[NT] Onder Domein + Werkgroep

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Ik heb een vraagje, ik loop stage, en ik ben het netwerk aan het opschonen, computers voorzien van duidelijke namen en overzichtelijke ipadressen. alleen bestaat het grootste gedeelte uit windows 98 systemen en sommige nt systemen. nu zitten de windows 98 systemen in werkgroepen zoals bijvoorbeeld Directie in het domein. kan dit ook voor windows nt bakkies? of is dit niet mogelijk, want zo kan ik namelijk die nt machine in mijn werkgroep niet er bij toevoegen en dus ook niet zien, wel pingen etc.

edit:
meteen nog maar ff een snel vraagje wat ik niet zeker weet, als je ipadres van een gedeelde printer veranderd moet je dan de printer opnieuw delen? of gaat het in dit geval om de naam van de printer en niet het adres ervan?

[ Voor 20% gewijzigd door orange.x op 26-01-2004 16:26 ]

Verwijderd

rephrase: nu zitten de windows 98 systemen in werkgroepen zoals bijvoorbeeld Directie in het domein

Verwijderd

De printer hoef je niet opnieuw te sharen (delen). Je moet niet vergeten om Ip adres te wijzigen bij port settings.

Verwijderd

Herschrijf je verhaal eens. Ik heb het vier keer gelezen, maar snap er nog niets van :? Hóe heb je het nu, en wát wil je bereiken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 16:33:
rephrase: nu zitten de windows 98 systemen in werkgroepen zoals bijvoorbeeld Directie in het domein
Ik durfde al niet te antwoorden omdat ik ook niet aan deze zin uit geraakte =)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• orange.x
Hier komt het:

Er is een domein: Veros

in het domein zitten groepen, zoals Directie VDHW ( bedrijfsnaam ) en die worden aangemaakt door de windows 98 machines, dat kan je instellen. nu zijn er ook NT machines, en die wil ik in zon zelfde groep hebben en niet kaal onder het domein. zodat alles in "groepen" zit. dus dan krijg je het volgende

Domein > Directie > Computer 1, Computer 2

nu is het zo dat dat er wel is maar voor de nt machines ziet het er zo uit

Domein > Computer, Computer

is het mogelijk om die NT machines dus in zon "groep" te krijgen? want er zijn verschillende pc's die nt hebben van verschillende bedrijven. er zitten namelijk 4 bedrijven in 1 pand.

zo btje duidelijk ?

• orange.x
ff kicken, want ik krijg geen reacties meer.... sry

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nee, niet gek dat je geen replys krijgt.
NOFI hoor, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van domeinen en werkgroepen.

Je hebt een domein, daar flikker je al je PC's zodat ze gebruik maken van o.a. 1 gecentraliseerde user/password lijst (je SAM).
Wil/heb/kun je dat niet, dan maak je een local werkgroepje aan. Elke PC is dan zowel client als server.
Je kunt dus NIET een werkgroep in een domein maken, dat is gewoon niet mogelijk.
Je zult dus al die Win98gebakjes netjes in je domein moeten hangen (al is Win98 nou niet echt het OS bijstek als het op networking aankomt).

* Koffie adviseert je eens om je te verdiepen in het boek "The networking Essentials" van Microsoft.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• orange.x
ja je lult nu wel lekker, maar maak mij niet wijs wat ik allemaal zelf zie he, ik werk er toch mee en ik zie toch dat het zo is ? ik zal even proberen een screenshot te plaatsen want ik ben niet achtelijk

• Nulnulnix
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

el1zer schreef op 28 januari 2004 @ 09:33:
ja je lult nu wel lekker, maar maak mij niet wijs wat ik allemaal zelf zie he, ik werk er toch mee en ik zie toch dat het zo is ? ik zal even proberen een screenshot te plaatsen want ik ben niet achtelijk
Sorry, maar ik begin aan dat laatste wel te twijfelen })
En van waar deze reaktie??? Nogal arrogant, eigenwijs en zielig!

Maar goed, Koffie heeft WEL gelijk!!!

Begin maar te lezen in Microsofts Networking Essentials.

Domeinen en Werkgroepen zijn 2 seperate zaken, een beetje als appels en peren... Het zijn alletween vruchten, maar er zijn duidelijke verschillen.
Vanuiten werkgroep kun je weliswaar op een domein komen, maar je kunt GEEN werkgroepen aanmaken BINNEN een domein. Dat is compleet bull en heel veel van het ook.

Bij een werkgroep bijvoorbeeld log je LOKAAL aan en maak je op andere manieren de verbinding met de server. Werkgroepen worden gebruikt als je geen centrale faciliteiten hebt of als je een groepje PC's (MS adviseert een maximum van 10) "af te wil zonderen", hoewel daar veel betere methodes en technieken voor zijn.
Je kunt dan GEEN gebruik maken van een logon script en moet je verbindingen naar resources allemaal HANDMATIG aanmaken (en als je aanvinkt ondhoudt settings, dan hoeft dat maar 1 keer).

Dit is in vogelvlucht een hele beknopte uitleg. Ik wil niet te diep en te technisch op zaken ingaan. Temeer je je maar eens moet verdiepen in Networking Essentials.

Ik las trouwens dat je overzichtelijk IPadressen aan het instellen bent. Doe je dat handmatig of via DHCP? IK zal zeker dat laatste adviseren!

[ Voor 3% gewijzigd door Nulnulnix op 28-01-2004 09:54 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• orange.x
Nulnulnix schreef op 28 januari 2004 @ 09:46:
[...]

Sorry, maar ik begin aan dat laatste wel te twijfelen })
En van waar deze reaktie??? Nogal arrogant, eigenwijs en zielig!

Maar goed, Koffie heeft WEL gelijk!!!

Begin maar te lezen in Microsofts Networking Essentials.

Domeinen en Werkgroepen zijn 2 seperate zaken, een beetje als appels en peren... Het zijn alletween vruchten, maar er zijn duidelijke verschillen.
Vanuiten werkgroep kun je weliswaar op een domein komen, maar je kunt GEEN werkgroepen aanmaken BINNEN een domein. Dat is compleet bull en heel veel van het ook.

Bij een werkgroep bijvoorbeeld log je LOKAAL aan en maak je op andere manieren de verbinding met de server. Werkgroepen worden gebruikt als je geen centrale faciliteiten hebt of als je een groepje PC's (MS adviseert een maximum van 10) "af te wil zonderen". Je kunt dan GEEN gebruik maken van een logon script en moet je verbindingen naar resources allemaal HANDMATIG aanmaken (en als je aanvinkt ondhoudt settings, dan hoeft dat maar 1 keer).

Dit is in vogelvlucht een hele beknopte uitleg. Ik wil niet te diep en te technisch op zaken ingaan. Temeer je je maar eens moet verdiepen in Networking Essentials.

Ik las trouwens dat je overzichtelijk IPadressen aan het instellen bent. Doe je dat handmatig of via DHCP? IK zal zeker dat laatste adviseren!
en uiteraard had ik wel weer zon antwoord verwacht, kijk als ik jullie vertel wat ik zie en wat ik doe en iemand zegt dat dat niet kan, dan klopt er iets niet, wat niet bij mij zit iig want ik ben niet blind. en ik weet ook wel dat een domein iets anders is als een werkgroep.

btw, ik log in op de server, run een script via de server, en kom in een groep!

over die ipadressen, handmatig, waarom? omdat hun niet met dhcp werken, geen id waarom, maar ze willen het niet. en het werkt prima!

ik heb Koffie het screenshot gemaild, misschien dat hij die even kan uploaden ik kan namelijk zo snel niet iets vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 28-01-2004 10:00 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je in de IT je toekomst ziet, en ook langer op dit forum wil blijven rondhangen zou ik maar snel afleren om zo arrogant en eigenwijs te reageren.

Kom nou maar met een screenshot, want het kan simpelweg niet.
Ik neem overigens aan dat ik je niet meer duidelijk hoef te maken dat als je op deze manier blijft replyen het topic gewoon op slot gaat.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Nulnulnix
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

el1zer schreef op 28 januari 2004 @ 09:56:
[...]
en uiteraard had ik wel weer zon antwoord verwacht, kijk als ik jullie vertel wat ik zie en wat ik doe en iemand zegt dat dat niet kan, dan klopt er iets niet, wat niet bij mij zit iig want ik ben niet blind. en ik weet ook wel dat een domein iets anders is als een werkgroep.

btw, ik log in op de server, run een script via de server, en kom in een groep!

over die ipadressen, handmatig, waarom? omdat hun niet met dhcp werken, geen id waarom, maar ze willen het niet. en het werkt prima!

ik heb Koffie het screenshot gemaild, misschien dat hij die even kan uploaden ik kan namelijk zo snel niet iets vinden.
offtopic:
Al verwacht je weer zo'n antwoord, dan hoef je niet op een dergelijke manier te reageren. Het zou dus een reden moeten zijn om je gemak te houden. We proberen je alleen maar te helpen en dan behoor je als hulpbehoevende niet iemand af te zeiken. Gewoon een kwestie van fatsoen.

Wordt dat loginscript dan gestart via de autoexec.bat, via opstarten o.i.d.?

Het is wel mogelijk dat je een wachtwoord moet opgeven op het moment dat de win98 machine een verbinding maakt met een of andere resource. Je logt dan echter niet in op het domein!
Ik heb echter wel een hoop "onverklaarbare" dingen gezien bij win98.

Maar in principe kan een PC niet lid zijn van zowel een werkgroep als domein. Dat is praktisch onmogelijk. Misschien dat iemand een tooltje gemaaakt heeft daarvoor, maar standaard niet mogelijk...

Ik ben benieuwd naar je screenshot, want ik ben wel nieuwsgierig... En het is weer een leuke uitdaging een passend antwoord te vinden. ;)

Natuurlijk zullen statische ipadressen goed werken, het kost alleen een hoop extra werk (instellen en documenteren) extra. Maar als de klant geen gemak wil, dan moeten ze het zelf maar weten...

[ Voor 7% gewijzigd door Nulnulnix op 28-01-2004 10:12 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• orange.x
ik wil mij niet arrogant opstellen, en doe ik ook niet zo reageer ik alleen als mensen mij niet serieus nemen. ik wil best geloven dat het niet kan, maar waarom is het dan wel zo. maar ik heb het screenshot al gemaild, dus dat zou je kunnen posten

• orange.x
Nulnulnix schreef op 28 januari 2004 @ 10:10:
[...]

offtopic:
Al verwacht je weer zo'n antwoord, dan hoef je niet op een dergelijke manier te reageren. Het zou dus een reden moeten zijn om je gemak te houden. We proberen je alleen maar te helpen en dan behoor je als hulpbehoevende niet iemand af te zeiken. Gewoon een kwestie van fatsoen.

Wordt dat loginscript dan gestart via de autoexec.bat, via opstarten o.i.d.?

Het is wel mogelijk dat je een wachtwoord moet opgeven op het moment dat de win98 machine een verbinding maakt met een of andere resource. Je logt dan echter niet in op het domein!
Ik heb echter wel een hoop "onverklaarbare" dingen gezien bij win98.

Maar in principe kan een PC niet lid zijn van zowel een werkgroep als domein. Dat is praktisch onmogelijk. Misschien dat iemand een tooltje gemaaakt heeft daarvoor, maar standaard niet mogelijk...

Ik ben benieuwd naar je screenshot, want ik ben wel nieuwsgierig... En het is weer een leuke uitdaging een passend antwoord te vinden. ;)

Natuurlijk zullen statische ipadressen goed werken, het kost alleen een hoop extra werk (instellen en documenteren) extra. Maar als de klant geen gemak wil, dan moeten ze het zelf maar weten...
niet om het een of ander, maar zo kan een persoon dus ook antwoord geven :) kijk hier kan ik vriendelijk op reageren, ik wacht nog op het plaatsen van het screenshot van Koffie, anders mail ik jou het screenshot ook wel eventjes momentje

dat gaat niet want je hebt geen emailadres opgegeven, mail anders een mailtje naar markwoei@hotmail.com dan reply ik met het plaatje

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 28-01-2004 10:16 ]

• Bountyhunter
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 19:24

Bountyhunter

Marsjager

Up het plaatje zelf dan even.
Upload#1
Upload#2
hoeven we niet meer zo in spanning te wachten ;)

Well isn't that cute... BUT IT'S WRONG!!"

• orange.x
Bountyhunter schreef op 28 januari 2004 @ 10:23:
Up het plaatje zelf dan even.
Upload#1
Upload#2
hoeven we niet meer zo in spanning te wachten ;)
oke dna

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=netwerk.jpg

klik op plaatje om te vergrote, maar ik heb nog geen reacties?

[ Voor 32% gewijzigd door orange.x op 28-01-2004 10:38 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Simpel,

Zoals al gezeg is Windows98 absoluut geen kei in netwerken. Daar is het als consumenten OS ook nooit voor bedoeld.
Een NT/Windows2000/WindowsXP machine voeg je toe aan een domein Een windows98 doos kan dat helemaal.
Het enige wat die kan is, zoals je op je plaatje goed ziet, aanloggen op een domein.
Vandaar dat je al die werkgroepjes ziet.

Echter kun je met je NT bak altijd nog bij de resources van een Win98doos uit een werkgroep. Als je maar de juiste usernames hebt;

code:
1
net use ? \\win98geval\sharenaam /user:win98naam\win98lokalegebruiker password
Maar in principe kan een PC niet lid zijn van zowel een werkgroep als domein. Dat is praktisch onmogelijk
Die win98bak is eigenlijk ook geen member van het domain ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
el1zer schreef op 27 januari 2004 @ 16:57:
Hier komt het:

Er is een domein: Veros

in het domein zitten groepen, zoals Directie VDHW ( bedrijfsnaam ) en die worden aangemaakt door de windows 98 machines, dat kan je instellen.
Dat zijn geen 'groepen onder het domein', maar werkgroepen.
nu zijn er ook NT machines, en die wil ik in zon zelfde groep hebben en niet kaal onder het domein.
Kan niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Koffie schreef op 28 januari 2004 @ 10:40:
Simpel,

Zoals al gezeg is Windows98 absoluut geen kei in netwerken. Daar is het als consumenten OS ook nooit voor bedoeld.
Een NT/Windows2000/WindowsXP machine voeg je toe aan een domein Een windows98 doos kan dat helemaal.
Het enige wat die kan is, zoals je op je plaatje goed ziet, aanloggen op een domein.
Vandaar dat je al die werkgroepjes ziet.

Echter kun je met je NT bak altijd nog bij de resources van een Win98doos uit een werkgroep. Als je maar de juiste usernames hebt;

code:
1
net use ? \\win98geval\sharenaam /user:win98naam\win98lokalegebruiker password
Lijkt me sterk ? Een win98gevalbakmachine heeft geen eigen sam en daarom niet authenticeren.

Als je user-authenticatie aan hebt staan kun je gewoon met je NT account bij die 98 bak.

[...]

Die win98bak is eigenlijk ook geen member van het domain ;)[/quote]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• orange.x
hehe, maargoed, dan "lijkt" het er iig op dat ie erin hangt, want ik kan idd geen nt machines zien op het netwerk omdat die buiten die "groepen" zitten, dus zeg maar echt in het domein.

maar het kan dus niet, naja, probleem opgelost, dan hoef ik alleen computernaam en ipadres te veranderen.

maar stel er is een bedrijf en dat heeft 400 pc's in een domein, krijg je dan een lijst van 400 computers te zien? is dat niet mogelijk om daar "groepjes" van te maken of enige duidelijkheid?

[ Voor 28% gewijzigd door orange.x op 28-01-2004 10:56 ]

• StevenK
el1zer schreef op 28 januari 2004 @ 10:54:
maar stel er is een bedrijf en dat heeft 400 pc's in een domein, krijg je dan een lijst van 400 computers te zien?
Klopt
is dat niet mogelijk om daar "groepjes" van te maken of enige duidelijkheid?
Nee; zoek maar eens wat docu over NetBIOS en browsing.

Verwijderd

el1zer schreef op 28 januari 2004 @ 10:54:
maar stel er is een bedrijf en dat heeft 400 pc's in een domein, krijg je dan een lijst van 400 computers te zien? is dat niet mogelijk om daar "groepjes" van te maken of enige duidelijkheid?
nee. het domain is de "groep" met alles wat daaronder zit. maar in zo'n netwerk ga je toch niet browsen en geef je de gebruikers alleen mappings naar de servers die de gebruikers nodig hebben. voor de rest hebben ze toch geen rechten als het goed is :)

• StevenK
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:42:
[...]

nee. het domain is de "groep" met alles wat daaronder zit. maar in zo'n netwerk ga je toch niet browsen en geef je de gebruikers alleen mappings naar de servers die de gebruikers nodig hebben. voor de rest hebben ze toch geen rechten als het goed is :)
Browsen zuigt zowieso !

Pagina: 1