Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 13:05:
Hij dacht alleen zichzelf een goede daad te doen. Een normaal persoon zou mensen niet de dood in sturen om voor zichzelf land te winnen. Hij wilde de hele wereld hebben in ZIJN macht. En hij had duitsland nodig om dat te doen.
En die ontwikkelingen zijn voornamelijk op oorlogstuig gebied.
De ontwikkeling van de auto en het vliegtuig is wel goed? ik vind van niet. Waar denk je dat de stress vandaan komt? Is het niet van ons drukke leven?
wij proberen dingen sneller te maken zodat wij daarna rustiger kunnen werken, maar in plaats dat we rustiger gaan werken gaan we juist nog sneller werken, omdat we dat net hebben mogelijk gemaakt.
KLAPKLAPKLAP! Goed gesproken, Hangman!
Aan de anderen: Het spijt mij, maar ik moet me bij Hangman aansluiten. Er zijn een hele hoop misvattingen over de toegevoegde waarde van Adolf Hitler's nazi-rijk, in werkelijkheid heeft hij weinig tot niets goeds gedaan voor Duitsland.... Hier een rijtje van de meest gehoorde argumenten en mijn bezwaren daartegen.
1 - "Onder A.H. is de Duitse economie weer tot leven gekomen."
Niet waar. Duitsland heeft voordat WOII uitbrak een militair-industrieel apparaat opgebouwd wat zijn weerga niet kende, dat is waar. Maar in hoeverre was dit een toevoeging op de Duitse economie? Het geld waarmee deze investeringen gedaan zijn was afkomstig van leningen uit het buitenland (Nederland, Oostenrijk, de VS en Frankrijk) die na WOII zijn kwijtgescholden. Duitsland zat DIEP in de schulden toen WOII uitbrak, mogelijk was dit 1 van de redenen om ten strijde te trekken. Tevens zijn de bezittingen van vrijwel alle joodse Duitsers in 1938 genationaliseerd en gebruikt om het militair-industrieel complex op te bouwen.
2 - "Onder A.H. is de snelweg uitgevonden"
In de VS bestonden de zgn. "Freeways" al langer. Tevens moeten we de redenen van de Autobahn niet uit het oog verliezen: deze dienden om het leger sneller te maken. Dat de snelwegen later vreedzaam ingezet werden verandert niets aan de initiele agressieve redenen... Zeggen dat de aanleg van snelwegen een goede zaak was omdat ze na de oorlog vreedzaam gebruikt werden is net zo raar als zeggen dat het bombardement op Rotterdam een goed idee was omdat er na WOII hogere, mooiere en betere gebouwen neergezet konden worden.
3 - "Zonder de Duitse luchtvaartindustrie zouden we nu geen betaalbare luchtvaart hebben."
Ten eerste is de superioriteit van de Duitsers op luchtvaartgebied altijd al zwaar overschat. Al in 1943 werden ze op alle fronten ingehaald door de geallieerden. De (experimentele) vlieguigen die de Duitsers bouwden waren vaak onbetrouwbaar, duur en teleurstellend. Het is geen toeval dat de Duitsers als enigen een raket-aangedreven vliegtuig hebben ingezet. Ook de Russen en Japanners hebben naar deze mogelijkheid gekeken maar vonden het risico voor de piloten te groot.. (Beetje cru dat diezelfde Japanners later Kamikaze-tactieken hebben toegepast)
Vaak wordt in deze context de straalmotor genoemd, alsof dit een Duitse uitvinding was..... Niet dus! De straalmotor is in de jaren 20 en 30 ontwikkeld door een Brit, Sir Whittle. De Duitsers bouwden wel het eerste straalmotor-aangedreven vliegtuig (de Heinkel He178) en de eerste militair ingezette straalvliegtuigen (Messerschmidt ME262, Heinkel HE280 en Arado AR234) maar liepen ernstig achter op andere gebieden die minstens even belangrijk waren. Daarbij brachten de Britten nog voor het einde van WOII hun tegenhanger van de 262 en 280 in stelling, de Meteor.
Daarbij twijfel ik over het belang van de straalmotor. De ontwikkeling van zeer grote bommenwerpers (zoals de B17, B24, B29 en Lancaster) was een stuk belangrijker voor de ontwikkeling van de burgerluchtvaart. Temeer daar de "Duitse" straalmotor (de pulsjet-motor) na WOII nooit meer is gebruikt. De Engelse variant was effectiever en veiliger.
4 - "Dankzij A.H. hadden alle Duitsers een auto"
Niet waar. De Kever is ontwikkeld uit Opel's "Kubelwagen", een militair voertuig, vergelijkbaar met de Amerikaanse Jeep. Dit autootje was zo goedkoop en makkelijk te onderhouden dat Speer (minister van industire) op het idee kwam om er een civiele versie van te laten maken. Zo is Volkswagen opgericht.
Dus nog een voorbeeld van het inzetten van militaire techniek voor civiele doeleinden. Ik weet niet of dat zo positief is.
5 - "De V-2 heeft ruimtevaart mogelijk gemaakt"
Niet waar. De Russen waren in 1940 wat betreft raket-onderzoek verder dan de Duitsers, maar hebben er toen voor gekozen hun aandacht te verleggen naar andere methoden. Wernher von Braun (de ontwikkelaar van de V2) heeft zelf toegegeven dat hij slechts weinig zelf heeft bedacht. Alle denkwerk was al voor hem gedaan door Amerikanen en Russen, hij was "slechts een loodgieter" (eigen woorden) die de bestaande technieken toepaste. Als hij het niet had gedaan zouden de Russen dat gedaan hebben.
Adolf Hitler heeft WEL voor grote doorbraken op militair gebeid gezorgd. De Nazi's zijn de uitvinders van o.m. juist doctrines voor het inzetten van paratroopers (Eben-Emal, Oslo, Den Haag en Rotterdam), "blitzkrieg", diepgaande aanvallen, strategische aanvallen, het aanvalsgeweer, de pistoolmitralleur, strategische raketten, geleide wapens, etc. Of we daar blij mee moeten zijn vraag ik me ten zeerste af!
Kortom, de uitvindingen van de Duitsers waren vaak te duur, ongemakkelijk of elders al eerder bedacht. De paar effectieve zaken die onder Hitler zijn bedacht waren enkel militair gezien practisch... En of dat nou zo positief is....
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 28-01-2004 14:29
]