[Pentium4] Geen throtling ?

Pagina: 1
Acties:

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 16:59 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Toms Hardware Pages heeft dat inderdaad getest en ja, een interne sensor in de P4 verzorgt de throttling dus het is veilig om de heatsink eraf te halen!

Het is zelfs zo dat op lan parties mensen hadden van "goh wat gaat het allemaal toch langzaam" om de kast te openen en hun heatsink onderin de kast te vinden.

P4 roeleert wat dat betreft, zeker het standaard miniheatsinkje op de core!

There is no place like ::1

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Das is vreemd.

heeft het misschien te maken met welke versie je hebt van de core??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

awaarle schreef op 27 januari 2004 @ 13:47:
Uit de FAQ heb ik dit gehaald:
Welke FAQ :? In ieder geval niet uit de PMG FAQ ..
De pentium 4 heeft een nog mooiere fucktie ingebouwd; throtling, dat zorgt ervoor dat het systeem door blijft lopen terwijl de cooler verwijderd (erg traag, maar blijft werken).
Dat is niet altijd het geval, zeker niet wanneer je een van de snellere P4's hebt. Het ligt er maar aan hoe hoog de CPU temperatuur is. Wanneer de CPU helemaal terug is geclockthrottled en de temperatuur toch rond of boven het maximum zit, dan zal het systeem uiteraard vastlopen/uitvallen.

Verwijderd

Dat werkt bij de oudere Pentium 4's wel, maar de nieuwere niet meer.

De nieuwere Pentium 4's hebben soms zelfs last van doorfikken, waaruit blijkt dus niet altijd een garantie is tegen het doorfikken.

De nieuwe worden echter ook veel heter, waar de Athlonnetjes vroeger de naam heethoofden hadden hebben de Pentium 4's dat nu.

En waar de Intel's vroeger koud waren zijn de Athlon's dat nu.

De Athlon 64 3200+ is (bij mij) 26 C idle, en 29 C stressed.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

BalusC schreef op 27 januari 2004 @ 13:55:
[...]
Welke FAQ :? In ieder geval niet uit de PMG FAQ ..
[...]
Dat is niet altijd het geval, zeker niet wanneer je een van de snellere P4's hebt. Het ligt er maar aan hoe hoog de CPU temperatuur is. Wanneer de CPU helemaal terug is geclockthrottled en de temperatuur toch rond of boven het maximum zit, dan zal het systeem uiteraard vastlopen/uitvallen.
Ik heb zelf een 2Ghz en met een Zalman 7000 op 1600 toeren zit hij op 45 graden... maar wel distributed.net draaiend he.

Dus ik ga ervan uit dat die van mij throttling perfect aan kan, aangezien het niet echt een heethoofd is!

There is no place like ::1

• Dre
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 16:59 ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

het kan aan mij liggen hoor, maar ik heb al enkele p4 3ghz en een enkele 3,2 ghz geinstalleerd met een boxed cooller en stressed komen ze niet eens in de buurt van de 40 graden.

Makerij Hofman

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik had tot een paar weken terug hier een P4 2400 staan. Ik heb dezelfde test gedaan. Ik had ECC2 geinstalleerd ( }:O ), toen ik de koeler eraf trok ging die P4 gewoon door. Na 4 seconden viel het systeem gewoon dood.

Ik zet zo af en toe erg veel vraagtekens bij die 'tests' van ome Tom :(

edit: hij doet het nog wel; dat wel; maar je kan niet spreken van een systeem waarbij je data behouden blijft...!

edit: ^^ knap dat je een P4 3.0/3.2 onder de 40 graden houd. Toch zo'n 80 watt wat eraf komt als ie 100% gestressed is. Ik geloof er iig niks van. Hier een P4 2,4 met Zalman7000CNPS (CU). Die wordt 55 graden op full load. :o (wel de fan op low-noise).

[ Voor 44% gewijzigd door Glashelder op 27-01-2004 15:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dre
  • Niet online
-

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het systeem liep niet vast; het viel gewoon uit (als in: stroom eraf). Precies hetzelfde wat een (goed ingestelde) athlon zou doen dus :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:27

Thandor

SilverStreak

Zijn het niet alleen de Willamette's (de veredelde Celeron met PIV sticker :r ) die throtling hebben?

Verder wel alleen bij tom's hardware gezien dat het trager ging draaien, verder nooit. Ik geloof er zelf niet zo veel van dat de huidige CPU's trager gaan draaien

Interresant :
nieuws: Pentium 4 thermal monitor verhaal met benchmarks

Verder hebben veel Athlon/Duron mobo's ook beveiliging tegen warmte. Ze zouden dan uit moeten gaan.
Hier staat een Duron 1200 met een ECS K7VTA3 rev 2.0 en nieuwste BIOS.. het werkt NIET.... terwijl een morgan dat wel zou moeten kunnen.

Op mijn EPoX 8RDA met Athlon XP 1700 + @ ongv. 2750+ werkte het eerst ook niet... na een biosupdate wel. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:04
Ook de socket 478 variant heeft throttling. Stukje van de Intel site:
The Intel® Pentium® 4 processor in the 478-pin package and the Intel® Pentium® 4 processor with 512 KB L2 cache on .13 micron process have thermal management logic integrated into the processor silicon. Their circuits may be configured to automatically control the processor temperature through the use of the Thermal Monitor feature. In the event it reaches a factorycalibrated temperature, the processor periodically stops the internal clocks in order to reduce power consumption and allow the processor to cool down and stay within thermal specifications.
Bij een temperatuur boven de 135 graden zal de processor zelfs uitschakelen om verdere schade te voorkomen. Misschien is dit laatste bij jou gebeurd. Gevolg: vastloper.
Mijn 3,06 GHz is bij full load 49 graden. Kan me voorstellen dat het zonder (Intel) koeler snel richting het dubbele gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door biobak op 27-01-2004 21:50 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:35

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

dual-zip schreef op 27 januari 2004 @ 15:07:

edit: ^^ knap dat je een P4 3.0/3.2 onder de 40 graden houd. Toch zo'n 80 watt wat eraf komt als ie 100% gestressed is. Ik geloof er iig niks van. Hier een P4 2,4 met Zalman7000CNPS (CU). Die wordt 55 graden op full load. :o (wel de fan op low-noise).
Niet om te patsen maar mijn p4 3,0 is stressed net aan 33 graden idle iets van 29.

gebruik wel watercooling. dus zo knap is dat niet. gewoon een kwestie van goed coolen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02

JJJ

Kan je die throttling ook forceren (softwarematig) voor als je je computer 's nachts laat aanstaan zodat ie minder vermogen gebruikt ?

Verwijderd

Die test werd opnieuw gedaan met de Opteron, A64, P4 EE.

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030923/athlon_64-07.html

Daar dezelfde verschijnselen als de topicstarter.

Tomshardware is echt niet een Intel sletje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 10:30 ]

• KiNgSiZZe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07-2022
ik ben 1 keer vergeten de cpu cooler van voeding te voorzien (knec-tor vergeten) Bios slaat hier automagisch af bij zon 70 graden en ik heb dit niet mee gemaakt. Zal het strx nog een proberen.

Vraag me zowiezo af hoe de verschillen in temperatuur onstaan. Mijn vorige systeem : p4 2.4B, i845 en pc2700 in std. atx werd altijd 50/55 graden stressed (intel cooler) en in me kast was het ook warm.

Ik heb nu een ander p4 2.6c, i875 en pc3200 en me cpu wordt niet warmer dan 26 graden stressed (coolermaster Aero4 op langzame stand) en de kast is zon 22 graden. Gooi ik die Aero 4 op stofzuigmodus dan gaan zowel cpu als kast onder de 20 graden.

Hoe kan dit ??

As finishing touch god created the Dutch

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 10:27:
Die test werd opnieuw gedaan met de Opteron, A64, P4 EE.

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030923/athlon_64-07.html

Daar dezelfde verschijnselen als de topicstarter.
ik heb de filmpje bekeken. erg leuk om te zien en idd de computer slaat ineens af en de temperatuur klimt heel snel omhoog. maar hoe zit het nou met throttling dan? die funktie kan zijn taak niet goed uitvoeren omdat p4 -/+ 3.0 Ghz heethoofden zijn?

• CookiePower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

CookiePower

Heeft iemand mijn bal gezien?

Hubert schreef op 28 januari 2004 @ 10:23:
[...]

Niet om te patsen maar mijn p4 3,0 is stressed net aan 33 graden idle iets van 29.

gebruik wel watercooling. dus zo knap is dat niet. gewoon een kwestie van goed coolen.
Ik snap dat hele heethoofdverhaal dus ook niet. Mijn P4 2,8ghz 800mhz fsb @3080mhz is idle 22 graden (kamertemperatuur zo ongeveer) en stressed wordt ie 40 graden.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

lachuh die BMW m3(5?) klokken in het introtje. Verder goed om te zien dat het probleem van oververhitting en destructie van CPU etc verleden tijd gaat worden.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 14:01:
Dat werkt bij de oudere Pentium 4's wel, maar de nieuwere niet meer.

De nieuwere Pentium 4's hebben soms zelfs last van doorfikken, waaruit blijkt dus niet altijd een garantie is tegen het doorfikken.
Kun je dat ff aantonen of onderbouwen, of zit je nu gewoon uit je duim te zuigen :) ? Throttling werkt als de temp te hoog oploopt, bijvoorbeeld bij een slechte ventilatie van de case. Wordt de koeler erafgehaald bij full-load, dan is throttling (langzamer lopen/gas terugnemen) niet genoeg en schakelt de boel zich uit. Anders zou je een systeem met de P4 altijd zonder HSF kunnen laten werken, maar dat is natuurlijk niet zo en niet waar throttling voor staat.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Dre
  • Niet online
-

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
joukehofman schreef op 27 januari 2004 @ 14:50:
het kan aan mij liggen hoor, maar ik heb al enkele p4 3ghz en een enkele 3,2 ghz geinstalleerd met een boxed cooller en stressed komen ze niet eens in de buurt van de 40 graden.
Ik denk dat je tempsensor gewoon afwijkt, waarschijnlijk lezen die mobo's de diode in de socket uit.
Ik had met een ASUS P4C800-E icm p4 2,8 een idle temp van rond de 20 met een boxed koelertje, dat neem ik echt niet serieus.

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Pagina: 1