Ik heb hier een netwerk met freebsd, en met pptp een VPN werkend gemaakt
ik bel in vanaf een ander ip (win2k) naar de freebsd server en dat werkt perfect, ik kan alles: pingen, netbios shares zien, apache http pages zien. kortom werkt goed.
het netwerk waarop ik inbel ziet er zo uit:
internet-------adsl-router/hub--portmapping_vpn------freebsd server
Ter verduidelijking dus.
Maar er zit nog een server inhetzelfde netwerk waar ik ook wil bijkunnen via VPN. Het liefste zelfs het complete netwerk.
In de howto's begreep ik dat dit ook mogelijk is. voor zover ik begreep ook op 2 manieren:
in de ppp.conf onder de sectie van pptp een default HISADDR ip-range zetten?
in de shel van freebsd met commando route een route adden.
beiden wil niet lukken bij mij...
de eerste oplossing doet gewoon niets
en de 2e lukt mij niet, de route adden krijg ik een foutmelding bij.
foutmelding:
Op de client heb ik de gateway van vpn server op ingesteld bij inbellen.
wat is nu de beste manier om het werkend te maken? en zit mijn router ook in de weg? ik heb dit geprobeerd op te lossen via google en de search van dit forum.
statische routes zetten
heb er nog nooit mee gewerkt dus be gentle
ik bel in vanaf een ander ip (win2k) naar de freebsd server en dat werkt perfect, ik kan alles: pingen, netbios shares zien, apache http pages zien. kortom werkt goed.
het netwerk waarop ik inbel ziet er zo uit:
internet-------adsl-router/hub--portmapping_vpn------freebsd server
Ter verduidelijking dus.
Maar er zit nog een server inhetzelfde netwerk waar ik ook wil bijkunnen via VPN. Het liefste zelfs het complete netwerk.
In de howto's begreep ik dat dit ook mogelijk is. voor zover ik begreep ook op 2 manieren:
in de ppp.conf onder de sectie van pptp een default HISADDR ip-range zetten?
in de shel van freebsd met commando route een route adden.
beiden wil niet lukken bij mij...
de eerste oplossing doet gewoon niets
en de 2e lukt mij niet, de route adden krijg ik een foutmelding bij.
foutmelding:
code:
1
2
| heko# route add 192.168.2.0 -netmask 0xffffff00 -interface xl0 route: writing to routing socket: File exists |
Op de client heb ik de gateway van vpn server op ingesteld bij inbellen.
wat is nu de beste manier om het werkend te maken? en zit mijn router ook in de weg? ik heb dit geprobeerd op te lossen via google en de search van dit forum.
statische routes zetten