Radeon 9800XT , en nu loopt me pc vaak vast

Pagina: 1
Acties:

• dodoei
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik heb net een nieuwe ASUS Radeon 9800XT gekocht. ik heb hem er in gezet, alles werkt prima, maar nu loopt me systee regelmatig vast. ik heb alleen de videokaart nieuw gekocht dus waar kan het aan liggen?
de temperaturen zijn goed. (zoals ze altijd al waren)
kan het eventueel aan me voeding liggen?

me specs:
Radeon 9800XT 256 mb ddr
512 mb ddr ram
p4 2.4 ghz
140gb hdd's (kheb er 2...)
voeding = noname 300watt

(ik weet niet of iemand dit zelfde probleem al had gehad, maar ik had ff geen tijd om te zoeken en ik wilde toch me vraag stellen)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Jep, dat is je voeding, ga maar op zoek naar een merkvoeding (zalman of enermax oid) met op zen minst 350 watt.

dan zullen je problemen wel over zijn denk ik ;)

• dodoei
hehe ok..
thnx voor je antwoord, nu weetik iig wat het probleem is.. kan ik het oplosse :)

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 16:43

Sjod

Ik ben goed luisterend

welke versie drivers gebruik je ?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mwah.. gelijk een nieuwe voeding kopen lijkt me wat voorbarig, test eerst eens met andere drivers (wel de oude drivers goed verwijderen, ook die van je vorige videokaart!). Dat scheelt ook vaak al :)

• dodoei
ik had eerst een radeon 9000pro.. die draaide onder de ati catalyst 4.1 drivers.
en ik heb toen de nieuwe kaart er in gedaan, de drivers van de cd geinstalleerd, speciale asus drivers... kwist niet precies welke dat was.. kzal wel ff gaan zoeke

edit:
mja.. kzal nog ff goed die drivers bekijke dan

[ Voor 12% gewijzigd door dodoei op 26-01-2004 22:42 ]

• Pollewob
  • Niet online
Doe weer eens de normale ATI Catalyst drivers dan :)

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:09
Een 300 watt noname voeding gaat echt niet samen met een 9800XT, volgens mij kun je dan drivers testen wat je wilt. (de pc loopt vaak vast tijdens het spelen van spellen?).

Check je voltages anders eens met mbm5 (zoek met google op mbm5, eerste hit is de website).

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik had hetzelfde probleem met een 9800pro en bij mij was het de aperture size in de bios die mijn pc deed crashen. Deze moet volgens mij op de helft staan van je intern geheugen!!! Dus in jou geval 256 MB

Edit:
Laat ik het zo zeggen, bij mij was het probleem toen over dus.. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Buzzin Hornet op 26-01-2004 22:47 ]

I intend to live forever - so far, so good.

• Banshee
post eens een lijstje met je temperaturen en je voedingslijnen ...

Misschien wel handig om te weten voor ons :)

Kunnen we iig zien of je voeding het redt of niet, daarna kijken we wel verder ;)

• Pollewob
  • Niet online
I.R. Butcher schreef op 26 januari 2004 @ 22:45:
Een 300 watt noname voeding gaat echt niet samen met een 9800XT, volgens mij kun je dan drivers testen wat je wilt. (de pc loopt vaak vast tijdens het spelen van spellen?).

Check je voltages anders eens met mbm5 (zoek met google op mbm5, eerste hit is de website).
Vastlopen duidt eerder op slechte drivers dan te zwakke voeding. Te zwakke voeding zorgt meestal voor spontane reboots (tijdens spellen spelen, dat dan weer wel) :)

• dodoei
mja daar kan je gelijk in hebben.. maar me pc crashte ook gewoon als ik in windows bezig was... niet veel zwaars ofzow
voltages:
(kheb 1 of andere leuk dingetje (smart doctor van asus) erbij gekrege:P)
Vcc 3.29
Vcore 1.78
AGP 1.51
FB 2.61

temp:
gpu 52 graden C
Ram 48 graden C

me 2 fannetjes @ ongeveer 5400 rpm

edit:
nog 2 case fans, en neon die nu uit staat :P

temp hdd's rond de 40 en de 45 graden en me cpu is 40 graden
willen jullie ook voltages van me cpu enzo weten? :|

[ Voor 22% gewijzigd door dodoei op 26-01-2004 22:53 ]

• Banshee
Ja, ok.

En nu ook graag een lijstje met je voedinglijnen en temperaturen van de rest van je syst.

Kan je goed meten met Aida32, zie de meuktracker.

Ok ;) hier dan: http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 :)

Edit: je was me al voor :o

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 26-01-2004 22:54 ]

• dodoei
Pollewob schreef op 26 januari 2004 @ 22:50:
[...]

Vastlopen duidt eerder op slechte drivers dan te zwakke voeding. Te zwakke voeding zorgt meestal voor spontane reboots (tijdens spellen spelen, dat dan weer wel) :)
maar dat is het ook niet.. hij reboot niet..
tis gewoon als hij vast loopt.. tja.. je beeld bevriest gewoon zegmaar :P alles blijft draaien geloof ik...

Verwijderd

Te zwakke voeding resulteert inderdaad in reboots, vastlopers zullen niet snel door een te zwakke voeding worden veroorzaakt.
'k Zou toch eens andere Catalyst drivers proberen en wellicht een BIOS-update van je mobo

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

ALs de pc vastloopt zijn de letters dan ook een heel klein beetje vervormd?

• dodoei
de voltages van de rest van me systeem zijn hier:

(cpu en shit)
ik gebruik speedfan hier voor.. en heb gewoon het hele lijstje overgetypt :P

Vcore1 1.44V
Vcore2 1.47V
+3.3V 3.26V
+5V 4.27V
+12V 12.16V

• dodoei
hm.. sjod.. nog niet echt op gelet.. als hij weer vast loopt zal ik er ff naar kijke.. maar wat als het zo is?

• Banshee
dodoei schreef op 26 januari 2004 @ 23:00:
de voltages van de rest van me systeem zijn hier:

(cpu en shit)
ik gebruik speedfan hier voor.. en heb gewoon het hele lijstje overgetypt :P

Vcore1 1.44V
Vcore2 1.47V
+3.3V 3.26V
+5V 4.27V
+12V 12.16V
Das niet best, je voltage van je cpu is veel te laag, en je 5 volt lijn is ook niet zo strak.

Loopt je systeem overgeclockt?

Edit: zie net dat je een p4 hebt laat die vcore dan maar denk ik.

ff niet op gelet |:(

Dit heb ik dus niet geschreven.
Maar je 5v lijn blijft te laag...

[ Voor 17% gewijzigd door Banshee op 26-01-2004 23:03 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Buzzin Hornet schreef op 26 januari 2004 @ 22:47:
ik had hetzelfde probleem met een 9800pro en bij mij was het de aperture size in de bios die mijn pc deed crashen. Deze moet volgens mij op de helft staan van je intern geheugen!!! Dus in jou geval 256 MB

Edit:
Laat ik het zo zeggen, bij mij was het probleem toen over dus.. ;)
offtopic:
Hoe kom je daarbij? De aperture size hoeft echt niet de helft van je RAM te zijn hoor. Weet je wel wat het is? Aperture size is de grootte van het geheugenblok dat door het BIOS word aangewezen om textures die niet meer in het geheugen van de vidkaart passen in op te slaan. Tegenwoordig is dit een vrij overbodige optie aangezien de drivers van de videokaarten van tegenwoordig de Aperture Size zelf dynamisch kunnen beheren. Hoewel het me wel verstandig lijkt iig wat Aperture toe te wijzen hoeft ie echt niet 50% te zijn. Je kunt het natuurlijk proberen.
K heb hier ook 512MB ram, aperture staat op 64 als ik me goed herinner. Dus...

Een te zwakke voeding veroorzaakt 9 van de 10 keer reboots. Dus ik denk dat je echt ff naar je drivers moet gaan kijken. Maar zoals ik al zei 9 van de 10 keer. Als je het mij vraagt kan het wel. Heb hier zelf eigenlijk ook een te zwakke voeding. En die doet beide. Meestal reboot ie maar soms loopt ie ook gewoon vast. Ik zou de voeding dus nog niet helemaal uitsluiten. Maar altijd eerst je software en je settings checken voordat je naar je hardware gaat kijken lijkt me.

[edit]
Ai ik zie nu pas je voedingslijnen. Die 5v is nogal aan de lage kant. Procs zitten gekoppeld aan de 12v lijn dus die krijgt denk ik wel genoeg stroom. Maar het spul wat aan de 5v hangt zit denk ik met stroomtekort. Ik weet zo gauw ff niet wat er allemaal aan de 5v lijn gekoppeld zit maar dat vinden we wel uit. Zit het RAM er niet mee doorgekoppeld toevallig? Ik weet niet hoe ik daar ineens bij kom maar dat schoot me ineens te binnen, kan dus goed fout zijn. Maar DRR Dimm -> 2.5 V. 5/2=2.5. Misschien? Mem errors veroorzaken vooral vastlopers d8 ik.
Let op: Dit laatste is uitkomst van het laten varen van mijn fantasie hoe het zou kunnen. Kans = HEEL groot dat het anders zit. Maar als ik het goed heb dan doe ik morgenvroeg een extra eitje in de pan voor mezelf :P

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 26-01-2004 23:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Die +5V wijkt wel erg ver af.
Dacht dat de marges ongeveer +/- 10% waren, dus 4,5V minimaal! Het zou dus alsnog je voeding kunnen zijn.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

dodoei schreef op 26 januari 2004 @ 23:01:
hm.. sjod.. nog niet echt op gelet.. als hij weer vast loopt zal ik er ff naar kijke.. maar wat als het zo is?
Als het zo is kan het aan de drivers liggen of aan je bios instellingen. Mocht je ook streepjes hebben in de pictogrammen, dan is hoogstwaarschijnlijk de VGA kaart defect

• dodoei
nee kheb nix in me systeem overklockt...
maar ok.. iig dus een nieuwe voeding.. want als ik nu naar me 5V lijn kijk zit hij zelfs op 4.25V ... ehm zitten me casefans (waar ledjes in zitte) niet ook op die 5V aangeslote?

maargoed ik zal morgen dan ff die drivers opnieuw installeren enzo + goed weghalen. dan laat ik het jullie wel ff horen.. maar bedankt iig :)

edit:
die streepjes hebbik iig niet...

[ Voor 6% gewijzigd door dodoei op 26-01-2004 23:17 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pollewob schreef op 26 januari 2004 @ 22:50:
[...]

Sluit ook lockups niet uit.

Wat ik nog mis is het flashen van de laatste bios. Vooral (je hebt nog niet gezegt wat voor chipset je hebt) sis 648 + ati is de moeite van het flashen waard. Tevens zou ik ook een herinstallatie van windows doen bij een nieuwe videokaart. Zeker gezien de installaties die je nu al alleen van je nieuwe kaart uitgevoerd hebt. En de 5 volt lijn is idd erg laag. Wel vreemd, meestal zakt de 12volt lijn het hardst.

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 26-01-2004 23:28 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 23:04:
Die +5V wijkt wel erg ver af.
Dacht dat de marges ongeveer +/- 10% waren, dus 4,5V minimaal! Het zou dus alsnog je voeding kunnen zijn.
geen 10% maar 5 % ;)
je mag 10 % op je - 5 en - 12 lijnene hebben (en zelfs meer aangezien die niet gebruikt worden en in 99% van de keren verkeerd uit worden gelezen :P

mare koop eerst maar eens een 350 W merk voeding
of een 550 W Q-tec voeding staat geljik aan een goede 450 of 400 w voeding ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Shunt op 26-01-2004 23:56 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• dodoei
ToPower Active PFC 520W P4/2 Fans € 95,-

is dit dan een goeie voeding? (bij computerland is dit)
bij de mycom hebben ze volgens de site als best een aopen 400 watt voeding voor ook 95 euro..

of kan ik anders het best online kijke?

• dodoei
sWORDs schreef:
[...]

Sluit ook lockups niet uit.

Wat ik nog mis is het flashen van de laatste bios. Vooral (je hebt nog niet gezegt wat voor chipset je hebt) sis 648 + ati is de moeite van het flashen waard. Tevens zou ik ook een herinstallatie van windows doen bij een nieuwe videokaart. Zeker gezien de installaties die je nu al alleen van je nieuwe kaart uitgevoerd hebt. En de 5 volt lijn is idd erg laag. Wel vreemd, meestal zakt de 12volt lijn het hardst.
me chipset is: intel i845PE

owjah en nog een klein dingetje mijn moederbord kan apg 4x aan.. en me videokaart lever apg 8x.. maar dat maakte geloof ik nix uit toch? (qua vastlopen)

[ Voor 47% gewijzigd door dodoei op 27-01-2004 07:39 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
ik zou zoeken naar antec, enermax, Be Quiet, Qtechonology en zalman dat zijn volgens mij goede merk voedingen

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Hallo jonges

Ik kocht me onlangs een Sapphire Radeon 9800XT 256mb en dus ik sluit me hier aan bij de bende. Ik vind het niet normaal dat die kaart al crasht bij een gewone standaard aquamark3 benchmark, net hetzelfde bij Call of Duty. Mijn systeem loopt gewoon vast met als resultaat dat ik de reset toets mag gebruiken. Nog minder normaal vind ik dat die Sapphire tot 66°C oploopt wanneer zij IDLE is!!

Mijn systeemcfg is de volgende:

.CPU intel pentium 4 - 2.6GHz
.MSI mobo 875P NEO series
.Video Card (Model: RADEON 9800 XT; Driver: ati2mtag.sys)
.Sound Card (Manufacturer: Creative Technology Ltd.) Model: Creative AudioPCI
.RAM 512mb
.Zalman voeding 400W

Core centre:
Vcore=1.63v
3.3v=3.36v
+5v=5.00v
+12v=11.76v
cpu temp=35°C
sys temp=33°C
NB temp=65°C
CPU fan speed=+/- 2700rpm
NB fan speed=+/- 4115rpm

Zou het kunnen dat er hardwarematig tot iets fout zit met de 3dkaart? Enige hulp zou ik zeer op prijs stellen

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Deathchant

Don't intend. Do!

zou heel goed kunnen hoor. Heb je je temperaturen gecheckt van je videokaart?Kan zijn dat de fans van de R9800XT uitvallen. Tenminste dat heb ik eens van een vriend van mij vernomen.
Indien je garantie hebt, ga dan terug naar de winkel

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 07-06-2004 16:15 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Deathchant

Don't intend. Do!

ThaKiller schreef op 27 januari 2004 @ 07:41:
ik zou zoeken naar antec, enermax, Be Quiet, Qtechonology en zalman dat zijn volgens mij goede merk voedingen
Tagan is ok heel goed

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Deathchant schreef op 07 juni 2004 @ 16:14:
zou heel goed kunnen hoor. Heb je je temperaturen gecheckt van je videokaart?Kan zijn dat de fans van de R9800XT uitvallen. Tenminste dat heb ik eens van een vriend van mij vernomen.
Indien je garantie hebt, ga dan terug naar de winkel
Ik heb de fan van de videokaart zelf al een paar keer nagekeken en die draait, kan zijn natuurlijk dat ie uitvalt of dat ie misschien niet snel genoeg draait, hoe dan ook feit is dat ik een constante temperatuur van 66°C zie voor de kaart in ruststand.
Bedankt reeds voor de snelle reactie ;)
Pagina: 1