Toon posts:

[W2003] Network loadbalancing probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn twee servers ingericht met Windows 2003. Beide hebben de zelfde functies:
DC, IIS, TS, SQL.

Voor TS is network loadbalancing ingeschakeld. De configuratie is ingesteld op beide servers met een tweede ip adress op de NIC.

Dit werkt heel mooi. Alleen de connectie onderling werkt niet zo mooi. Ik kan de servers niet onderling pingen. En SQL connecties lopen onderling ook niet lekker.

Vanaf een client kan ik overigens de servers wel normaal pingen en bereiken.

Waarom wordt de verbinding onderling afgebroken als NLB ingeschakeld wordt.

Ik heb al speciaal NLB op virtuele ip adressen draaien. Dit moet anders vast anders kunnen.

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49
klopt, als je multicast support niet aan hebt staan, kun je via de loadbalanced netwerk kaart de andere kant niet zien.
2 mogleijkheden om het optelossen:

- met het vinkje "multi cast support" kun je zorgen dat de nodes elkaar wel zien via die netwerk kaart, ECHTER sommige switches vinden dit helemaaal niet leuk. ik zou het allen toepassen als beide machines aan een hub hangen.

- je kan ook een 2e netwerk kaart inbouwen, en het onderlinge verkeer daarover sturen.

De laatste optie is de beste keuze in 9 van de 10 gevallen.

Je kan ook gewoon de documentatie lezen over NLB. daar weet ik het ook van ;]

Verwijderd

Topicstarter
Semt-x_ schreef op 26 januari 2004 @ 09:53:
klopt, als je multicast support niet aan hebt staan, kun je via de loadbalanced netwerk kaart de andere kant niet zien.
2 mogleijkheden om het optelossen:

- met het vinkje "multi cast support" kun je zorgen dat de nodes elkaar wel zien via die netwerk kaart, ECHTER sommige switches vinden dit helemaaal niet leuk. ik zou het allen toepassen als beide machines aan een hub hangen.

- je kan ook een 2e netwerk kaart inbouwen, en het onderlinge verkeer daarover sturen.

De laatste optie is de beste keuze in 9 van de 10 gevallen.

Je kan ook gewoon de documentatie lezen over NLB. daar weet ik het ook van ;]
Bedankt. Multi cast had ik al geprobeerd maar dit werkte niet goed. De tweede netwerkkaart leek mij ook de beste oplossing. maar ik wou weten of ik niet iets vergeten was omdat multicast niet werkte.

Het lag dus waarschijnlijk aan de switch dat het niet werkte.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 10:42 ]

Verwijderd

Semt-x_ schreef op 26 januari 2004 @ 09:53:
waarom zou je loadbalancen als die servers aan een hub hangen? schiet niet echt op naar mijn idee :)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:19

MRic3

Of praat ik weer poep?

(jarig!)
denk eens niet aan netwerkverkeer maar aan server (processor) belasting iis5_rulez ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49
loadbalancen is in zo'n situatie niet voor het verdelen van veel netwerk verkeer, maar voor spreiden van server load.

Het punt waarom een hub een voordeel is, een switch maakt keuzes op mac adressen, met een NLB "cluster" heb je het zelfde mac adress achter 2 poortjes zitten. Dat wil wel eens problemen geven.

Verwijderd

MRic3 schreef op 26 januari 2004 @ 10:58:
denk eens niet aan netwerkverkeer maar aan server (processor) belasting iis5_rulez ;)
tja, die lijken me redelijk gecorreleerd. of er moet een crappy app op draaien :).
maar ok het kan idd zinvol zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 11:28 ]

Pagina: 1