CMOS Checksum error - defaults loaded

Pagina: 1
Acties:
  • 4.969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85209

Topicstarter
Sinds gister krijg ik de volgende melding als ik mijn PC aanzet:
CMOS Checksum error - defaults loaded.
Ik kan dan op F1 drukken en dan start de PC gewoon op, of ik kan op DEL drukken en dan kom ik in de BIOS.
Nou heb ik hier op tweakers hier al een aantal onderwerpen over gelezen en blijkt dus dat (waarschijnlijk) het batterijtje op mijn moederbord leeg/kapot is.
Toch heb ik nog een aantal vragen:

1) Als ik mijn PC dus doorstart met F1 dan doet alles het prima behalve dat ik mijn tijd/datum instellingen kwijt ben (deze kan ik pas synchroniseren als ik nog een keer opnieuw herstart). Zijn er nog een aantal dingen die veranderd zijn, die ik niet gezien heb? zoja wat dan? (of is het alleen de tijd/datum instelling)

2) Ik kan de PC toch gewoon gebruiken tot ik de tijd heb om de batterij te vervangen ?

3) Hoe weet ik zeker dat het het batterijtje is wat niet goed is. Dan zou je toch een melding krijgen in de zin van: 'Bad battery' of 'Empty Battery' ?

4) Een andere oplossing die ik gelezen heb is dat ik de BIOS kan flashen cq. resetten. Aangezien ik hier geen ervaring mee heb en dat ik ook gelezen heb dat dit regelmatig fout gaat vraag ik mij dus af wat ik nu het beste kan doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99403

er gaan vaak meer settings verloren uit je bios dus ook je FSB enzo, meestal gaat ie naar de laagte FSB (100 ofzo) en draait je processor heel weinig MHZ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 13:47

Yngwie-

Murphy was an optimist

Anoniem: 85209 schreef op 26 januari 2004 @ 21:54:
1) Zijn er nog een aantal dingen die veranderd zijn, die ik niet gezien heb? zoja wat dan? (of is het alleen de tijd/datum instelling)

2) Ik kan de PC toch gewoon gebruiken tot ik de tijd heb om de batterij te vervangen ?

3) Hoe weet ik zeker dat het het batterijtje is wat niet goed is. Dan zou je toch een melding krijgen in de zin van: 'Bad battery' of 'Empty Battery' ?

4) Een andere oplossing die ik gelezen heb is dat ik de BIOS kan flashen cq. resetten. Aangezien ik hier geen ervaring mee heb en dat ik ook gelezen heb dat dit regelmatig fout gaat vraag ik mij dus af wat ik nu het beste kan doen ...
1) In principe staan alle instellingen op de factory defaults. In de praktijk is dat in de meeste gevallen geen probleem, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. (Alleen als je bijv. licht overgeclocked hebt o.i.d. zijn die instellingen dus ook pleite ;)

2) Yup, da's geen probleem :)

3) Als die melding alleen terugkomt nadat de PC fysiek uit heeft gestaan kun je er voor 99,9% van uitgaan, dat het het batterijtje is. CMOS corrupt zou in een uitzonderlijk geval een keer kunnen gebeuren, maar herhaaldelijk is zeer onwaarschijnlijk.

4) Gewoon kijken wat voor batterijtje erop zit. Op de meeste borden zit een CR2032 knoopcel, die bijna niks kost en in elke PC toko te halen is. Vervangen is net zo simpel als een batterijtje uit een walkman :) je zou ook de spanning van dat ding kunnen meten, die moet zo rond de 3Volt zitten, als die waarde zeer laag is, duidt dat erop, dat ie inderdaad leeg is. Indien het een gesoldeerde batterij is, en je daar zelf geen ervaring mee hebt, kun je misschien het beste even met de PC naar een PC boer toe gaan en er daar even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85209

Topicstarter
Thanx beide das alles wat ik zo'n beetje wou weten!!
Het klopt idd dat ik die melding alleen krijg als de pc fysiek uit heeft gestaan. als ik de pc herstart (Start > opnieuw opstarten) dan is alles idd nog goed.
Nou alleen nog ff kijke of het batterijtje niet zo ingebouwd zit dat ik er niet bij kan want doen ben ik verder van huis geloof ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Mocht het met een nieuwe batterij niet opgelost zijn dan is waarschijnlijk de bioschip kapot. Haal in dat geval een lege flashchip bij een electronicazaak (neem je oude mee) en hotflash die thuis in je bordje.
Op de meeste borden worden de BIOS settings niet op de BIOS flaschip opgeslagen, maar in een apart eeprom.
Op veel bordjes wordt geen aparte eeprom gebruikt maar de eeprom functionaliteit van de flashchip. Dit kun je ook herkennen aan het feit dat na het flashen je instellingen weer op default staan - of dat bij omwisseling van bios je andere settings actief zijn ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 27-01-2004 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Mocht het met een nieuwe batterij niet opgelost zijn dan is waarschijnlijk de bioschip kapot.
Op de meeste borden worden de BIOS settings niet op de BIOS flaschip opgeslagen, maar in een apart eeprom. Aangezien bij TS de settings verloren gaan (en niet het BIOS zelf, want de machine start gewoon op), zou ik eerder kijken naar het eeprom waar de settings in staan opgeslagen.

Then again, waarschijnlijk is het gewoon het batterijtje :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Om hier even aan te sluiten bij bovenstaand:

Afgelopen weekend kortsluiting gemaakt in mijn mobo :( :( . Maar goed, videokaar weg en vervangen door een antiekje. Nu krijg ik tijdens het opstarten mijn videokaart bios te zien en daarna een BIOS ROM checksum error. Hierbij wordt de a :\ schijf aangesproken en (gok ik) gezocht naar een nieuw BIOS om te flashen. Volgens verschillende topics hier is het mogelijk om met een CMOS clear de boel weer aan de praat te prijgen, bij mij blijkbaar niet :( :( (of clear ik die handel niet goed, gewoon het boekje gevolgd). Op een aparte flop het laatste BIOS zetten werkt ook niet, de error (en bijbehorende piepjes) blijft komen.

is dit een oplossing:
Mocht het met een nieuwe batterij niet opgelost zijn dan is waarschijnlijk de bioschip kapot. Haal in dat geval een lege flashchip bij een electronicazaak (neem je oude mee) en hotflash die thuis in je bordje.
Of weet er iemand wat er aan de hand is?

Het gaat hier om een Asus A7V8X mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

een BIOS ROM checksum error.
Voor de duidelijkheid: dit is een wat vervelendere melding dan TS krijgt. Deze melding houdt namelijk zoveel in als: de firmware is vernaggeld (ofwel checksum klopt niet meer). Dit staat los van de BIOS settings die idd mbv een batterijtje bewaard blijven als de pc uit staat.
Hotflashen zou een oplossing kunnen zijn...maar wie garandeert je dat daarna het probleem met een nieuwe chip niet doodleuk terugkomt? Maarja, je kán het natuurlijk gewoon proberen...

[ Voor 38% gewijzigd door koraks243 op 27-01-2004 23:27 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103811

ik vind het een beetje onnodig om voor dit een nieuw topic te openen.
Maar ik heb dus ook dat probleem van CMOS Checksum error - defaults loaded MAAR ik kan bij dit systeempje niet op F1 drukken ofzo hij reageerd nergens op ???
Normaal kan je gewoon met F1 verder gaan maar bij deze pc lukt niks ???
Weet iemand wat dit kan zijn ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103811 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:38:
ik vind het een beetje onnodig om voor dit een nieuw topic te openen.
Maar ik heb dus ook dat probleem van CMOS Checksum error - defaults loaded MAAR ik kan bij dit systeempje niet op F1 drukken ofzo hij reageerd nergens op ???
Normaal kan je gewoon met F1 verder gaan maar bij deze pc lukt niks ???
Weet iemand wat dit kan zijn ????
iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126426

Hij zit dus echt helemaal vast? Je krijgt die melding en dan houdt ie compleet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij reageerd nergens op nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je pas je BIOS geflashed? En heb je al je CMOS gecleared?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee tis al een oude comp en hij is niet geflashed.
CMOS clearen doe je toch gewoon de battery eruit laten en dan naar en uurtje ofzo er weer terug in en dan opstarten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En de 'Clean-CMOS'-jumper even van 1-2 naar 2-3 zetten (of andersom), dan weer terug. Bij mij hoeft dat overigens niet. Alleen de batterij er even uit. Even wachten (niet een uur hoor, 5 min :)), er weer in -> klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 126426 op 23-01-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gedaan maar heeft niet geholpen :(
het lijkt net of het toetsen bord geen stroom ofzo krijgt ??? (terwijl het toetsen bord zeker werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
sluit je speaker eens aan, en kijk of er ergens piepjes vandaan komen
als je wel in de bios kan komen kan je uitzetten dat ie bij keyboard error moet stoppen

wat ook zo zou kunnen zijn is dat je bios batterij leeg is.. alleen dan zou TB het gewoon moeten doen
dus.... zou je mobo kapot kunnen zijn (verklaard je tb dat niet werkt)

[ Voor 36% gewijzigd door BasieP op 23-01-2005 17:19 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zal morgen eens speakers aansluiten (heb namelijk geen kleintjes en mijne staan helemaal ingebouwd)
maar goed ik kan ook niet in de bios komen, zou het mischien met een usb toetsenbord gaan lukken ???
of moet je persee je toetsenbord in je "normale" ps2 aansluiting hebben zitten ?
Pagina: 1