Toon posts:

[ASP] hoe snel aan te leren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: Of ik een eenvoudig reserveer-systeem kan integreren in een website. Dat je dus een datum kunt kiezen, en op een specifiek moment een reservering kunt plaatsen.

Ik wil dit graag in ASP gaan doen, maar heb er eigenlijk nog nooit echt mee gewerkt. Wel veel ervaring met HTML en programmeren in VisualBasic (ik ben in de veronderstelling dat ASP een combo is van HTML en VB -- correct me if i'm wrong).

De vraag luidt: Als ik dagelijks een avond aandacht kan besteden aan het onder-de-knie krijgen van ASP; Op wat voor termijn zou ik een dergelijk "simpel" systeem kunnen bouwen? Kwestie van dagen? Weken? Maanden? Of is misschien het bouwen van een dergelijk reserveer-systeem af te raden in je eentje?

Ik vond het een nogal custom-vraag, en heb het antwoord niet kunnen vinden op zowel internet als in de Search.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

(ik ben in de veronderstelling dat ASP een combo is van HTML en VB -- correct me if i'm wrong).
VBSCript lijkt op VB6, maar is niet hetzelfde.
De vraag luidt: Als ik dagelijks een avond aandacht kan besteden aan het onder-de-knie krijgen van ASP; Op wat voor termijn zou ik een dergelijk "simpel" systeem kunnen bouwen? Kwestie van dagen? Weken? Maanden? Of is misschien het bouwen van een dergelijk reserveer-systeem af te raden in je eentje?
Wat is simpel? In een dag kan je wat in elkaar zetten, sommigen doen er maanden over. Verder " Ik kan goed VB". Wat is goed?

In 1 tot 2 avonden tijd moet het mij bijvoorbeeld wel lukken om iets heel eenvoudigs in elkaar te prutsen. Alleen voldoet dat aan de gestelde eisen? Waarschijnlijk niet.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 26-01-2004 21:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Basiskennis van VB is wel een pré wanneer je met VBScript in ASP's aan de gang gaat. Concentreer je voornamelijk op database access en werken met recordsets.. Tis iig redelijk snel aan te leren..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de vlotte reactie

Ik probeerde overigens net uit te leggen wat ik bedoel met "simpel" -- maar ik liep een beetje vast in m'n woorden. Ik ga eerst even goed nadenken wat ik nou precies bedoel met "simpel" -- als ik zelf niet eens wat ik bedoel, hoe moeten jullie het dan ooit snappen ;) 8)7

Nog even een klein na-vraagje; heeft een van jullie ook eens in zo'n situatie als mij gezeten (dat je de vraag krijgt of je iets dergelijks kunt bouwen)? -- Zo ja, wat heb jij als resources gebruikt om je kennis te vergaren? Een specifiek boek? Echt zo'n boek dat je dacht "Dit is nou wat ik nodig had!" -- of een internetsite misschien?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
www.asp101.com is een goede hulp geweest voor mij, in 2 weken had ik met wat voorkennis van pascal en c++ het onder de knie. Voor oplossingen van problemen pakte ik gewoon even google erbij onder het devven.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

je kan je asp-kennis redelijk snel up to speed krijgen door dit boek te lezen:

ACTIVE SERVER PAGES 3.0 - weekend snelcursus,

geschreven door Eric A. Smith, ISBN code 90 395 1634 0

(ik heb het boek ooit gebruikt als basis, ik vond het perfect)
wat verder een goede plek is om wat basisvaardigheden te leren is

www.asp101.com

en verder

www.aspin.com

check ook asp.pagina.nl

suc6 ermee!

:*)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 21:51:
Situatie: Of ik een eenvoudig reserveer-systeem kan integreren in een website. Dat je dus een datum kunt kiezen, en op een specifiek moment een reservering kunt plaatsen.

Ik wil dit graag in ASP gaan doen, maar heb er eigenlijk nog nooit echt mee gewerkt. Wel veel ervaring met HTML en programmeren in VisualBasic (ik ben in de veronderstelling dat ASP een combo is van HTML en VB -- correct me if i'm wrong).

Ik vond het een nogal custom-vraag, en heb het antwoord niet kunnen vinden op zowel internet als in de Search.
Het is denk ik ook meer afhankelijk van hoe snel je iets kan leren, dus het is voor een ieder verschillend.
gorgi_19 schreef op 26 januari 2004 @ 21:53:
[...]

VBSCript lijkt op VB6, maar is niet hetzelfde.
VBScript is naar mijn weten wat anders dan VB hoor... ;) Sorry als dit als flame is, is niet zo bedoelt... O+

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2004 22:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 22:22:
(...)

Nog even een klein na-vraagje; heeft een van jullie ook eens in zo'n situatie als mij gezeten (dat je de vraag krijgt of je iets dergelijks kunt bouwen)? -- Zo ja, wat heb jij als resources gebruikt om je kennis te vergaren? Een specifiek boek? Echt zo'n boek dat je dacht "Dit is nou wat ik nodig had!" -- of een internetsite misschien?
Ik moest inderdaad een veilingsysteem bouwen in ASP.
Ik kon toen al redelijk VB, dus ik heb wat broncodes van de bestaande site gepakt (waar de veiling een uitbreiding op was) en kon binnen een uurtje me veiling database (access) uitlezen...
Een dag later had ik een werkend veilingsysteem.

maw. als je een bitje kunt proggen en de syntax van VB kent (Javascript kun je overigens ook "server side" gebruiken) en al ervaring hebt met ODBC, is het echt niet moeilijk

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 22:34 ]

• gorgi_19

gorgi_19

VBScript is naar mijn weten wat anders dan VB hoor... Sorry als dit als flame is, is niet zo bedoelt...
Het lijkt ook op elkaar, qua syntax. Daarna is alle overeenkomst ook over. :)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15

markvt

Peppi Cola

vergeet www.devguru.com niet als een resource, en wat kennis van SQL is ook wel een pre als je met een database gaat werken.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:34

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
De basics heb je zo door, maar echt alle mogelijkheden benutten doe je gewoon wel wat langer over, ik dacht het ook onder de knie te hebben, maar leer nog steeds dagelijks bij!

Met ASP kan gewoon veel meer dan mensen denken/weten.

Als je het boek ASP 3.0 van wrox erbij pakt dan weet je wat ik bedoel :)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Het heeft niet echt nut om hier enkel en alleen maar nuttige sites te gaan opsommen. In onze FAQ staan er onder het ASP gedeelte ook verwijzingen naar interessante sites.

P&W FAQ - ASP

https://fgheysels.github.io/

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Moet absoluut kunnen en niet al te moeilijk zijn, met alle mitsen en maren.
Het enige probleem dat ik zelf een keer ondervonden heb lag volgens mij bij het merk database dat je gaat gebruiken. Zelf heb ik erg veel problemen ondervonden met Acces en een reserveringssysteem. Met name de tijd en datum goed opslaan wou nog wel eens mislopen. Nooit kunnen achterhalen wat er precies fout zat....
Dus.. mocht je de keuze hebben.. MySQL?

Plant eens een boompje

• gorgi_19

gorgi_19

Zelf heb ik erg veel problemen ondervonden met Acces en een reserveringssysteem. Met name de tijd en datum goed opslaan wou nog wel eens mislopen.
Daar heb ik nooit problemen mee gehad; waarschijnlijk zal je Amerikaans en Europees door elkaar gehaald hebben?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
De basis van ASP kun je redelijk snel onder de knie krijgen. De uitdaging zit hem volgens mij in het gestructureerd opzetten van ASP-pagina's. Zeker bij interactieve database-applicaties moet je goed de 'program flow' in de gaten houden en voorbereid zijn op iedere (domme) gebruikersactie.

Inmiddels werk ik al een aantal jaren met ASP, maar nog steeds leer ik er dingen bij. Niet zozeer wat betreft de syntax maar vooral wat betreft structuren.

Het is zeker mogelijk om op redelijk korte termijn een werkende applicatie te maken. Naast een goed boek kunnen voorbeelden daar goed bij helpen. Een form is tenslotte een form en een database-tabel een database-tabel.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

VBscript lijkt het meest op gewoon engels :)

Wil je een taaltje wat nog een beetje een syntax heeft wat lijkt alsof je aan het programmeren bent neem vdan javascript of Jscript.

Om de reacties alvast voor te zijn, ASP != VBscript

ASP staat voor Active server pages en er worden meerdere talen ondersteund, ook server side javascript, en met de juiste modules zelfs PHP..

Alleen zeer platform specifieke zaken (zoals ActiveX objecten aanspreken, waarom je dat in godesnaam wil doen weet ik ook niet) is wat eenvoudiger in VBscript
Lindetree schreef op 27 januari 2004 @ 09:17:merk database dat je gaat gebruiken. Zelf heb ik erg veel problemen ondervonden met Acces en een reserveringssysteem. Met name de tijd en datum goed opslaan wou nog wel eens mislopen. Nooit kunnen achterhalen wat er precies fout zat....
Dus.. mocht je de keuze hebben.. MySQL?
Acces beschouw ik zeker niet als een database, en kun je beter niet in een webomgeving gebruiken
een van de voorbeelden daarvan is dat Acces maar door een connectie tegelijk gebruikt kan worden, en als je connectie van de server met Acces hangt dan is je applicatie waardeloos.

[ Voor 39% gewijzigd door soepkip op 27-01-2004 10:02 ]

Beste film ooit

• xtra
soepkip schreef op 27 januari 2004 @ 09:58:
Alleen zeer platform specifieke zaken (zoals ActiveX objecten aanspreken, waarom je dat in godesnaam wil doen weet ik ook niet) is wat eenvoudiger in VBscript
Waarom je dat wilt doen is redelijk duidelijk. Zodra je een database wilt aanspreken heb je er al één of meer nodig (Connection, Recordset.) ASP zelf is redelijk beperkt dus je hebt al snel ActiveX objecten nodig. (Die zij ook vanuit JScript eenvoudig aan te spreken.)
[...]

Acces beschouw ik zeker niet als een database, en kun je beter niet in een webomgeving gebruiken
een van de voorbeelden daarvan is dat Acces maar door een connectie tegelijk gebruikt kan worden, en als je connectie van de server met Acces hangt dan is je applicatie waardeloos.
Dat hangt helemaal af van het aantal gebruikers. Ik heb verschillende websites gemaakt met Access als database en ik heb er werkelijk nooit problemen mee gehad. Zeker als je de bestanden lokaal benadert is het snel genoeg.
Ik verwacht eerder problemen met de (min of meer gratis) MSDE omdat daar het aantal verbindingen bewust beperkt is tot 5. En om voor een simpele applicatie een MS SQL-licentie aan te schaffen lijkt me wat overdreven.

• gorgi_19

gorgi_19

een van de voorbeelden daarvan is dat Acces maar door een connectie tegelijk gebruikt kan worden
MS Access kent afaik een theoretisch maximum van 255 concurrent connections. Voor kleine en simpele applicaties is MS access ook uitermate geschikt, ook op Web. Is data belangrijk of heb je een relatief grote database, dan vindt MS Access het niet echt fijn.

'k heb een keer 50.000 pageviews op een dag gehad, waarbij ze allemaal data uit een MS Access database nodig hadden.
Ik verwacht eerder problemen met de (min of meer gratis) MSDE omdat daar het aantal verbindingen bewust beperkt is tot 5.
MSDE lijkt me sowieso een stuk krachtiger dan MS Access. Verder plaatst hij de requests in een queue; MS Access haalt namelijk in praktijk ook iets van 5 - 10 connecties, waardoor MSDE niet slechter presteert dan MS Access. Maar met 5-10 concurrent connecties kan je al ontzettend veel bezoekers bedienen.

[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 27-01-2004 10:15 ]

• soepkip

soepkip

xtra schreef op 27 januari 2004 @ 10:13:
Waarom je dat wilt doen is redelijk duidelijk. Zodra je een database wilt aanspreken heb je er al één of meer nodig (Connection, Recordset.) ASP zelf is redelijk beperkt dus je hebt al snel ActiveX objecten nodig. (Die zij ook vanuit JScript eenvoudig aan te spreken.)
Je hebt heel veel manieren om een database aan te spreken, en hoe minder lagen ertussen hoe beter
xtra schreef op 27 januari 2004 @ 10:13:
Dat hangt helemaal af van het aantal gebruikers. Ik heb verschillende websites gemaakt met Access als database en ik heb er werkelijk nooit problemen mee gehad. Zeker als je de bestanden lokaal benadert is het snel genoeg.
Ik verwacht eerder problemen met de (min of meer gratis) MSDE omdat daar het aantal verbindingen bewust beperkt is tot 5. En om voor een simpele applicatie een MS SQL-licentie aan te schaffen lijkt me wat overdreven.
[/quote]

Ook al heb je maar een gebruiker, als je server die connectie blokkeert kan je webaplicatie de volgende keer alweer niet bij..heb ik vaak genoeg gezien.

MS SQL is sinds 6.5 een redelijke database server aan het worden voor middelgrote applicaties (MySQL ondersteund pas procedures in versie 5)
waardoor je je dataintegriteit in de database zelf kan waarborgen, niet in de applicatie. En als je MSDE gebruikt in samenwerking met connection-pooling heb je heel goedkoop een goed presterende volwaardige databse voor je aplicaties

Beste film ooit

• xtra
gorgi_19 schreef op 27 januari 2004 @ 10:14:
[...]

MSDE lijkt me sowieso een stuk krachtiger dan MS Access. Verder plaatst hij de requests in een queue; MS Access haalt namelijk in praktijk ook iets van 5 - 10 connecties, waardoor MSDE niet slechter presteert dan MS Access. Maar met 5-10 concurrent connecties kan je al ontzettend veel bezoekers bedienen.
Dank je :)
Ik schreef bewust 'verwacht' want ik heb het nooit in een productie-omgeving gebruikt.

• whoami
gorgi_19 schreef op 27 januari 2004 @ 10:14:
[...]

IMO biedt MSDE zowiezo de voorkeur voor webapps tov Access. Ik dacht trouwens eens gelezen te hebben dat MSDE 2000 meer dan 5 concurrent connections ondersteunt.
Daarnaast heb je in MSDE nog eens de mogelijkheid tot gebruik van triggers/Stored Procedures/UDF's etc...
't Enige nadeel van MSDE, is dat het een UI ontbreekt waarmee je makkelijk DB's kunt aanmaken en beheren, maar daar heb je dan weer gratis alternatieven voor (SqlBuddy bv.).

• xtra
soepkip schreef op 27 januari 2004 @ 10:20:
[...]

Je hebt heel veel manieren om een database aan te spreken, en hoe minder lagen ertussen hoe beter
Dit topic gaat over leren dus ik blijf bij de les. Hoe maak je vanuit ASP gebruik van een database zonder ADO? (of variant op ADO?)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
xtra schreef op 27 januari 2004 @ 10:25:
[...]

Dit topic gaat over leren dus ik blijf bij de les. Hoe maak je vanuit ASP gebruik van een database zonder ADO? (of variant op ADO?)
Eigenlijk wil je dat niet. ADO is de beste manier om een database aan te spreken, en is de vervanger van alle andere methodes. (DAO, RDO etc)

Let erop je je in de connectie een OLE DB connectiestring gebruikt in plaats van ODBC.

offtopic:
aspmessageboard.com is inderdaad een goede bron van info.
/me is top 10 poster ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door P_de_B op 27-01-2004 10:50 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 14:47

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik ben begonnen met ASP, d.m.v. het gebruik van Dreamweaver MX.

Nou doe dat maar niet, je kan er best snel iets grappigs mee maken, maar als je het vervolgens wil gaan editten, dan zie je door de bomen het bos niet meer, zo raar zit die code in elkaar. :?

Na te lang doorprutsen in Dreamweaver, ben ik mij toen echt gaan verdiepen in de code en nu heb ik een redelijke kennis, maar leer nog iedere dag bij.

Even een ander vraagje (behoeft geen eigen topic): Hoe snel kan ik PHP ongeveer aanleren, gezien mijn ASP voorkennis.

Is het heel anders ?

Pay peanuts get monkeys !

• whoami
Dutch_guy schreef op 27 januari 2004 @ 10:52:
Even een ander vraagje (behoeft geen eigen topic): Hoe snel kan ik PHP ongeveer aanleren, gezien mijn ASP voorkennis.
Laten we het hier maar bij ASP houden, het topic gaat over ASP, dus is het niet echt nodig om hier nu plots over PHP te beginnen.
Anders wordt het hier gauw een soep.

• soepkip

soepkip

whoami schreef op 27 januari 2004 @ 10:24:
[...]

IMO biedt MSDE zowiezo de voorkeur voor webapps tov Access. Ik dacht trouwens eens gelezen te hebben dat MSDE 2000 meer dan 5 concurrent connections ondersteunt.
Daarnaast heb je in MSDE nog eens de mogelijkheid tot gebruik van triggers/Stored Procedures/UDF's etc...
't Enige nadeel van MSDE, is dat het een UI ontbreekt waarmee je makkelijk DB's kunt aanmaken en beheren, maar daar heb je dan weer gratis alternatieven voor (SqlBuddy bv.).
Soepkip heeft hiervoor de oplossing.
Installeer MSDE, dan download SQL server trial versie, de korte trialversieduur is alleen van toepassing op de server, installeer alleen de client tools, en ziedaar je hebt je MSSQL server enterprise manager gratis ende voor niks..

Opeens heb je legaal dezelfde functionaliteiten als de hele dure SQL server.

met de enterprise manager is het ook heel makkelijk om het aantal concurrent connections te verhogen (server options, en dan een van die tabbladen daar)

En om dit even ontoppic te krijgen..ASP met IIS en SQL server is een (redelijk) professionele oplossing die perfect op elkaar aansluit en nu zie je ook dat als je de licenties voor NT server en hoger hebt deze oplossing gratis kan zijn
IIS (die standaart ASP ondersteund) zit gratis bij NT server en hoger, en MSDE in samenwerking met de gratis legale clienttools (die zorgen voor bijna dezelfde functionaliteit als de gehele SQL Server versie) is ook gratis.
En als je deze combinatie gebruikt kun je heel simel door middel van foreign-key relaties, en stored-procedures (en triggers e.d.) in T-SQL zorgen voor dataintegriteit in je DB model, zodat de geprogrammeerde applicatie zelf een stuk eenvoudiger en beter schaalbaar/aanpasbaar kan worden

Dus het is zeker aan te raden aan de TS om asp te gaan leren.
het enige waar TS wel rekening mee moet houden bij deze oplossing is dat bij geheel MS oplossing hosten je duurder uitbent

[ Voor 9% gewijzigd door soepkip op 27-01-2004 10:58 ]

Beste film ooit

• xtra
P_de_B schreef op 27 januari 2004 @ 10:49:
[...]

Eigenlijk wil je dat niet. ADO is de beste manier om een database aan te spreken, en is de vervanger van alle andere methodes. (DAO, RDO etc)

Let erop je je in de connectie een OLE DB connectiestring gebruikt in plaats van ODBC.

offtopic:
aspmessageboard.com is inderdaad een goede bron van info.
/me is top 10 poster ;-)
Ik heb het ook nooit anders gedaan dan met ADO, maar ik begreep van soepkip dat het kon zonder ActiveX object:
soepkip schreef op 27 januari 2004 @ 10:20:
[...]
[...]
Dan wil ik graag weten hoe.
Pagina: 1