Vage problemen

Pagina: 1
Acties:

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 10:53
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een maand een Asus P4P800 met P4 3Ghz erin, 1Gb DDR ram. Windows XP Pro erop, XFX Geforce FX5600 128Mb erin, 2x HD, 1 op ATA en 1 op S-ATA. Verder alleen een Sitecom firewire kaartje erin. Nieuwste bios erin. Niets echt bijzonder dus.
Draaide als een zonnetje tot afgelopen vrijdag. Donderdag de pc normaal uitgezet, en vrijdag de volgende problemen.

- systeem leek ineens van stroop, alles ging langzaam
- na aantal venster te hebben geklikt hang de pc totaal met piep uit interne speaker, continue. Zelfs harde reset doet helemaal niets en uiteindelijk stroom eraf gehaald
- opstarten (dus POST) deed het niet meer, mobo lampje brand wel maar pc reageert nergens op. Nadat hij 5 minuten stroomloos had gestaan wel.

Bovenstaande heeft hij een aantal keren zo gedaan. Via linux opstart cd memtest laten lopen en die komt niets tegen. Geen vreemde hoge temparaturen waarneembaar.

Zaterdag en zondag normaal gedaaid, vandaag weer ellende die helaas niet re-produceerbaar is. Merkwaardige is dat als je de pc (als je merkt dat het weer erg traag gaat) met rust laat, dat het wel doordraait en uiteindelijk geen crash plaatsvind. Nog meer opmerkelijk, dat de interne klok ook stil staat, ik ben b.v.in afgelopen 30 minuten maar 15 verder op de pc gekomen.
Met traag bedoel ik, een venster verkleinen en dan 2-5 minuten naar het venster verkleinen kijken, stapje voor stapje.

Dan 1 ding waar ik na het zoeken achter ben gekomen wat meerdere mensen wel eens hebben gehad, na de POST de melding "overclocking failed" en dan F1 of F2 keuze. Voor de duidelijkheid, alles draait zonder overklokken.
Geheugengebruik is rond de 300Mb en piekt niet of iets dergelijks tijdens het evenement..

De winkelier wil het probleem wel onderzoeken maar ik heb daar nog niet echt vertrouwen in, aangezien ik het probleem niet kan herhalen/herleiden. En aangezien ik m'n pc geen week (minimaal) kwijt wil zijn....

Bij wie klinkt bovenstaande bekend en kan me een hint in de richting geven ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Verwijderd

lijkt toch echt op te hoge temperatuur van processor

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

check alle draden na.. :) . Mocht je echt veel tijd over hebben, alles loshalen, en rustig weer in elkaar zetten...zo heb ik ook een keer een "vaag probleem" opgelost

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Pixelmagic
YellowNeck schreef op 26 januari 2004 @ 23:18:
check alle draden na.. :) . Mocht je echt veel tijd over hebben, alles loshalen, en rustig weer in elkaar zetten...zo heb ik ook een keer een "vaag probleem" opgelost
Dat heb ik ondertussen gedaan, inclusief ram en cpu opnieuw monteren en zit met m'n vingers gekruisd dit bericht te typen :P

Het warmteprobleem kan ik vrijwel uitvlakken, want dan had ik het moeten zien en mijn ervaringen met warmte zijn dat het voor windows einde oefening is, en reboot enige oplossing is. Dat is dus niet zo, even wat "rust" gunnen en alles draait weer verder.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
WindPowered schreef op 26 januari 2004 @ 23:40:
[...]

Dat heb ik ondertussen gedaan, inclusief ram en cpu opnieuw monteren en zit met m'n vingers gekruisd dit bericht te typen :P

Het warmteprobleem kan ik vrijwel uitvlakken, want dan had ik het moeten zien en mijn ervaringen met warmte zijn dat het voor windows einde oefening is, en reboot enige oplossing is. Dat is dus niet zo, even wat "rust" gunnen en alles draait weer verder.
vergeet niet dat je een p4 hebt bij te hoge temperaturen gaan deze langzamer draaien, maar ze zetten het systeem niet stil...

en als je dat hier boven zegt, als je goed leest lijkt het echt op warmte...

als je namelijk niets doet doet de processor ook niets, dus koelt hij langzaam af... ga je weer werken, wordt hij weer te warm

Het kan eventueel ook zijn dat of je northbridge of dat andere geval te warm wordt... maar dat "kan"

[ Voor 22% gewijzigd door Vorkie op 26-01-2004 23:43 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Pixelmagic
Gisteren dus alles uit- en in elkaar gezet en vanmorgen geen problemen. Nu dus weer wel, bij toeval even de klok aangeklikt en die blijft tijdens het "probleem" dus gewoon 100% stil staan.

Warmte van cpu is het niet, de meter geeft netjes tussen de 35-40 graden aan.

Ik snap er dus geen ene niks van.... :/

PVoutput van mijn 4950Wp

• Piet Marisael
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05-2023
Het lijkt mij dat als hij echt stil staat ook geen temperatuur meet.
Meet hij de temperatuur wel, dan staat hij ook niet echt stil.
Al gecontroleerd of de fan's wel continu draaien?

• Pixelmagic
Piet Marisael schreef op 27 januari 2004 @ 17:53:
Het lijkt mij dat als hij echt stil staat ook geen temperatuur meet.
Meet hij de temperatuur wel, dan staat hij ook niet echt stil.
Al gecontroleerd of de fan's wel continu draaien?
Als het warmte zou zijn, dan zou het reproduceerbaar moeten zijn door de cpu flink op te stoken. Ik heb gisteren een dvd met Studio laten berekenen, cpu temp volgens de meter van 35 naar 45-50 graden en geen enkel probleem gehad. Fans draaien prima mee.

PVoutput van mijn 4950Wp

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 22:43
Geheugen rond de 300 MB?
Lijkt mij wat veel, heb je niet teveel programma's tegelijk lopen?

• Pixelmagic
Vanmiddag heeft hij het loodje geheel gelegd, staat ondertussen bij de leverancier, die van gedachte was dat het de voeding zou zijn.

Ben benieuwd, ten 1e wat het was, en ten 2e wanneer hij klaar is....

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1