Server stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SuB-Gold
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04-2024

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Op dit moment heb ik een Fujitsu Xd als domaincontroller op mijn kamer staan om alle pc's in het huis te voorzien van hun documenten en applicaties. Aangezien het gewoon niet mogelijk is om deze server ergens anders te plaatsen, wil ik overgaan op een aantal aanpassingen. Op dit moment produceert die server redelijk wat geluid, vooral de voeding natuurlijk. Ik wilde ook daarom als eerste een nieuwe voeding plaatsen. Zelf ben ik volgende voeding tegengekomen:
http://www.nexustek.nl/nx3000.htm

Dat zou normaal gezien voor mijn P3 500mhz (Slot1) met 512mb geheugen wel voldoende moeten zijn. Heeft iemand ervaring met deze voeding, is die echt zo stil als de fabrikant aangeeft?
Verder wil ik op die P3 geen fan meer, maar zoals compaq een tijd heeft gehad; een groot koelblok ofzo. Iemand een voorstel of idee?

Verder zijn andere ideeën ook altijd welkom, zolang het maar geen honderden euro's gaat kosten...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

Nexus is een erg stille, daar heb je zeker geen miskoop aan... en cpu koeling.. Heeft zalman niet wat voor een P3?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
een pentium 3 500Mhz kan je makkelijk met een groot koelblok koelen, zolang je maar een fan in je voeding hebt zitten die boven de proc zit, of ernaast, ligt eraan hoe je het ziet...

In mijn p3 500 die ik hier hebt staan zit maar 1 fan.....

Verwijderd

Het is misschien een beetje gevaarlijk maar ik heb mijn 2 servers muis stil gekregen door de stroom toevoer naar de ven van de voeding te halveren.

Bij mijn "oudje" (nu alleen nog ingebruik als mp3 speler :)) Pentium 133 (voor de rest weet ik niets van het stroom gebruik...) heb ik de rode draad (+12v) doorgeknipt en aan de (+6v) (geel geloof ik) gezet waardoor hij op halve snelheid draaid en het geluid meer dan de helft is afgenomen.

Bij mijn "Jonkie" Pentium Celeron 400 heb ik een weerstandje tussen de rode draad van de voeding gezet. (ik geloof iets van 100 Ohm) en dat scheeld ook een hoop. Zelf staat de weerstand voor de ven waardoor die ook weer gekoeld word :P. Je moet bij dit soort acties goed oppassen voor de warmte ontwikkeling dus de eerste 10 min hand achter de voeding houden en in de gaten houden en daarna regelmatig checken.

Ik heb de overige onderdelen (hd, processor etc) stiller gekregen door de binnenkant van de kast te voorzien van schuim rubber. Heeel groot nadeel: Het is ingelofelijk warm in de kast (er zit geen temp meter in, maar het is wel warm!!)

Nog een tip voor de gene die mogelijk onder jou kamer slaapt; zet de pc op een schuim rubber / plastic matje waardoor hij niet trilt (scheeld behoorlijk bij een houten vloer...)

Als je het niet aandurft om draden door te knippen / andere tweaks aan te brengen ivm explosie gevaar. Zou je er oon een regelbare weerstand in kunnen zetten en zo langzaam de ven langzamer laten draaien.... (heb ik zelf nog niet geprobeerd)

[edit niet koeler maar stiller ;)]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 11:44 ]

Verwijderd

Ik heb ook gewoon een potmetertje in mijn voeding gezet. Werkt perfect, en is lekker stil.

Mocht je van je CPU fan af willen, mischien kun je er een casefan op 5V voor gebruiken. Dus dat kleine klotefannetje eraf, en achter in je behuizing een stille 5V 80/90/120mm fan richting cpu zetten. Let er wel op dat niet alle fans op 7/5 volt willen draaien, bij mij 80% wel. De grilletjes ervoor verwijderen scheelt ook veel "gezuis'.

Bij mij maken 5 casefans op 5V minder herrie als 1 op 12 of zelfs 7 volt. Vooral bij 80mm's die minder als 100mA nemen, een die echt 250mA neemt hier hoor ik nog steeds op 5V.

Desnoods je bus van 100 op 66MHz zetten (en desnoods voltage vd CPU omlaag gooien), scheelt al 33% in vermogen, en voor het sharen van wat bestandjes heb je echt die volle 500MHz niet nodig.

Ik heb bij de gamma een paar rubberen plakkertjes gehaald van een paar mm dik, en die tussen mn casefans en kast gestopt, en een paar tussen mijn voeding en kast. Daarnaast nog een mat isolatiemateriaal van de gamma in mijn kast verwerkt. Helaas loopt de voeding van deze kast nog wel op 12V, anders blaas ik mn voeding op, die wordt nu bloedheet met de onderstaande setup. Een 300W Aopen voeding, wel redelijk stil van zichzelf, maar mijn 550W Q-Tec trekt het al helemaal niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 12:02 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:33

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

SuB-Gold schreef op 27 januari 2004 @ 11:29:
Op dit moment heb ik een Fujitsu Xd als domaincontroller op mijn kamer staan om alle pc's in het huis te voorzien van hun documenten en applicaties. Aangezien het gewoon niet mogelijk is om deze server ergens anders te plaatsen, wil ik overgaan op een aantal aanpassingen. Op dit moment produceert die server redelijk wat geluid, vooral de voeding natuurlijk. Ik wilde ook daarom als eerste een nieuwe voeding plaatsen. Zelf ben ik volgende voeding tegengekomen:
http://www.nexustek.nl/nx3000.htm
Ten eerste, waarom je voeding vervangen? alleen de fan maakt toch herrie, die kun je toch simpel vervangen door een papst of een andere 80mm fan op 5 of 7 volt? beetje zonde geld lijkt mij.

www.google.nl

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Nou goed een aantal opties waar ik idd wat mee kan doen. De kast zelf staat ook al op rubber voetjes. Het is voornamelijk de voeding die lawaai maakt, als ik de fan met een pen ff stil zet dan is het meteen rustig! Dus er kan inderdaad beter een stillere fan in of zo een pot-metertje (alhoewel ik daar dus absoluut niet zoveel verstand van heb). Ik moet nu gaan werken, maar is het moeilijk om die fan te vervangen in de voeding? Of dat kabeltje voorzien van een pot-metertje...?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

SuB-Gold schreef op 27 januari 2004 @ 14:11:
Nou goed een aantal opties waar ik idd wat mee kan doen. De kast zelf staat ook al op rubber voetjes. Het is voornamelijk de voeding die lawaai maakt, als ik de fan met een pen ff stil zet dan is het meteen rustig! Dus er kan inderdaad beter een stillere fan in of zo een pot-metertje (alhoewel ik daar dus absoluut niet zoveel verstand van heb). Ik moet nu gaan werken, maar is het moeilijk om die fan te vervangen in de voeding? Of dat kabeltje voorzien van een pot-metertje...?
Elke 80x80x25mm fan volstaat in dit geval.

nee, als het goed zit (in mijn situatie wel) zit de fan gesoldeerd op het printplaatje van je voeding.

je hebt 2 opties:
- of je knipt de fan ervan af, stript de draadjes en duwt er een kroonsteentje tussen.
- je gaat met de soldeer bout aan de gang, en soldeerd zelf een stille fan op het printplaatje.

fan krijgt dan gewoon 12 volt, als je ehm wilt regelen moet je idd met een potmetertje gaan werken, of een temp. gestuurde fan aanschaffen.

hartstikke makkelijk, wil je verder nog wat uitleg oid, aarzel niet om even te mailen :)

Edit: ook ik HAD dus een voeding die een takkeherrie maakte :)

[ Voor 14% gewijzigd door MisteRMeesteR op 27-01-2004 14:29 ]

www.google.nl

Verwijderd

Met het volgende kan je heel cheap en toch fectief wat aan je lawaai doen...
3 fans uit 3 IBM voedingen van 100mm. Draaien nu op 5V ipv 12V.
Een slang (100mm) voert koele buitenlucht aan van buiten m'n raam.

Wanneer ik weer geld heb (net een Sapphire 9600Pro Ultimate gekocht) koop ik die zalman waaiervormige cooler en maak ik de hele zooi passief.

Het enige dat ik dan nog moet veranderen is de PSU... maar daar weet ik nog geen oplossing voor. Mss de psu eens opengooien en zien wat we d'r kunnen uitflikkeren ;) Er zijn ook hele mooie Passief gekoelde PSU's te koop. Met een GIGANTIC alu koelblok achterop. Maar dat betaal je natuurlijk....

Met de drie fans draaiende (en CPU fan uiteraard) is m'n CPU 23°C en de Zone temp 23°C.

Full load loopt het op tot 32°C en 28°C

Hopelijk presteert die Zalman zonder fan gelijkaardig als de Boxed cooler.

De fanz hoor je bijna niet. Tenzij je d'r je hoofd naast hangt ;)
Het ergste is eigenlijk de HDD luidruchtige is dan m'n andere componenten, en aan luidruchtige HD is niet erg veel te doen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 16:00

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik heb zelf mijn server het zwijgen opgelegd door de kast van binnen met grijs noppenschuim te bekleden van de Gamma, alle fans op 7 volt laten lopen (cpu, voeding, intake voorin en outtake bovenop) en de fans nog een keer ingespoten met siliconenspray, dat scheelde ook wat gezoem.. ik hoor nu mijn harddisk erbovenuit 'zweven', iets wat op zich ook wel op te lossen is door hem op rubber pootjes te zetten of op een andere manier te isoleren van de rest van de kast

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08

Maku

Derp

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 11:42:
Het is misschien een beetje gevaarlijk maar ik heb mijn 2 servers muis stil Blaaaaaaat onder jou kamer slaapt; zet de pc op een schuim rubber / plastic matje waardoor hij niet trilt (scheeld behoorlijk bij een houten vloer...)

Als je het niet aandurft om draden door te knippen / andere tweaks aan te brengen ivm explosie gevaar. Zou je er oon een regelbare weerstand in kunnen zetten en zo langzaam de ven langzamer laten draaien.... (heb ik zelf nog niet geprobeerd)

[edit niet koeler maar stiller ;)]
ik weet niet wat jij met je pc doet maar explosiegevaar heb ik nog nooit last van gehad !! :X

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46

Epsilon

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 11:42:
Bij mijn "oudje" (nu alleen nog ingebruik als mp3 speler :)) Pentium 133 (voor de rest weet ik niets van het stroom gebruik...) heb ik de rode draad (+12v) doorgeknipt en aan de (+6v) (geel geloof ik) gezet waardoor hij op halve snelheid draaid en het geluid meer dan de helft is afgenomen.
Jou laat ik iig niet aan mn voeding zitten.
geel is 12v en en rood is 5v. 6v bestaat niet eens in je voeding.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt ook je voeding modden zodat je plek hebt voor een intake (in de kast) en een outtake fan. Dan 2 temp-gestuurde fans gebruiken. Ik heb dat met 2 coolermaster fans gedaan voor een vriend van me. Superstil nu. Alleen 'szomers als het écht heet is gaan ze harder draaien.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

KillerAce_NL schreef op 27 januari 2004 @ 15:45:
Je kunt ook je voeding modden zodat je plek hebt voor een intake (in de kast) en een outtake fan. Dan 2 temp-gestuurde fans gebruiken. Ik heb dat met 2 coolermaster fans gedaan voor een vriend van me. Superstil nu. Alleen 'szomers als het écht heet is gaan ze harder draaien.
dat heb ik dus ook laatst gedaan, zal vanavond wel even picje showen

www.google.nl

Verwijderd

ik wil nu ook de fan in mn voeding op 7v laten lopen! kan iemand em dat ff duidelijk uitleggen zonder solderen als t kan!?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 16:55:
ik wil nu ook de fan in mn voeding op 7v laten lopen! kan iemand em dat ff duidelijk uitleggen zonder solderen als t kan!?
zie o.a. hier
Standaard is dat dus:
- geel 12v en zwart ground = 12 - 0 = 12v
- rood 5v en zwart ground = 5 - 0 = 5v

7 volt situatie is dat dus:
- geel 12v en rood 5v = 12 - 5 = 7v
Aangezien binnen je voeding geen molex aansluiting zit, moet je dus je 7volt vanaf buiten je voeding pakken!

zonder solderen kan, zoals ik hierboven al zei, knip je fan los, strip de draadjes van de fan en die van de molex (als je er 1 over hebt), en laat ehm op 7 volt lopen dmv een kroonsteentje.

www.google.nl

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Ok, veel info :D
Ik denk dat ik idd zo een temp. gestuurde fan ga kopen en die dan vervang met die oude fan. Solderen ben ik niet zo een held in... Ik zal die voeding eerst ff van binnen bekijken, dan zie ik misschien wat. Als ik die temp. gestuurde fan dan plaats, moet ik dan nog wat met die draadjes doen???
Verder, heeft iemand links voor shops die dan van die heatsinks hebben voor op een P3 500 (slot1), zodat ik van die fan ook af ben... Is het wel verstandig, die server heeft verder geen intake of outake fan dan. Het is een desktop kast.
De HDD is geplaatst op de voeding zegmaar btw, weet nu alleen ff niet of dat in een slede is ofzo (ff checken), zou ik daar nog iets aan doen? Op zich hoor ik die niet zo dacht ik.

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb mijn pc 1½ meter van mijn bed staan, dus voor mij was stilte ook heel belangrijk.
Zalman is inmiddels mijn beste vriend in PC-land geworden. De CPU-cooler van Zalman maakt GEEN hoorbaar geluid en hij koelt nog goed ook.
Van binnen is de pc bedekt met die matten die geluid dempen, casefans zijn van Enermax, instelbaar dus ook heel stil.
Mits je alleen je CPU en PSU stiller wilt krijgen, zou ik je aanraden om een CPU-cooler van Zalman te nemen en een instelbare PSU-fan erin te gooien.

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Ik heb vannacht de fan van de CPU es uitgezet, dat is ook al een hoorbaar verschil, nu die voeding nog. Ik ga dus idd die instelbare fan erin zetten. Alleen dus moet ik ff kijken wanneer ik die voeding es kan opendraaien. Welk merk zou ik als beste kunnen nemen voor die fan voor in de voeding? Papst of Enermax? Als ik op de CPU een zalman zet, die waaier bijv. is het dan nog nodig om daar een cooler op te richten? Als ik alleen de voeding voorzie van een cooler. Misschien in de zomer idd wel, heb hier hoogste kamer, dus ook meestal de iets warmere. Btw hoorde ik vannacht de Hdd ook een beetje... ff afwachten hoe die klinkt met die nieuwe fan... Ga zo snel mogelijk aant werk, moet eerst weer werken zometeen.

Hoe zie ik aan die fans voor in de voeding of ze temp. gestuurd zijn in de price-watch? Zou ik dan toch nog matten erin doen... Hehe ben nu serieus op dreef :*)

[ Voor 11% gewijzigd door SuB-Gold op 28-01-2004 13:17 ]

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ik ben zelf helemaal geen stilte/tweak expert. Maar las laatst op een tech-forum dat iemand 3.5" hdd stil had gekregen door hem in 3 post-elastieken (van die dikke) in een 5.25" bay had hangen. Dat idee vind ik superhip omdat het zo simpel is. Misschien hebben jullie daar iets aan, en als je het toepast ben ik erg benieuwd hoe het bevalt.

specs

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 16:31

Res-q

Redder in nood?

Mijn server is ook bijna onhoorbaar nu, 's nachts moet ik goed luisteren om m te kunnen horen.

:? Specificaties van de PC

Moederbord: Chaintech 5sim
Processor: Pentium MMX 200MHz
Geheugen: 196 MB RAM (2x 64MB SD-ram, 2x 32MB edo)
Videokaart: S3 Sirge 3d 2MB PCI
Harde schijf: Fujitsu Siemens 40GB 5400rpm
CD-ROM:24x
Netwerkkaart: Realtek RTL8139A PCI fast ethernet adapter

:? Wat heb ik gedaan om de pc stiller te maken?
  • Op de HCC dagen heb ik voor €1 een groot socket A koelblok gekocht, deze heb ik met thermal adhesive op de processor geplakt
  • De ingebouwde fingerguard uit de voeding gedremeld en er een gewone in gezet
  • In het zijpaneel boven de processor een ventilator gezet
  • Voor op de kast een schakelaar gemaakt zodat ik de fans kan schakelen tussen 5 en 12 volt
  • De harde schijf (5400rpm) ingeklemd tussen fiets-binnenband:
    • Fietsband aan de zijkant van de harde schijf geplakt
    • Fietsband aan de buitenkant van de HDD-cage geplakt
    • Rubber ringetjes tussen de schroefjes
Nu hoor ik m dus bijna niet meer :)

en zo is het voorspeld!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

• De harde schijf (5400rpm) ingeklemd tussen fiets-binnenband:
  • Fietsband aan de zijkant van de harde schijf geplakt
  • Fietsband aan de buitenkant van de HDD-cage geplakt
  • Rubber ringetjes tussen de schroefjes
[/list]
Nu hoor ik m dus bijna niet meer :)
Wat ik later hoorde over dergelijke opstellingen, is dat je moet zorgen dat er wel een verbinding is tussen de hdd en de kast, om te voorkomen dat je hdd statisch wordt. Zo opgelost(een koperdraadje ertussen of zo) maar wel belangrijk.

specs

Pagina: 1