Dual Opteron - Welk moederbord?!

Pagina: 1
Acties:

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 09:52
Hallo,

Ik heb opdracht gekregen een systeem samen te stellen vergelijbaar met Apple's G5 Dual 2.0Ghz. Ik dacht zelf direct aan een Dual Opteron systeem maar naar welke moederborden moet ik dan op zoek?

Overigens, kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de Ahtlon XP, Athlon MP (=Ahtlon XP MultiProcessor?), Ahtlon 64 en Athlon 64 FX?

Alvast bedankt....

www.lenswork.nl

• FlameBoy
En voordat ik het nog vergeet....

Hoe zit het nu precies met WindowsXP 64bit edition? Die is toch nog niet uit wel? En hoe zit het met de performance van de Athlon 64 onder 32bit Windows?
Ik kan me voorstellen dat die nog niet optimaal is voordat 64bit edition uitkomt?

www.lenswork.nl

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Flameboy, als ik jou was zou ik eerst zelf eens vooronderzoek doen. Ga eens naar www.amd.com en kijk eens wat de verschillen zijn. Zoek eens bij grote reviewsites naar benchmarks (www.tomshardware.com). Geef ook eens een lijstje van eisen waar je moederbord aan moet voldoen (prijs, wel geen onboord Gbit nics, SCSI)

Voor de rest kun je met de search ook heel veel ervaringen van mensen vinden. Oftwel, zoek zelf eerst eens wat uit, want als alle 90.000 leden hier zo klakkeloos hun vraag neerdonderen wordt het een grote puinhoop.

Succes :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• FlameBoy
Euh ja, das waar...

Maar benchmarks vertellen me in zoverre dat een dual opteron systeem opgewassen is tegen een dual G5. Maar de vraag is dus, een Opteron processor is dat de Athlon64? Want volgens mij is er nog geen dual AthlonFX of wel?

Kijk ik heb redelijk verstand van dit spul, maar ben geen dagelijkse tweakers bezoeker en ga dus echt ook niet als die codenamen enzo onthouden van die procs.

Ik heb een vrij eenvoudig bord nodig. Geen SCSI, wel gigabit lan (voor het vergelijk met de G5) maar dit zal wel standaard zijn. SATA is wel handig maar verder geen gekke features....

www.lenswork.nl

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
Ik zou eens gaan kijken bij Tyan en Supermicro. Dat zijn workstation/server mobo's (lekker stabiel en betrouwbaar), maar wel wat aan de dure kant. Maar ik denk dat het wel is wat jij ongeveer zoekt.

edit: oops, foutje.... Supermicro maakt alleen mobo's voor Intel :)

[ Voor 17% gewijzigd door -krekel- op 26-01-2004 14:41 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

FlameBoy schreef op 26 januari 2004 @ 14:23:
Euh ja, das waar...

Maar benchmarks vertellen me in zoverre dat een dual opteron systeem opgeassen is tegen een dual G5. Maar de vraag is dus, een Opteron processor is dat de Athlon64? Want volgens mij is er nog geen dual AthlonFX of wel?

Kijk ik heb redelijk verstand van dit spul, maar ben geen dagelijkse tweakers bezoeker en ga dus echt ook niet als die codenamen enzo onthouden van die procs.
Tja, en dan heb ik zoiets van: Als jij informatie wilt moet jij je best doen. Het is hier geen helpdesk van "lig dit ff uit enzo". :(

Er zijn notabene al 3 topics over dualsystemen, en je maakt mij niet wijs dat je die al doorgelezen hebt. [rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3[/rml]

Ik zou zeggen, bedenk eerst goed wat je wil (ook qua prijs) en kom dan nog eens gericht vragen over dingen. Want ook in de FAQ staat er een keurig stukje over vermeld:

PMG FAQ

Lees dat nou eerst eens even goed door, gebruik www.google.com en dan kom je vast wel een heel eind. Sterkte

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FlameBoy schreef op 26 januari 2004 @ 14:23:
Euh ja, das waar...

Maar benchmarks vertellen me in zoverre dat een dual opteron systeem opgewassen is tegen een dual G5. Maar de vraag is dus, een Opteron processor is dat de Athlon64? Want volgens mij is er nog geen dual AthlonFX of wel?

Ik heb een vrij eenvoudig bord nodig. Geen SCSI, wel gigabit lan (voor het vergelijk met de G5) maar dit zal wel standaard zijn. SATA is wel handig maar verder geen gekke features....
Athlon 64, Opteron en Athlon 64 FX zijn allemaal andere CPU's.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:11

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

http://www.amd.com/uk/reseller/opteronhardware

heb je rechts een lijstje met opties voor recommended hardware e.d.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je iets vergelijkbaars wilt als de PowerMac G5, dat wil zeggen een systeem met PCI-X, SATA, FireWire, digitale audio, gigabit etc, dan kom je vanzelf uit op de Tyan Thunder K8W (Iwill heeft een vergelijkbare plank maar die is in Nederland niet verkrijgbaar). Het is geen goedkope oplossing (425 euro excl. voor de plank) maar je krijgt wel erg veel features (FireWire, digitale audio-uitgang, 4x PCI-X op twee bussen, 4x SATA, gigabit, 8x DIMM).

Ik ga met deze plank een nieuw workstation bouwen voor mezelf om m'n huidige dual Athlon XP 2400+ up te graden. Als behuizing heb ik gekozen voor de Chenbro SR-102. Een iets kleinere versie (SR-103) is verkrijgbaar vanaf 150 euro excl. zonder voeding. Daarmee heb je een erg ruime kast waar de Thunder K8W (extended ATX, dus erg groot) goed in te hanteren is.

http://www.chenbro.com.tw...duct.jsp?p=2&s=203&pid=31

Als je een barebone nodig hebt zou je eens kunnen informeren bij Nederlandse resellers van Appro (bijv. Melrow.nl, levert ook Tyan en Chenbro) voor prijzen van de Appro WH300. Dat is een Intel workstation/serverbehuizing met een Tyan Thunder K8W-moederbord.

[ Voor 16% gewijzigd door Femme op 26-01-2004 14:37 ]

• FlameBoy
Femme schreef op 26 januari 2004 @ 14:35:
Als je iets vergelijkbaars wilt als de PowerMac G5, dat wil zeggen een systeem met PCI-X, SATA, FireWire, digitale audio, gigabit etc, dan kom je vanzelf uit op de Tyan Thunder K8W (Iwill heeft een vergelijkbare plank maar die is in Nederland niet verkrijgbaar). Het is geen goedkope oplossing (425 euro excl. voor de plank) maar je krijgt wel erg veel features (FireWire, digitale audio-uitgang, 4x PCI-X op twee bussen, 4x SATA, gigabit, 8x DIMM).

Ik ga met deze plank een nieuw workstation bouwen voor mezelf om m'n huidige dual Athlon XP 2400+ up te graden. Als behuizing heb ik gekozen voor de Chenbro SR-102. Een iets kleinere versie (SR-103) is verkrijgbaar vanaf 150 euro excl. zonder voeding. Daarmee heb je een erg ruime kast waar de Thunder K8W (extended ATX, dus erg groot) goed in te hanteren is.

http://www.chenbro.com.tw...duct.jsp?p=2&s=203&pid=31

Als je een barebone nodig hebt zou je eens kunnen informeren bij Nederlandse resellers van Appro (bijv. Melrow.nl, levert ook Tyan en Chenbro) voor prijzen van de Appro WH300. Dat is een Intel workstation/serverbehuizing met een Tyan Thunder K8W-moederbord.
Kijk, nuttige info....

Ik zat ook al te kijken naar die Thunder K8W en ik verwachtte inderdaad ook wel een aardige prijs, ik zag dat Simmplicity reseller is in Nederland dus die ga ik straks misschien ff bellen.
Over de behuizing: Ik zag inderdaad dat veel Tyan borden Extended ATX zijn, maar volgens de site is de K8W Standaard ATX, dus zou deze in een fatsoenlijke miditower passen en dat zouden we het liefst hebben.
Qua prijs vind ik die 400 euries nog wel meevallen. Want je wil ook niet weten wat een dual 2.0 G5 kost.

Bedankt in ieder geval

www.lenswork.nl

• -krekel-
tussen 2 haakjes: ga jij nou een beetje een opteron workstation met een G5 vergelijken? Als je dat doet zet dan even je bevindingen online, lijkt me wel een interresant iets om 2 64 bitters met elkaar te vergelijken. Maar dat moet je maar in een ander topic doen :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn er al eigenlijk goede/highend workstation borden beschikbaar? Dus pci-x EN belangrijk voor cad/cam systemen, AGP en geen gedeeld geheugen?

specs

• -krekel-
tyan k8w, s2885 :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tyan heeft een Thunder K8W (S2885) en een Tiger K8W (S2875). De Tiger is de simpele versie met 4 DIMM slots (aan één proc), 32-bit 33MHz PCI en normaal ATX formaat. De Thunder K8W is de zware versie met PCI-X, 4 DIMM slots per processor en een extended ATX formaat.
Pagina: 1