Toon posts:

dode pixels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om een 17" scherm aan te schaffen met 1 kapotte subpixel. Het scheelt nogal in de prijs nl. + je loopt ook de kans de volle pond te betalen voor een scherm en alsnog max 2 kapotte subpixels aan te treffen.

Omdat ik geen idee heb van hoe een kapotte subpixel eruit ziet en belangrijker nog; hoe hinderlijk zon defect is (van elk type hot, bright of dark) vraag ik het ff aan jullie.

Bij deze dus: hoe ervaren jullie een kapotte subpixel ? is het echt zo erg of valt het allemaal wel mee ?

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier op mijn laptopje (ACER Travelmate 800) sinds kort ook een kapotte subpixel. Normaal heb ik er helemaal geen last van. Maar je weet waar tie zit, dus je kijkt automatisch ernaar. Maar echt hindelijk is het helemaal niet.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 01:03
Helemaal niet zo erg. Je went er aan... Ligt er ook aan welke contrasten / kleuren op't scherm getoond worden. Ik heb hier zelf twee Acer 707's staan, 1 is perfect, de andere heeft 2 broke pixels. Vind't allebei heerlijke schermpjes... :)

Gravity sucks...

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Hangt echt af van hoe je het zelf bekijkt...

Er zijn mensen die beweren dat een monitor "Defect" is omdat er 1 dooie subpixel bevind. HP is het hier zelfs mee eens en geeft daar garantie op de eerste maand. Daarna pas gaat de pixel policy in.

Wat ik als ik jou was zou doen is naar bijvoorbeeld Computerland gaan, daar kun je die dingen bekijken. Staan daar bijna altijd TFT schermpjes met dooie pixels voor een lagere prijs te koop.

Natuurlijk hangt het er ook nog vanaf waar de pixel zich bevind en welke kleur hij is.. Een zwarte zou ik persoonlijk nog niet zo erg vinden. Maar nogmaals, dat is persoonlijk ;)

Misschien kan je het vergelijken met een Trinitron scherm, waarbij die 2 lijnen in beeld zijn om het scherm goed recht te houden. Er zijn mensen die zich daar aan dood ergeren, en mensen die het totaal niet erg vinden!

[ Voor 17% gewijzigd door Sluuut op 27-01-2004 14:30 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Heb er op mijn laptop ook eentje, maar echt hinderlijk nee.. valt me niet eens meer op. In het begin kijk je er wel eens naar, maar ach je moet maar zo denken, je hebt nog (1280x1024)-1 goede pixels :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:42
die van mij is blauw, en zit in de doorgaans eveneens blauwe titelbalken in win. dus normaal zie ik em niet. alleen met games valt ie wel op maar echt erg hinderlijk is het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 27-01-2004 17:44 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:07
Ik ervaar het als bijzonder irritant. Laatst een 15" iiyama TFT gekocht. Bleek bij thuiskomst een hot pixel te hebben (continu rood). Zat middenin het scherm. Terug naar de winkel en net zo lang laten zoeken tot ze een fatsoenlijke TFT hadden. Het is uiteindelijk een Philips geworden want met alle iiyama's was wel iets mis. Het hangt dus ook maar net van de plaats van de kapotte pixel af, maar voor mij is een kapotte pixel bij aankoop reden om het ding terug te brengen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Het ligt grotendeels aan de positie van die dode pixel, eentje in het midden valt veel meer op dan eentje aan de buitenste rand en zorgt dus ook voor meer irritatie. Zelf heb ik een CRT en één dode pixel (ja, dat bestaat :P) en hij zit een beetje rechtsbovenin dus hij valt niet echt op.

Maar als je die monitor in de winkel gaat kopen lijkt het me dat je 'm wel even mag bekijken, ookal koop je 'm voor minder omdat ie al enigszins beschadigt is :)

The devil is in the details.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Misschien een neurotische afwijking van mij, maar ik vind het vreselijk. Heb een TFT scherm gehad (gelukkig een Hitachi met pixel-perfect garantie) met een oplichtende groene subpixel en je blijft er naar kijken. Op m'n notebook zat een dode suxpixel en gelukkig heb ik die ook nog kunnen omruilen. Opzich valt het niet zo erg op, maar als je er zoals ik op gaat letten dan is het geen pretje ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zelf heb ik een CRT en één dode pixel (ja, dat bestaat ) en hij zit een beetje rechtsbovenin dus hij valt niet echt op.
Klopt, ik heb het ook een paar keer meegemaakt. Maar bij een CRT is een dooie pixel ook per definitie zwart, en dat wordt over het algemeen als minder storend ervaren dan een bright/hot pixel.

De plaats speelt natuurlijk ook mee, maar het belangrijkste is het subjectieve element: ben je iemand die zich gauw aan dat soort dingen ergert of kan het je niet zo boeien? Dit verschilt echt enorm van persoon tot persoon (zoals je al aan de reacties ziet :) )

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
koraks schreef op 27 januari 2004 @ 23:15:
[...]

Klopt, ik heb het ook een paar keer meegemaakt. Maar bij een CRT is een dooie pixel ook per definitie zwart, en dat wordt over het algemeen als minder storend ervaren dan een bright/hot pixel.
Dat is het rare, het verschilt per achtergrondkleur. Bij een gele achtergrond is de stip bijvoorbeeld rood, terwijl ie op grijs of wit weer zwart is.
De plaats speelt natuurlijk ook mee, maar het belangrijkste is het subjectieve element: ben je iemand die zich gauw aan dat soort dingen ergert of kan het je niet zo boeien? Dit verschilt echt enorm van persoon tot persoon (zoals je al aan de reacties ziet :) )
Jij wilt niet weten waar ik me allemaal aan kan ergeren :+

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
hmm .. het is dus een persoonlijk iets ..
ik ga er nog eens goed over nadenken en ff wat tfts bekijken in winkels.
thnx all

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:07
December schreef op 27 januari 2004 @ 23:31:
[...]
Dat is het rare, het verschilt per achtergrondkleur. Bij een gele achtergrond is de stip bijvoorbeeld rood, terwijl ie op grijs of wit weer zwart is.
Zoiets heb ik ook. Bij mij is het een verontreiniging die in de coating van het scherm zit ipv in de crt zelf.

Verwijderd

Ik heb onlangs (2 weken geleden) een 17" Hercules Prophetview920 Pro DvI gekocht. En god zij dank 0 dooie pixels _/-\o_ Maar het lijkt me onwijs storrend.
En waarom zou je al een benadeeld scherm kopen? Dan ben je er echt niet zo blij mee lijkt me. Iig zou ik altijd zoiets hebben van, shit zonder dooie pixel was wel 10x beter. Geef 100,- euro meer uit, neem het risico (das het leven) en je zult grote kans hebben op een perfect schermpje. (En neem btw DvI als het kan, is ook 10x beter dan die analoge zooi :) )

8)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hmz, dan lijkt het meer een defect in de fosforlaag...de dode pixels die ik in CRT's heb gezien waren allemaal gaatjes in het schaduwmasker of Trinitron/Diamondtron die niet goed 'doorgeboord' waren. Maar goed, het klinkt niet geheel onlogisch ;)
Jij wilt niet weten waar ik me allemaal aan kan ergeren
Ah, wat dat betreft ben ik net zo erg :) Ik zou me werkelijk kapot ergeren aan zo'n irritant rood/groen/blauw/wit puntje ergens op een vaste plek op m'n scherm...AARGH!
Van de andere kant, dat dacht ik ook van de Trinitron-lijntjes, maar ik ben nu al meer dan 2 jaar heel gelukkig met m'n CTX PR705F...

[ Voor 33% gewijzigd door koraks op 28-01-2004 11:43 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

mvds

Totally awesome!

Het ligt helemaal aan jezelf. Als jij het niet erg vind prima, maar veel mensen vinden het wel erg. Ik zou zeggen... ga even kijken naar het scherm voor je er een koopt.

Ik ben het met de meest emensne eens dat het er aan ligt waar ie zit en hoe hij kapot is. Is het een always on of always off pixel en welke kleur is er dan kapot/altijd aan...

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
het ligt er ook aan wáár de pixel zich bevindt. als het helemaal in het midden zit, dan kan het nogal irritant zijn. als ie vrij aan de rand van het scherm zit, dan zal je er niet zo veel last van hebben.

ik had 2 dooie pixels toen ik mijn monitor voor 500 euro nieuw kocht. uiteraard meteen terug gegaan, binnen 8 dagen mocht ik gewoon mijn spullen omruilen.

dus ik heb nu een 17" tft scherm zonder dooie pixels...

maar het ligt er dus aan waar de pixels zich bevinden.
Pagina: 1