Zalman 6000cu AMD cooler

Pagina: 1
Acties:

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Hey

Ik heb een XP1500+ op een MSI KT266Pro2-a mobo.
Nu is mijn probleem, zolang als dat ik die Zalman erop heb zitten,zit de computer bij het opstarten in het bios te emmeren dat men cpu fan niet draait.Der staat letterlijk:

|:( CPU fan doesn't.....Would you shut down Y/N? |:(

Het is dus duidelijk dat die fan-mate van zalman het aantal rotaties niet doorgeeft aan het mobo.
na 2.5 a 3 jaar op de N drukken ervaar ik dit als zwaar irritant.
Nu zag ik laatst een topic over een mobiele telefoon aansluiten op de pc, en de pc aan te zetten door te bellen. Dit project zal dus nooit werken als mijn pc bij het opstarten die melding geeft. Ik heb al gezocht naar oplossingen op google en ik heb ook al gezocht in de reeds geposte topics by GOT.

Weet iem hoe ik dit kan oplossen?????

Ik heb zelf ook al een zoekactie in men bios gestart om die waarschuwing uit te zetten, maar tevergeefs.
Zou dit probleem te verhelpen zijn door het bios te flashen OID?

Ohja nog even dit.
Ik weet niet of dit topic wel goed geplaatst was mah bij die hard OC-ing vond ik hem niet gepast.Dit leek mij de beste plaats voor mijn question.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Twee opties:

In je eerste BIOS menu zoeken naar het volgende:

Halt On: [All Errors] << veranderen naar No Errors

tweede optie:

BIOS update waarbij je je pc toch kan starten ook al zegt je mobo dat er geen CPU fan op zit. Succes.

LinkedIn
Instagram

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 16:52
ReemF schreef op 26 januari 2004 @ 22:15:
Twee opties:

tweede optie:

BIOS update waarbij je je pc toch kan starten ook al zegt je mobo dat er geen CPU fan op zit. Succes.
Allebei een smerige goeie oplossing :)

Je zou ook na kunnen gaan waarom ie die resultaten niet goed binnenkrijgt:
• Zou het misschien kunnen zijn dat je bios de waarde niet snapt omdat ie te langzaam is?
   Misschien helpt een BIOS update.
• Heb je het stekkertje dat het aantal rpm aan het mobo doorgeeft wel goed aangesloten?
   Daarmee bedoel ik, zit ie wel op de goede connector?
• Probeer eens een andere fan (die sneller draait) Moet er natuurlijk wel een zijn die rpm's
   doorgeeft. Dus eentje met 3 draden...

Succes

[ Voor 5% gewijzigd door FitNiX op 30-01-2004 21:28 ]

• Remy

Remy

Kermit schreef op 26 januari 2004 @ 22:21:
[...]
Allebei een smerige oplossing :P NOFI :)

Je zou ook na kunnen gaan waarom ie die resultaten niet goed binnenkrijgt:
• Zou het misschien kunnen zijn dat je bios de waarde niet snapt omdat ie te langzaam is?
Misschien helpt een BIOS update.
Je post hier precies mijn 2e optie van een BIOS update, dus wat bedoel je met smerig?
• Heb je het stekkertje dat het aantal rpm aan het mobo doorgeeft wel goed aangesloten?
Daarmee bedoel ik, zit ie wel op de goede connector?
Maar natuurlijk, anders krijgt hij die melding niet :)
• Probeer eens een andere fan (die sneller draait) Moet er natuurlijk wel een zijn die rpm's
doorgeeft. Dus eentje met 3 draden...

Succes
Dat heeft de Zalman 6000-Cu zelf ook al, ik heb de 6000-Cu zelf als koeler namelijk en ken het probleem, het komt inderdaad door te lage toeren van de koeler. De beide door mij genoemde oplossingen worden zelfs door fabrikanten aangeraden, dus dat jij dat smerig noemt, vind ik op z'n minst een beetje vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 26-01-2004 22:24 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

MSI KT266Pro2-a
heb ik ook gehad, ga naar pc health status in de bios en zet cpu fan detection op disabled.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

mvds

Totally awesome!

Ik heb een Asus A7N8X-Dlx en die zegt ook CPU Fan Failed. Is een nieuw bord, en heeft de nieuwste bios. Dus het hoeft niet perse te maken te hebben met het wel of niet goed aangesloten zijn van de fan. Waarschijnlijk is inderdaad het toerental te laag (beveiliging).

Wat je kan doen (behalve de al voorgestelde dingen) is het toerental iets te verhogen tot je die melding niet meer krijgt. Als het geluidsniveau dan nog steeds acceptabel is, dan kan je hem daarop laten staan. Is misschien niet de meest nette oplossing maar ja... Beter dan steeds op N te moeten drukken... (mocht de bios update of de no errors oplossing niet goed werken...)

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 22:25:
MSI KT266Pro2-a
heb ik ook gehad, ga naar pc health status in de bios en zet cpu fan detection op disabled.
Hmm, zou zoiets niet te vinden zijn dan, als het al vaker voorgekomen is :? Heeft de topicstarter wel gezocht uberhaupt? :X

LinkedIn
Instagram

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

lexophilia schreef op 26 januari 2004 @ 22:13:
[...]
Het is dus duidelijk dat die fan-mate van zalman het aantal rotaties niet doorgeeft aan het mobo.
[...]
Dit is helemaal niet zo duidelijk...
Het aantal rotaties wordt waarschijnlijk gewoon doorgegeven. Alleen doordat jij het aantal rotaties beperkt met die fan-mate, lijkt het voor het moederbord alsof de fan niet (voldoende) werkt.

Ik heb de Zalman 6000 Al/Cu en mijn moederbord (Abit NF7-S) kan het aantal rotaties gewoon uitlezen. Ik heb wel de cpu fan detection uitgezet. Anders schakelt de pc uit als ik de snelheid van de fan verder terug draai.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• lexophilia
ReemF schreef op 26 januari 2004 @ 22:15:
Twee opties:

tweede optie:

Ik had al geschreven dat ik een uitgebreide bios-zoek-actie al had uitgevoerd.Maar misschien dat ik het toch over het hoofd heb gezien, dus ik heb nog maar eens gekeken.In het bios (AWARD) was nergens een optie halt-on (en ook geen optie die erop leek) te vinden, en te bewerken.
Toch bedankt voor de tip ReemF.

Ohjah de topic starter(ik dus) ben al een hele tijd op zoek(half jaar ofzo)
met

googel etc.
Got forum(search functie)
Geprobeerd te achterhalen wat het is via vrienden kennissen etc.

Als je echt van het probleem af wilt, doe je er ook wel wat voor.
Ik had al eerder zitten denken om een topic te plaatsen, maar daarvoor moet je je registrere etc(en aangezien je niet kunt aanmelden met een hotmail account en soortgelijke mail adressen, ging dat wel erg lastig, een lijstje met geblockte mail accounts zou wel handig zijn).

Greetz

[ Voor 30% gewijzigd door lexophilia op 28-01-2004 16:38 . Reden: Iets over het hoofd gezien ]

• lexophilia
Andre-85 schreef op 26 januari 2004 @ 22:40:
[...]

Dit is helemaal niet zo duidelijk...
Het aantal rotaties wordt waarschijnlijk gewoon doorgegeven. Alleen doordat jij het aantal rotaties beperkt met die fan-mate, lijkt het voor het moederbord alsof de fan niet (voldoende) werkt.

Ik heb de Zalman 6000 Al/Cu en mijn moederbord (Abit NF7-S) kan het aantal rotaties gewoon uitlezen. Ik heb wel de cpu fan detection uitgezet. Anders schakelt de pc uit als ik de snelheid van de fan verder terug draai.
Ook met de hoogste snelheid geeft de fanmate het aantal rotaties niet door(of de fan zelf:S)Ik zal eens proberen om de fan direct op het mobo aan te sluiten, kijken of dat wat uithaalt(ik weet bijna ckr dat hij dan wel rotaties doorkrijgt, magoe meten = weten gissen is missen :*) ).

• lexophilia
Nah ik heb het probleem al opgelost hoor:)

ik heb gewoon het touwtje van de ventilator uit mijn enermaxje dat het aantal rotaties doorgeeft aangesloten op de betreffende pin van het
cpu-fan-aansluitblokje(leuk woord voor scrabble) aangesloten, niet egt profi...mah dat ben ik ook niet dus ik mag het doen:)
Alleen wel jmmr dat ik een stuk van het aansluitstekkerje van men fanmate heb moet afbreke om et touwtje aan te sluiten.
ik ha d er wel eens eerder aan ged8, maar ik vond het zonde van die fanmater ensow....uiteindelijk heb k de stap toch maar gemaakt(this net al trouwen ghehe).

Maar toch allemaal bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 15% gewijzigd door lexophilia op 30-01-2004 19:18 ]

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 16:52
ReemF schreef op 26 januari 2004 @ 22:24:

De beide door mij genoemde oplossingen worden zelfs door fabrikanten aangeraden, dus dat jij dat smerig noemt, vind ik op z'n minst een beetje vreemd.
Ok, dan neem ik mijn "smerig" bij deze terug ;)

[ Voor 37% gewijzigd door FitNiX op 30-01-2004 21:28 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb zelfde mobo, en kon dacht ik gewoon fan detectie uitzetten?
Pagina: 1