Ik heb een best wel redelijk oude 8mm camera (sony ccd-v100e) en die wil ik een beetje gaan gebruiken om wat skateboarden te filmen. nu ben ik op zoek naar een lens om een beetje dat fisheye-effect te krijgen. winkels in de buurt gevraagd enzo, maar het begint meestal vanaf €100-150. redelijk prijzig dus.
nu heb ik op internet ook al een aantal plaatsen gezien waar je lenzen kon kopen, alleen heb ik er niet zo bijster veel verstand van.
over de camera:
1:14
f=12 - 72mm
diameter = 52mm
na wat zoeken ben ik er dus achter dat ik een fish-eye of een groothoeklens moet hebben, wat is het verschil?
waar moet ik op letten (wat betreft maten enzo, dat ik zeker weet dat het op mijn camera past)
hoe word aangegeven hoe "groot" de vertekening is?
dit is een beetje het gewenste effect:

omdat kwaliteit niet echt de hoogste prioriteit heeft zou ik graag zo goedkoop mogelijk klaar zijn
.
nu heb ik op internet ook al een aantal plaatsen gezien waar je lenzen kon kopen, alleen heb ik er niet zo bijster veel verstand van.
over de camera:
1:14
f=12 - 72mm
diameter = 52mm
na wat zoeken ben ik er dus achter dat ik een fish-eye of een groothoeklens moet hebben, wat is het verschil?
waar moet ik op letten (wat betreft maten enzo, dat ik zeker weet dat het op mijn camera past)
hoe word aangegeven hoe "groot" de vertekening is?
dit is een beetje het gewenste effect:

omdat kwaliteit niet echt de hoogste prioriteit heeft zou ik graag zo goedkoop mogelijk klaar zijn