Nieuwe Abit IC7-MAX3 onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag van de verlate kerstman nieuwe hardware gekregen voor een systeempje:
-Abit IC7-MAX3 mobo
-Pentium4 2.6C
-Zalman 7000CNPS koeler
-Club3D Geforce FX5900
-Zalman 400W voeding
-(tijdelijk) 40G 5400rpm Maxtor IDE-schijf
-(tijdelijk) 1 * 512MB Infineon PC3200 geheugen

Ik krijg het echter niet eens voor elkaar om windows te installeren. Al vrij snel (tijdens de blauwe schermen) vliegt een willekeurige foutmelding, of een freeze, me om de oren. Knoppix (linux live distro) heb ik wel 2 keer geboot, en dat draaide prima.. 1 keer crashte 'ie echter al helemaal bij het begin.

Ik heb memtest86 4 passes laten draaien om het geheugen te testen. 0 Fouten.
FSB teruggeschroefd (onderklokken dus) tot 100Mhz, dus effectief 1.4Ghz P4. Boeit niet.
Fail-safe defaults geladen in bios..boeit niet.
Andere known-good AGP kaart erin (ATI Rage LX..el slomo :) ..boeit niet.
Regendans gedaan. Nat geworden. Boeit niet.

Zowel winXP als win2k verrekken het om te installeren. Zelfde symptomen.

Ik weet het niet meer. Tips? Suggesties? Slecht mobo?

Wat me wel nog op viel, is dat de zalman koeler altijd nog een klein beetje speling heeft als je 'm probeert te draaien. Hoe vast het kreng ook zit. Hoort dat zo? Lijkt mij van wel, want het zit er echt degelijk en recht op..en niet teveel pasta, denk ik.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Probeer eens Windows Memory Diagnostic te draaien >> http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Lukt het om een Linux distro te installen (niet de live distros) ? Als dat niet lukt ligt het probleem misschien bij je harde schijf of controller.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Kan je wel in de bios komen om daar de temperaturen uit te lezen? Omdat je zegt dat de heatsink een beetje speling heeft.

Verwijderd

Heb je die Zalman 7000CNPS goed op de socket gekregen.
Ik heb zelf een ABIT IC7-MAX3 en daar paste die koeler niet op vanwege de OTES die in de weg zat.
Heb je mischien een stukje moeten weg drempelen of zo ?

• brama
  • Niet online
mlevd schreef op 27 januari 2004 @ 08:07:
Kan je wel in de bios komen om daar de temperaturen uit te lezen? Omdat je zegt dat de heatsink een beetje speling heeft.
Ja, dat lukt gewoon altijd. De Max. temperatuur die ik gezien heb is 54 graden. Maar meestal schommelt 'ie rond de 45.

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 09:11:
Heb je die Zalman 7000CNPS goed op de socket gekregen.
Ik heb zelf een ABIT IC7-MAX3 en daar paste die koeler niet op vanwege de OTES die in de weg zat.
Heb je mischien een stukje moeten weg drempelen of zo ?
Uh nee, het paste eigenlijk gewoon. Ik was er inderdaad ook bang voor, zeker omdat er ook nog een heatsink op de northbridge zit. Maar het ging dus prima.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is het bios te flashen, maar met de huidige onstabiliteit lijkt me dat ook niet verstandig..bovendien zijn er na 2003/08/21 geen spannende verbeteringen gedaan..

• brama
  • Niet online
silentsnow schreef op 27 januari 2004 @ 02:35:
Probeer eens Windows Memory Diagnostic te draaien >> http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Lukt het om een Linux distro te installen (niet de live distros) ? Als dat niet lukt ligt het probleem misschien bij je harde schijf of controller.
AH, die diagnostic zal ik eens draaien, misschien test dat meer dan memtest.

Knoppix draaide dus prima, *als* het opstartte (1 keer hing het dus al bij het laden v/d kernel). Ook voor langere tijd, en ik heb nog geprobeerd het systeem te belasten door grafische programma's moeilijke berekeningen te laten doen. Ging allemaal prima.. Het lijkt wel alsof er iets geinitialiseerd wordt of anders aangesproken, waardoor het wel goed gaat. Ik zal vanavond een knoppix harddisk install doen, dan heb je in feite een debian distributie.

• brama
  • Niet online
brama schreef op 27 januari 2004 @ 09:56:
[...]

Uh nee, het paste eigenlijk gewoon. Ik was er inderdaad ook bang voor, zeker omdat er ook nog een heatsink op de northbridge zit. Maar het ging dus prima.
Alhoewel...toch maar eens nakijken. Nu vanavond nog eens geprobeerd XP te installeren met een koude PC (die nog undergeclockt was van gisteren), en dat ging prima. Dus blijkbaar toch een hitte probleem ergens..

Update: Koeler past toch goed, is nog een *heel* klein beetje ruimte tussen OTES en de koelvinnen. Genoeg om niet in de weg te zitten. Ik zag wel dat de 2 metalen beugeltjes waar de koeler opgeschroefd zit niet helemaal in het midden van de retentiehouder zaten. Dat gecorrigeerd, en de hoeveelheid thermal grease ook verminderd. Het lijkt te helpen..

Update2: Het was toch de CD-ROM speler. Die genereerde alleen fouten als 'ie warm werd. Dat heb ik nog nooit meegemaakt...evil!

[ Voor 36% gewijzigd door brama op 28-01-2004 16:17 ]

Pagina: 1