Christiaan schreef op 27 januari 2004 @ 10:54:
[...]
Dat kan. Maar dat is wat ik bedoelde met 'onderbewust'. Je kunt, in theorie, je lichaam zo conditioneren dat hoofdpijn weggaat bij een pil. Het probleem is alleen dat zodra je weet dat die pil niet werkt, de conditionering snel zou moeten verdwijnen.
Maar dat gaat juist tegen mijn theorie in: Als het weggaan van je hoofdpijn veroorzaakt wordt door een secundair zenuwstelsel dat werkt zonder interventie van de hersenen, zou deze zich wel eens weinig aan kunnen trekken van jou kennis.
Stel dat je een aspirine vervangt door een placebo; jij merkt op dat het de vorm, grootte, textuur en smaak heeft als de aspirine en vervolgens gaan je hersenen daar naar reageren en zal misschien je hoofdpijn verdwijnen. Kom je er later achter dat het een placebo is dan maakt het niet uit want je hoofdpijn is al weg, maar het zal waarschijnlijk geen tweede keer werken.
Maar stel nu dat jouw secundair zenuwstelsel merkt dat er een hete stof door je slokdarm gaat, en vervolgens zwaar op de maag ligt en een bepaald effect heeft op je maagzuur, en dit associeert met de stof caffeïne omdat hij dat geleerd heeft na 20 jaar elke dag koffie drinken. Dit alles zonder dat er ook maar één signaal van je hersenen bij komt kijken. Dan maakt het niet uit of jij er achter komt dat er geen caffeïne in zit, of dat de stof paars is met gele stippen voor mijn part. Je secundair zenuwstelsel heeft zijn eigen conlusie getrokken bij wijze van spreken.
Kan je eigen zenuwstelsel zich nog doorontwikkelen en dus eigenlijk je instinct bijwerken? Of werkt dat ding maar op één manier vanaf de dag dat je geboren wordt?
It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.