Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoufiax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03-2024
De volgende vraag heb ik ook aan het eind van een ander topic gesteld, maar daar wordt niet meer op gereageerd. Dan maar een nieuw topic.

Ik heb van het weekend een intelligente Hema batterijlader gekocht voor NiMH en NiCd batterijen.

Daar zit een refresh functie op voor NiCd batterijen. Ik heb de batterijen van onze draagbare telefoon erin gedaan. Toen ging het refresh lampje branden, en om de twee seconden lichtte het kort op. Volgens de handleiding moest op een gegeven moment het refreshen automatisch beëindigd worden, maar dat gebeurde niet.

Na een paar uur heb ik de lader op opladen gezet, maar het oplaad lampje ging niet branden (dat zou rood moeten gaan branden). Toen heb ik de batterijen maar weer in de telefoon gedaan, en die in de houder waarmee de batterijen opgeladen zouden moeten kunnen worden, maar die deed het niet meer.

Heeft de batterijlader de batterijen nou kapot gemaakt? Heeft iemand die refresh functie ook wel eens geprobeerd? Ik heb nog een andere (NiCD) batterijlader, ik zal ze daar ook nog eens in proberen.

Daarnaast had ik dus 4 AAA NiMH batterijen van de Hema erbij gekocht. Alle 4 heb ik ze in het weekend opgeladen. Twee zitten nu in mijn organizer, de andere twee had ik er even uitgehaald toen ik met die NiCD batterijen aan de gang ging. Daarna heb ik ze er weer in gedaan. Alhoewel ze in het weekend nog helemaal vol waren volgens de lader (het lampje was groen ten teken dat hij op druppelladen was overgegaan), begon de lader tot mijn verbazing de batterijen op te laden (lampje rood). Ik heb ze toen even in mijn organizer gedaan, die aangaf dat ze bijna vol waren. Toen weer terug in de lader, en het duurde tot mijn verbazing ongeveer 3 uur voordat de lader weer overging op druppelladen (dus 3 uur voordat ze weer vol waren). Is dat normaal? Ik weet dat je de lader gewoon aan kan laten staan met de batterijen erin, maar als je ze er even een dag uithaalt lijkt het me vreemd dat de lader er weer een paar uur voor nodig heeft om ze weer echt vol te krijgen.

Ook brandt het refresh lampje bij het laden van NiCd batterijen (de schakelaar staat op de stand "2" ten teken dat er twee batterijen in zitten, en niet op refresh, en toch brandt het refresh lampje). Aangezien ik die lader nog maar net heb, weet ik niet of dat normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adwiel
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-04 10:14
Ik heb zelf ook die HEMA snellader gekocht.
Ben zo stom geweest om de gebruiksaanwijzing kwijt te raken.

Heb een keer 4 batterijen van 2100 mAH geladen; dit ging goed; batterijen werden wel heet.

Nu wilde ik 2 NiMh batterijen van 1100 mAH (oude dus) opladen; Heb de schakelaar op '2' gezet, en het rode lampje brandt al uren en gaat maar niet uit. Ook blijven de batterijen helemaal koud. Ik betwijfel dus of ie wat doet.
Heb jij misschien een tip, of in elk geval nog een ingescande handleiding voor mij?
Je zou me er erg mee helpen!

groeten,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Misschien laadt de Hema lader de batteijen alleen per 2 tegelijk. Dat betekent dat je ze allebei danwel helemaal links of rechts moet doen, omdat er anders geen laadstroom op gang komt. Het verwisselen van positie binnen de lader zou dus kunnen helpen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7175

Goed, heb dan wel geen Hema lader maar uit ervaring kan ik toch het volgende delen.

Heb na een aantal el cheapo laders sinds enkele maanden een 100 euro kostende Ansmann Energy 16.

Voor dat geld natuurlijk ook een intelligente lader waarbij je ook de batterijen in de lader kunt laten zitten.

Bij het plaatsen van de batterijen checked hij eerst naar de staat van de batterij, vervolgens ontlaad hij ze, daarna laad hij ze en daarna check hij iedere minuut naar de status van de batterijen en druppellaad ze indien nodig.

D'r zit ook een refresh funktie op hetgeen hij doet als dat bij een check nodig blijkt te zijn.
Lijkt me dat de Hema intelligente lader zowat eenzelfde procedure uit voert.

Bij mij is iig gebleken dat de laadtijd en de warmte werkelijk enorm kan schelen met diverse batterijen, vooral de budget batterijen hebben hier een handje van.
Minsten 1 van de 4 AA batterijen in een 4-pack heeft een vééél langere laadtijd en bereikt dan ook een veel hogere temperatuur.
Goed de prijs is ook zodanig dat dat ook wel te begrijpen valt maar het is desalniettemin goed om te weten.

Om op je probleem terug te komen, bij een refresh funktie kan het best zijn dat de batterij al dermate slecht is dat een refresh geen nut meer heeft.
Als ik het me nog goed herinner wordt bij een refresh de batterij ontladen om vervolgens met een hogere spanning weer opgefrist te worden.
Mocht blijken dat hij na een bepaalde periode een bepaalde drempelwaarde niet meer haalt dan zou de lader aan moeten geven dat de batterij "kapot" of "op" is.

Zou best kunnen dat ik een foutje in bovenstaand relaas heb staan maar wellicht heb je d'r toch wat aan.