Toon posts:

PC springt spontaan aan

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er geen kont meer van.

Als ik mijn PC uit heb gezet dan wil dat kreng wel eens aan springen als ik A.) het licht in me kamer uitzet of B.) Me versterker uit zet.

Ik wordt er schijtziek van. Wil ik 's avonds naar bed, doe ik me licht uit. *plonk* PC gaat aan.

Ik heb een XP 2400+ met een Giabyte 7VRXP mobo 1GB ram, 2x 80GB HDD in RAID 1 en 1x 80GB die alleen staat. Dit geheel zit in de volgende kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Kasten/crystal%20case.jpg

Wat kan ik hieraan doen, want dit kan nooit goed voor me hardware zijn.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

DkF

Deze apparaten zitten toch niet allemaal op dezelfde stroom-groep hoop ik?

Ik zou als eerste een proberen om daar mee te experimenteren...

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Heb je misschien wake on lan aanstaan

Misschien geeft die de problemen

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is meer een workaround, maar je zou je PC op een verlengdoos kunnen aansluiten met daarop een schakelaar. Dan kan er fysiek geen spanning naar je computer lopen.

C:\>_

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 15:45
Heel vaag..

Klinkt een beetje als iets uit x-files. Of space odisee 2001 :P
Ik gok dat je pc een beetje raar reageerd op een spanningspiek doordat je belasting ineens minder wordt. Maar dat zou m.i. ook betekenen dat er iets mis is met de bekabeling/stoppenkast in het huis. Wat je iig kunt proberen is een stekkerdoos voor de pc met piekstroombeveiliging.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
DkF schreef op 27 januari 2004 @ 10:08:
Deze apparaten zitten toch niet allemaal op dezelfde stroom-groep hoop ik?

Ik zou als eerste een proberen om daar mee te experimenteren...
Ze staan wel op de zelfde stroomgroep. Het staat in de zelfde kamer op de bovenverdieping en ik ken weinig huizen die in een kamer verschillende groepen hebben. Dat het aan het stroomnet ligt staat vast. Ik bedoel. Ik doe een bepaalde handeling (licht uit, versterker uit) en hoppa PC springt aan. Dit gebeurt overigens niet altijd. Soms doe ik het licht uit en dan blijft de PC ook netjes uit.

Wake on lan staat niet aan volgens mij zit dat niet een sop dat moederbord.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Gewoon power on ac in bios uitzetten, en de groep eens goed aarden.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Klinkt misschien stom, maar zitten alle kabeltjes binnen in de kast wel goed stevig vast? Misschien zit bijv. het kabeltje van de power on-knop niet goed vast en maakt deze af en toe contact. :?

Even checken als je de kast open maakt, kan nooit kwaad. Wie weet.

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 27 januari 2004 @ 10:10:
Dit is meer een workaround, maar je zou je PC op een verlengdoos kunnen aansluiten met daarop een schakelaar. Dan kan er fysiek geen spanning naar je computer lopen.
Dat zou ik idd kunnen doen, maar dan moet ik iedere keer ondr me buro kruipen om bij de kabels te komen. ZO'n stekkerdoos heb ik momenteel al, maar dan floept me fax, 3 printers printers etc ook iedere keer aan en uit en dat vinden ze minder prettig. Fax mag al helemala niet uit gaan.
Gewoon power on ac in bios uitzetten, en de groep eens goed aarden.
Voor zover ik weet staat die gewoon uit. Ik zal het voor de zekerheid even nakijken (vanavond ben nu op me werk)

Aarden wordt wat lastiger. Is een oud huis vandaar, maar ik ga toch eens de moeite ervoor nemen.
Klinkt misschien stom, maar zitten alle kabeltjes binnen in de kast wel goed stevig vast? Misschien zit bijv. het kabeltje van de power on-knop niet goed vast en maakt deze af en toe contact.
Kabels zitten goed vast. Heb alles nagelopen en het is gewoon te toevallig dat het net reageert op de verlichting of me versterker. Ik vermoed zelf dat het vervuiling van het stroomnet is, maar hoe los je dat op. Ik heb zelf aan een UPS zitten denken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 10:20 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
op dit moederbord zit wel wake on lan... kijk maar goed in je bios

Die van mij gaat aan zodra ik er mijn usb printer uithaal of indoet... iig iets met USB...

Je kan die pc ook aanzetten met het toetsenbord...

ik heb hetzelfde moederbord...

• DkF

DkF

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 10:16:
[...]
Dat zou ik idd kunnen doen, maar dan moet ik iedere keer ondr me buro kruipen om bij de kabels te komen. ZO'n stekkerdoos heb ik momenteel al, maar dan floept me fax, 3 printers printers etc ook iedere keer aan en uit en dat vinden ze minder prettig. Fax mag al helemala niet uit gaan.
Ik merk op dat je aardig wat apparatuur op die kamer hebt staan...

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat het verstandig was geweest om hier een aparte groep voor aan te leggen...

Je hebt wel een beetje gelijk trouwens als je zegt "ik ken weinig huizen die in een kamer verschillende groepen hebben" maar alleen als je praat over doorsnee slaapkamers...
Als je 3 printer en een fax en een PC en waarschijnlijk nog wel wat apparaten aansluit, zou ik daar toch echt een aparte groep voor aansluiten hoor!

Heb je trouwens wel geaarde stopcontacten of ook dat niet?

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 27 januari 2004 @ 10:17:
op dit moederbord zit wel wake on lan... kijk maar goed in je bios

Die van mij gaat aan zodra ik er mijn usb printer uithaal of indoet... iig iets met USB...

Je kan die pc ook aanzetten met het toetsenbord...

ik heb hetzelfde moederbord...
http://global.giga-byte.c...A-7VRXP%20(Rev%202.0).htm

Ik kan me vergissen, maar hier zie ik WOL er niet bijstaan. Ik zal thuis ff kijken of het erop zit. Ben het tot nu toe nog nooit tegengekomen, maar ja wie ben ik :)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 10:23:
[...]

http://global.giga-byte.c...A-7VRXP%20(Rev%202.0).htm

Ik kan me vergissen, maar hier zie ik WOL er niet bijstaan. Ik zal thuis ff kijken of het erop zit. Ben het tot nu toe nog nooit tegengekomen, maar ja wie ben ik :)
TIs hoogst waarschijnlijk wakeon by usb ring.. of zo iets... kan het me niet meer exact herinneren, maar ik had het ook, op een gigabyte 7vrxp ;)

edit: die moet je dus uitzetten bij powermanagement.

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 27-01-2004 10:29 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Zo'n beestje proberen misschien ?

Surge Proctection

Afbeeldingslocatie: http://images.belkin.com/F5C095ns/FUL1_F5C095ns.jpg

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
DkF schreef op 27 januari 2004 @ 10:20:
[...]

Ik merk op dat je aardig wat apparatuur op die kamer hebt staan...

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat het verstandig was geweest om hier een aparte groep voor aan te leggen...

Je hebt wel een beetje gelijk trouwens als je zegt "ik ken weinig huizen die in een kamer verschillende groepen hebben" maar alleen als je praat over doorsnee slaapkamers...
Als je 3 printer en een fax en een PC en waarschijnlijk nog wel wat apparaten aansluit, zou ik daar toch echt een aparte groep voor aansluiten hoor!

Heb je trouwens wel geaarde stopcontacten of ook dat niet?
Ik heb helaas geen geaarde stopcontacten. Ik woon nog bij m'n ouders thuis op een oude boerderrij in de polder. Ik weet dus niet of het mogelijk is om een apparte groep aan te leggen zonder de boel uitgebreid te slopen.

Maar zoveel apparatuur heb ik toch niet Als ik ff kijk wat ik in me kamer heb.
PC + 17" TFT scherm, HP Laserjet 3330 mpf, Dymo 330 turbo, Star matrix printer, 1x 150 versterker + 4 boxen (waar gewerkt wordt is goede muziek nodig :) ) 1x 65W TL verlichting, 1x papier versnipperaar, 1x switch en soms 1 a 2 losse PC's die ik in elkaar aan het zetten ben en die ik dmv een KVM switch bestuur.

Heel de bovenverdieping heeft z'n eigen groep en ik heb de hele verdieping voor mezelf. D.w.z. dat als ik in me "werkkamer" aan het klussen ben, dat in me andere kamer alles uit is. Dat kan toch geen niet teveel zijn?

Verwijderd

Er zit WOL op, dat weet ik zeker... Zie "Power Management" in je BIOS.

Maar ik gok erop, dat het ligt aan de apparatuur op je USB 2.0 uitgangen...
Ik had namelijk bijna hetzelfde met een ingebouwde 1.1 USB-hub, als ik deze op de USB 2.0 aansluitingen aansloot en de pc afsloot, dan sloeg de PC op het uitschakelmoment meteen weer aan. Met de 1.1 USB uitgangen had ik dit probleem niet. Die 2.0 aansluitingen zijn belachelijk gevoelig, echt om gek van te worden... (om maar te zwijgen over de andere gebreken/problemen van de 7VRXP)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 10:31:
[...]

Heel de bovenverdieping heeft z'n eigen groep en ik heb de hele verdieping voor mezelf. D.w.z. dat als ik in me "werkkamer" aan het klussen ben, dat in me andere kamer alles uit is. Dat kan toch geen niet teveel zijn?
Het gaat ook niet om hoeveelheid stroom, maar om hoe zuiver die stroom is. Als er een koelkast aanslaat krijg je een dip in de netspanning, slaat 'ie af, dan krijg je een piek in de netspanning. Hetzelfde geldt voor alle andere stroomzuipende apparaten. Een PC is wat dat betreft best kieskeurig, teveel smerige stroom kan een PC niet goed hebben.

Dus zal je er verstandig aan doen om al je PC apperatuur op een apparte spanningsbeveiligde stekkerdoos te zetten, of zo'n apparaat aanschaffen zoals ik hierboven al liet zien, speciaal voor je PC aansluiting.

Maar beter nog, als je ècht zeker van je zaak wilt zijn, dan zul je beter moeten doen dan een surge protection (spanningsbeveiliging) en een voltage regulator (stroom zuiveraar) te kopen.

Zoiets als dit: http://www.apc.com/produc...ndex.cfm?id=67&tab=models

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 10:37:
[...]

\ (om maar te zwijgen over de andere gebreken/problemen van de 7VRXP)
o dat ding draait hier nu al heel lang perfect zonder enige problemen rev 1.1

Windows xp geinstaleert op

Installed On: Tuesday, August 20 2002

En nog blijven runnen ook...

• DkF

DkF

Ik sluit me qua advies volledig bij JumpStart aan... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Wat iig op de planning staat is stopcontacten aarden en een UPS neerzetten. Zal de server die in de planning staat ook leuk vinden denk ik :)

Bios settings mbt powermanagment moet even wachten tot vanavond.

Maar voor de rest heb ik helemaal niets te klagen over het moederbordje. Ik heb begrepen dat er veel mensen met problemen zijn. Behalve dat de PC spontaan aan springt heb ik nergens last van.

Verwijderd

Hi Mensen,

dat is grappig, of eigenlijk helemaal niet. We hebben allebei bijna dezelfde configuratie en ook ik had hetzelfde probleem. Echt om gek van te worden. Lekker 's avonds televisie kijken en dan vlak voordat je naar bed gaat je tv van standby halen, hoor ik van de andere kant van de kamer een zachte piep en springt mijn computer aan. Ik Gtvr de Gtvr de computer weer uitzetten.

Eindelijk de computer uit, gaat de telefoon, je bent doodsbang dat je computer aangaat als je straks opneemt ;).

In ieder geval, ik heb hemel en aarde bewogen om er voor te zorgen dat het gruwel niet spontaan aansprong. Bios update, geaarde stopcontacten, die had ik toch nodig ivm aanleg nieuwe keuken. Maar het probleem bleef, ik werd er GEK van.

En toen kwam een neefje van me op bezoek, die kijkt er even naar en die zegt: Ja hoor ik weet het al. Hij trekt mijn modem uit de muur --> resultaat geen internet. En ik kon met het licht spelen, televisie aan en uit, standby, maakt niets uit, die computer bleef uit. Hij plugt de modem weer terug in en het probleem ontstond weer. Hij heeft toen WOL uitgezet, iets wat ik met de beste wensen niet kon vinden en de modemlijn (kabel) is geaard en sindsdien nergens last meer van gehad.

Misschien heb je daar iets aan, je internetverbinding Kabel of ADSL (of analoog) aarden, bij kabel is dat relatief eenvoudig. Voor ADSL kost dat twee extra draadjes.

In ieder geval veel succes ermee en anders heb ik hier nog een prachtige honkbalknuppel staan waar die computer ook wel stilletjes van wordt. >:)

Greetz,
A. Kanarie

PS: De jeugd van tegenwoordig
Pagina: 1