[Debian] Apache start wel maar stopt gelijk

Pagina: 1
Acties:

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:30
Ik heb een server staan waar Debian testing op staat. Hij serveert web, mail, ftp en mysql.

Sinds een paar dagen heeft Apache echter kuren: de webserver is niet bereikbaar, en als ik deze probeer te herstarten d.m.v. 'apachectl restart' krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
/usr/sbin/apachectl restart: httpd not running, trying to start
Processing config directory: /etc/apache/conf.d
/usr/sbin/apachectl restart: httpd started

Ook als ik direkt erna probeer te herstarten krijg ik deze melding. Blijkbaar stopt Apache dus direkt na het starten.
Ik heb in de httpd.conf de 'log-level' op debug gezet. Het enige dat in de error.log verschijnt is de volgende regel voor elke keer dat ik Apache probeer te starten:
code:
1
[Tue Jan 27 10:14:12 2004] [info] mod_unique_id: using ip addr 127.0.0.1

Nu kwam ik bij het googlen naar een oplossing een hoop mensen tegen waarbij dit ook voorkwam en waarbij dit geen probleem vormde, maar ik weet niet of dit in mijn situatie het probleem kan zijn.

In de access.log verschijnt begrijpelijkerwijs helemaal niets aangezien Apache sowieso niet draait.

Apache is geconfigureerd om stand-alone te draaien. Wanneer ik dit naar 'inetd' wijzig krijg ik de volgende melding in mijn error.log bij het starten:
code:
1
2
3
4
[Tue Jan 27 10:04:07 2004] [info] mod_unique_id: using ip addr 127.0.0.1
getpeername: Socket operation on non-socket
getsockname: Socket operation on non-socket
Error getting local address

Hierbij geeft apachectl wel expliciet aan dat de server niet gestart kon worden.

Mijn netwerk thuis bestaat uit een ADSL verbinding die door een router gedeeld wordt over de server, workstation en nog wat rommel ;). Mijn server heeft IP 192.168.1.5 en in de hosts file komen o.a. de volgende regels voor:
code:
1
2
127.0.0.1       server  localhost
192.168.1.5     server  localhost

Apache is geconfigureerd om te luisteren op 192.168.1.5.

Er is in de configuratie verder niets veranderd dus waardoor dit probleem ineens optreedt is me een raadsel. Elke (poging tot) hulp wordt natuurlijk op prijs gesteld :).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Het probleem is waarschijnlijk de /etc/hosts file.

127.0.0.1 moet niet naar iets anders wijzen dan localhost, en andere IP adressen moet je nooit naar localhost laten wijzen.

Probeer eens zo:

code:
1
2
127.0.0.1 localhost
192.168.1.5 server

• bigben04
Ik heb de hosts-file aangepast, maar het resultaat is hetzelfde, behalve dan dat
code:
1
[info] mod_unique_id: using ip addr 127.0.0.1

is veranderd in
code:
1
[info] mod_unique_id: using ip addr 192.168.1.5

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
Ik had exact hetzelfde probleem afgelopen week.... Ik had een apt-get update ; apt-get upgrade gedraaid voor debian unstable en het probleem bleek bij mij te zitten in PHP4.

Als ik de PHP4 module niet liet laden, ging alles goed en startte apache gewoon op. Als ik de PHP4 module wel liet laden ging het fout.

Ik ben daarna gaan kijken wat ik aan PHP4 kon veranderen en uiteindelijk heb ik in /etc/php4/apache/php.ini de regel extension=imap.so uitgecommentariseerd. (Dat ik deze regel moest uitzetten was bij mij trial & error overigens :) ) Daar bleek bij mij het probleem door veroorzaakt te worden. Weet niet of het bij jou hetzelfde probleem is, maar ik hoop dat je in ieder geval iets aan bovenstaande info hebt.

Makkelijkst is dus gewoon modules van Apache uitzetten, daarna apache echt laten stoppen en vervolgens weer starten (dit ipv restart, dan bleef het apache proces namelijk wel draaien, vond ik heel vreemd...) en kijken of apache dan wel start.

Zodra het probleem dan ook in PHP blijkt te zitten moet je gewoon de extensies van php in de php.ini file stuk voor stuk gaan uitzetten en apache weer stoppen en starten. etc etc :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• bigben04
Tnx hammerhead, ik heb die imap.so regel weggecomment en nu gaat Apache inderdaad weer als een tierelier!
Alleen snap ik niet helemaal waar die regel uberhaupt voor nodig is, want ik gebruik op m'n webserver Squirrelmail voor het gebruiken van m'n imap-account, maar dat werkt gewoon allemaal nog.

Nou ja, Apache draait in elk geval weer. Bedankt voor de tips!

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
bigben04 schreef op 27 januari 2004 @ 23:50:
Tnx hammerhead, ik heb die imap.so regel weggecomment en nu gaat Apache inderdaad weer als een tierelier!
Alleen snap ik niet helemaal waar die regel uberhaupt voor nodig is, want ik gebruik op m'n webserver Squirrelmail voor het gebruiken van m'n imap-account, maar dat werkt gewoon allemaal nog.

Nou ja, Apache draait in elk geval weer. Bedankt voor de tips!
Ik had hetzelfde... Ik dacht dat squirrelmail gebruik maakte van die imap extensie... Maar later even gekeken en het blijkt dat squirrelmail het hele IMAP protocol zelf heeft uitgewerkt.

Voor mij is het verder ook een raadsel wat die extensie precies doet, maar heb nog geen problemen ondervonden door hem weg te halen :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Pagina: 1