Prog om tikken in mp3-collectie te vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:10

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een programma dat mijn mp3-collectie (ong. 50GB) kan doorzoeken op 'tikken' in mp3's. Het stoort mij namelijk enorm als ik er na maanden achter kom dat een mp3 die ik eerder had gedownload een tik bevat, waardoor ik deze dan niet opnieuw kan downloaden. Ik wil de tikken er dus niet uithalen (waar ik wel software voor heb), alleen detecteren welke mp3's fout zijn.

Software die (semi)automatisch mp3's of directories met mp3's kan ontdoen van tikken is dus ook niet wat ik nodig heb. Enkel een programma dat tikken opspoort. Ik wil namelijk erg graag de mp3's in hun oorspronkelijke staat houden. Blijkbaar is dit een vrij ongewone behoefte, want tussen al die honderden mp3-programma'tjes die er te vinden zijn, heb ik er nog niet een gevonden die het kan.

Ik hoop dat iemand mij kan verlossen met een link naar een mooi stukje software dat dit kan!

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Oeh... Ik denk niet dat je ongewone wensen hebt, maar dat je net zoiets als vraagt als een vriendin die na de sex verandert in een kratje bier en een paar vrienden.....

Ik zou me geen manier kunnen bedenken hoe je tikken zou kunnen vinden in het audiosignaal. Als de tik ontstaat door een fout in de data zelf, zou je het er misschien nog uit kunnen halen, maar als je in de audio een tik zou willen zoeken, ben je onmogelijk bezig. Een beat of een ander scherp punt, zou al kunnen worden aangezien voor een tik....

Wat wel vaak bij tikken het geval is, dat het signaal dan tegen het plafond van het audiosignaal zit en misschien zou een programma hier op kunnen zoeken, maar als je naar de hedendaagse cd's kijkt, dan zijn ze allemaal zo hard opgenomen, dat je hier ook niets mee bereikt.

Nee, ik denk dat je iets onmogelijks vraagt! Misschien kan je je kleine zusje of broertje overhalen om voor een euro per uur al je mp3tjes af te luisteren. Ik denk dat het met een programma niet kan!

Misschien zit ik er naast......

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Wellicht heb je gelijk wolly_a, bedankt voor je reactie!

Voordeel is wel dat ik geen muziek met beats heb. Daarnaast lijkt het mij dat een tik vaak een hard signaal is over het hele spectrum, iets wat volgens mij bij gewone geluiden niet (in die mate) het geval is. Al kan ik er goed naast zitten, ik heb geen verstand van dit soort zaken.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Ik zoek dus ook naar zo'n soort programma !

Ik heb een aantal zelf gebakken CD's waar hier en daar in een track echte grote fouten zitten. Het zijn niet slechts tikjes, maar behoorlijke aanslagen op mijn gehoor. De eerste keer dat ik zo'n CD in de auto luisterde (en ik zet het volume redelijk hoog) sprong ik zowat door het dak heen. Lijkt wel een rotje dat in de auto afgestoken wordt.

Deze fouten kunnen makkelijk gedetecteerd worden, zeker omdat deze signalen zo verschillen van de rest van de data.

Als er nog geen software bestaat die dit kan is het dus een gat in de markt !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmm.... Denk dat het laatste makkelijker te realiseren is. Ik ben niet zo'n held in programmeren, maar het moet te doen zijn om zoiets te maken. Je zou het audiosignaal moeten doorspitten en als er langer dan .... ms een piek is die tegen het absolute plafond is, dan kun je er bijna vanuit gaan dat het fout is. Ik ben niet zo'n held in programmeren, het enige wat ik met mijn beetje hobby visualbasic kan bedenken is een programmaatje, dat al je mp3tjes afspeelt en telkens het signaal in de gaten houdt. Komt het langere tijd tegen het maximaal aan, dan is noteer je dit.

Misschien is er iemand die beter kan programmeren!?!?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:09
Of zulke stukjes opnemen en dan op zulke fragmenten zoeken :?

let the past be the past.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Programmeren zou nog wel lukken, maar je gaat toch het wiel niet nogmaals uitvinden....

Ik kan mij niet voorstellen dat in de huidige tijd van MP3 geweld er geen tooltjes gemaakt zijn die de kwaliteit van deze bestanden kan onderzoeken !

Handmatig kan ik het trouwens prima doen, omdat als de MP3 als waveform in een editor wordt weergegeven je zo op het oog deze spikes kan herkennen.

Maar om nu handmatig honderden MP3 door te struinen is een beetje zonde van mijn tijd.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 15:02

sjaakaq

It might get loud

ok maar dan de vraag: een tik; wat te doen?

Ik bedoel, je kan em weghalen maar dan krijg je gewoon een halve seconde stilte en daaar schiet je ook weinig mee op...

leoaq.fm // Jeune Loop

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Wat te doen ?

Nogmaals downloaden bijvoorbeeld, een versie die wel goed is !

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Bedankt voor de replies allemaal.

Over het prog dat Xymox heeft gevonden: ik heb het uitgeprobeerd, en het doet niet wat nodig is. Het checkt of mp3's voldoen aan een bepaalde standaard voor het branden van cd's (wat ze daar ook mee mogen bedoelen). Bij het aangeven van bestanden in enkele directories gaf hij aan dat er een hoop 'corrupt' waren, ook bestanden waar - aan het geluid te horen - niets mis mee is. Tevens levert opnieuw encoden op dat het bestand 'ok' wordt - het gaat dus duidelijk niet om tikken ed.

Een prog coden dat een voor een naar de mp3's luistert en tikken detecteert lijkt me ook niet ideaal: 50GB checken kost dan ongeveer een maand fulltime draaien :+

Dus voorlopig heb ik de oplossing nog niet gevonden!

Nog een opmerking aan leokennis: bij de meeste tikken (is mijn ervaring) is het nauwelijks hoorbaar als je hem weghaalt. En met weghalen bedoel ik dan het stukje met de tik verwijderen, niet het vervangen door stilte (het was me niet helemaal duidelijk wat je bedoelde).

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Hmmm, jammer....

even verder zoeken dan maar, het moet bestaan !!!

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Is er niemand die een goede wending aan deze draad kan geven? :/

Verwijderd

Het kan aan mij liggen hoor, maar als je een beetje luistert naar hoe zo'n tik klinkt (ja ik ken ze :P), vraag ik me toch af hoe een programma ze gaat onderscheiden van bijv. een snaredrum. Die klinkt in sommige nrs haast hetzelfde (ik hoor nu toevallig Prodigy - Your Love, waar het wel het geval is), dus een frequentieanalyse wordt dan vrij lastig.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 14:06:
Het kan aan mij liggen hoor, maar als je een beetje luistert naar hoe zo'n tik klinkt (ja ik ken ze :P), vraag ik me toch af hoe een programma ze gaat onderscheiden van bijv. een snaredrum. Die klinkt in sommige nrs haast hetzelfde (ik hoor nu toevallig Prodigy - Your Love, waar het wel het geval is), dus een frequentieanalyse wordt dan vrij lastig.
Je zou je software zo intelligent kunnen maken dat ie detecteert of er een tik is die buiten de maat valt en misschien ook een stuk harder/zachter is dan de gewone beat in het nummer. Het wordt wel ingewikkelder, je hebt nog geen 100% garantie dat het helemaal goed gaat, maar je kunt natuurlijk altijd een stuk software maken dat je flink op weg helpt.
Zie het net als virusscanners, die kunnen ook nooit 100% garantie geven of een stuk software al dan wel of niet malafide is (is ook te bewijzen), maar je kunt wel een programma schrijven dat je in ontzettend veel van de gevallen kan helpen.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 10:40

Opa

Nu Multifocaal!

Ik ken wel een proggie dat analyseert met welke codec en bitrate een MP3 gecodeerd is. EncSpot.

De Pro versie kan ook Sync Errors herkennen, dat zou moeten werken.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Is het niet handiger om wanneer je zo'n tik hoort om dan gewono dat nr te deleten? :)

Want als je de snares 'op de maat' wegfiltert detecteert ie nogsteeds elke snare in een drumbreak of solo :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 14:39 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Het gaat erom dat je snel een hele reeks mp3's kan analyseren. Het repareren hoeft in mijn geval niet omdat ik dan een andere versie download van dat nummer.

Het alternatief is voordat je de CD gaat branden alle nummers af te luisteren (speed 1x) en dat gaat erg veel tijd kosten. En een fout in een bestand kan in een klein hoekje zitten ;)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
victorvo:
Bedankt voor de link! ik heb EncSpot Pro geprobeerd. Helaas haalde hij alleen een hapering uit de mp3 die ik heb staan (echt een sync fout), maar niet de duidelijke tik die erin zit.

Ter demonstratie heb ik de 2 stukjes maar even online gegooid:

fout1.mp3 (werd niet gezien door EncSpot)
fout2.mp3 (werd wel gezien door EncSpot)

Tot nu toe dus nog geen programma'tje gevonden dat dergelijke tikken opspoort in een mp3-collectie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pathfinder op 30-01-2004 20:40 ]

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Het lijkt er op dat niemand meer een mogelijke oplossing kan aandragen?

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 10:40

Opa

Nu Multifocaal!

Ik ben bang dat een tik heel moeilijk zal worden om te detecteren. Een programma moet dan het verschil gaan zien tussen een tik (artefact) en bijvoorbeeld een stuk slagwerk uit de ritmesectie dat er weldegelijk in hoort.

Maar wie het weet mag het zeggen...

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Pagina: 1