[EL] mobo repareren

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
graag eerst hele TS lezen (sommigen hier kunnen dat schijnbaar nog steeds niet)

nadat een oude/brakke voeding alles in de pc van m'n vriendin opgeblazen heeft en garantie dus ook (schijnbaar) niet gaat lukken, wil ik proberen of ik het mobo kan repareren.
Heb zoiets al eens eerder succesvol gedaan

Alleen zijn op het mobo geen zichtbare (brandt)sporen, geen doorgeknalde chips en geen geplofte condensatoren te zien.

Ik sluit het mobo aan (met en zonder allerlei geheugen/cpu etc.)
en zodra je de powerknop indrukt krijgt het systeem heel even stroom maar zet zichzelf weer uit (staat mischien een seconde aan).
Ook heb ik gehad (als er niks inzit) dat hij blijft draaien...tot je de resetknop indrukt
dan gaat het mobo uit (i.p.v. resetten) en blijft uit.
Dan moet de voeding los en dan wil ie weer even.
Het komt er dus op neer dat, zodra er iets stroom trekt via het mobo hij niet wil.
Dan denk ik toch in eerste instantie dat toch iets van de stroom regeling stuk is (en hopelijk de chips zelf nog heel zijn).

Mijn vraag dus aan de electronica goeroe's hier:
Waar begin ik te zoeken met meten :?

SMD solderen etc. is geen probleem, multimeter is aanwezig
een scope heb ik helaas niet (waar ik sowieso niet mee kan omgaan ;) )

Het gaat trouwens om een AS-Rock K7-VT2

P.S. alleen serieuze reacties graag, dus geen "gooi toch weg..." etc. (ook dat moet maar weer eens gezegd worden)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als er een probleem ontstaat zodra iets stroom trekt, dan zou je in eerste instantie verwachten dat er toch een probleem is om de spanning stabiel te houden bij snel veranderende stromen. Weet je heel zeker dat al je condensatoren nog goed zijn? Ik weet niet of je er veel aan hebt, je had dit vast ook al wel zelf bedacht, maar het was het eerste wat er in me op kwam...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Het heeft niets te maken met stroom trekken oid, dat is gewoon de kortsluitingsbeveiliging die erin kickt, bij sommige voedingen is deze een beetje traag waardoor je dus iedere keer als je de boel aanzet kans heb dat je nog meer kapot maakt. Het is dan ook niet slim om een kapotte voeding ooit nog aan te zetten.

Een voeding met kortsluiting erin is bijna onmogelijk om te repareren, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het niet aan de voeding ligt, probeer de voeding eens te starten zonder dat er iets op zit aangesloten (sluit liefste wel een hdd ofzo aan om overbelasting te voorkomen). Hoe je dit precies doet is via de search gemakkelijk te vinden.

Je gaf in je andere topic aan dat alles kapot zou zijn, zo ook het toetsenbord. De kans dat een toetsenbord kapot is is echt extreem klein. Tegenwoordig werken die dingen met 1 enkel IC dat een invoersspanning tussen de 3 en 18 volt slikt en het eigenlijk ook niet veel uitmaakt ofdat dit AC of DC is. Bij een echt grote spanning en grote stroom fikt de PS/2 kabel nog eerder door als dat IC'tje, die dingen zijn build to last.

Ik zie ook in je eerdere topics dat je hardware die overduidelijk defect is nog gewoon aanzet (nofi), ik wil iedereen waarschuwen dat dit een van de domste dingen is die je kan doen. Het kan er niet beter op worden, alleen maar meer kapot van gaan, daarnaast heb je kans op brand en exploderende shit (condensators die ineens 20 volt krijgen vanwege een flippende voeding enzo)

Ik las in je vorige topic dat de videokaart ogenschijnelijk kapot was, deze krijgt z'n stroom direct van de voeding (5 + 3.3 volt) als deze kapot gaat dan moet je eerder kijken bij je voeding, niet bij het moederbord (hoewel deze ook beschadigd kan zijn)

Op zich is er niets mis met goedkope voedingen, maar zorgt dat je ze niet constant heel zwaar belast, regelmatig schoonmaakt en het liefste ieder jaar vervangt. Vind je dit te moeilijk, ga dan voor een echte merk voeding. Dit kost je centen, maar scheelt je centen als je voeding de boel opblaast.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Ik denk niet dat TS na een ontplofde voeding nog diezelfde voeding weer gebruikt, schat'm iets slimmer in dan dat, het probleem ligt nu echt bij het moederboard zoals ik het lees ;)

Wat ik weet van moederboarden is dat er vlakbij je ATX stekker een VRM moet zitten, stel uit de kluiten gewassen ICs en ringvormige dingen (condensators?), een van die ICs heeft bij een Asus mobo als het goed is een spaningsbeveiliging ingebouwd. Asrock ligt daar niet zo gek ver vandaan, dus daar zou je naar kunnen zoeken: in een ander topic was die nl. gescheurd :)

Je kan proberen met een multimeter te meten tot waar je moederboard nog stroom krijgt, kan niet al te moeilijk zijn, als het ergens ophoudt heb je met een beetje geluk de kortsluitingsbron te pakken.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:08

DataGhost

iPL dev

hij s niet ontploft... tenminste dat staat nergens
betekent niet dat ie niet stuk is... de voeding van mijn server (jaja merkloos) ging ook een keer stuk na ongeveer 10000 uur achter elkaar aan te hebben gestaan... ik was gewoon aan het gamen en toen rook ik stank..die werd steeds erger, dus ik ruiken en het kwam van mn server. hij ging niet uit tho, dat moest ik zelf doen :)

waar de ts dus ook last van heeft.. die brandgeur
en ik weet eerlijk gezegd niet of ie zo slim is een andere voeding te gebruiken, want hij zoekt het probleem daar al helemaal niet

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 26-01-2004 06:39 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
een scope heb ik helaas niet
In alle eerlijkheid, zonder fatsoenlijke scope wordt dit écht ontzettend moeilijk. Hoe ga je zien of je spanningen stabiel zijn? Hoe ga je transient conditions bekijken zonder scope? Met alleen een multimeter is er echt geen beginnen aan hoor!

• Losha

Losha

Topicstarter
even voor de duidelijkheid..de kapotte voeding sluit ik echt nergens meer aan (ligt open en is dus echt doorgfikt)
testen doe ik met een andere pude voeding (welke ook snel wordt vervangen door merk......)

tobo is ECHT stuk, piept op andere systemen alleen als "keyboard error"
geen leds en niks meer
kan de ic helaas niet zien aangezien die tegenwoordig smd is en in epoxy gegoten :( (maar een nieuw tobo is't geld niet)

de condensatoren op het mobo "zien" er goed uit...
hoe meet je een condesnator door? ik weet alleen spanning en weerstand

ff kort als handleiding dus:
hoe meet je condensatoren endie spoelkernen door (dat ik ergens zonder stroom kan meten of ze wel iets doorlaten)
de spanningsregelaars zullen wel schema op internet te vinden zijn..daar redt ik me (hopelijk) wel uit

[edit] @koraks
ik kan iig met de multimeter kijken OF ik wel spanning krijg
plus dat de mm(multimeter) redelijk snel reageert..dus een bepaalde stabiliteit kan ik wel zien
(snelle schommelingen wordt een ander verhaal)

[ Voor 14% gewijzigd door Losha op 26-01-2004 16:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik dit zo hoor is het een kansloze zaak. Kapotte elco's en spoelen kun je vervangen, SMD weerstandjes zijn ook nog te DHZ'en, maar iets wat in staat is om de controller IC van je keyb (zowat het meest robuuste stukje electronica in een PC) eruit te blazen zal je chipset werkelijk aan gort geroosterd hebben. En een BGA chipset component ga je NIET 1-2-3 kunnen solderen.

Dit mobo is enkel nog geschikt voor de muur van Terw_Dan :'(

Oslik blyat! Oslik!

• Losha

Losha

Topicstarter
die kans is groot ja..ik hoop op de kleine.minime kans dat de spanningsregelaar er sneller uitgeknalt is dan de chips..en de chips dus afgesloten zijn van het stroomnet (alhoewel dat erg onaanemelijk klinkt)

ik ben namelijk koppig :) ik geef het board pas op als ik iets kapots vindt wat niet te fixen is

[edit] http://www.asrock.com.tw/product/amd/images/K7VT2-FACE.jpg
plaatje van het mobo

[edit2]
ik heb de condensatoren even doorgemeten als diode..en ze gevn allemaal nog stroom door (en "sperren" al naar grootte sneller of langzamer)
de 2spoel kernen bij de cpu zijn ook nog heel

[ Voor 33% gewijzigd door Losha op 26-01-2004 17:39 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
dataghost schreef op 26 januari 2004 @ 06:33:
[...] en ik weet eerlijk gezegd niet of ie zo slim is een andere voeding te gebruiken, want hij zoekt het probleem daar al helemaal niet
Losha schreef op 26 januari 2004 @ 02:32:
nadat een oude/brakke voeding alles in de pc van m'n vriendin opgeblazen heeft [...]
En anders lees je ook even dat andere topic door enzo :Z

Losha: als ik me niet vergis hoort de spanningsbeveiliging in die IC direct rechts naast de ATX connector te zitten, en de componenten daar weer rechts van horen er iets van te maken wat je CPU en geheugen lekker vindt (met de mobo-orrientatie zoals op de foto). Heb alleen geen idee hoe (of?) je een vastgesoldeerde IC kan testen, maar de kans dat er meer kapot is is natuurlijk wel erg groot als zelfs je toetsenbord opgeblazen is :/

Ach, Terw_Dan zal je er dankbaar voor zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 26-01-2004 17:54 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Losha

Losha

Topicstarter
de ic rechts is de L6916D (bp9aa0232 ST Korea)
kon helaas bijna geen info vinden via google

mischien kijken of ik via site-vertaler wijzer uit wordt

[edit]
"the L6916D PWM chip is responsible for the CPU power supply"

en das alles wat er te vinden is...geen schema's, niks

ik zie trouwens net op het plaatje dat ze later de L6917BD gebruikt hebben
daar vindt ik wel een schema van
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/8162.pdf
alleen is het schijbaar alleen voor de cpu...kan nooit alles zijn wat ik wil weten

[ Voor 64% gewijzigd door Losha op 27-01-2004 01:20 ]

Pagina: 1