Toon posts:

Dichte kast vs flowpoort

Pagina: 1
Acties:
  • 2.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb het hier over subwoofertjes :) Wat is beter? Ik heb gehoord dicht, want dan komt het geluid onvervormt op je af, met een flowpoort is dat dacht ik niet het geval. Daar wordt de luchtstroom geleid en dat brengt dan neem ik aan ook vervorming met zich mee. Zal wel niet veel uitmaken, maar toch. :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

had je dat ook niet in REL Q200 vs SVS-subwoofer PB1-ISD kunnen vragen? en het staat overigens ook in de FAQ, het verschil tussen BR en een gesloten kast:
Gesloten:
Lekker strakke bas, weinig kritisch qua bouwwijze en exacte maten. Niet al te best belastbaar en gaan niet superdiep. Het rendement is namelijk niet superhoog en voor een harde sound moet je er dus meer vermogen inpompen, wat de speaker dus al eerder aan zijn limieten brengt.

basreflex:
Dikke bas, ook weinig kritisch qua bouwwijze en exacte inhoud, lekker belastbaar, maar niet zo strak en impulstrouw als een gesloten behuizing. De kast en poort moet tevens goed berekend worden.

[ Voor 59% gewijzigd door _ferry_ op 26-01-2004 16:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry, ik dacht er later pas aan. Maar als ik het dus goed begrijp is dicht qualitatief beter, maar komt hij sneller aan zijn limiet?

Hmmz, toch heb ik al redelijk wat (welliswaar goedkopere) subjes gehoord met basreflex, maar geeneen komt tot nu toe in de buurt van mijn rel q200. Die gaat toch echt mega diep en levert een waanzinnige druk op.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het ligt aan de zorg die aan het design is besteed. Een aardig voorbeeld is Avalon.....zij zwoeren eerst bij gesloten systemen, maar na jarenlange research zijn ze nu overgestapt op basreflex omdat ze volgens hen een methode hebben ontwikkeld waarbij ze de nadelen kunnen elimineren. Dus met het design dat ze eerst hadden gingen ze voor gesloten en met de designs die ze nu hebben gaan ze voor basreflex....alles valt of staat met het design en er is niet echt een "beste" aan te wijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 26-01-2004 19:18 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Een simpel gesloten systeem red het gewoon niet tegen een goed ontworpen BR kast, hoewel er met actieve correctie nog aardig wat aan bij te spijkeren valt. Je blijft echter wel met het belastbaarheidsprobleem zitten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ok, maar dat houdt dus wel in dat die REL q200 wel heel goed is toch? I mean, die belastbaarheid is enorm. Hij gaat echt waanzinnig drukkend laag zonder te vervormen. Heb zelfs gehoord dat hij in een cafe meespeelde en dat hij daar terug gedraait moest worden!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

Jag

Bas pijp, bass tube, bas gat...ik heb al veel gekke namen voor de bass reflex poort gehoord maar flow port is toch wel nieuw :P.

Er komt net zoveel geluid uit de achterkant als de voorkant van een woofer. Bij een gesloten kast doe je niks met het geluid dat uit de achterkant komt (zit alleen maar in de weg), bij een bass reflex sub wel. Het geluid dat uit de achterkant komt brengt de lucht in de bass reflex poort in resonantie en zo voegt het geluid toe. Dat geluid gebruik je om de sub extra laag te laten spelen.
Maar goed, je gebruikt dus wel resonantie om geluid weer te geven, dat is dus eigenlijk minder goed. Maar ik vind het verschil niet zo wereldschokkend. Alhoewel het alternatief ook helemaal niet slecht is, namelijk een gesloten sub die je electronisch een beetje helpt om lager te komen. Jouw Q200 is daar een voorbeeld van. Je hebt alleen wat minder max output in het sublaag, that's all.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Versimpeld gezegd heb ik altijd geleerd dat een gesloten kast weliswaar niet zo laag gaat, maar door de vaste luchtinhoud heeft de woofer meer weerstand. Een basreflex kast gaat lager, maar is groter en door de lagere weerstand (de lucht kan immers weg) kan de woofer sneller over zijn maximale uitslag heen gaan.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je de woofer in een gesloten kast van 1000000 liter zou stoppen zou het bijna lijken alsof 'ie in de open lucht speelt en dus bijna geen weerstand hebben. De BR pijp zorgt er in een BR opstelling voor dat de woofer rond de resonantiefrequentie van de pijp bijna niet meer beweegt. Een BR ontwerp dat is berekend op maximale belastbaarheid, waarbij dus een tunefrequentie is gekozen welke de driver bij de juiste frequenties 'in bedwang' houdt, is natuurlijk veel zwaarder belastbaar dan een driver in een gesloten behuizing, vooral met Qtc's onder de 0.6.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dus je wil graag horen dat de q200 heel erg goed is?

tja, moet je zelf uitmaken :? als jij hem goed vindt klinken is hij goed. voor jou in ieder geval wel.

ik weet niet wat je bedoeld met dat cafe waar ze hem moesten terugdraaien..

stond hij te vervormen? was de frequentie niet goed afgesteld? er zitten 4 knoppen op dus er valt nogal wat terug te draaien.. ik heb zelf een diy sub staan en moet ook weleens terugdraaien.. bij sommige nummers klinkt het perfect terwijl ik bij andere nummers een stuk minder bass kan gebruiken.

Verwijderd

basreflex:
Dikke bas, ook weinig kritisch qua bouwwijze en exacte inhoud, lekker belastbaar, maar niet zo strak en impulstrouw als een gesloten behuizing. De kast en poort moet tevens goed berekend worden.
uhuh :?

Verwijderd

Ik heb hier thuis een Cerwin Vega 15 inch woofer in een gesloten kast ter grootte van een flinke bijzettafel.
Gaat laag en abnormaal hard ( 1 kilowatt rms )
Dus wat dat gesloten niet laag gaan betreft.........

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Een Bas Port of Bas Reflex geeft een ander dynamic aan je kast. Je moet de specs van je speaker erbij houden en dan daarop een kast gaan maken. Ik adviseer een Bas Port, omdat er dan nog meer rendament uit je kast kan komen dan een dichte kast. Simpel feit is dat als je een groot genoege speaker hebt en die verplaatst zich naar voren of achteren hij dan wel onder of bovendruk maakt en dit belemmerd de bewegingsvrijheid.
Dit gaat niet meer opvallen dat je dit gemis hebt als je kast groter is dan de bijzet tafel ;)
Al lijkt me dat de bas toon wel wat prettiger over het spectrum zal aanvoelen als je het hoort met een Bas Port.
Ik heb tot nu toe een hoop speakers voorbij zien komen, maar de gesloten kasten zijn simpel weg minder hard en vol van geluid.
Neem wel in overweging dat je voor het beste resultaat nog wel even aan het rekenen bent om alle maten van de kast af te stemmen op de eigenschappen van je speaker.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad :D
Het is sowieso onzin. Een dichte kast en ook een br-kast moet je toch echt wel goed berekenen, inhoud en vorm zijn erg belangrijk. Bij een open achterkant-kast (zie je in hifi volgens mij zo goed als nooit) boeit het net wat minder allemaal.

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10-2024
Tjongejonge !
Wat word er toch een hoop gekletst hiero !
8)7

Affijn, mijn 2 cent:

Stel jezelf de vragen:
Wat is je budget ? (Wellicht de belangrijkste vraag)
Waar(voor) ga je'm toepassen (muziek of film ? In de auto of thuis?)
Wat wil je met je luidspreker en/of sub ? -->> "Hard en voelen "? "Zuiver en diep, maar toch strak "? "Maakt nie uit als het maar dreunt " ?

Een gesloten kast geeft van nature een strakkere natuurgetrouwe klank.
Een basreflex-kast geeft vaker meer kleuring in het laag, maar heeft als
voordeel dat ie een stuk compacter kan zijn.
Een transmissionline staat bekend om "the best of both worlds":
strak en diep laag, natuurgetrouw,redelijk compact.
Het nadeel is dat een vrij ingewikkelde kast is om te berekenen/bouwen.
:Z
Hoewel smaken verschillen ken ik van alle kast-typen hele goede en hele slechte producten.
Zeker in bv een auto is het maken/plaatsen van een sub een hachelijke zaak omdat je ook nog rekening moet houden met volume van de auto zelf, maar ook de resonantiefrequentie(s) van je bolide.
De beste (lees: makkelijkste) kans van slagen heb je met een gesloten kast.
Goede Basreflex-ontwerpen zijn iets ingewikkelder qua ontwerp, en ook kritischer vwb plaatsing en (be)luisterpositie, maar er bestaan genoeg goede ontwerpen.
Vaak vergeten: Bij een eigen of aangepast ontwerp is afregelen onontbeerlijk !
(Dmv poortlengte/plaatsing aanpassen en/of dempingsmateriaal...
:z
De transmissionline's worden gezien als kasten voor de echte audiofielen die geld nog moeite willen besparen.
Hiervan bestaan relatief weinig ontwerpen, zonder goede berekening/afregeling (met computer software, meet en afregelapparatuur) is het onmogelijk een goede kast te maken....

Tip:
Ga je niet blind zitten staren op vermogen/wattage !
100 watt is slechts 2x zo luid als 10 watt (en 1000 watt ??....juist,ja)
Zorg gewoon voor een stabiele versterker die ook bij lage impedanties niet in de problemen komt, en filter je laag (bv een sub ) bij voorkeur actief af....
:O

Help Java!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een ruw concept van een TL kast is sneller gemaakt dan je nu doet voorkomen. Je weet niet zo goed wat het uiteindelijk gaat worden maar dat maakt een TL kast niet meteen heel moeilijk. Ik vind de basisregels van zo een ontwerp vrij makkelijk.

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10-2024
Wekkel schreef op 01 februari 2004 @ 10:11:
Een ruw concept van een TL kast is sneller gemaakt dan je nu doet voorkomen. Je weet niet zo goed wat het uiteindelijk gaat worden maar dat maakt een TL kast niet meteen heel moeilijk. Ik vind de basisregels van zo een ontwerp vrij makkelijk.
Klinkt stoer hoor ! :)
Al eens geprobeerd ?

Hoe je het ook wendt of keert:
Een goede TL ontwerpen/afregelen is een stuk minder eenvoudig dan een basreflex of een gesloten kast.

Help Java!

Pagina: 1