Toon posts:

[Linux] Harddisk is altijd busy totdat ik inlog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Redhat 7.3 Server draaien. Het is een machine met een single disk (geen raid dus).

- Het activity-led van de HD brandt vol-continue.
- Als ik echter inlog gaat het ledje uit en brandt het alleen als er normale disk-activiteit is (bv. iets copieren ofzo).
- Log ik uit, gaat het ledje weer permanent aan...

Aan uit, aan uit, und so weiter und so weiter.

Wat kan er aan de hand zijn ? Ik heb dit nog nooit eerder gezien (bij geen enkele Linux server).
"ps -aux" laat geen processen zien die er niet horen. De machine hangt niet aan het internet dus een hack lijkt me uitgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 10:54 ]

Verwijderd

ps aux is nogal gelimiteerd imo heb je 'top' al geprobeerd?

(man top voor meer info ;) )

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat voor uitvoer geeft free -m voor uitvoer ? Verder: over wat voor machine gaat dit ? Een oud beestje ofzo ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Pentium Pro 200MHz met 256MB Ram. Hij draait BIND 9 als secondary en staat werkelijk uit z'n neus te dineren want niemand spreekt em aan.
Swap wordt totaal niet aangesproken. Er is ook nog zat schijfruimte vrij op alle filesystems.

code:
1
2
3
4
5
Free zegt:
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        255644     157108      98536          0      52476      48736
-/+ buffers/cache:      55896     199748
Swap:       530136          0     530136
Uptime zegt:
11:36am up 18 days, 16:08, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
Top geeft aan dat de CPU voor 98,5 % Idle is.
IOSTAT laat ook niks zien. Geen CPU Load. Geen Disk TPS. Noppes :\

Echt, het ding doet niks maar dat disk-ledje gaat bezerk. What the f*ck is it doing...

[ Voor 26% gewijzigd door moto-moi op 26-01-2004 13:42 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Redhat draait standaard nogal wat services die je uit zou kunnen zetten.
geef eens de output van:
code:
1
# chkconfig --list |grep 3:on

Dit genereerd een lijst mel de services die op runlevel 3 aan staan.

* Equator dacht overigens eerst aan een updatedb cron job, maar dat duurt niet continue.

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ, Het enige dat draait is sshd, named, dhcpd en webmin. Voor de rest is ie helemaal kaal.

Het gekke is, Zodra is inlog (om precies te zijn <enter> geef na het password) gaat het HD ledje uit.
Het knippert dan alleen nog als je ook echt iets met de schijf doet (een "du" of "ls -l" ofzo).
Als ik uitlog (exit gevolgd door <enter>) dan floept het ledje weer aan.

Ik Linux al sinds RedHat 3.03 maar dit heb ik nog gezien :/

Ik heb al zitten denken aan een door een hacker ingebracht process wat door middel van een aangepast PS en/of TOP commando niet zichtbaar is. Dat is een traditionele manier van je sporen verbergen als hacker.
Het is dat de machine totaal niet bereikbaar is vanaf het internet waardoor ik een hack eigenlijk uitsluit. Om die reden heb ik er bv. ook geen TripWire op staan of zo.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 13:29 ]

Verwijderd

Heb je al gekeken of er om de een of andere reden misschien constant iets gelogd wordt?

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al gekeken of er om de een of andere reden misschien constant iets gelogd wordt
Ja maar waarom zou dat dan plotseling stoppen als ik inlog en weer aanspringen als ik uitlog.

Er wordt overigens normaal gelogd. Het HD ledje knippert ook niet, het brand zo'n beetje permanent. Net alsof de disk het gruuuuwelijk druk heeft.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:06

sphere

Debian abuser

Maakt het nog verschil of je lokaal of remote inlogt? Misschien kan je een screen draaien met daarin top en dat tee'en naar file? Geen idee of dat leesbare uitvoer geeft...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 15:50
Je zegt dat het een secondary dns is, is ie dan toch niet aan internet verbonden? Of is het slechts voor een intranet?
Als het netwerk wel aan internet hangt kan er altijd via een andere machine een hack uitgevoerd zijn.

En hoor je de HD ook ratelen? Of is alleen het ledje aan?

Verwijderd

Topicstarter
Er is te veel lawaai in de serverruimte om een HD te horen ratelen. De machine is Secondary DNS voor een Intranet. Hij praat niet met de buitenwereld.

@ Sphere2: Als ik met SSH remote ben ingelogd brand het ledje er lustig op los. Alleen als ik op de console inlog gaat het uit.

Weeeeeeeeird ! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 15:23 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
vaag, ik ben nog nieuw hier, maar netstat -a vanaf ssh, dan zie je toch wat er allemaal een externe verbinding heeft. En knippert het netwerkkaartlichtje? Dan weet je of die met zichzelf bezig is om gezellig met iemand anders :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1