Toon posts:

effecten oververhitte pentium 3 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pentium 3 is een beetje te heet geweest. Door een verstofte koeler (neem nooit een fan met een fijnmazig koelelement) bleek mijn processor al een tijdje te heet te worden. Bij controle (vinger op de koeler) ben ik gaan kijken hoe warm het ding werd. 90 graden C bleek.
Inmiddels heb ik de oorspronkelijke koeler er weer op gezet met artic silver en nu blijft de temperatuur binnen de grenzen.
Helaas heb ik last van een processor (dat denk ik tenminste) die af en toe zeer traag reageert. Het pijltje kruipt soms over het beeldscherm. Zeker als het programma wat meer vergt.

Ik heb bij de winkel nagevraagd of dit aan de cpu kon liggen. Men antwoordde dat de processor of kapot gaat of het normaal doet na afkoeling. Heeft iemand ervaringen met dit onderwerp. Ik wil uiteindelijk wel de cpu vervangen, maar het is zonde om daar geld voor uit te geven en nog steeds hetzelfde probleem te hebben.

Zijn er nog proggies om te bekijken of er schade is ontstaan?

Dutch Master :(

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nog nooit meegemaakt dat een processor traag ging reageren nadat ie een tijdje te warm was geweest en weer was afgekoeld. Ik denk eerder dat er een procesje in je Windows zit dat je systeem periodiek vertraagt. Als een cpu in z'n thermische beveiliging slaat doet de pc helemaal niks meer (muis zit vast, systeem reageert nergens meer op). Als een cpu is doorgebrand start de machine (uiteraard) niet meer op.
Samengevat: ik geloof niet dat jouw vertragingsporbleem samenhangt met het te warm worden van je processor. Het enige negatieve effect van die actie is dat de levensduur van je cpu nu wat verkort is.

Verwijderd

zijn je caches nog heel ?
als die kaduuk zijn dan gaat het ook een stappie trager

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 22:41:
Door een verstofte koeler (neem nooit een fan met een fijnmazig koelelement) bleek mijn processor al een tijdje te heet te worden.
offtopic:
Een fijnmazige heatsink is niets mis mee. Het is eerder een goede gewoonte om met regelmaat een pc te controleren op stof en schoonblazen met een busje compressed air.
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 13:01:
zijn je caches nog heel ?
als die kaduuk zijn dan gaat het ook een stappie trager
Als de caches opeens stuk zijn, wil de CPU ze wel gebruiken zoals altijd, dus je CPU wordt dan niet traag, maar instabiel of levert corrupte resultaten.
Bovendien is de P3 inderdaad thermisch beveiligd.

TS, kijk eens naar het beheugen/cpu-time gebruik in TaskManager.

{signature}

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat voor P3 je hebt? (slot of socket) maar ga ervanuit dat ze heel wat kunnen hebben.
Ik draai hier een P3 600 @ 800 die al 2 keer op een doorgefikt mobo heeft gezeten (en dus ook extreem warm was).

probeer desnoods eens een benchmark of burnin proggie om te kijken of de cpu nog stabiel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentium 3 van 933 MHz Coppermine: 370pins FCPGA - Socket370.
Hoe controleer ik de caches. Die maken toch onderdeel uit van mijn cpu. Kan ik ze dan apart checken?
Instabiel was-ie wel af en toe (soms 5 keer the blue screen of death), maar ik dacht dat de harde schijf nogal vervuild was. Na een format heb ik W98se er opnieuw op gezet en diverse drivers er weer op gezet. Pas toen ik aan het einde van de rit Office 2000 erop ging zetten, kwam de hele handel nauwelijks in beweging. Tergend langzaam en dus maar afgebroken.
Welke diagnose software en brun in proggie kan ik gebruiken?

Dutch Master

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
ik denk niet dat je CPU een klap heeft gehad, maar zit eerder te denken aan je moederbord... heb je die al gechecked, of daar niets is beschadigd rond de socket?

want geen enkele electronica houd van hoge temperaturen, terwijl 90 graden nog niet eens het maximum is...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Wat zijn je huidige temperaturen?

Test eens met memtest86 je geheugen. Dan kan je meteen zien of er wat mis is met je cpu/geheugen/mobo onder dos.

Al eens een schone windows install gedaan, ik denk eerder dat dit een software probleem is dan hardware eerlijk gezegd, de p3 heeft geen techniek waarmee ie langzamer gaat draaien, wel tegen inbranden beveiligd, maar schakelt zichzelf dan gewoon uit.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
In theorie kan er een deel v.d. cpu beschadigd zijn zodat je alleen dán problemen ondervindt wanneer dat deel intensief gebruikt wordt (speciale toepassing/processen). Dit gebeurd ook wel eens wanneer een cpu niet goed gekoeld wordt en er een hotspot ontstaat (klein gedeelte v.d. cpu wat bij bepaalde bewerkingen te heet wordt waardoor er instabiliteiten e.d. kunnen ontstaan, alleen tijdens bepaalde applicaties/processen). Gooi er eens wat zware reken tools tegenaan en kijk of er fouten ontstaan (en passant kun je zien hoe snel de cpu het doet door 'm te vergelijken met andere cpu's en bijbehorende resultaten).

Maar het kan absoluut geen kwaad ook naar andere onderdelen en de software te kijken (ik weet niet in hoeverre bovenstaande theorie ook in de praktijk geldig kan zijn :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gooi dan ook maar even mijn defecte cd-rom speler eraf. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit een vertraging oplevert.

Memtest86 heb ik er nu op lopen.

Bij de taskmanager kwam naar voren dat de cpu af en toe tot 100% gebruikt werd (opdracht zoeken naar een niet bestaand document) en het geheugen op 60% benut werd. Lijkt niet vreemd, toch.
De huidige temp is met MBM zo 36-42 graden. Dat blijft mooi binnen de perken.

Verwijderd

Topicstarter
OK. De resultaten tot dusver.

Memtest heb ik default laten lopen. Duurde vele uren. Ik heb wel 7 keer pass gezien en geen errors. Ik moet dus concluderen dat de cpu nog goed is. Hoewel memtest lang draaide. Ik deed er veel langer over dan memtest in de readme aangeeft, terwijl mijn systeem een snellere cpu heeft en meer intern geheugen (P3 933 en 512 Mb geheugen). Ik dacht dat moet snel lopen, maar er moet ook meer getest worden.

Verder leverde de quick test van mijn WD harddisk op dat deze goed werkt.

Nu maar sisoft sandra opgevist. Bij de installatie bleek dat is ook mdac moest updaten (ik gebruik W98se). Ok ook opgevist.
Bij de installatie van mdac had ik de task manager aangezet. Het viel mij op dat de cpu tientallen seconden op 100% procent stond en het geheugen werd op 57% benut. Wel gek aals de processor zo lang op 100% blijft. Ik vond het ook een langdurig proces. Verder viel mij vanavond op dat niet de muis traag was, maar eigenlijk alles. Mappen gingen zeer vertraagd open. Pictogrammen bouwden langzaam op. Starten van progs ook met een vertraging. Al met al een pc die nog steeds het gevoel heeft om pauzes te nemen.
Morgen sisoft maar laten draaien.
Ik had al de C:\ partitie opnieuw geformatteerd en daar W98se en alle drivers opnieuw opgezet. De D:\ partitie had ik met rust gelaten, daar zet ik de programma's op (en de date op E:\) In feite zet ik de programma's (windows uitgezinderd) in de zelfde mappen als waar ze al stonden. Misschien moet ik die partities ook maar eerst formatteren.

Nog tips? Ik raak zo langzamerhand een beetje het spoor bijster. O ja. de defecte cd-romdisk heb ik afgekoppeld. Die kan dus niet meevertragen.

Voor de gestelde vragen. Mijn moederbord ziet er ondanks de hitte van de cpu destijds ongehavend uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga eens na of jouw harddisk wel op DMA draait :) Een HDD op PIO mode pusht de CPU naar 100% wanneer de HDD wordt aangesproken. Verder zou ik ook de jumperinstellingen van de WD doublechecken, hou wel rekening mee dat je WD schijven op 2 manieren op Master kan zetten (met of zonder slave) B)

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 30-01-2004 07:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na alle componenten los te hebben gehad (wat een stof komt er uit de fan van een grafische kaart), diverse hardware-testen en een online test (www.pcpitstop.com) denk ik dat ik erachter ben.

Er blijken te veel programma's op de achtergrond te draaien. Hoewel dit wel meevalt, blijkt de virusscanner veel ruimte te pikken, waardoor de cpu al snel bij een beetje actie naar de 100% sprint.

Ik vind het toch wel te veel van het slechte dat een P3 van 933MHZ met een intern geheugen van 512 Mb (windows 98se) nagenoeg onwerkbaar traag wordt. Toch niet echt een sloeberconfiguratie. Zelfs mijn P1 200 mmx met 64 MHz blijkt sneller met een andere virusscanner.

Het gaat om een McAfee VirusScan Home Edition 7.02.6000, geleverd door XS4ALL aan de abo's. Hetzelfde programma draait op mijn P4 (2,8) met 1024 MHz en Windows XP zonder merkbare vertraging.

Werkt de 7 versie niet zo goed met w98se?
Welke kan ik het beste gebruiken?

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03

netblade

Sunrise

Psst
[Pr0mpt mode]
format c:
[/Pr0mpt mode]

en dan gewoon xp oid erop mikken
w98 is old shit, opstarten duurt zowiezo al jaren op een 98bak [indien je een netwerk kaart hebt dan]

en anders koop je toch voor 200 a 300 euro een nieuw mb, cpu, en geheugen.
Ben je n stuk sneller!

[ Voor 82% gewijzigd door netblade op 03-02-2004 09:59 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Nix nieuwe hardware; WinXP draait prima op zulk een machine.

Ikzelf draai als XS4ALL abbonee die McAfee Virusscan, maar dan op XP. Nauwlijks merkbare vertragingen, alleen als er een folder wordt geopend met veel subfolders en zip-files. CPU: Celeron 1300 (Tualatin), die is wat sneller dan jouw PIII 933EB, maar niet gigantisch.

Overigens: ik kan me nog herinneren toen ik nog Win98 draaide, in combinatie met de vorige CPU (een PIII-800E), McAfee virusscan de zaak ook behoorlijke afremde.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
XP home zou wel kunnen, maar ik vind het een beetje teveel van het goede om 279 euro uit te geven (een oem-versie van 99 euro zal niet lukken, want ik schaf geen nieuwe pc aan). Ik hoorde van een kennis dat XP bij hem problemen gaf, doordat veel hardware niet herkend werd.

Ik heb ook net een nieuwe pc met zo'n oemversie (en geactiveerd). De bodem is op pc-gebied dus bereikt. Kan natuurlijk wel XP home erop zetten, maar na 30 dagen is het feest voorbij. En als ik weer terugmoet naar 98se, dan moet ik ook weer van nfts naar fat32 en dat soort gedoe.

Verder heeft de oude pc gewoon keurig zijn werk gedaan, maar de virusscanner gooit roet in het eten. Hoewel w98se niet super stabiel was, bleef-ie de pc toch wel goed bijhouden. Nu heb ik het gevoel met een rollator met twee lekke banden te lopen en een fles campari op, zodra ik de muis beweeg, een programma start of een map open.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 21:58:
Ik vind het toch wel te veel van het slechte dat een P3 van 933MHZ met een intern geheugen van 512 Mb (windows 98se) nagenoeg onwerkbaar traag wordt. Toch niet echt een sloeberconfiguratie. Zelfs mijn P1 200 mmx met 64 MHz blijkt sneller met een andere virusscanner.
W98se en 512Mb RAM? Windows98 heeft een bar slecht geheugen gebruik.
Op een P2 233 met 256mb RAM loopt W2k veel fijner dan een w98 waar het ramgebruik in no time op 256/256 stond. Je kan beter overstappen naar W2k of winXP. Er zijn meerdere methodes om goedkoop aan zo'n windows versie te komen. Sommige meer legaal dan de andere. Je kan bijvoorbeeld een licentie overkopen van iemand.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 18:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 18:51:
[...]

W98se en 512Mb RAM? Windows98 heeft een bar slecht geheugen gebruik.
Op een P2 233 met 256mb RAM loopt W2k veel fijner dan een w98 waar het ramgebruik in no time op 256/256 stond. Je kan beter overstappen naar W2k of winXP. Er zijn meerdere methodes om goedkoop aan zo'n windows versie te komen. Sommige meer legaal dan de andere. Je kan bijvoorbeeld een licentie overkopen van iemand.
Niet naar XP overgaan. Maarja dat ismijn persoonlijke mening dan. W2k prof met SP's doet wonderen in stabiliteit.

Oververhitting.. tja men kan wel raden welke schade dan onstaat toch ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, nou heb ik een cd van W2k (een originele), maar die is bij een dell geleverd en die gebruik ik niet. Het blijkt dat je deze alleen op een dell kan installeren (blijkt het bios op deel uit te lezen. Verder staat de betreffende pc bij mijn zoon en die wil graag spellen spelen. Ik meen dat W2k daar niet zo goed mee overweg kan.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 18:51:
[...]

Sommige meer legaal dan de andere. Je kan bijvoorbeeld een licentie overkopen van iemand.
Legaal of niet legaal, meer is er niet.

En overkopen mag niet want de licentie hoort bij een PC thuis en niet een persoon.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 18:34:
XP home zou wel kunnen, maar ik vind het een beetje teveel van het goede om 279 euro uit te geven (een oem-versie van 99 euro zal niet lukken, want ik schaf geen nieuwe pc aan). Ik hoorde van een kennis dat XP bij hem problemen gaf, doordat veel hardware niet herkend werd.
Dat kan ik niet bevestigen. Ik ben een maand of wat geleden overgestapt van Win98 (First ed.) naar WinXP en het is stukken beter geworden. En mijn bak is echt niet het nieuwste (zie sig voor specs). Met Win98 had ik af en toe crashes, met WinXP geen enkele meer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23
Mijn server, een PIII 500, draait ook perfect windows XP, zeker met de visual themes uit een uitstekend Os voor een gemiddelde PIII :) Daarnaast hoef je niet per se over te stappen naar NTFS (alhoewel het wel mijn voorkeur heeft), windows XP draait ook op een FAT32 / 16 geformateerde schijf. Uiteraard kun je in voorgaande verhaal XP ook vervangen door 2k, kernel 5.0 / 5.1 verschillen niet zo gek veel van elkaar.

Over dat te warm worden: mijn PIII is vroeger regelmatig tot het uiterste gegaan (en eroverheen), oa op luchtkoeling naar 620Mhz stabiel, en is dan ook wel eens te warm geworden. Nog nooit problemen gehad qua stabiliteit / snelheid, en voor zover ik weet schakelt'ie ook alleen maar uit bij te hoge temperaturen, mits langzaam genoeg bereikt een uitstekende beveiliging :)

Wat er mis is met windows 98SE dat je virusscanner zo traag loopt weet ik helaas niet, maar ik gok dat't eerder een simpele bug is dan hardwareprobleem.

offtopic:
maar ik denk dat je dit alles beter in WoS kan vragen...

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Vm1heA schreef op 03 februari 2004 @ 20:02:
[...]

Legaal of niet legaal, meer is er niet.

En overkopen mag niet want de licentie hoort bij een PC thuis en niet een persoon.
Dat ligt er maar aan. Bij een OEM versie mag het niet (hoort bij de PC), maar bij een retail versie mag het wel. Daarom is waarschijnlijk de retail versie ook een stukje duurder.

Verwijderd

Topicstarter
OK, Ik heb de oplossing en stop daarmee in het cpu-forum.
Ik heb gewoon 98se draaien en heb de McAfee scanner eraf gegeooid. Antivir erop en de vertraging is voorbij. ;)

Verwijderd

me zusjes computer heeft een tijdje een p3 passief gekoelt omdat het fannetje erop het niet meer deed. hij werd maar 75 graden.
maar doet et nog steedts perfect.. dusik denk niet dat het aan de processor ligt.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb ook een niet al te vers systeem (PIII800 etc.), maar nieuwe hardware is echt nergens voor nodig. Ik heb zowel W98 als XP draaien: no problemo...

Ik zit ook bij XS4ALL, maar gebruik die mcafee van hun niet. Wel gebruik ik F-prot.
Onder w98 kan je die gratis DOS-versie van hen wel gebruiken. Onder XP (ik geloof vooral als je NTFS partities aanmaakt) moet je de XP-compatible windowsverie gebruiken (niet gratis). Verder zijn er ook gratis andere scanners zoals de gratis online scanner (die het uitstekend doet!) Housecall: http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp

En ja inderdaad: XP draait stukken beter op mijn config dan W98...
Ik heb legio andere nieuwere PC's gezien die door slecht onderhoud stukken slechter en trager draaien dan die van mij. Lachwekkend is dan als die figuren dan op zoek gaan naar een nieuwe PC, omdat die van hen "te oud aan het worden is". De enige reden voor een neiuwe PC is een nieuwe game of als je zware berekeningen moet maken. Virusscannen, internetten, Word, Excel, Filmpjes kijken, Muziek luisteren doen onze oude bakbeestjes nog prima! (althans dat horen ze prima te doen als de eigenaar ze goed behandelt... ;) )

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Pagina: 1