Toon posts:

VPN over Internet of via een Epacity

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben momenteel en in bel internet verbinding voor ons internet en een 64Kb huurlijn voor onze vestigingen te koppelen.

dit willen we binnen een zo kort mogelijke tijd oplossen met een VPN verbinding.. heeft zo zijn voor delen toch ;-)

nu wou ik gaar wat info op doen hopelijk hebben jullie hier wat info over of ervaring mee.

hoogst waarschijnlijk gaan we wel voor een 1024 1:1 sdsl verbinging... maar nu is dus de vraag waarom Epacity of een ander afgeschijden netwerk? of IP VPN(met Ip sec of MPLS )

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bij Epacity heb je over de core een gegaarandeerde bandbreedte.
Als er daaar iets mis mee gaat kan je klagen bij internet moet je maar afwachten wanneer het gefixed wordt.
Epacity maakt wel gebruik van dezelfde Core als Internet.
Tevens kan je bij Epacity betere SLA krijgen op je acces naar de core

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 27-01-2004 09:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar volgens mij geeft bijvoorbeeld demon ook een garantie van 99.6% dat met een SLA zolang je maar SDSL neemt.

of zie ik hier wat over het hoofd.

Als je een SLA hebt op bijvoorbeeld Epacity dan is die gelijk (nou ja bijna) aan die van een SDSL 1024 1:1 internet lijntje.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat is die SLA dan een SLA is een afspraak en zegt niets over die afspraak an sich

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

service licence agreement, staan harde afspraken in. Ik garandeer 99,9% uptime. Een storing wordt binnen 15 minuten opgelost. anders volgt er een strafkorting of boete voor de leverende partij.

ps ik ken de details van de SLA van epacity en SDSL niet. Die kun je denk ik gewoon opvragen bij een offerte.

[ Voor 23% gewijzigd door Judaz op 27-01-2004 10:08 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Judaz ik weet wat een SLA is. Alleen ik ken ook de voorwaarden niet

Verwijderd

Topicstarter
hhmm dus als ik het goed begrij heb ik hier 2 bijna gelijke sla's... dus daar moet ik het verschil dan niet meer in zoeken.. als ze alletwee 99.9% uptime garanderen.

zijn er verder dan nog grote verschillen ik dach eigelijk meer aan de veilig heid maar als ik ga kijken naar IP SEC (IP VPN) dan schijnt dit ook erg veilig tezijn?

ene is het ook gewoon mogelijk om twee fysieke netwerken op 1 SDSL verbinding te krijgen ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Huurlijnen = Altijd een gegarandeerde bandbreedte ter beschikking
VPN over internet: Is maar afwachten hoeveel je ter beschikking hebt / krijgt. Voor een bedrijfsomgeving die ook nog een beetje snel moet zijn (als je gebruikers langer dan 3 seconden op een scherm moeten wachten worden ze vervelend is eens ooit gemeten) zou ik toch echt voor een huurlijn gaan. Kun je idd ook nog eens SLA's over afspreken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
tja het liefst heb ik inderdaad ook een huurlijn. Maar geef mijn maar eens een aantal goede argumenten om een rete dure huurlijn aan teschaffen.

maar ik neem aan dat als je een 1024 1:1 dus non overbooking SDSL heb dat je ook een constante verbinding heb. 1024 1:1 is altijd 1024 toch?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

SDSL heeft een veel slechtere latency dan huurlijnen. Ook moet je bij SDSL rekening houden met 10-15 % minder efectieve bandbreedte. Dit als gevolg van IP/ATTM overhead.
Ook zijn er binnen de SLA van epacity veel betere Time to Repair tijden af te spreken.
Wat bedoel je met 2 fysieke netwerken op SDSL lijn. Als je bedoelt of je twee subnetten kan gebruikenop je lan. Ja dat kan kwestie van ee 2e static (bij epacity in ieder geval) aanvragen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 09:57:
maar volgens mij geeft bijvoorbeeld demon ook een garantie van 99.6% dat met een SLA zolang je maar SDSL neemt.

of zie ik hier wat over het hoofd.

Als je een SLA hebt op bijvoorbeeld Epacity dan is die gelijk (nou ja bijna) aan die van een SDSL 1024 1:1 internet lijntje.
99,6%, dat is niet veel... :/

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
oohh. oke. dus met andere worden is epacity sneller? en dus ook veiliger? en als ik dus een 2e static ip aan vraag kan ik daar mijn 2e netwerk op aan sluiten en zo heb ik dus een VPN met 3 locaties. maar via 2 SDSL routers.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoe bedoel je 3 locaties met 2 sdsl hoe ga je die 3e lokatie dan koppelen aan het netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Via een Router de twee netwerken staan in de zelfde ruimte,

Verwijderd

Topicstarter
Dirk-Jan schreef op 27 januari 2004 @ 10:42:
[...]

99,6%, dat is niet veel... :/
Er staat ook Bijvoorbeeld. (ik heb van demon nog geen offerte gezien. maar 99.6% heb je bij heel veel SDSL profiders.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Demon heeft ook 99,9 volgens mij voor SDSL. Maar is de 1:1 overbrenging echt nodig? Kan natuurlijk wel, maar dat gaat je wel goed geld kosten.
Wat ga je met de lijn doen als ik vragen mag?

Tjielp... een vogel.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:29
De keuze die je maakt zal afhangen van hoe bedrijfskritisch het verkeer is dat er over gaat. Als er af en toe wat verkeer over heen moet kun je zelfs met VPN over een gewone Adsl-lijn veel bereiken. Met Epacity benader je ongeveer dezelfde kwaliteit als met een huurlijn, , terwijl je je ook geen zorgen hoef te maken over de routers.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De topicstarter zal toch zelf de routers op eindlokatie moeten beheren. Uiteraard kan hij dat uitbesteden maar voor het simpele netwerkje wat hij wil is dat geen probleem lijkt me. Zo en zo levert KPN templates voor een X aantal routers voor epacity zoals een cisco 826/827 1721 2610 en efficient routers.

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad ik wil zelf de routers in beheer houden, maar als ik prijs kwaliteit bekijk kan ik dus heel goed bij demon Twee verbindingen regelen deze hebben ook inderdaad 99.9% dus dat is wel oke. en ik denk dat ik daar me met wat ik wil (5 gebruikers en afentoe wat bestanden sturen naar die servers) wel goed mee uit de voeten kan. dus en volgens mij heeft demon wel nette serveses en de offerte van ze komt ook goed over wat mijn financeel directur wel oke vindt..
KPN is toch een stuk duurder. maar ik wacht nog wat offertes af.

iemand nog goede ervaringen met SDSL providers ?

ben zelf bezig met:

bbyond
Demon
Easynet
Kpn
Novaexess
MCI
Tiscali
Suportnet
Vianetworks
Xs4all
?

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik heb hele goede ervaring met Demon en Euronet.

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Ik heb op mijn werk een VPN via een ADSL lijn (8096/1024mbit), icm een Cisco SOHO 96 / 97 routers (managed door onze ISP ). Het werkt erg goed, de downloadsnehleden zijn goed (700 a 800kb/s). Upload is 85 a 90kb/s.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[spam]
kijk epacity is werelds dat beheer ik namelijk
[/spam]
tja voor wat jij wil is denk ik het goedkoopste goed genoeg

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Wij maken gebruik van een epacity achtig iets via PriorityTelecom. Leveren ook de 8Mbit SDSL internet verbinding.

En dit komt per locatie uit op een 2600 router met dsl wic(1Mbit SDSL). En op de hoofdlocatie op een glaslijn van 34Mbit. (zal een iets grotere router worden.)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 14:35

Whizzer

Flappie!

TrailBlazer schreef op 28 januari 2004 @ 21:46:
[spam]
kijk epacity is werelds dat beheer ik namelijk
[/spam]
Off-topic:

O help.... :Y) Ben ik blij dat wij al onze apparatuur zelf beheren en puur en alleen koper krijgen aangeleverd van de KPN/Epacity mannen... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Whizzer op 28-01-2004 23:07 ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Tja now ja ik denk zeker nu dat ik voor een demon oplossing moet gaan. als ik het zo bekijk moet het dus ook lukken met een snelle ADSL op lossing. Demon heeft wel een goed aanbod. moet jammer genoeg ook een beetje an de centen denken. anders was er wel een glazen lijntje gekomen. ;-)

maar demon is de enige zonder opstart kosten en een lage verhuis kosten en de maandelijkse kosten zijn ook niet duurder dan bij de concurenten. en als ik het hier zo lees heb ik aan een 1024 1:1 SDSL tussen bijde vestigingen al meer dan genoeg.

maar ik denk zelf dat ik toch wel mijn advies dan ga leggen. bij epacity om daar een 1024 1:1 kan nemen. met een cheap ADSL 8mb lijntje er bij voor onse internet ver binding. ( verbinding tussen twee locaties lijkt me toch wel belangrijk dat daar een betrouwbare lijn op zit. ) alleen zijn de kosten hier een - en hoogst waarschijnlijk vinden ze dat van hoger af niet zo'n goed iedee.

enen toch ook nog maar ff contact op nemen met euronet.

tnx _/-\o_

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Als je meer info wilt kan ik je verder helpen met Euronet. PM me dan maar even.

Tjielp... een vogel.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Whizzer schreef op 28 januari 2004 @ 23:07:
[...]

Off-topic:

O help.... :Y) Ben ik blij dat wij al onze apparatuur zelf beheren en puur en alleen koper krijgen aangeleverd van de KPN/Epacity mannen... ;)
Epacity edge beheer ik ook

• recharge
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03-2025
TrailBlazer schreef op 29 januari 2004 @ 11:51:
[...]

Epacity edge beheer ik ook
Epacity Inbeheername ? _/-\o_

Verwijderd

wij gebruiken voor ongeveer 50 winkels en twee hoofdkantoren het VPN netwerk van Versatel. Zij doen het beheer over de routers. Persoonlijk vind ik het een veiliger idee om een professioneel vpn netwerk te nemen via aanbieders als KPN of Versatel ipv een vpn over het internet. Je weet maar nooit hoe lang een verbinding er daar uitligt en je hebt er totaal geen invloed op.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

recharge schreef op 31 januari 2004 @ 21:14:
[...]

Epacity Inbeheername ? _/-\o_
nope die leveren alleen maar ik beheer

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 11:31:
wij gebruiken voor ongeveer 50 winkels en twee hoofdkantoren het VPN netwerk van Versatel. Zij doen het beheer over de routers. Persoonlijk vind ik het een veiliger idee om een professioneel vpn netwerk te nemen via aanbieders als KPN of Versatel ipv een vpn over het internet. Je weet maar nooit hoe lang een verbinding er daar uitligt en je hebt er totaal geen invloed op.
Als je een vpn verbinding via SDSL hebt dan heb je ook uptime garantie met boete-fee's. Daarnaast zijn bv E-pacity oplossingen vaak 3 tot 4x zo duur als een VPN oplossing met SDLS en bv een Cisco VPN tunnel...

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Topicstarter
oke nou ja ik ben er bijna uit.. ik ben van meening dat het eigelijk weining uit maakt.. als je kijkt wat de kosten zijn verschilt het ook erg weining.

dus weet iemand nog een goede profider?

of kan iemand me vertellen hoe Easynet is. ?

Verwijderd

beetje laat misschien maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat je onder 3 tot 4 keer duurder verstaat Bas?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
TrailBlazer schreef op 28 januari 2004 @ 21:46:
[spam]kijk epacity is werelds dat beheer ik namelijk[/spam]
Hmm, beheer je ook de ecco site? Daar heb ik altijd ruzie mee. :'(

Zeg maandag even tegen Joke dat ze haast moet maken met het updaten van de database.

Joop

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

TrailBlazer schreef op 27 januari 2004 @ 10:31:
SDSL heeft een veel slechtere latency dan huurlijnen.
Waarop baseer je dat ? De latency is in praktijk bijna gelijk. De IPSEC tunnel (tussen een SDSL lijn en een standaard ADSL lijn) zit hier op gemiddeld 30msec, en gaat hier alleen omhoog als ik de volle bandbreedte gebruik. Dat heeft er hier mee te maken dat de VPN server het kwa crypto snelheid niet aankan.
Ook moet je bij SDSL rekening houden met 10-15 % minder efectieve bandbreedte. Dit als gevolg van IP/ATTM overhead.
De IP overhead heb je met een huurlijn ook. De totale overhead zal op een huurlijn minder zijn omdat er geen ATM wordt gebruikt. De ATM overhead wordt door ISP's niet meegeteld in de bandbreedte, als men zegt 2 mbit/sec dat bedoeld men ook 2mbit/sec op IP nivo. De ATM details zijn het probleem van de ISP.
Ook zijn er binnen de SLA van epacity veel betere Time to Repair tijden af te spreken.
Wat is 'veel beter' ? SLA's zijn een kwestie van geld, niet meer, niet minder. Storingen zijn tegenwoordig zowiezo vrij zeldzaam, en je moet je afvragen of je veel geld overhebt voor een dikke SLA.
Wat bedoel je met 2 fysieke netwerken op SDSL lijn. Als je bedoelt of je twee subnetten kan gebruikenop je lan. Ja dat kan kwestie van ee 2e static (bij epacity in ieder geval) aanvragen.
Da's met een IPSEC VPN niet anders. De keus is in veel gevallen een kwestie van geld. Ik zie in de praktijk veel migraties van een huurlijk af uit kostenoogpunt.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

igmar schreef op 08 februari 2004 @ 18:17:
[...]

Waarop baseer je dat ? De latency is in praktijk bijna gelijk. De IPSEC tunnel (tussen een SDSL lijn en een standaard ADSL lijn) zit hier op gemiddeld 30msec, en gaat hier alleen omhoog als ik de volle bandbreedte gebruik. Dat heeft er hier mee te maken dat de VPN server het kwa crypto snelheid niet aankan.
ten opzichte van huurlijnen is ADSL een stuk slechter
[...]

De IP overhead heb je met een huurlijn ook. De totale overhead zal op een huurlijn minder zijn omdat er geen ATM wordt gebruikt. De ATM overhead wordt door ISP's niet meegeteld in de bandbreedte, als men zegt 2 mbit/sec dat bedoeld men ook 2mbit/sec op IP nivo. De ATM details zijn het probleem van de ISP.
nee dat doen ze niet trust me dat doen ze echt niet. Ze tellen de PPP/Frame-Relay op HDLC header ook nooit mee hoor

Verwijderd

Klein vraagje heb jij misschien ook configs van een cisco836 (platte tekst) voor epacity, reageer op acasupport@12move.nl
TrailBlazer schreef op 27 januari 2004 @ 21:47:
De topicstarter zal toch zelf de routers op eindlokatie moeten beheren. Uiteraard kan hij dat uitbesteden maar voor het simpele netwerkje wat hij wil is dat geen probleem lijkt me. Zo en zo levert KPN templates voor een X aantal routers voor epacity zoals een cisco 826/827 1721 2610 en efficient routers.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

TrailBlazer schreef op 08 februari 2004 @ 18:59:
ten opzichte van huurlijnen is ADSL een stuk slechter
Sja. Ik heb een klant met een huurlijn, en een met een IP VPN over een SDSL lijn. De latency ontloopt elkaar niet veel.
nee dat doen ze niet trust me dat doen ze echt niet. Ze tellen de PPP/Frame-Relay op HDLC header ook nooit mee hoor
Geen van beide doen ze dat. De 1 mbit SDSL lijn haalt hier gewoon 1 mbit. De overhead is het probleem van de ISP.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

igmar schreef op 17 maart 2004 @ 13:53:
[...]

Sja. Ik heb een klant met een huurlijn, en een met een IP VPN over een SDSL lijn. De latency ontloopt elkaar niet veel.

[...]

Geen van beide doen ze dat. De 1 mbit SDSL lijn haalt hier gewoon 1 mbit. De overhead is het probleem van de ISP.
welke provider kpn doet het namelijk niet. Bij huurlijnen kunen ze niet anders. De klok zit in het protocol ingebakken

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 13:09:
Klein vraagje heb jij misschien ook configs van een cisco836 (platte tekst) voor epacity, reageer op acasupport@12move.nl

[...]
ik weet niet of kpn deze al officieel supoort kijk eens op de epacity site
Pagina: 1