DVD collectie backup stickers of stift?

Pagina: 1
Acties:

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ik heb momenteel een divx collectie van een paar honderd films nu heb ik op de meeste cd's een sticker geplakt (speciale cd stickers) om duidelijk te maken om welke film het gaat.

Nu zijn er superveel van die cd's superslecht of helemaal niet meer te lezen. (PHILIPS, VERBATIM, ARITA, ENZ) :(

Nu ben ik zojuist begonnen met m'n DVD collectie te backuppen op DVD's ipv omzetten naar DIVX.

Ik bewaar dit alles in handige cd/dvd opbergmappen.

Alleen nu wil ik niet wederom het risico lopen dat mijn dvd's na een jaartje onleesbaar zijn. Is het zowieso aan te raden om erop te kalken met een stift? De enige andere oplossing die ik kan bedenken om het geheel netjes te houden is om gebruik te maken van zo'n klein circel stikertje die je aan de binnenkant van een cd/dvd kan plakken. Maar dit leest niet enorm handig.

Iemand suggesties of ervaringen?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik heb in het prille begin ook wel veel cds gelabeld met van die cd labels, en mijn ervaring is dat die schijfjes als eerste corrupt zijn :(
ik schrijf sindsdien alleen nog maar met een marker op de schijfjes, en dat gaat verder prima. ik kan je de Pentel Maxiflo permanent markers zeker aanraden, hier zit in tegenstelling tot een standaard marker geen "tampon" in met inkt, maar alleen maar inkt :) (kan je ook horen als je em schudt) punt droog? geen probleem, ff een paar keer het knopje op het uiteinde indrukken en je kan weer verder.. met een zon marker moet je zeker een 500-700 cds kunnen beschrijven, ze gaan errug lang mee :)

(en ja, ik download en fik veel :) )

Mn 3D printer blogje..

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ik heb maar gekozen voor stickers in de cd map. Zodat er op de cd zelf helemaal niets staat. Bedankt voor de overige informatie trouwens!

[ Voor 20% gewijzigd door me1299 op 28-01-2004 11:54 ]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
CD-Stift (geen gewone!) gaat al jaren goed bij mij.
Stickers zijn uit den boze!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

FastBunny

Give it the Works !

Kijk eens in de PC-Active van deze maand en die van een paar maanden geleden, staat een heel artikel in over CD's die onleesbaar worden door veroudering :) Kijk maar eens op de homepage van hun of zoek op GoT :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Ik beschrijf ze met een Edding 8400. Lekkere fijne punt (o,75mm) en het is permanent. Onlangs heb ik ook een andere Edding gezien, de 8500RW. Deze is niet permanent. Heeft een punt van 1 mm.

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Het lijkt me dat labels en stiften beiden even schadelijk (kunnen) zijn, maar als ik dan toch moet kiezen tussen twee 'kwaden', dan toch echt een glossy label hoor, een stift vind ik zo ontzettend lelijk staan (en al helemaal als je een verrot handschrift hebt... :X ).

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Verwijderd

KillerBeeForEver schreef op 28 januari 2004 @ 16:37:
Het lijkt me dat labels en stiften beiden even schadelijk (kunnen) zijn, maar als ik dan toch moet kiezen tussen twee 'kwaden', dan toch echt een glossy label hoor, een stift vind ik zo ontzettend lelijk staan (en al helemaal als je een verrot handschrift hebt... :X ).
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een dvd speler gehad waarbij je met een pincet delen van je "mooie" glossy label hebt kunnen pulken. Labels hebben voordelen maar nog meer nadelen,

Voordeel:

Ziet er retegaaf uit (mits je een goede printer hebt)
Beschermt de toplaag

Nadeel:

Als het loslaat neemt het waarschijnlijk een stuk van de toplaag mee.
Beschadigt zien ze er niet uit en maakt een cd/dvd instabiel.
Bij veel warmte schommelingen kan de lijmlag versneld uitharden en kapot gaan.

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:47:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een dvd speler gehad waarbij je met een pincet delen van je "mooie" glossy label hebt kunnen pulken. Labels hebben voordelen maar nog meer nadelen,
Afkloppen misschien, maar nee, ik heb hier nog nooit last van gehad, dit terwijl ik toch al enkele jaren dergelijke labels gebruik (en ook afspeel in m'n standalone speler). Als je zoiets hebt, dan is het inderdaad zwaar kl*te lijkt me, maar gelukkig deel ik die ervaring dus (nog? :X ) niet.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Pagina: 1