[Mac OSX] Na 10.3 upgrade geen internet meer voor Safari/Sof

Pagina: 1
Acties:

• XdeckX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mn vriendin heeft een probleem: na een upgrade van 10.2.8 naar 10.3 (Jaguar --> Panther dus) kan ze wel het internet op. Maar Alleen via Explorer. Mail werkt ook, maar safari en de Software updater kunnen geen verbinding meer maken.

Ze gaat het web op via een router en @home, maar dat staat goed ingesteld aangezien de computer wel verbinding heeft. Waar kan dit proleem aan liggen?
De router is een windows 2003 server die het internet delen regelt (fungeert ook als fileserver).
IP adres in de mac staat goed ingesteld want via Internet Explorer kan wel geinternet worden.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt en hoe dit op te lossen is??

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

En wat is de melding ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik denk dat je bij de netwerkinstellingen moet gaan kijken. Wellicht dat IE zijn eigen netwerkinstellingen gebruikt, terwijl Safari gebruik maakt van de instellingen bij je netwerkvoorkeuren.

Ik zit alleen nu niet achter mijn Mac, dus ik kan deze zaken niet controleren.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• XdeckX
  • Niet online
geen. safari laad gewoon nix. start verder foutloos op evenals de rest van de mac.
en bij de update zelfde probleem. krijg wel een listing maar downloaden ho maar
MacWolf schreef op 27 januari 2004 @ 14:55:
Ik denk dat je bij de netwerkinstellingen moet gaan kijken. Wellicht dat IE zijn eigen netwerkinstellingen gebruikt, terwijl Safari gebruik maakt van de instellingen bij je netwerkvoorkeuren.

Ik zit alleen nu niet achter mijn Mac, dus ik kan deze zaken niet controleren.
de netwerk instellingen staan net zoals ze stonden voor de upgrade. alle overige apps die van internet gebruikmaken (bijv msn kloontje (protheus)) werken ook gewoon. alleen dus de software update en safari niet.
ik heb ook al geprobeerd een safari van iemand anders te gebruiken (ook van panther waar ie wel goed werkt)
heeft hetzelfde probleem.

[ Voor 57% gewijzigd door XdeckX op 27-01-2004 16:32 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Heb je de Firewall van Panther aanstaan? Wellicht dat daar iets niet goed mee zit..

[ Voor 200% gewijzigd door Tomaat op 27-01-2004 16:37 ]

• MacWolf
Zou dat toch niet aan de instellingen van de HTTP en/of andere proxies kunnen liggen? Ik heb zelf geen IE meer op mijn Mac, maar misschien moet je even IE opstarten op jou Mac en kijken of er proxy instellingen zij geconfigureerd (als dat mogelijk is). Als dit kan en is ingevuld, moet je wellicht dezelfde instellingen in het netwerkconfiguratie paneel invullen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Tomaat
tja kan..maar het is zijn eigen router dus ik neem aan dat hij z'n eigen netwerk layout toch wel kent..niet waar ;)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
En hoe heb je ge update? Heb je een archive en install gedaan of heb je alleen een upgrade gedaan? Misschien dat de preferences van de oud Safari en Software Update conflicten hebben? :?

kleurbleur.nl

• XdeckX
  • Niet online
Sage schreef op 27 januari 2004 @ 19:31:
En hoe heb je ge update? Heb je een archive en install gedaan of heb je alleen een upgrade gedaan? Misschien dat de preferences van de oud Safari en Software Update conflicten hebben? :?
een upgrade. dus booten met panther cd en dan upgraden. dan hoort ie de oude instellingen bewaren.
het vage is dat een maat van me (via wie we panther hebben gekregen) het op precies dezelfde manier gedaan heeft en daar is het wel goed gegaan.

en wat betreft de proxy instellingen.... het is gewoon internet delen van windows.
en de mac staat ingesteld op een vast ip adres (192.168.0.5), gateway en DNS staan ingesteld op het interne ipadres van de server (192.168.0.1)
en verder heeft er nooit een proxy ingesteld gestaan maar goed dat kunnen we nakijken.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Wat zegt je Console als je op enter drukt in de url bar?
En wat betekent "hi doet niks" precies?

• XdeckX
  • Niet online
chem schreef op 27 januari 2004 @ 20:06:
Wat zegt je Console als je op enter drukt in de url bar?
En wat betekent "hi doet niks" precies?
en hoe kom ik in de console?? (t blijft vaag die macjes ;))

en hij doet nix is als in... hij doet nix. programma start op. maar dan blijft dat dingetje voor je tabblad ronddraaien (indicatie van laden van pagina) maar daar blijft het bij. hij laat dus gewoon niets zien op beeld verder. behalve bij de startpagina. daar lijkt ie wel de broncode te laden maar hangt ie op de plaatjes.

ik ben bang dat er niet veel anders op zal zitten dan het formatteren en opnieuw installeren... maar das een hele uitdaging voor een macn00b. en dan moet ik ook nog eens alles belangrijke bestanden zien te redden enzo.... pfff

• MacWolf
Waarschijnlijk wordt de console: '/Applicaties/Hulpprogramma's/Console' bedoeld.

Sowieso raad ik je aan om bij iedere nieuwe (major) versie van Mac OS X je systeem te wissen en alles opnieuw te installeren, dan begin je in elk geval weer met een schoon systeem en blijft er geen rotzooi achter.

In principe zou het back-uppen van je documenten geen probleem moeten zijn, gewoon op CD'tje branden, alles zit als het goed is in de thuis folder. De applicaties heb je als het goed is ook wel ergens op CD (mits je er legaal aan bent gekomen).

Formatteren en Mac OS installeren is erg simpel. Als je alle belangrijke gegevens hebt opgeslagen kun je de computer opstarten met de 'c' knop (voor CD_ROM) ingedrukt (met je Mac OS systeem software in je CD-ROM), waarna de installer start.

Bij de installer zit ergens een optie om je schijf eerst te wissen of partitioneren, als het goed is is er een menu waarmee je bij het schijfhulpprogramma kan komen, met meer mogelijkheden.

[ Voor 86% gewijzigd door MacWolf op 28-01-2004 01:39 . Reden: Extra info m.b.t. opnieuw formatteren Mac ]

Verwijderd

Heb je de basisdingen gedaan zoals geschiedenis wissen, alle cachebestanden verwijderen en Safari opnieuw instellen? (is te vinden in safari onder het pulldownmenu Safari). De voorkeuren van Safari kun je weggooien, permissies herstellen. Wat betreft de al eerder genoemde proxyserver zou je kunnen kijken bij de voorkeuren van Safari en het laatste tab geavanceerd kiezen.

• XdeckX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 01:49:
Heb je de basisdingen gedaan zoals geschiedenis wissen, alle cachebestanden verwijderen en Safari opnieuw instellen? (is te vinden in safari onder het pulldownmenu Safari). De voorkeuren van Safari kun je weggooien, permissies herstellen. Wat betreft de al eerder genoemde proxyserver zou je kunnen kijken bij de voorkeuren van Safari en het laatste tab geavanceerd kiezen.
dat is allemaal al gedaan ja. mocht niet baten.
ik ben bang dat er niet veel anders op zit dan de mac opnieuw te installen.
zolang er geen data verloren gaat is het geen probleem.

• Tomaat
XdeckX schreef op 28 januari 2004 @ 10:03:
ik ben bang dat er niet veel anders op zit dan de mac opnieuw te installen.
zolang er geen data verloren gaat is het geen probleem.
zolang jij alles goed backupped natuurlijk niet nee ;)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Je systeem opnieuw installeren is waanzin. Mogelijk wil Safari via een proxy verbinden.
Je Console (syslog) geeft vaak meer info over "interne" zaken van applicaties, en kan je bv vertellen dat verbinding X over tunnel Y afkapte om reden Z.

• XdeckX
  • Niet online
oke heb even in de console gekeken..

Safari [358] *** -[NSCFString characterAtIndex:]: range or index out of bounds

wat wil dat zeggen en wat kan ik eraan doen?

zat net ook in de help viewer. de consol geeft daar ook dezelfde fout

Verwijderd

Ik heb die foutmelding maar eens in google gegooid en dan kom je op deze site uit. Het probleem kan te maken hebben met fonts. Daarnaast kun je ook even hier even kijken op de Apple site.

Het kan zijn dat de eerste link niet werkt, maar dan moet je dit cache bestand van google gebruiken.

• XdeckX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 22:22:
Ik heb die foutmelding maar eens in google gegooid en dan kom je op deze site uit. Het probleem kan te maken hebben met fonts. Daarnaast kun je ook even hier even kijken op de Apple site.

Het kan zijn dat de eerste link niet werkt, maar dan moet je dit cache bestand van google gebruiken.
kijk daar hebben we wat aan.
heb het times lettertype uitgezet... maar dat hielp niet. alle lettertypes behalve een standaad uitgezet.. en toen werkte het wel. nu moeten we nog uit gaan zoeken welk lettertype het probleem veroorzaakt. maar op het moment is het probleem verholpen en mijn vriendin weer helemaal gelukkig :D

mijn dank is groot (de hare ook)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
En is het daarom niet slimmer om bij elke nieuwe install van OSX om gewoon een Archive & Install te doen. Dan heb je namelijk geen conflicten meer met oude software die er al op stond en kan je gewoon dingen 1 voor 1 terug zetten en kijken of het problemen oplevert. Je kan natuurlijk ook de programma's behouden maar wel de preferences weg gooien.
Vooral met 10.2 -> 10.3 waren er veel problemen met de upgrade, word dan ook sterk afgeraden door de meeste mensen. :)

kleurbleur.nl

• XdeckX
  • Niet online
Sage schreef op 29 januari 2004 @ 09:45:
En is het daarom niet slimmer om bij elke nieuwe install van OSX om gewoon een Archive & Install te doen. Dan heb je namelijk geen conflicten meer met oude software die er al op stond en kan je gewoon dingen 1 voor 1 terug zetten en kijken of het problemen oplevert. Je kan natuurlijk ook de programma's behouden maar wel de preferences weg gooien.
Vooral met 10.2 -> 10.3 waren er veel problemen met de upgrade, word dan ook sterk afgeraden door de meeste mensen. :)
tja dat wist ik dus niet. en bij een vriend van me is het wel goed gegaan dus ik dacht dat zit wel snor. niet dus.
maar goed het probleem is nu verholpen en daar gaat het om
Pagina: 1