Toon posts:

Externe midi synth via game poort aan te sturen ???? !!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal , heb net een nieuwe pc gebouwd met een Asus A7N8X Deluxe met NVIDIA® SoundStorm™ chipset en mogelijkheden om een game port met 2 usb poorten via connector op de achterkant aan je board te hangen .
Mooi dacht ik met windows xp dan heb ik geen pci soundblaster live meer nodig voor mijn midi synths .

Midi kabels op de standard onboard gameport geplaatst dus , als ik dan bij de hardware configuratie ga zoeken naar bv een midi uart poort voor de midi data zie ik enkel een mpu 401 bij staan , ik heb vanalles geprobeert om te switchen op midi gebied maar helaas geen standaard oplossing hiervoor zonder pci muziek kaart ?

Of is het in dit geval wijs om bv een Creative SB Audigy 2 ZS Pro met echte midi poorten op de externe kast aan te schaffen ???
Wie o wie kan me wat adviseren hier over

Groeten Jera63

Verwijderd

Dit is wat ik heb met hetzelfde bordje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/afspelen-van-midi-muziek.gif
DLS Synthesizer + Microsoft GS Wavetable-software zijn voor weergave op je eigen PC. De MPU-401 is voor in/output met de buitenwereld via Midi.
Je synth sluit je met een midikabel aan op je gamepoort en je selecteerd MPU-401. Hetzelfde doe je in je studioprogramma. Zet een aantal noten op je werkblad en speel die af om te kijken of je output het doet. Daarna kabels omschakelen van midi-out naar midi-in en een paar toetsen aanslaan op je synth om te controleren of je input het doet.
Waar gaat het precies bij jou fout? Wat voor kabel gebruik je?

Natuurlijk kun je een dure kaart kopen, maar midi is zo simpele communicatie dat je het in feite zelfs via je seriële poort kan doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nou net wat ik bedoelde , je kan dus idd niet meer dan die 401 chipset aankiezen of driver . als ik daar dan alles op die 401 zet en ik start bv cakewalk op waar je dan overigens ook die 401 zou moeten selecteren , dan is et alsnog einde verhaal .

Ik heb als midi connector een zwart kastje met 4 1 en een thrue port daarachter een korg 01wfd workstation .

Zodra mijn oude sb live geinstalleerd staat en ik pak die game poort van die kaart zelf ziet windows buiten die 401 nog een driver dat is dus die zogenaamde midi uart extern driver .

Vaag dat dit alleen met zon kaart op te lossen lijkt , want ik hoor ook meerdere mensen zeggen die midi moet theoretisch kunnen werken via de mpu 401 .

Ik heb eerder het idee dat alleen de synth van de 401 geactiveerd word als de externe midi poorten .

Zodra ik et dus zo opstel krijgen mijn sequencer programmas geen data binnen .

Met pci geluidskaart dus wel .

Het mooie is dat het theoretisch ook zou moeten werken , maar een echt concrete oplossing zonder pci geluidskaart heb ik nog niet kunnen vinden .

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 03:07:
Of is het in dit geval wijs om bv een Creative SB Audigy 2 ZS Pro met echte midi poorten op de externe kast aan te schaffen ???
Ik snap van de rest van je verhaal helaas niet superveel - toen ik zelf de kans had om de joystickpoort te laten voor wat 't was heb ik dat onmiddelijk gedaan, dus ik hoef alleen maar naar m'n Midex 8 / AMT 8 te zoeken :9. Maar dit is in feite al genoeg: http://www.bayviewproaudio.com/images/edirol_um1x_lrg.jpg

Meerdere fabrikanten hebben iets dergelijks. Werkt altijd.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Sja die oplossing heb ik al in meerdere vormen gezien idd lol .

Maar uiteindelijk na wat klieren met de kabels die volgens mij ook wat levens moe beginnen te raken , is et al gelukt om data te versturen naar mn korg editor programma , cakewalk zegt gewoon ik zie wel in maar geen out dus ik selecteer geen out tot ik out zie , nou daar ga je toch out van !

Toch blijft et enorm veel tobben vind ik met die 401 instellingen , benieuwd wanneer mn sequencers ook weer eens midi om gaan zetten naar geluid , waar je dit tenslotte toch allemaal voor doet !

En bedankt vast voor reacties

Groeten Jera63