Dag mensen,
In deze topic weer iets wat ik gemaakt heb omdat zo lui ben
Op school houden we ons nogal eens bezig met het configureren van Routers (CISCO) en switches (ook CISCO). We hebben van de leraar een dikke stencil gekregen met allemaal configuraties erin met routers, switches, hubs en eventuele andere apparatuur. Een voorbeeld van zo'n configuratie:

De routers en switches worden via HyperTerminal geprogrammeerd. Je logt dan erop in en begint met inkloppen. Dit duurt echter heel erg lang:
- er worden fouten gemaakt
- we moeten dingen opzoeken
- we werken er met groepjes van 2 aan, dus soms onderling overleg
- welke protocollen moeten we gebruiken?
- etc etc...
Voor 1 hele configuratie krijgen we 4 uur de tijd. Deze tijd zou ik liever aan andere dingen willen besteden. (eten en naar dames kijken in de kantine bijvoorbeeld). Dus ben ik gaan denken wat ik eraan kon doen. Toen heb ik dus een apparaatje bedacht wat een hele CISCO router binnen lets say 2 minuten helemaal configureert (en test doormiddel van wat PING commando's). Het voordeel is dus dat ik thuis al alles kan inprogrammeren en goed uitwerken zonder dat de leraar zegt "niet afkijken bij je buren" of "nee jongens, niet in je boek kijken" of wat dan ook.
Het apparaat "simuleert" een computer met HyperTerminal. Hier wat foto's met uitleg:
Het kastje:

(Je ziet links de RS232 aansluiting die naar de router/switch gaat)
Kastje aanzetten:

(Mooi blauwe LCD met wat info erop)
In het menu om de routers te kiezen:

(Met rechtse button "scrollen" door items, met linkse button selecteren)
De gebruikte materialen / benodigheden:
- 1x kastje
- 1x (2x16) LCD scherm
- 1x LCD scherm frontbezeltje
- 1x PIC16F628 (microcontroller)
- 1x ST232 IC (voor RS232 communicatie)
- 5x 1uF condensator
- 4x 10K weerstanden
- 2x drukschakelaar
- 1x batterij houdertje
- 1x sub D male stekkertje
- 1x Blue LED (3mm)
- 1x 10K potmeter
- 3x 1,5 volt batterij
- een aantal flesjes uit deze stapel voor de inspiratie
De onderdelen:

(oops, batterijen liggen er niet bij)
Kastje:

(no comment)
Draad:

(Natuurlijk niet onbelangrijk...)
Zo, dat was het... Kost wat moeite om te maken, maar dan heb je het in de les wel ultra relax
(nu nog kijken wat de leraar ervan zegt)
In deze topic weer iets wat ik gemaakt heb omdat zo lui ben
Op school houden we ons nogal eens bezig met het configureren van Routers (CISCO) en switches (ook CISCO). We hebben van de leraar een dikke stencil gekregen met allemaal configuraties erin met routers, switches, hubs en eventuele andere apparatuur. Een voorbeeld van zo'n configuratie:
De routers en switches worden via HyperTerminal geprogrammeerd. Je logt dan erop in en begint met inkloppen. Dit duurt echter heel erg lang:
- er worden fouten gemaakt
- we moeten dingen opzoeken
- we werken er met groepjes van 2 aan, dus soms onderling overleg
- welke protocollen moeten we gebruiken?
- etc etc...
Voor 1 hele configuratie krijgen we 4 uur de tijd. Deze tijd zou ik liever aan andere dingen willen besteden. (eten en naar dames kijken in de kantine bijvoorbeeld). Dus ben ik gaan denken wat ik eraan kon doen. Toen heb ik dus een apparaatje bedacht wat een hele CISCO router binnen lets say 2 minuten helemaal configureert (en test doormiddel van wat PING commando's). Het voordeel is dus dat ik thuis al alles kan inprogrammeren en goed uitwerken zonder dat de leraar zegt "niet afkijken bij je buren" of "nee jongens, niet in je boek kijken" of wat dan ook.
Het apparaat "simuleert" een computer met HyperTerminal. Hier wat foto's met uitleg:
Het kastje:
(Je ziet links de RS232 aansluiting die naar de router/switch gaat)
Kastje aanzetten:
(Mooi blauwe LCD met wat info erop)
In het menu om de routers te kiezen:
(Met rechtse button "scrollen" door items, met linkse button selecteren)
De gebruikte materialen / benodigheden:
- 1x kastje
- 1x (2x16) LCD scherm
- 1x LCD scherm frontbezeltje
- 1x PIC16F628 (microcontroller)
- 1x ST232 IC (voor RS232 communicatie)
- 5x 1uF condensator
- 4x 10K weerstanden
- 2x drukschakelaar
- 1x batterij houdertje
- 1x sub D male stekkertje
- 1x Blue LED (3mm)
- 1x 10K potmeter
- 3x 1,5 volt batterij
- een aantal flesjes uit deze stapel voor de inspiratie
De onderdelen:
(oops, batterijen liggen er niet bij)
Kastje:
(no comment)
Draad:
(Natuurlijk niet onbelangrijk...)
Zo, dat was het... Kost wat moeite om te maken, maar dan heb je het in de les wel ultra relax
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 13:54 ]