[Excel] Lijst maken met data uit een lijst... :D

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mjah, een beetje vage titel... maar goed, een uitleg.

Ik heb dus een persoonlijk kasboek. Voor elke maand een sheet. 12 sheets dus!
Elke inkomst of uitgave heeft een categorie (auto, levensmiddelen, abonnementen, enz.) en een omschrijving + een bedrag.
Omdat ik het aantal categorieën beperkt wil houden krijgt de omschrijving meer details mee... over de inkomsten en uitgaven.

Voorbeelden:
levensmiddelen, sigaretten, € 3,80
levensmiddelen, albertheijn, € 15,60
abonnementen, donald duck, € 10,00

Voor het overzicht (wat je waar aan betaald) wil ik dus op een nieuwe sheet de catogorieën met subcategoriën (de omschrijvingen) opsommen met de totaal bedragen per jaar.
Dus dat ie van alle maanden een post sigaretten en een post albertheijn en eentje met dondald duck heeft met de totalen.

Nou lijkt me SOM.ALS wel een beetje in de buurt komen (als dat over de verschillende sheets in een bestand gebruikt kan worden), maar ik wil niet bij elke nieuwe omschrijving ook in de 13e sheet een nieuwe aanmaken...
De vraag is of excel dit automatisch kan doen, of dat het toch met de hand moet?!

[ Voor 41% gewijzigd door iAR op 26-01-2004 16:25 . Reden: Meer Jip & Janneke taal ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Nee :P

Licht toe aub, eventueel met een printscreen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Je kan wel de SOM.ALS functie gebruiken om de categorieen op te tellen.
Het probleem is wel, dat je de optelling voor elke categorie moet definieren.

In jouw voorbeeld ga ik ervanuit dat de getallen en de tekst in aparte cellen staan.
Dus in A1 staat "levensmiddelen, sigaretten" en in B1 "€ 3,80".

Op het optelblad maak je dan de functie:
=SOM.ALS(BLADNAAM!A1:B1;"* sigaretten";BLADNAAM!B1:B1)

Let even op een aantal dingen:
1. BLADNAAM! is de sheet waar de waarden uit moeten komen. Bij jou bijvoorbeeld januari!
2. A1:B1 is de tabel met waarden. In een waslijst van een maand kan dat dus ook A1:C56 zijn. Oftewel de linkerboven cel en de rechtsonder.
3. "* sigaretten" bevat een wildcard (de *). Dit houdt in dat de waarde alles kan bevatten, als er maar "sigaretten" op volgt. Als je op "levensmiddelen" wil tellen, dan moet je de * erachter zetten: "levensmiddelen*". Deze moet eraanvast om de komma mee te nemen. Er kunnen ook wildcards aan beide kanten komen, als je meerdere categorieen hebt in 1 cel en je wil bijvoorbeeld de middelste categorie als optelcriterium gebruiken.
4. B1:B1 is de lijst met waarden/bedragen. Dat is dus bijvoorbeeld B1:B134

Je moet deze formule aanmaken voor elke categorie. Zet ze dus altijd op dezelfde volgorde, met het oog op de wildcards!

Dat excel automatisch nieuwe categorieen herkent lijkt me in deze kwestie niet mogelijk.

Hopelijk was ik een beetje duidelijk. Voor vragen: gwleiden AT hotmail DOT com

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 11:11 . Reden: Verduidelijkt ]

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mjah, met dat SOM.ALS krijg ik het wel voorelkaar...
=SOM.ALS(Jan!F:F;D4;Jan!G:G) //waarin D4 de naam is. HEt is wel jammer dat je dus voor elke maand een nieuwe regel moet maken... of kun je ze in 1 regel persen als 1 formule? Wordt het dan zoiets?
=SOM(SOM.ALS(Jan!F:F;D4;Jan!G:G))+(SOM.ALS(Jan!F:F;D4;Jan!G:G))+... //enzovoort.

Is het ook niet mogelijk met VBA om het "automatisch" te krijgen? (Automatisch door op een knop te drukken, het hoeft niet real-time...)

• Karina5000
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04-2025
Misschien kun je iets doen met een draaitabel (of Pivot table, als je de engelse versie gebruikt). Zelf heb ik het al een tijdje niet meer gebruikt, dus helaas kan ik niet goed uitleggen hoe het werkt. Maar er staat me bij dat je met een draaitabel totalen en subtotalen kunt genereren.

De functie draaitabel (Pivot table) kun je in het menu vinden onder Data.

[ Voor 12% gewijzigd door Karina5000 op 27-01-2004 23:14 ]