het zijn budget beamers.
Ze ontlopen elkaar weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Ben je tevreden over jouw Sanyo? Kan die op scalen naar 4:3? En wat is lensshift?
Wat heeft jou voor de sanyo doen kiezen en niet voor een van de andere? En hoe ziet tv eruit op jouw beamer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 15:18 ]

Verwijderd

Ben binnenkort ook van plan om een beamertje aan te schaffen.
Zet de dell 2200 MP ook in je lijstje!
Apparaat heeft wel goeie specificatie's

Alleen ik kan nergens een review vinden :(

zie mijn Dell 2200 MP topic.
Dell 2200MP

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik heb sinds vrijdag de Epson TW-10 toen was er ook niet veel over te vinden, maar heb hem gewoon aangeschaft. Nou wat een beeld en wat een geluid zeg helemaal stil en ziet er gewoon super uit.

Ik vind het echt een aanrader.

• Redje
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 15:15:
Ben je tevreden over jouw Sanyo? Kan die op scalen naar 4:3? En wat is lensshift?
Wat heeft jou voor de sanyo doen kiezen en niet voor een van de andere? En hoe ziet tv eruit op jouw beamer.
Jazeker ben ik tevreden.

Je kan kiezen voor 4:3 maar dan heb je links en rechts 2 balken, denk aan een breedbeeld televisie.
Een native 4:3 beamer heeft weer balken onder en boven bij een 16:9 film.

Als je nieuw bent op projector gebied is dit topic een aanrader. Daar komen veel gebruikte termen voorbij :)

TV zal er wel goed uit zien, DVD's zien er super uit.
Als je alleen tv kijkt is misschien een 4:3 beamer een betere keus.

Ik heb voor de Sanyo gekozen omdat ik niet al te veel geld wilde uitgeven voor een beamer. Hij heeft een hoge resolutie. Veel instelmogelijkheden.
Enig negatief punt is voor mij zoals al genoemd het geluid wat hij maakt, niet irritant maar je hoort hem.

Ik heb de TW10 en Z1 (en andere modellen) naast elkaar gezien, de Z1 was imho gewoon scherper, minder last van screendoor.

De verschillen zijn ook klein maar naast elkaar zie je dat, als je blind een projector koopt zal je geen kat ik de zak kopen iig. :)
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 15:32:
Ben binnenkort ook van plan om een beamertje aan te schaffen.
Zet de dell 2200 MP ook in je lijstje!
Apparaat heeft wel goeie specificatie's

Alleen ik kan nergens een review vinden :(

zie mijn Dell 2200 MP topic.
Dell 2200MP
Mijn voorkeur ging eerst ook uit naar een DLP projector, beter contrast geen screendoor.
Maar zelfs bij een 4x 6 segments DLP werd ik gek van het regenboog effect :|
Ik zou eerst gaan kijken op een DLP.

Verwijderd

midget schreef op 27 januari 2004 @ 15:38:
Ik heb sinds vrijdag de Epson TW-10 toen was er ook niet veel over te vinden, maar heb hem gewoon aangeschaft. Nou wat een beeld en wat een geluid zeg helemaal stil en ziet er gewoon super uit.

Ik vind het echt een aanrader.
De Epson TW-10 heeft toch als extra optie ( ;) ) regenboog effect?
Of valt dat reuze mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 15:50 ]

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:40
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 15:49:
[...]

De Epson TW-10 heeft toch als extra optie ( ;) ) regenboog effect?
Of valt dat reuze mee?
Epson is een LCD beamer en heeft geen last van het RBE effect.
Screendoor heb ik ooknog niet mee gemaakt

Verwijderd

midget schreef op 27 januari 2004 @ 15:54:
[...]

Epson is een LCD beamer en heeft geen last van het RBE effect.
Screendoor heb ik ooknog niet mee gemaakt
Samenvatting
LCD = GEEN RBE
DLP = WEL RBE

Weet iemand afbeeldingen te vinden van van RBE en screendoor

PS
bedankt voor de correctie
WTF is screendoor ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 16:11 ]

• Redje
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 16:04:
[...]

Samenvatting
LCD = GEEN RBE effect
DLP = WEL RBE effect

WTF is screendoor ?

PS
bedankt voor de correctie
Screendoor effect wil zeggen dat je de pixels kan zien.
Ook wel kippengaas effect genoemd omdat je allemaal zwarte lijntjes tussen de pixels ziet, soort gaas dus.

RBE is als je er vatbaar voor bent veel irritanter als screendoor.
Screendoor kan je verminderen door de lens iets uit focus te draaien.

Verwijderd

Redje schreef op 27 januari 2004 @ 16:15:
[...]

Screendoor effect wil zeggen dat je de pixels kan zien.
Ook wel kippengaas effect genoemd omdat je allemaal zwarte lijntjes tussen de pixels ziet, soort gaas dus.

RBE is als je er vatbaar voor bent veel irritanter als screendoor.
Screendoor kan je verminderen door de lens iets uit focus te draaien.
Dus: (?)
DLP = Geen screendoor
LCD = Wel screendoor

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 16:39 . Reden: gevonden ]

Verwijderd

Ik zou eerst gaan kijken op een DLP.
LCD bedoel je toch?

• Redje
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 16:22:
[...]

Dus: (?)
DLP = Geen screendoor
LCD = Wel screendoor
Een DLP werkt met spiegels en hierdoor is het mogelijk de pixels dichter op elkaar te krijgen waardoor het screendoor effect minder zichtbaar is dan een LCD.

In principe kan je zeggen hoe lager de resolutie hoe sneller je screendoor ziet.
De pixels zijn tenslotte groter. Maar er zijn tegenwoordig LCD-panels die het effect minder zichtbaar maken.

Bij een Sanyo Z2 bv. die 1280x720 pixels heeft zag ik op een halve meter nauwelijks screendoor.

Ook is het natuurlijk zo dat als je verder van het beeld af gaat zitten dat het effect minder zichtbaar is.

Ik zal vanavond wel ff een pic maken van het effect, dat zegt meer als 1000 woorden natuurlijk ;)
Nee DLP, als jij vatbaar bent voor het regenboog effect is het heel irritant.
Het RBE effect hangt van de snelheid af van het kleurenwiel en het aantal segmenten dat het wiel heeft. Hoe sneller/meer hoe minder de kans is op RBE.
Maar dit verschilt per persoon, ik heb er veel last van.

[ Voor 22% gewijzigd door Redje op 27-01-2004 16:49 ]

Verwijderd

Hè Redje,

eff tussendoortje...

Weet je toevallig of er ook betaalbare beamers bestaan met DVI-D aansluiting?
Of ben je beperkt tot standaard VGA (analoog) aansluiting?

Zoiets als de NEC HT1000
Afbeeldingslocatie: http://images.digitalmedianet.com/2003/09_sep/reviews/cw_necht1000review/nec_ht1000back_big.jpg

alleen dan betaalbaar :P

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 16:59 ]

• Redje
De Sanyo PLV-Z2 heeft DVI.

Verwijderd

Redje schreef op 27 januari 2004 @ 16:58:
Thx

komt helaas net zo'n 800 pleurie boven mijn budget :(

• Redje
Hier een pic van het screendoor effect.
Links scherp, rechts een tikje uit focus.
Afstand tot scherm (muur :P) is denk ik nog geen 10cm.

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/tweakers/plv-z1_aotc_1.jpg

Kijk afstand:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/tweakers/plv-z1_aotc_2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er goed uit. Als je tv hebt dan heb je dus 2 balken rechts op de z1?

• Redje
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 19:58:
Dat ziet er goed uit. Als je tv hebt dan heb je dus 2 balken rechts op de z1?
Dat hangt er vanaf.
De meeste uitzendingen zijn 4:3, de Z1 en TW10 bv. zijn 16:9 dus je kan of het beeld stretchen tot 16:9 waardoor alles wat breder wordt of je laat het 4:3 en je hebt een links en rechts een balk, of beter gezegd een onbenut stuk lcd :)
Zoals een breedbeeld tv dus...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een idee waar dat ik verschillende beamers kan bekijken in de buurt van tilburg?

Heb vooral interesse in de sanyo z1 en de epson tw10.

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 15:17

ilrenato

Pizzah!!!!

Aan Redje (Z1?) en eventueel iemand met een TW10

Hoe beoordelen jullie de zwartwaarden, stel je kijkt tv en je hebt die balken aan de zijkant. Zijn die echt goed donker (als de kamer duister is natuurlijk, anders kan het niet) of schemer grijs (licht middel of donker) ?

Ik heb een HC3 gezien maar het geluid en de zwartwaarde doen mij naar beter verlangen :)

• Redje
ilrenato schreef op 02 februari 2004 @ 22:55:
Aan Redje (Z1?) en eventueel iemand met een TW10

Hoe beoordelen jullie de zwartwaarden, stel je kijkt tv en je hebt die balken aan de zijkant. Zijn die echt goed donker (als de kamer duister is natuurlijk, anders kan het niet) of schemer grijs (licht middel of donker) ?

Ik heb een HC3 gezien maar het geluid en de zwartwaarde doen mij naar beter verlangen :)
Met een LCD projector is zwart altijd donker grijs.

Dus bij een volledig verduisterde kamer zie je bij het projectoreren van een zwart vlak een donker grijs vlak. Het LCD laat nog wat licht door.
De ene LCD projector zal iets beter zijn dan de andere, meestal degene met een hoger contrast heeft een betere zwart waarde.
Daarom zit op de meeste projectoren ook een Theatre Black stand, de lamp geeft in deze stand minder licht af, en dus wordt automatisch het zwart niveau beter.

Een DLP heeft hier in de basis minder last van. Dus zwart is donkerder dan op een LCD.

Verwijderd

Redje schreef op 27 januari 2004 @ 16:58:
Ey Redje,

Weet je toevallig ook hoeveel lampuren deze beamer heeft?
Heb al op internet gezocht maar ik kan niets vinden.

Verwijderd

Redje overdrijft de geluidsproductie van de Z1 wel wat vind ik. Hij is wel luidruchtig op de 'normale' stand (ongeveer zoals een PC met Alpha-CPU fan :P), maar ik kijk altijd op de 'spaarstand' en dan is hij lekker stil. De spaarstand levert 10% (schat ik zo) minder licht, maar minstens 50% minder geluid. En dat is een hele verademing en dat hij iets minder lumens uitpoept dat merk je eigenlijk niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 03:20 ]

• Redje
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 03:19:
Redje overdrijft de geluidsproductie van de Z1 wel wat vind ik. Hij is wel luidruchtig op de 'normale' stand (ongeveer zoals een PC met Alpha-CPU fan :P), maar ik kijk altijd op de 'spaarstand' en dan is hij lekker stil. De spaarstand levert 10% (schat ik zo) minder licht, maar minstens 50% minder geluid. En dat is een hele verademing en dat hij iets minder lumens uitpoept dat merk je eigenlijk niet.
Daar heb ik hem ook op staan. ;)
De beamer hangt precies boven m'n hoofd.

In stille scenes hoor ik hem, ik heb ook niet gezegd dat hij een herrie maakt, echter alleen dat een TW10 of Z2 iets stiller is:)
Daar moet je met je oor tegen het apparaat om te horen of hij aanstaat.

Een HC3 daarintegen maakt meer geluid dan een Z1 met low lamp off.

[ Voor 3% gewijzigd door Redje op 04-02-2004 10:03 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 03:08:
[...]

Ey Redje,

Weet je toevallig ook hoeveel lampuren deze beamer heeft?
Heb al op internet gezocht maar ik kan niets vinden.
2000 in normale modus tot 3000 in "spaar" stand

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 11:58

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

*kick*

Kan deze beamer ook op de kop aan het plafond hangen? Ik kan er tenminste niks over vinden in de specs...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:51

seninha

god's right foot

Ik ben ook ff aan het orienteren om in de toekomst een beamer aan te kopen.
Nou was ik vanmiddag ff bij Media Mart en daar hadden ze twee staan waar op dat moment BadBoys 2 op draaide :)

Nou viel met me op dat het beeld nog al wazig was. Is dit normaal met een beamer die 3900 kost en volgens de gegevens 1500:1 en 2000luminus heeft (weet ff niet hoe je het opschrijft, en wat de merk betreft weet het ook ff niet meer)

Mijn vraag is of je dat thuis ook zo te zien krijgt of dat je meer richting TV gaat wat scherpte betreft :?

iRacing Profile Flickr

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Jammer, dat niemand het heeft over de panasonic ae300. Dit is de voorloper van de ae500. Heeft dezelfde specs als de Sanyo z1. Heeft minder screendoor effect dan de z1. Heeft dvi, is perfect met hdtv (dus toekomst voorbereid). Is fluisterstil net zoals de epson in low mode. En ik heb gelezen op www.avsforum.com dat het de moeite niet waard is om te upgraden naar de ae500. Daarbij is deze projector nu ook betaalbaar. Ik heb hem in Duitsland al gezien voor rond de 1200 euro. Wanneer ik mijn belastingcentjes terugkrijg (hopelijk volgende maand B) ) ga ik hem zelf ook kopen.
Ik heb mijn keuze al gemaakt. Als je het niet weet, lees dan eens op avsforum.com. Maar in de prijsklasse die je zoekt, kan ik je de volgende aanprijzen als goede projectoren:

sanyo z1
panasonic ae300
epson tw10

als je tegen regenboogjes kunt:

infocus x1
de benq 6100 schijnt ook interessant te zijn.

Vergeet de rest.

Bronnen: www.avsforum.com , www.projectorcentral.com , www.htforum.nl

Verwijderd

seninha schreef op 08 maart 2004 @ 23:18:
Ik ben ook ff aan het orienteren om in de toekomst een beamer aan te kopen.
Nou was ik vanmiddag ff bij Media Mart en daar hadden ze twee staan waar op dat moment BadBoys 2 op draaide :)
Klinkt als een kwestie van scherpstellen. Bij de MM neemt men over het algemeen niet de moeite om dingen fatsoenlijk af te regelen. Het is er altijd aanpoten, dat weet ik wel, maar bij dure shit als beamers zou ik even een minuutje steken in het goed afstellen. Want MM is een showmodellenverkoopwinkel bij uitstek.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 20:26
Bovendien is het bij de Mediamarkt vaak niet echt donker. Een plasmascherm lijkt dan altijd wat scherper, maar ik denk dat ik ook liever voor een beamer ga. Vooral omdat die een stuk goedkoper zijn.

Verwijderd

Bij de meeste mediamarkten staan die beamers in een apart (enigszins) verduisterd hokkie, samen met wat plasma's. Donkerder dan de rest van de (TL) winkel natuurlijk, maar altijd minder donker dan thuis.

Want beamers presteren optimaal in het donker. Eventueel een lampje erbij kan best, als er maar geen direct licht op het scherm valt natuurlijk. Thuis ziet het er allemaal beter uit dan in de winkel, trust me. Als je op internet lovende reviews leest over een beamer en hij valt in de winkel een beetje tegen, dan is dat in principe dus geen reden om hem niet te kopen. Gebruik een beetje je fantasie en kijk eens met je ogen half dichtgeknepen ofzo.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:51

seninha

god's right foot

Dat gevoel had ik ook. Maar ik vraag me wel af of ik het thuis donkerder krijg dan bij MM :?

Vooral als ik straks F1 :9~ live bekijk (is meestal s'middags)

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Hoi ,

FF iest heel anders wat kost een lamp als ie kapot gaat of op is

Bijvb voor een SANYO Z1 of een Epson TW10

elrond

Verwijderd

Reken op ergens tussen de 450 en 650 euro.
Klinkt veel, maar dat valt mee. Je moet een projector namelijk niet zien als TV maar als een extraatje. Kijk je er iedere dag een film mee, gaat hij drie jaar mee (uitgaande van een lamp die 2000 uur mee gaat). Veel lampen gaan zelfs 3000 uur mee of meer (bij duurdere beamers).

Verwijderd

*Kick*

Even een vraagje heeft er iemand een plaatje van de achterkant van de Epson EMP-TW10 ?

We willen nml deze beamer gaan gebruiken voor presentaties enzo op het werk te bekijken en ik kon nergens een plaatje van de achterkant vinden.

Ik wil graag precies de aansluitingen even kunnen zien omdat er mensen beweerde dat deze beamer niet op een flaptop aangesloten zou kunnen worden

Als er iemand een foto oid kan maken graag :>

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52

Verwijderd

Heey man bedankt _/-\o_ (oeps zelf nie meer aan gedacht...)

Verwijderd

Ik wil ook een beamer gaan kopen en zit te twijfelen tussen de epson tw10 en de sanyo z1
Ik zit op 2.80 afstand van de muur en de projector ook (aan plafond))
wat is de beste keus?

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 15:17

ilrenato

Pizzah!!!!

Volgens mensen op htforum (en zelf gezien) is de tw10 goed, de Z1 is ook ok, maar iets meer herrie, en onrustiger beeld.

DLP kan ook, X1 PB6100 of PB8120 of Themescene H30

Kleuren van dlp zijn vaak wel beter en mooier, en ook het contrast is stuk beter.
(ik heb deze allemaal gezien en vind de laatste het mooist.)

• Redje
ilrenato schreef op 13 april 2004 @ 15:04:
Volgens mensen op htforum (en zelf gezien) is de tw10 goed, de Z1 is ook ok, maar iets meer herrie, en onrustiger beeld.

DLP kan ook, X1 PB6100 of PB8120 of Themescene H30

Kleuren van dlp zijn vaak wel beter en mooier, en ook het contrast is stuk beter.
(ik heb deze allemaal gezien en vind de laatste het mooist.)
De Z1 kan iets onrustig zijn als je de ingebouwde scaler gebruikt(deze is matig)dus de projector aansluit mbv. s-video of composiet, bij d-sub of component is dit geen issue.
Pagina: 1