Toon posts:

Mounten geeft problemen: cant find /cdrom etc. in ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft heb ik problemen met het mounten van cd-roms, diskettes en andere partities.

Ik moet er bij zeggen dat ik vandaag sinds een erg lange tijd weer ben begonnen met Linux en ik heb vele FAQs, guides, beginnersstappen en wat er maar te verzinnen valt doorgespit maar sommige commands werken niet op de manier zoals ik het doe.

Ik gebruik RedHat 9.0 (eergisteren gedownload van http://www.linuxiso.org), Build Operating System: Linux 2.4.20-3bigmem i686 [ELF] (voor zo ver ik het begrepen heb geeft 2.4.20-3 de kernelversie aan, i686 heeft te maken met de processor en [ELF] en bigmem zijn een raadsel voor me, maar dit is niet echt interessant voor me om te weten).

Wat ik doe (en zo geven de FAQs/Walkthroughs en dergelijke het ook aan) is het volgende:

Ik laad RedHat 9.0 tot in de GUI, vul user en wachtwoord in en druk op de rmb en kies Terminal. Ik steek een cd-rom in de speler, type ¨mount /cdrom¨ en krijg als antwoord: ¨mount: can't find /cdrom in /etc/fstab or /etc/mtab¨
Idem voor /floppy en alle hdas en hdbs die ik probeer.

Wellicht heeft iemand nog een idee wat ik verkeerd doe?

Bij voorbaat dank,

ConF

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Het antwoord staat volgens mij toch vrij duidelijk in de foutmelding: Hij kan geen definitie vinden in /etc/fstab of /etc/mtab om de cdrom te kunnen mounten. Wat waarschijnlijk wel werkt is:
mount -t iso9660 /dev/hdc /cdrom o.i.d. , maar hoe dat moet kun je beter in de docs van Redhat opzoeken denk ik ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
try: mount /dev/cdrom

edit /etc/fstab
en vul daar je cdroms in, kan ookKijk dan wel even of je cd-rom inderdaad wel gelinked is aan /dev/cdrom ipv /dev/dvd ofzoiets, mocht je fstab gaan veranderen dus.

[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 27-01-2004 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou het niet zo kunnen zijn dat mijn terminal niet genoeg rechten heeft oid? Zo was het ook al niet mogelijk om het command 'fdisk' te gebruiken dat ik in andere guides weer heb gelezen (daar werd overigens over oudere distributies gesproken).

Over dat 'vul daar je cdroms in' dat is toch iets te vaag vrees ik. Zoals gezegd ben ik pas begonnen en de guides die ik heb gelezen gaan er vanuit dat 'mount /cdrom' gewoon zou moeten werken.

Moto-moi's suggestie zal ik zo even proberen. Bedankt daarvoor!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mount
usage:
mount -t <file-system> /dev/blockdevice /path/to/mountpoint

Bij RedHat is het meestal:
code:
1
# mount /dev/hdX /mnt/cdrom

Waarbij /dev/hdX je cdrom moet zijn.
hda = Primair Master
hdb = Primair Slave
hdc = Secundair Master
hdd = Secundair Slave

in /etc/fstab staan entry's voor je cd-rom speler: Ongeveer in een dergelijke manier:
code:
1
/mnt/cdrom   /dev/hdX   auto   user,noauto   0 0

Wanneer je nu intyped:
code:
1
# mount /mnt/cdrom

Dan zal je systeem kijken in /etc/fstab welk blockdevice daarbij hoort, en zal dan dat blockdevice mounten op het mountpoint: /mnt/cdrom
Idem Dito voor je floppy.

het mountpoint is niets anders dan een dir in /mnt
Deze Dir kan je ook maken in je root ( / ) LETOP: Zelf aanmaken.
code:
1
# mkdir /cdrom

Veel plezier